Начало Медицинска енциклопедия Лечения Добавки за облекчаване на предменструален синдром (ПМС) Лечение с храни и хранителни добавки

Добавки за облекчаване на предменструален синдром (ПМС)

Добавки за облекчаване на предменструален синдром (ПМС) - изображение

Буреносна смяна в настроението, вълчи глад, особено за сладкарски изкушения, нарушения в съня, болки и напрежение в гърдите, подуване и още куп други симптоми са само малка част от иначе пъстрата палитра на така наречения ПМС или предменструален синдром.

Добре позната до болка на почти всички жени, тази буря от емоционални и физически прояви се появява всеки месец с различна тежест, превръщайки нежния пол в безпомощни същества с антисоциално поведение.

Болките често са причина жените да посягат към различни видове обезболяващи средства, криещи рискове както в краткосрочен план (обилно кървене, болки и парене в стомаха, поява на киселини, обостряне на гастрит), но също и в дългосрочен план (увреждане на бъбречната и чернодробната функция, нарушения в хемопоезата). Ежемесечният прием на болкоуспокояващи средства всъщност създава порочен кръг, което е причина много жени да не могат да се справят с болките без прием на лекарства.

Има ли начин да облекчим предменструалния синдром с естествени средства? Как да намалим нуждата от прием на лекарства? Има ли подходящ набор от добавки за облекчаване на предменструалния синдром (ПМС)?

Развитието на фармацевтичната индустрия е многостранно и многопосочно, като усилията не са фокусирани само и единствено в създаването на ефективни медикаменти за лечение на тежки заболявания, а напротив, все повече усилия се фокусират в създаването на подходящи формули от комбинирани продукти (минерали, витамини, билки, лечебни растения) за облекчаване на банални, често срещани проблеми, какъвто например е синдромът на предменструалното напрежение.

Познаването на тези природни средства и приемът на определени добавки преди настъпването на менструалния цикъл, и особено в рамките на няколко месеца, може да доведе до естествено балансиране на хормоните в организма и намаляване, редуциране на неприятните симптоми, свързани с настъпващия цикъл.

В случай, че ви е омръзнало да се чувствате ужасно в онези дни от месеца, ви препоръчваме да потърсите алтернативен подход, доверявайки се на подходящия набор от природни, натурални, полезни субстанции.

Какво представлява предменструалният синдром (ПМС, синдром на предменструално напрежение)?

Какво представлява предменструалният синдром (ПМС)? Кои са характерните симптоми?

Предменструалният синдром по същество представлява комплекс от симптоми, вариращи в изключително широки граници и проявяващи се с различна тежест при отделните жени.

Статистиката показва, че приблизително три от четири жени всеки месец се сблъскват с някои от тези прояви, а при приблизително една трета от жените проявите са тежки и засягат определени аспекти от техния семеен, професионален или социален свят.

Няма единно, конкретно и доказано все още обяснение за появата на този синдром, като основните теории го свързват с настъпващите преди и по време на менструалния цикъл хормонални изменения в организма на жената.

Множество фактори могат да окажат влияние върху тежестта и проявите при ПМС, като само малка част са диетата, вредните навици, физическото натоварване, стресът, но също и резките промени във времето, наличието на метеоритни бури, слънчеви изригвания, фазите на луната и много други.

Симптомите при ПМС са причина за множеството анекдоти и хумористични кратки разкази за нежния пол, като проявите често са тежки за самата жена и водят до емоционално изтощение, но още по-често са трудни за преглъщане и от околните.

Обикновено са налице някои от следните симптоми:

  • емоционална лабилност и честа, мълниеносна смяна в настроението (в един момент жената се умилява и може да се разплаче от заливащи я вълни любов при вида на малко котенце и минута по-късно вече крещи на своята половинка за нещо, което не е направил)
  • депресивни епизоди, тревожност, панически атаки
  • нарушения в качеството и продължителността на съня, трудно заспиване
  • лесна умора, отпадналост, апатия
  • повишена чувствителност, болезненост, напрежение в гърдите
  • стомашен дискомфорт, подуване на корема, гадене, запек или диария
  • болки с различен интензитет в областта на яйчниците (ниско в корема), в кръста или в бедрата
  • оток (подуване) на крайниците, поради задръжка на течности
  • неустоим глад за конкретен вид храни, най-често сладки, считани за вредни
  • главоболие, повишена чувствителност към светлина и силни звуци
  • поява на акне, обикновено по кожата на лицето или по гърба и раменете

Тежестта, продължителността и видът на проявите при отделните жени варират, като вариации се наблюдават всеки месец в зависимост от въздействието на редица други фактори.

Полезна информация за състоянието може да намерите в раздел Заболявания:

Ранните мерки по отношение на ограничаването на последствията от хормоналните промени, може да редуцира, минимизира и дори да предпази от появата на предменструален синдром.

Не е нужно всеки месец да приемате с шепи различни аналгетици (обезболяващи) и противовъзпалителни средства за купиране на болката, тъй като последните крият рискове от изява на различни от тежест странични ефекти. Употребата на добавки е ефективен, лесен за изпълнение и безопасен метод за справяне с многобройните прояви на ПМС.

