Начало Медицинска енциклопедия Лечения Полезни свойства на цинк

Полезни свойства на цинк

Полезни свойства на цинк - изображение

Един от силно подценяваните елементи с изключително високо значение за правилното функциониране на редица процеси в организма е цинк.

Необходими са минимални количества за оптимално действие на храносмилателната, опорно-двигателната и централната нервна система, репродуктивното здраве и имунологичната резистентност.

Субстанцията е необходима за реализирането на стотици ензимни процеси, хормоналната продукция, процесите на растеж и възстановяване, нормалното храносмилане, създаването на поколение, които са само малка част от многобройните полезни свойства на цинк.

По различни данни от многобройни статистически проучвания приблизително 20 процента от световното население (всеки пети човек) страда от дефицит на цинк, като особено засегнати са развиващите се страни.

Симптомите при недостатъчност на субстанцията са многобройни и разнообразни, като най-често включват понижен апетит, диария, чести инфекции, бавно зарастване на рани, депресивни епизоди, постоянна умра (синдром на хроничната умора), изразен косопад, промени в усещането за вкус и обоняние. При децата се наблюдава хронична диария и забавяне на растежа, а при дефицит по време на бременността са възможни усложнения по време на раждането и по-бавно възстановяване.

Проявите на дефицит на цинк лесно и бързо се повлияват след промяна в диетата и консумация на храни, богати на субстанцията, както и след прием на хранителни добавки, съдържащи достатъчно високи дози.

Хранителни източници, богати на цинкХранителните източници, богати на цинк, са предимно продуктите, съдържащи висок процент протеини и включват:

  • растителни източници: бобови култури, грах, ядки, тиквени семки, фъстъци, пълнозърнести храни, гъби, някои зеленчуци
  • животински източници: риба, яйца, мляко и млечни продукти, месо (пилешко, пуешко, говеждо, свинско)

В продуктите с растителен произход се съдържат висок процент фитати, които значително затрудняват усвояването на цинк в стомашно-чревния тракт, поради което съществува риск от развитие на дефицит при лица, които по различни причини не консумират животински продукти.

Според много специалисти грешките в храненето са една от основните причини за дефицит на цинк (и не само) в развитите страни, където ежедневното меню включва бързи въглехидрати, сладки изкушения и така наречените fast foods.

Водещи до по-висок риск от развитие на недостатъчност на цинк в организма са следните фактори:

  • непълноценно хранене: повишен риск се наблюдава при вегетарианци, вегани и лица, консумиращи предимно високо въглехидратни храни
  • възраст: с напредване на възрастта способността на организма за пълноценно усвояване на цинк намалява
  • бременност, кърмене: потребностите на организма нарастват и при липса на увеличен внос с храната или под формата на добавки са налице предпоставки за развитие на дефицит
  • подлежащи заболявания: увреждания на черния дроб, неоплазми, сърповидно клетъчна анемия, възпалителни заболявания на стомашно-чревния тракт, захарен диабет, инфекция с Helicobacter pylori
  • продължителна употреба на перорални контрацептиви
  • системна консумация на алкохол

В случай, че принадлежите към някоя от рисковите групи и имате някои от симптомите, сигнализиращи за дефицит, се препоръчва прием на хранителни добавки, съдържащи цинк, след предварителна консултация със специалист за уточняване на състоянието.

Цинк може да намерите под различни форми в зависимост от конкретните нужди на вашия организъм. В хранителните добавки се съдържа под формата на цинков глюконат, цинков сулфат или цинков ацетат, като се счита, че отделните форми не се различават съществено помежду си по отношение на усвояване и полезни ефекти върху организма.

В продуктите за локална употреба (мехлем, гел, крем, маз) най-често се съдържа цинков оксид, а в някои пасти за зъби и води за уста се съдържа цинк под формата на цинков цитрат.

Хранителните добавки се предлагат под формата на монопрепарати (съдържат само цинк), комбинации от съставки (често цинк се комбинира с магнезий и калций) или под формата на мултивитамини (витаминни добавки съдържащи витамини, минерали, аминокиселини с балансиран състав).

Препоръчителните дневни дози варират в зависимост от възрастта и някои физиологични особености:

  • кърмачета до 6 месеца: 2 милиграма
  • кърмачета от 7 до 12 месеца: 3 милиграма
  • деца от една до три години: 3 милиграма
  • деца от четири до осем години: 5 милиграма
  • деца от 9 до 13 години: 8 милиграма
  • момичета между 14 и 18 години: 9 милиграма
  • момчета между 14 и 18 години: 11 милиграма
  • жени над 19 години: 8 милиграма
  • мъже над 19 години: 11 милиграма
  • по време на бременност: 11 милиграма
  • по време на кърмене: 12 милиграма

Необходима дневна доза цинк

Максималната поносима и добре толерирана дневна доза е от порядъка на 40 милиграма, като при продължителен прием (над един месец) се препоръчва наблюдение от специалист за намаляване на рисковете от предозиране и токсични реакции.

При избора на продукт се консултирайте с вашия лекар, тъй като са налице всевъзможни вариации както в състава, така и в дозата, съдържаща се в една таблетка или капсула. Големият избор от добавки и огромното разнообразие в техния състав е във връзка с повишеното търсене от страна на пациентите.

