Начало Медицинска енциклопедия Лечения Калциеви добавки

Калциеви добавки

Калциеви добавки - изображение

Пълноценното хранене е естествен, лесен и безопасен начин за снабдяване на организма с всички необходими есенциални (незаменими субстанции, които не се произвеждат от организма) и неесенциални (заменими субстанции, които се произвеждат в известни количества от организма) витамини, минерали, аминокиселини и други биологични субстанции, необходими за оптималното функциониране на организма.

При добро стечение на обстоятелствата бихме приемали всичко необходимо с храната, но многобройни проучвания в областта показват, че ситуацията е малко по-различна и всеки трети човек страда от недостиг на определен елемент в организма.

Такъв е случаят и с калций, който се съдържа в много хранителни продукти, въпреки което е налице дефицит на минерала при около 30 процента от населението (честотата варира в отделните географски райони, като влияние оказват множество фактори).

Дневните нужди от калций се изчисляват средно на около 1 000 милиграма при жени до 50 години и мъже до 70 години и средно 1 200 милиграма за жени над 50 години и мъже над 70 години.

По-високи потребности от калций и съответно необходимост от прием на калциеви добавки, са необходими при наличие на състояния и заболявания, които влошават неговото усвояване от хранителните продукти или повишават неговото елиминиране.

Повишени потребности са налице при:

  • спазване на рестриктивни диети, недохранване
  • при вегетарианци, вегани и лица, които по различни причини не консумират животински продукти, включително мляко и млечни изделия
  • при наличие на лактозна непоносимост (състояние, при което болният не може да консумира млечни изделия)
  • при диета, богата на протеини и сол
  • при продължително лечение с кортикостероиди
  • жените в менопауза са изложени на по-висок риск от недостиг на калций и съответно по-висок риск от увреждания на мускулно-скелетната система
  • при подлежащи увреждания на опорно-двигателния апарат, например остеопороза
  • при наличие на заболявания на стомашно-чревния тракт, намаляващи абсорбцията (усвояването) на калция, съдържащ се в хранителните продукти, като например болест на Crohn, улцерозен колит, цьолиакия и други
  • по време на бременност и в периода на лактация нуждите на организма на жената се повишават

Консумацията на богати на калций храни в много от случаите е достатъчна за задоволяване на ежедневните потребности при липса на рискови фактори. Особено богати източници на калций са млякото и млечните изделия, листни зеленчуци (броколи, спанак, китайско зеле, къдраво зеле), бобови, някои риби, яйца, сусам, ленено семе, обогатени соеви продукти и други.

Повече информация за храните, богати на калций, както и насоки за изграждане на подходящ режим, може да намерите в раздел Хранене:

Хранителни източници, богати на калций

Роля на калция в организма

Калцият е широко разпространен минерал в човешкото тяло и изпълнява редица жизненоважни функции.

Най-общо минералът изпълнява следните основни биологични функции в човешкия организъм:

  • изграждане и поддържане на костите и зъбите
  • участие в мускулното съкращение, включително и на сърдечния мускул
  • роля в поддържането на кръвното налягане
  • участие в процесите на невротрансмисия (калцият е необходим за предаване на нервните импулси и сигнализация)
  • участие в поддръжката на изправността на имунната система
  • участие в процесите на кръвосъсирване
  • роля за производството на някои хормони и субстанции с хоромоноподобни функции
  • поддръжка на съдовия тонус и участие в процесите на свиване и отпускане на кръвоносните съдове (вазоконстрикция и вазодилатация)
  • роля в енергийния метаболизъм

Едва един процент от общия калций в тялото се използва за осъществяването на метаболитни функции, като секреция на хормони и други жизненоважни вещества. Останалите 99 процента от калция в тялото са разпределени в костите и зъбите.

Тялото използва костната тъкан като резервоар и източник на калций и по този начин поддържа относително стабилни концентрации в кръвта, мускулите и интрацелуларната течност. Ако организмът не разполага с достатъчно калций, той го извлича от костите.

Балансът между депонирането и резорбцията на калций в костите се променя с възрастта. Образуването на костно вещество превишава неговата резорбция в периодите на растеж (при децата и младите хора). При възрастните и особено жените в менопауза резорбцията надвишава процесите на образуване на костно вещество, което увеличава риска от развитие на остеопороза.

