Начало Медицинска енциклопедия Лечения Лекарства и добавки срещу нервно напрежение и стрес

Лекарства и добавки срещу нервно напрежение и стрес

Лекарства и добавки срещу нервно напрежение и стрес - изображение

Стресът в ежедневието на съвременния човек е многократно по-висок в сравнение с неговите предци. Всевъзможните атаки от личен, професионален, а често и здравословен план в даден момент водят до прегряване и на най-стабилната нервна система, изтощават и най-силните.

Нервното напрежение, описвано и наричано от пациентите като вътрешно напрежение, често става причина за развитието на различни по тежест заболявания, вариращи от чести респираторни инфекции (в резултат от понижения имунитет) до затлъстяване, метаболитен синдром, неоплазми. Хроничният стрес и безпокойство са основните движещи сили за развитието на почти всички познати на човечеството заболявания.

Своевременните мерки за успокояване на нервната система и справяне с ежедневните провокатори снижат риска от последици в дългосрочен план.

За лечение на нервно напрежение, стрес и безпокойство се използват различни лекарства и добавки, като е необходим индивидуален подход към всеки пациент.

Съществува многообразие от лекарства и добавки срещу нервно напрежение и стрес, използвани от милиони хора по света.

Нервно напрежение, стрес, преумора

Лекарства за успокояване на нервната система, използвани при нервно напрежение и стрес

Лекарства се използват само и единствено под строг медицински контрол и показания, тъй като много от тях крият рискове от сериозни нежелани ефекти, привикване и зависимост.

Използват се препарати от групата на психоаналептиците, като най-често в практиката се използват следните представители:

Употребата на различните видове лекарства срещу депресия, стрес, тревожност се контролира от лекуващия лекар, като е необходимо повишено внимание при лица с подлежащи сърдечно-съдови, неврологични и храносмилателни заболявания, приемащи различни медикаменти, поради риск от нежелани лекарствени взаимодействия.

Лекарства при нервно напрежение, стрес и депресия

Добавки (витамини, минерали, есенциални киселини), ефективни при нервно напрежение и стрес

Във връзка с все по-изразения интерес на населението към така наречените антистрес добавки, фармацевтичната индустрия работи усилено в тази насока, създавайки всевъзможни продукти под формата на монопрепарати (съдържат само една активна съставка) или комбинирани средства (съдържат две или повече активни съставки) в оптимални дози, целящи при редовна употреба намаляване на нервното напрежение, стрес и тревожност.

Доказани с времето са свойствата и ефектите на редица витамини и минерали, като съвременната медицина и фармация покорява нови върхове, доказвайки ефективността на редица други аминокиселини и лечебни субстанции, пренебрегвани до скоро.

В състава на най-разпространените и най-популярни сред потребителите добавки срещу нервно напрежение и стрес ще откриете някои от следните субстанции:

  • минерали

Магнезият е един от есенциалните минерали, необходими за изпълнението на многобройни функции в организма, като има ключова роля по отношение на оптималното функциониране на нервната система.

Магнезият се отличава с множество полезни ефекти по отношение на нервната система, като например подобряване на съня (честа последица от преумора и стрес), участва в процесите, отговорни за поддържането на добро настроение и намаляване на стреса, релаксира мускулите и участва в нормалното функциониране на опорно-двигателната, сърдечно-съдовата и храносмилателната система.

Въпреки високото му съдържание в редица хранителни източници (зеленчуци, бобови растения, ядки, зърнени храни) се наблюдава нарастване на честотата на дефицит на магнезий в световен мащаб. Едни от първите признаци при недостатъчен внос на магнезий в организма са хроничната умора, слабост, гадене, промяна в апетита, като с напредване на дефицита към изброените се добавят и изтръпване, скованост, мускулни спазми, увреждания в сърдечно-съдовата функция.

Препоръчителните дневни дози са различни за двата пола, като при жените това е 310 до 320 милиграма, а при мъжете е 400 до 420 милиграма. При прием на многократно по-високи дози се развиват различни симптоми на токсичност, най-често диария, коремни спазми, гадене, повръщане, задръжка на урина, летаргия.