Основните полезни свойства на цинк включват:

  • имуностимулиращ ефект: цинк активира производството на Т лимфоцити, които са основната линия на защита на организма срещу всевъзможни патогени (вируси, бактерии, гъбички, паразити, токсини)
  • антиоксидантен ефект: участието на субстанцията в множество ензимни процеси е един от основните механизми, по които се бори с оксидативния стрес и намалява нивото на свободни радикали в организма
  • противовъзпалителен ефект: цинк намалява нивата на циркулиращите медиатори на възпалението при перорален прием, докато при локално приложение намалява нивата им на мястото на приложение
  • регулира хормоналния баланс: оказва позитивен ефект по отношение постигането на баланс в нивата на тестостерон, естрогени, прогестерон, инсулин
  • стимулира регенерацията на кожните клетки и спомага за бързото зарастване на рани и увреждания в целостта на кожата
  • участва в процесите на храносмилане: важен елемент при разграждането на въглехидратите, засяга протеиновата синтеза
  • необходим за поддържане на зрителния анализатор

ЦинкМногобройните биологични ефекти на цинк са причина за неговото широко приложение. Намира приложение както за профилактика, така и като част от лечението при редица заболявания.

Приемът под формата на хранителни добавки води до бързо попълване на нуждите на организма и пълно усвояване на съдържащия се в тях цинк.

Най-често се използва в общата терапия и за превенция при следните състояния:

  • диария: според различни проучвания приемът на цинк в продължение на десет дни облекчава проявите на хронична диария, подобрява храносмилането, облекчава дискомфорта
  • кожни заболявания: локалното приложение на цинк подобрява симптомите при екзема, акне, псориазис и ускорява процесите на регенерация и реепителизация, съответно намалява времето, необходимо за зарастване на раните, използва се и при изгаряния
  • чести респираторни инфекции, настинка: проучва се противовирусната активност на цинк срещу риновирусите, като се наблюдава благоприятен ефект по отношение на намаляване на тежестта и съкращаване на продължителността на простудните заболявания при прием на субстанцията още с първите прояви на болестта
  • повишаване на индивидуалната имунологична резистентност
  • подобряване на плодовитостта и репродуктивните нарушения: при мъжете приемът на цинк води до повишаване на броя и подобряване на подвижността на сперматозоидите, облекчава проявите при доброкачествена хиперплазия на простатата и еректилна дисфункция, докато при жените регулира нивата на естроген и прогестерон, съответно и месечния цикъл, повлиява благоприятно зреенето на яйцеклетките в яйчника
  • протекция на сърдечно-съдовата система: изразеният противовъзпалителен и антиоксидантен ефект предпазват от развитие на артериална хипертония, атеросклероза и свързаните с тях усложнения
  • профилактика срещу захарен диабет: субстанцията участва в регулацията на продукцията на инсулин и нивата на кръвната захар
  • превенция срещу свързана с възрастта макулна дегенерация и зрителни нарушения
  • заболявания на опорно-двигателната система: цинк намалява загубите на костна плътност и намира приложение за лечение и профилактика при остеопороза, ревматоиден артрит
  • профилактика срещу когнитивен спад: с напредване на възрастта, както и в резултат от някои заболявания (деменция, болест на Алцхаймер) се наблюдава нарушения в концентрацията и паметта
  • в спорта: благоприятното му влияние върху тестостерона подобрява мускулната сила и спомага за покачване на мускулната маса при спортисти

Риск от нежелани ефектиПриемът на цинк рядко води до нежелани реакции, но при чувствителни пациенти няколко часа след употреба са възможни гадене, рядко повръщане, болка в корема, промяна в апетита, главоболие, диария.

Продължителният ежедневен прием на дози над 50 милиграма крие риск от неблагоприятно повлияване метаболизма и усвояването на друг важен за организма елемент, а именно мед.

Хроничното предозиране с цинк се асоциира с повишен риск от бъбречнокаменна болест.

За намаляване рисковете от токсични прояви, неблагоприятни взаимодействия и последици и за извличане на оптималните полезни свойства на цинк се препоръчва предварителна консултация със специалист и съобразяване на дозата със състоянието на конкретния пациент.

 

По текста работи: д-р Лилия Пашова-Стоянова

5.0, 5 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.medicalnewstoday.com/articles/263176.php
http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-982-zinc.aspx?activeingredientid=982
https://draxe.com/zinc-benefits/
https://www.victoriahealth.com/editorial/zinc-supplements-uses-side-effects-benefit
https://prostate.net/articles/benefits-of-zinc-for-mens-healths
https://www.livescience.com/29378-zinc.html
https://www.organicfacts.net/health-benefits/minerals/health-benefits-of-zinc.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Zinc
https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛеченияЗдравни съветиИсторияЛюбопитноХранене при...ИнтервютаЕ-тата в хранитеНормативни актовеЛайфстайлСпортНовиниОрганизацииСоциални грижиПсихологияСнимкиРецептиАлтернативна медицинаСъставкиДиетиТестовеБотаникаЗаведенияКлинични пътекиПроизводителиХрани и ястияСпециалистиАнкетиГеографияЛичностиНаправления в медицинатаОткрития