При недостиг на калций в организма се наблюдават различни по тежест и вид симптоми, като едни от най-честите включват мускулни спазми, болки в костите и ставите, слабост, повишена уморяемост, отпадналост, чести банални инфекции (понижение на имунитета), склонност към алергии и други.

При пациенти с доказан дефицит на калций (хипокалциемия), както и при пациенти, изложени на по-висок риск от недостиг на калций, се препоръчва прием на минерала под формата на хранителни добавки.

Полезни свойства и ефекти на калция

Приложение на калциеви добавки

Калциевите добавки се използват, за да предотвратят или повлияят ниските нива на калций в кръвта (хипокалцемия) при хора, които не получават достатъчно калций от храната.

Добавките, съдържащи калций, се прилагат обикновено перорално (през устата), като се срещат в различни лекарствени форми с цел задоволяване на потребностите и предпочитанията на отделните пациенти.

Така например може да откриете калций под формата на таблетки, дъвчащи таблетки и дражета, капсули, прах за разтваряне, разтвори, сиропи и други. Прилагат се с достатъчно количество вода, като в зависимост от вида на съдържащия се в тях калций се препоръчва прием с или без храна.

Калциевите добавки се прилагат освен при наличие на дефицит в организма и с цел за подобряване на определени функции, повишаване на имунологичната защита и други.

Най-общо добавките, съдържащи калций, се прилагат при следните състояния:

  • хипокалциемия и свързаните с нея рискове: при доказан дефицит на калций в организма се препоръчва прием на по-високи дози калций за период от няколко месеца до нормализиране на нивата му
  • при рискови пациенти (при лактозна непоносимост, при наличие на остеопороза, при лечение с кортикостероиди и други): в зависимост от риска за развитие на дефицит се препоръчва подобряване на хранителния режим и включване на ниски дози калций под формата на добавка
  • за намаляване на риска от остеопоротични изменения при жени в менопауза: промените в хормоналния статус на жените и по-конкретно на естроген са причина за по-високия риск от загуба на костно вещество при менопауза, поради което се препоръчва прием на достатъчни количества, често в комбинация с магнезий
  • профилактично за намаляване на риска от рак на дебелото черво: резултатите от някои проучвания показват благоприятен ефект на минерала по отношение намаляването на риска от колоректален карцином
  • като част от комплексните мерки за редукция на теглото при пациенти с наднормено тегло и затлъстяване: в ниски дози, обикновено под формата на комбиниран продукт (препарат, съдържащ в различни дози няколко субстанции) калцият намира приложение и в борбата с излишните килограми
  • като част от комплексната терапия за подобряване на маркерите на възпалението и намаляване на риска от прогресия на метаболитния синдром: проучвания при лица с метаболитен синдром и жени със синдром на поликистозни яйчници (състоянието също протича с метаболитен синдром) се наблюдава подобрение в нивата на маркерите за възпаление, подобрение на липидния профил и нивата на инсулин
Често за постигане на оптимални резултати и пълноценно усвояване, калциевите добавки се прилагат под формата на комбинирани препарати, съдържащи витамин D, магнезий и други.

Приложение на калциеви добавки - прием на комбинирани препарати, съдържащи витамин D, магнезий и други

Особености на калциевите добавки

При избора на калциева добавка е необходимо да се вземат под внимание някои особености, като например:

  • вид на калциевото съединение: двете най-често срещани в състава на различните добавки съставки са калциев карбонат и калциев цитрат. Калциев карбонат е най-евтината и най-широко разпространена форма на калция, снабдявайки организма с големи количества калций в ниски дози (има високо процентно съдържание на чист, лесен за усвояване калций), като основният недостатък е по-високият риск от поява на нежелани ефекти, главно повишено образуване на газове, подуване и болки в корема, запек, поради което се препоръчва прием на добавката по време на хранене. Калциев цитрат е по-скъпа суровина, съдържаща по-ниски концентрации калций в една доза, поради което не е чак толкова широко разпространен. Тази форма се отличава с минимален риск от поява на нежелани ефекти и е препоръчваната форма при лица със стомашно-чревни увреждания. Калциев цитрат се приема с или без храна. По-рядко срещани форми на калция са калциев глюконат, калциев лактат и други
  • количество на калция: различните съединения на калция имат различно процентно съдържание на калций. Така например калциев карбонат се отличава с най-високо процентно съдържание (40 процента), калциев цитрат притежава 21 процента, калциев глюконат има 9 процента, а калциев лактат съдържа 13 процента калций. Това означава, че пациент, приемащ таблетки от 1250 милиграма калциев карбонат в крайна сметка получава (усвоява ефективно) около 500 милиграма калций
  • поносимост: различните добавки съдържат и различни допълнителни съставки, които сами по себе си също могат да предизвикат стомашен дискомфорт. Обикновено е нужно да се изпробват няколко различни вида калциеви добавки, докато се открие най-подходящата (с най-добра поносимост) за конкретния индивид
  • лекарствена форма: различават се таблетки, капсули, прахове за разтваряне, сиропи, разтвори и други, като при всеки пациент се избира предпочитаната и най-удобна за него форма
  • абсорбция (усвояване): всички калциеви добавки се усвояват по-добре, когато се приемат в малки дози (средно около 500 милиграма) по време на хранене, единствено калциев цитрат показва еднаква степен на усвояване приеман с храна и на гладно