Цинк е друг важен минерал, който също въпреки широкото си разпространение се оказва в дефицит при приблизително всеки пети човек.

Субстанцията притежава изразен антиоксидантен, противовъзпалителен и имуностимулиращ ефект, като е необходим за добрия вид и състояние на кожата. Намира приложение в комплексната терапия при редица заболявания (екзема, акне, диария, чести респираторни инфекции и други), като приеман в оптимални дози протектира нервната система и намалява проявите на стрес и нервно напрежение.

Препоръчителните дневни дози се изчисляват средно на 8 милиграма при жени и 11 милиграма при мъже.

Минерали, ефективни при нервно напрежение (магнезий, цинк)

  • витамини

Витамин С е безкомпромисен помощник при преумора, стрес, безпокойство, тъй като притежава изразен антиоксидантен ефект и намалява нивата на свободните радикали в организма (отговорни за голяма част от многобройните прояви на стрес), участва в синтезата на редица невротрансмитери, включително и хормона на щастието серотонин, повишава устойчивостта на организма към вредни външни въздействия, включително и инфекциозни заболявания.

Препоръчителните дневни количества се изчисляват на 75 милиграма при жените и 90 милиграма при мъжете, като определени групи пациенти имат по-високи нужди (бременни жени, кърмачки, пушачи, при наличие на подлежащи хронични заболявания).

Витамините от група В са едни от първите субстанции, използвани в практиката при депресия, тревожност, стрес и нервно напрежение. Приемани в оптимални дози оказват благоприятно въздействие по отношение на нормалното функциониране на нервната система, мозъка, сърцето, добрия вид на кожата, косата и ноктите, предпазват черния дроб от многобройните и всевъзможни атаки (алкохол, нездравословно хранене, лекарства, инфекциозни заболявания), повишават индивидуалната имунологична резистентност.

Много от тях участват в синтезата и усвояването на редица невротрансмитери, поддържат в нормални нива стресовите хормони и балансират нервната система (успокояват, подобряват когнитивните възможности).

Витамини при нервно напрежение, стрес, преумора (витамини от група В, витамин С)

  • есенциални киселини

Тази група включва редица представители, някои от които всеизвестни със своите ефекти, други набиращи тепърва популярност.

Омега-3 мастните киселини са широко популярни като едни от най-високо ефективни средства, използвани за протекция на сърдечно-съдовата система, поддържане на висок имунитет и намаляване на последиците от нервното напрежение, стрес и преумора. При дефицит често се наблюдават депресивни епизоди, затруднена концентрация, намалена работоспособност, промени в поведението, повишена агресивност. Ежедневният прием на 500 до 1000 милиграма омега-3 мастни киселини допринася за доброто настроение, осъществява кардиорпотекция, облекчава проявите при метаболитен синдром, подобрява съня, облекчава болките, свързани с предменструален синдром и намалява риска от развитие на следродилна депресия.

5-хидрокситриптофан е една от субстанциите, радващи се на нарастващ интерес в световен мащаб. По същество представлява прекурсор на серотонин и мелатонин, като е ефективен при проблеми със съня (трудно заспиване, често събуждане, безсъние), стабилизира настроението, облекчава проявите на тревожност, нервно напрежение, безпокойство, депресия. Често се предлага самостоятелно или в комбинация с витамин В6, като препоръчителните дози варират между 150 до 800 милиграма дневно.

Мелатонин се използва за облекчаване на едни от най-честите прояви при стрес и нервно напрежение, а именно нарушенията в съня, които сами по себе си водят до преумора и повишено нервно напрежение. Използва се при безсъние, трудно и бавно заспиване, хронична умора, както и при работа на смени (нарушаване на естествения биологичен часовник). Предлага се под различни лекарствени форми (капсули, таблетки, сироп) и в различни дозировки с цел задоволяване на потребностите на всеки конкретен пациент.

Таурин представлява аминокиселина, съдържаща сяра, която участва в реализирането на нормалните процеси в мозъка, като в допълнение подпомага и сърдечно-съдовата функционална активност. Използва се самостоятелно или в състава на различни комбинации в зависимост от търсения ефект, като оптималната доза е в рамките на 500 милиграма.

