Начало Медицинска енциклопедия Лечения Антиоксидантите като метод на лечение

Антиоксидантите като метод на лечение

Антиоксидантите като метод на лечение - изображение

1. Същност и механизъм на действие на антиоксидантите

2. Видове антиоксиданти

3. Ползи от приема на антиоксиданти

4. Как да си набавим нужните антиоксиданти?

5. Още факти за антиоксидантите и свободните радикали

 

Както подсказва името, антиоксидантите са вещества, които са способни да противодействат на негативните ефекти от физиологичния процес окисление в животинските тъкани. Все по-често в медицинската практика се използват антиоксидантите като метод на лечение и превенция на различни заболявания.

Клетките в тялото ни са изложени на кислород всеки ден. Кислородът е важен за здравето на тялото ни, но излагането на кислород също води до окисляване. Именно в процеса на окисление се освобождават радикалите. Свободните радикали играят важна роля в много нормални клетъчни процеси, но при високи концентрации могат да бъдат изключително вредни за организма.

Свободните радикали са силно реактивни и имат потенциал да причинят увреждане на клетките, включително и такива, които могат да доведат до развитие на злокачествени образувания.

С течение на времето свободните радикали се натрупват в организма и могат да предизвикат верижни реакции, които увреждат важни химически вещества и клетъчни структури, като:

Някои от тези увреждания са трайни и необратими.

Учените непрекъснато намират доказателства, че свободните радикали имат отношение и активно допринасят за процеса на стареене, както и развитието на рак, диабет и сърдечно-съдови заболявания.

От изложеното до тук става ясно, че свободните радикали се образуват естествено в организма и реално няма как да се предпазим от тяхното освобождаване, но можем да се предпазим от тяхното вредно въздействие върху клетките на тялото ни. Това става именно с помощта на антиоксидантите.

Същност и механизъм на действие на антиоксидантите

Антиоксидантите са химически субстанции, които блокират активността на свободните радикали и така могат да предотвратят или забавят увреждането на клетките и да ограничат щетите.

Свободните радикали са много нестабилни, поради наличието на един или повече несдвоени електрони в молекулата им. Неутрализирането на радикалите от антиоксидантите става чрез отнемане на свободния им електрон, в следствие на което те вече не могат да увреждат клетките.

Видове антиоксиданти

Някои антиоксиданти се произвеждат естествено в организма (ендогенни), но обикновено са крайно недостатъчни. Затова адекватната доза антиоксиданти трябва да бъде набавена чрез екзогенни (външни) източници, включително чрез подходяща, добре балансирана диета и прием на хранителни добавки - т.нар. хранителни антиоксиданти.

Хранителните антиоксиданти са:

Интересен факт за минерала селен е, че антиоксидантните ефекти на селена всъщност се дължат на антиоксидантната активност на протеините, които изграждат този елемент (т.е. селен-съдържащи протеини), а не на самия селен.

Каротеноиди

Сред около 600 или повече каротеноиди в храни, бета-каротин, ликопен и лутеин са добре известни лидери в борбата за намаляване на щетите от свободните радикали.

Храните с високо съдържание на каротеноиди могат да бъдат ефективен съюзник срещу: рак на простатата (бета-каротин); карцином в устната кухина, фаринкса, хранопровода, стомаха, дебелото черво и ректума (ликопен); може да помогнат за намаляване на риска от дегенерация на макулата (лутеин).

Витамин E

Изследванията показват, че витамин Е има съществена роля за поддържане на здравето. Основната роля на витамин Е е именно като антиоксидант.

Този витамин помага за предпазване от увреждане на клетките, което може да доведе до рак, сърдечни заболявания, инсулт и катаракта. Приеман в комбинация с витамин С спомага за предпазване от редица хронични заболявания.

Витамин А

Ползите от витамин А за организма са много. Той предпазва от вирусни инфекции, от слепота, от дегенерация на макулата, костни аномалии; стимулира имунната система.

Витамин С

Може би най-известният антиоксидант, витамин C има изключително много ползи за здравето, включително защита от инфекции и увреждане на клетките на организма, помага за производството на колаген (съединителната тъкан, която държи костите и мускулите); поддържа стените на капилярите и кръвоносните съдове; помага при усвояването на желязото и фолиевата киселина.

Ползи от приема на антиоксиданти

Антиоксидантите като метод на лечение се препоръчват при редица заболявания, естествено като допълващо или подпомагащо към основното лечение.