Витамини, минерали, билки и лечебни растения за облекчаване симптомите при ПМС

Добавки за облекчаване на предменструален синдром (ПМС)

Добавките, препоръчвани за облекчаване на симптомите при ПМС обикновено съдържат определен набор от витамини, минерали, есенциални мастни киселини, лечебни растения с доказани във времето ефективност и безопасност.

Препоръчва се прием под формата на таблетки или капсули (някои лечебни растения и билки се прилагат под формата на сироп, тинктура, екстракт) с достатъчно количество вода.

За постигане на желания ефект и резултат е необходим прием обикновено в рамките на няколко месеца (средно между три и шест месеца), тъй като добавките действат бавно, с кумулиране на ефекта (необходимо е време за натрупване на ефекта в организма), тъй като те оказват въздействие на клетъчно и молекулно ниво.

При избора на препарат може да се консултирате с вашия лекар или фармацевт, тъй като съществуват множество варианти. Обикновено се препоръчват комбинирани препарати (съдържащи оптимални дози витамини, минерали и билки) и по-рядко се препоръчва употребата на монопрепарат (съдържат само един вид основна, активна субстанция).

Към най-често използваните добавки за облекчаване проявите при ПМС се включват:

  • калций: минералът е ефективно средство не само за подсилване на костната система и зъбите, но също така може да подпомогне облекчаването на някои от проявите при ПМС, като например гадене, промените в апетита, честата смяна на настроението. Проучвания в областта показват облекчаване на симптомите при прием на средно между 400 и 600 милиграма калций два пъти дневно за период от около два до три месеца. Благоприятните ефекти по отношение на предменструалния синдром се свързват с участието на калция в нервната трансмисия, мускулната дейност (облекчава крампи, спазми, болезнени контракции) и секрецията на някои хормони. Препоръчват се добавки, съдържащи елемента под формата на калциев карбонат, тъй като калциевият цитрат и другите форми на съединението показват по-слаба абсорбция (усвояване)
  • магнезий: редица проучвания показват недостиг на магнезий при жените, страдащи от изразен предменструален синдром, като приемът на минерала в дози от порядъка на 300 до 500 милиграма дневно води до ефективно облекчаване на много от проявите (подуване на корема, напрежение и болезненост на гърдите, задръжка на течности и други). Недостиг на минерала се наблюдава често при лица, страдащи от захарен диабет, приемащи определени лекарства, при алкохолизъм, при непълноценно хранене и други. Минералът ефективно облекчава менструалните крампи, намалявайки нивата на инфламаторните простагландини. Магнезий подобрява качеството на съня, подпомага в борбата със стреса, поддържа доброто настроение, нервните функции и енергийния метаболизъм. Съществуват различни форми на магнезия (магнезиев цитрат, магнезиев глицинат, магнезиев хлорид и други), като при отделните пациенти в зависимост от оплакванията се предпочита определена форма (някои, като например магнезиев цитрат, са особено подходящи при съпътстващи оплаквания от запек)
  • витамини от група В: витамините от група В (В-комплекс) са голямо семейство водноразтворими субстанции, изпълняващи изключително важна роля за оптималното функциониране на всички процеси в организма. Ефективно облекчават менструалните крампи, лабилното настроение, чувството на изтощение и стрес
  • омега-3 мастни киселини: приемат се самостоятелно или в комбинация с мастноразтворими витамини, каквито са например витамин Е и витамин D за постигане на оптимален ефект. Тези есенциални (незаменими) мастни киселини са изключително ефективни и полезни съюзници в борбата с депресивните епизоди, тревожността, лабилното настроение, липсата на енергия и мотивация за извършване на обичайните дейности по време на ПМС. Допълнително облекчават болковия синдром при предменструално напрежение, като някои проучвания сравняват тяхната ефективност с някои от добре познатите обезболяващи, например ибупрофен
  • мастноразтворими витамини (витамин D и витамин Е): благодарение на своя висок антиоксидантен и противовъзпалителен потенциал тези витамини често се включват в състава на продуктите за облекчаване на ПМС. Липсват категорични проучвания за тяхната ефективност по отношение на предменструалния синдром, като резултатите са противоречиви (вероятно поради въздействието на редица други фактори, повлияващи ефективността от приема на витамини)
  • билки и лечебни растения (витекс, масло от вечерна иглика, див ям, гинко билоба, жълт кантарион, куркума и други): многобройни билки и лечебни растения намират приложение за регулиране на хормоналния дисбаланс, повлияване нивата на естроген, облекчаване на много от придружаващите ПМС симптоми. Приемани самостоятелно или под формата на добре подбрана комбинация, билките и лечебните растения ефективно облекчават промените в настроението и емоционалния тонус, спазмите, болковия синдром, проблемите със съня и други
  • пробиотици: приемът на пробиотици около една седмица преди настъпването на менструалния цикъл може да подпомогне и облекчи някои от неприятните симптоми при ПМС, като например подуване на корема, запек или диария, промените в апетита, задръжката на течности

Изборът на подходящи добавки за облекчаване на предменструален синдром (ПМС) е необходимо да бъде съобразен с индивидуалните нужди, особености и потребности на всяка жена.