Други често използвани аминокиселини при нервно напрежение и стрес са L-теанин, гама аминобутирова киселина (GABA), S-аденозил метионин (SAM-e).

Преди употребата на витамини, минерали и есенциални киселини се препоръчва да се консултирате с вашия лекар или фармацевт, тъй като някои от тях могат да доведат до нежелани лекарствени взаимодействия при едновременна употреба с определени лекарства или при прием от пациенти, страдащи от определени заболявания (ендокринни, метаболитни, стомашно-чревни, хематологични и други).

В продуктите, разпространявани из аптечните мрежи се предлагат препарати в стандартни дози, като се препоръчва да спазвате указаната на листовката дневна доза и да не приемате по-високи количества, очаквайки по-бърз ефект.

Лечебни растения и билкови лекарства при нервно напрежение и стрес

Природата ни е осигурила цял арсенал от лечебни растения и билки, борещи се със симптомите при стрес, безпокойство и нервно напрежение.

Съвременната фармацевтична индустрия съумява да вплете полезните свойства на природните източници, приготвяйки удобни за приложение форми (таблетки, капсули). Може да ги откриете самостоятелно или в комбинация (комбинация между отделните лечебни растения и билки или комбинация от лечебни растения и лекарства), а често и под формата на съчетание от билки, витамини, минерали и есенциални киселини в подходящ състав за постигане на оптимален ефект.

Освен под формата на таблетки и капсули може да ги откриете като сироп, тинктура, запарка, чай, дори и форми за локално приложение. В състава на редица масажни масла се включват природни лековити билки за постигане на пълноценен ефект. Допълнително някои от представителите могат да се използват като част от ароматерапията, въздействайки на организма чрез ароматното си ухание.

Едни от най-често използваните лечебни растения срещу нервно напрежение, стрес, безпокойство и тревожност са следните:

  • пасифлора: облекчава проявите на депресия, намалява нервното безпокойство, проявява успокояващ и седативен ефект
  • жълт кантарион: тонизира нервната система, като същевременно действа успокояващо, представлява естествен антидепресант
  • валериана: представлява естествен анксиолитик, релаксира и успокоява, притежава седативен ефект и антиоксидантни свойства
  • куркума: бори се активно срещу възпалението и оксидативния стрес, детоксикира и действа ефективно в комплексното лечение на депресия, тревожност, напрежение
  • кава кава: прочиства ума, успокоява нервната система и се използва широко при безпокойство, стрес, тревожност, страхови състояния, депресия, синдром на хронична умора
  • шафран: богатият му състав го прави ефективен при различните форми на депресия, нервност, когнитивни увреждания
  • ашваганда: растението е познато още като индийски женшен и притежава многобройни ефекти по отношение на нервната система
  • лавандула: използва се под различни форми, като притежава противовъзпалителен, болкоуспокояващ и релаксиращ нервната система ефект
  • лайка: добре позната и използвана от дълги години, лайката се отличава с успокояващ, анксиолитичен, антиоксидантен и противовъзпалителен ефект
  • мента: лечебното растение успокоява болките, тонизира, освежава и се използва при различните форми на депресия, нервно напрежение, безсъние
  • масло от вечерна иглика: този безценен източник на полиненаситени мастни киселини и високо съдържание на витамин Е и витамин В6 притежава многообразие от показания, като според различни източници е ефективно средство и може да се използва в комплексната терапия при стрес и нервно напрежение

Преди използването на лечебни растения и билкови лекарства се препоръчва да се консултирате с вашия лекар за намаляване на възможни нежелани ефекти и взаимодействия, тъй като редица фактори могат да окажат влияние върху ефективността на натуралните добавки, като например възраст, наличие на придружаващи подлежащи заболявания (високо кръвно, захарен диабет, астма, бъбречни увреждания, заболявания на храносмилателната система и други), прием на лекарства и други. При бременност се подхожда с повишено внимание, тъй като някои от тези продукти могат да предизвикат промени и нарушения в нормалното износване на плода.

Билки и билкови лекарства за успокояване на нервната система

Общи мерки за лечение при вътрешно напрежение, стрес и безпокойство

Съществуват лесни, достъпни и ефективни методи, приложени в ежедневието, които понижават нервното напрежение, релаксират психиката и ума и презареждат с нови сили.