Смята се, че антиоксидантите играят съществена роля за предотвратяване развитието редица хронични заболявания като:

Редица изследвания показват убедително, че приемът на антиоксидантни добавки може да помогне дори за намаляване на риска от развитие на рак.

Как да си набавим нужните антиоксиданти?

Изключително богати на хранителни антиоксиданти са повечето плодове, зеленчуци и зърнени храни.

Най-добрият начин да получите своята доза антиоксиданти е чрез яденето на много зеленчуци, плодове, пълнозърнести храни, ядки и семена.

Консумирането на най-малко 2 чаши плодове, 2-3 чаши зеленчуци, 1 чаша зърнени храни и 1 шепа ядки дневно е един добър старт за здравословен начин на живот.

Разнообразието също е важно - само така може да си набавите от всеки вид антиоксиданти, необходим на организма ви.

За да сте сигурни, че сте получили достатъчно антиоксиданти, като количество и качество, може да структурирате хранителния си режим използвайки следната информация:

Витамин А се съдържа в по-големи количества в млякото, черния дроб, маслото и яйцата.

Витамин С се намира в повечето плодове и зеленчуци, а с най-висока концентрация е в: папая, ягоди, портокали, киви, пъпеш, чушки, броколи, брюкселско зеле, домати, карфиол и обикновеното зеле.

Витамин Е се съдържа в някои ядки и семена, включително бадеми, слънчогледови семки, лешници и фъстъци. Съдържа се и в зелените листни зеленчуци, като спанак и зеле и в масла, като например соево, слънчогледово, царевично и рапично.

Бета-каротин ще намерите в цветните плодове и зеленчуци, включително моркови, грах, пъпеш, кайсии, папая, манго, праскови, тиква, броколи, сладки картофи. Тя също може да се намери и в някои зеленолистни зеленчуци, включително зелено цвекло, спанак и зеле.

Лутеинът се съдържа в зелените листни зеленчуци, като спанак, зеле и къдраво зеле, броколи, царевица, грах, папая и портокали.

Ликопенът се съдържа в розовите и червените плодове и зеленчуци, като розов грейпфрут, диня, кайсии и домати.

Селен се намира в зърнени култури (царевица, пшеница и ориз), ядки, бобови растения, продукти от животински произход (месо, риба, пуйка, пиле, яйца и сирене), хляб и тестени изделия.

Въпреки това, може да има обстоятелства, които правят невъзможно изграждането на напълно здравословен и добре балансиран хранителен режим - например при нужда от ограничаване на калорийния прием (особено под 1000-1200 ккал/ден), при затлъстяване, хранителни алергии, пребиваване в регион с ограничен хранителен асортимент и други.

На помощ в такива случаи идват хранителните добавки с антиоксиданти. Най-добре е те да бъдат предписани от лекар диетолог, който адекватно ще прецени хранителните навици на пациента и ще определи подходящата добавка и дозировка.

Още факти за антиоксидантите и свободните радикали

Важно е също да знаем, че някои фактори на околната среда и начина ни на живот, могат значително да ускорят отделянето и натрупването на свободни радикали в организма ни, а именно:

  • замърсяването,
  • прекомерното излагане на слънце,
  • йонизиращо лъчение (радиация),
  • твърде високо съдържание на кислород във въздуха,
  • концентрация на тежки метали,
  • цигарения дим,
  • приема на алкохол,
  • тежък физически труд.

Някои токсини от околната среда могат да съдържат високи нива на свободни радикали или да стимулират клетките на тялото да ги произвеждат.

Също така трябва да се има предвид, че както при повечето полезни неща и антиоксидантите трябва да се приемат в разумни граници. Приема на добавки антиоксиданти в твърде големи количества може да крие риск за здравето.

Например, високите дози бета-каротин може да увеличат риска от рак на белия дроб при пушачи. Високите дози на витамин Е могат да повишат риска от рак на простатата и от инсулт.

Антиоксидантните добавки могат също да взаимодействат с някои лекарства. За да се сведе до минимум риска от нежелани странични реакции при такова взаимодействие, е желателно да информирате лекуващия си лекар, че използвате антиоксидантите като метод на лечение.

4.4, 7 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛеченияДиетиЛюбопитноЗдравни съветиЛайфстайлХранене при...БотаникаНовиниАлтернативна медицинаРецептиСпортХрани и ястияАптекиСнимкиКлинични пътекиНормативни актовеСъставкиИсторияМедицински изследванияЕ-тата в хранитеСоциални грижиТестовеАнкетиФизиологияСпециалистиОрганизацииИнтервютаЗаведенияКалкулаториПроизводителиОткритияОбразование