Полезна информация по темата може да намерите и в раздел Алтернативна медицина:

Прием на магнезий, калций, витамин D, масло от вечерна иглика, витекс и други при ПМС

Общи мерки за облекчаване на предменструалния синдром (ПМС)

Общите мерки, често включени в така нареченото лайфстайл лечение, са неизменна част от терапевтичния план за справяне с целия арсенал от прояви, съпътстващи предменструалния синдром.

Общите мерки имат за цел да подобрят цялостния здравословен тонус на жената, регулирайки по естествен път хормоналните нива и осигурявайки енергия, жизненост и добро настроение през целия месец.

Препоръчват се следните общи мерки за подобряване на състоянието и облекчаване на симптомите при ПМС:

  • промени в диетата: препоръчва се ограничаване на консумацията на пържени, мазни храни, полуфабрикати, консервирани продукти и повишаване приема на пресни, сезонни плодове и зеленчуци, особено авокадо (уникалният му състав регулира хормоналния баланс) и зеленолистни зеленчуци (изключително богати на магнезий и калций), ядки и бобови култури, богати на фибри (препоръчва се прием на средно 30 грама фибри на ден), риба (богата на омега-3 мастни киселини)
  • ограничаване на вредните навици: препоръчва се отказ от тютюнопушенето (оказва вредно въздействие не само върху тежестта на ПМС), ограничаване до минимум консумацията на спиртни напитки, намаляване на приема на съдържащи кофеин напитки (риск от дехидратация, повишена чувствителност на гърдите, тревожност), богати на сол храни (водят до задръжка на течности и съответно оток), захарни изделия (богатите на захар продукти водят до резки промени в нивата на кръвната захар, което от своя страна често е причина за лабилното настроение, депресивните епизоди, главоболието, проблеми с концентрацията и други)
  • физическа активност: регулярната двигателна активност подобрява хормоналния баланс, регулира всички процеси в организма, оказвайки благоприятно влияние на всички нива, включително и за подобряване на настроението, намаляване рисковете от тревожност и депресия и поддържане на оптимално тегло
  • редукция на стреса: хроничният стрес и преумора водят до повишаване нивата на кортизол (един от основните стресови хормони) в организма, което се свързва с куп негативни прояви, поради което се препоръчва всеки човек сам за себе си да намери верния път за справяне с този иначе толкова вреден и виновен за изявата на множество заболявания фактор, независимо дали ще е с помощта на любимото хоби, медитация, йога, спорт или нещо друго

Изборът на подходящи добавки за облекчаване на предменструалния синдром (ПМС) в комбинация с подходяща промени в начина на живот ще ви избавят от неприятните прояви на състоянието, запазвайки доброто ви настроение, енергия и тонус.

В случай, че страдате от подлежащи заболявания, приемате някакви лекарства или други добавки, се препоръчва предварително да се консултирате с вашия лекар или фармацевт за подходящия набор от добавки за редукция на предменструалното напрежение.

Макар и рядко е възможно негативно повлияване на комбинацията от витамини, минерали и лечебни растения на хода на протичане на определено подлежащо заболяване или неблагоприятни лекарствени взаимодействия при едновременна употреба с различни лекарства (най-висок риск е налице при прием на добавки, съдържащи жълт кантарион).

 Промени в диетата, прием на добавки, ограничаване на вредните навици и стреса за облекчаване на ПМС

По текста работи: д-р Лилия Пашова-Стоянова

Още по темата:

5.0, 4 гласа

ЗАБОЛЯВАНИЯ, ПРИ КОИТО СЕ ПРИЛАГА ЛЕЧЕНИЕТО Добавки за облекчаване на предменструален синдром (ПМС)

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.webmd.com/women/pms/supplements-help-with-pms#1
https://www.everydayhealth.com/pms/supplements-that-may-ease-pms-symptoms.aspx
https://drbrighten.com/supplements-pms/
https://takecareof.com/articles/best-supplements-pms-symptoms
http://drhyman.com/blog/2010/09/17/how-to-eliminate-pms-in-5-simple-steps/
https://www.healthline.com/health/pms-supplements
https://drsarahbrewer.com/supplements-for-pms
https://www.healthline.com/health/premenstrual-syndrome
https://draxe.com/7-natural-remedies-pms-cramps/

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛеченияЛюбопитноСпортЗдравни съветиБотаникаАлт. медицинаПсихологияЕ-тата в хранитеИзследванияФизиологияХрани и ястияСнимкиЛайфстайлНовиниСоциални грижиНормативни актовеХранене при...ПатологияСъставкиТестовеВидеоЗаболявания (МКБ)Здравни проблемиАнкетиИсторияКлинични пътекиСпециалистиИнтервютаПроизводителиОткрития