Малките промени в ежедневието, изкореняването на вредните навици и правилното подреждане на приоритети стоят в основата на подобряването на начина на живот и справянето със стреса.

С доказана ефективност са следните мерки:

  • пълноценна диета: изключете от менюто си и забравете за пържените и мазни храни, бързи въглехидрати под формата на захарни изкушения и тестени произведения, газирани напитки, подсладители. Изключете всички храни, които са плод на веригите за бързо хранене и в чиито състав се откриват повече оцветители, консерванти и съмнителни субстанции, отколкото природни източници. Наблегнете на пресните, сезонни плодове и зеленчуци, ядки, мляко и млечни продукти, месо, риба
  • медитирайте: медитацията в последните години набира все повече привърженици неслучайно, а именно поради своята доказана ефективност по отношение на балансирането и успокояването на ума. Медитацията и нейните различни техники, включително и комбинирането с йога, се прилагат от дълги години за постигане на вътрешен мир, обуздаване на напрегнатия ум и прочистване на съзнанието
  • спортувайте: редовната физическа активност, разбира се съобразена с индивидуалното здравословно състояние на отделните лица, действа като естествен антидепресант, тъй като активира редица процеси, водещи до подобряване на настроението и намаляване нивата на стресовите хормони. Намерете своя любим спорт и го включете в графика си, без да го приемате като задължение, а напротив, като възможност за релаксация
  • практикувайте любимото хоби: без значение дали става въпрос за риболов, рисуване, събиране на различни предмети и други, намерете своето любимо хоби, което ви носи радост и удоволствие и което докато практикувате ви пренася в друга реалност, забравяйки за всички проблеми
  • спете достатъчно: доказано е, че непълноценният и недостатъчен сън е част от комплексните фактори, водещи до нервно напрежение, стрес, безпокойство, тревожност, депресия. Осигуряването на достатъчно сън за организма (без работа до късно, ограничаване на проявите на нощния живот) му помага един вид да се рестартира и подготви пълноценно за следващия ден, изпълнен с купища задачи, ангажименти и задължения

Нервно напрежение, стрес и безпокойство са характерни за съвременното забързано ежедневие, пълно с проблеми и крайни срокове. Необходимо е да намерим баланса между времето за себе си и изпълняването на социалните си функции. При определени лица е достатъчна само малка промяна в ежедневните навици за постигане на добър ефект, докато при други е необходим прием на различни витаминни добавки, билкови продукти, а в някои случаи и лекарства.

Общи мерки за намаляване на вътрешното напрежение и стрес

Своевременното реагиране на проявите на нервно напрежение и стрес и тяхното овладяване значително намалява рисковете от развитието на дългосрочни последици, свързани и пряко предизвикани от стреса, напрежението и преумората.

Контролираното приложение на лекарства и добавки при нервно напрежение и стрес води до ефективно овладяване на симптомите, свързани с тях и намалява риска от последващи увреждания.

По текста работи: д-р Лилия Пашова-Стоянова

5.0, 3 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.onemedical.com/blog/all-stress/stress-supplements/
https://bebrainfit.com/vitamins-minerals-stress-relief/
http://www.doctoroz.com/article/supplements-fight-stress
http://blog.naturessunshine.com/en/vitamins-herbs-for-stress/
https://draxe.com/stress-relievers/
https://bebrainfit.com/gaba-supplements-stress-anxiety/
https://www.everydayhealth.com/columns/therese-borchard-sanity-break/patient-approved-natural-supplements-depression/
https://www.healthline.com/health/depression/herbs-vitamins-supplements#ReadthisNext2
https://takecareof.com/articles/best-vitamins-supplements-for-stress-and-anxiety

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

БотаникаЛеченияЗдравни съветиЛюбопитноСпортАлтернативна медицинаНовиниПсихологияЛайфстайлСнимкиХрани и ястияХранене при...Социални грижиСъставкиТестовеЗдравни проблемиАнкетиМедицински изследванияЕ-тата в хранитеФизиологияИсторияСпециалистиИнтервютаПроизводителиОткритияНормативни актове