Как да изберем подходяща добавка, съдържаща калций?

Странични ефекти на калциевите добавки

При прием на ниски дози обикновено не се описват странични ефекти от калциевите добавки. Употребата на дози, по-високи от 500 милиграма дневно води до появата на различни по тежест нежелани ефекти, особено при чувствителни пациенти.

Едни от най-често описваните в клиничната практика нежелани странични реакции при употребата на добавки с калций включват:

  • констипация (запек)
  • повишено образуване на газове
  • болка, тежест и дискомфорт в коремната област
  • чести позиви за гадене, по-рядко повръщане
  • главоболие
  • намаление до загуба на апетит
  • повишена умореямост и отпадналост

Основните рискове при прием на добавки, съдържащи калций, се крият в опасността от хронично предозиране и развитие на хиперкалциемия. Това се наблюдава при прием на високи дози калциеви добавки на фона на повишен внос на калций с храната.

Най-честите прояви при хиперкалциемия включват гадене, болка в корема, раздразнителност, депресивни епизоди, като повишен риск от развитие на хиперкалциемия е налице при съпътстващо увреждане на щитовидната жлеза, дехидратация (обезводняване) и прекомерна употреба на калций с храната и добавките.

Прекомерната употреба на калций се асоциира с повишен риск от увреждане на сърдечно-съдовата система (необходими са мащабни и задълбочени проучвания в областта за категоричното доказване на вредното въздействие върху сърдечните структури от прекомерната употреба на калций), повишен риск от формиране на конкременти по хода на отделителната система и особено развитие на бъбречнокаменна болест.

Според резултатите от някои проучвания приемът на високи количества калций се асоциира и с повишен риск от рак на простатата, като са необходими допълнителни проучвания за доказване на ролята му.

Приемът на по-високи дози калций не се свързва с по-добро въздействие и благоприятен ефект върху опорно-двигателния апарат, поради което преди посягането към добавките се препоръчва провеждане на консултация със специалист за необходимостта от прием, вида и дозата на калция, както и продължителността на терапевтичния курс.

Странични ефекти и нежелани взаимодействия при прием на калциеви добавки

Лекарствени взаимодействия

Освен риск от нежелани ефекти, приемът на калциеви добавки крие известен риск от нежелани лекарствени взаимодействия при едновременна употреба с други добавки, медикаменти, билки и лечебни растения.

При необходимост от едновременна употреба на калциеви добавки и определени антибиотици (например тетрациклини, флуороквинолони), антидепресанти, антиконвулсивни лекарства (например фенитоин), лекарства, използвани в терапията на заболяванията на щитовидната жлеза (левотироксин) и други се препоръчва осигуряването на интервал от поне три часа между отделните приеми.

Някои видове диуретици (например хидрохлоротиазид) водят до хиперкалциемия и при едновременна употреба с калциеви добавки е налице повишение на риска от развитието на това състояние.

Не се препоръчва едновременна употреба на калций с цинк, желязо или манган поради риск от повлияване в усвояването им (препоръчва се интервал от поне три часа при приема на отделните добавки).

При употребата на лаксативи, антиациди, кортикостероиди и други е възможно понижение на усвояването на калция и необходимост от увеличение на дозата за постигане на желаните резултати и задоволяване на дневните потребности.

За намаляване на рисковете от нежелани ефекти и взаимодействия, както и от влошаване на общото състояние, се препоръчва консултация с личния лекар преди започването на прием на калциеви добавки (на каквито и да е добавки). Самоволният и самоцелен прием на лекарства и добавки крие своите рискове и често нанася повече вреди, отколкото ползи.

 

По текста работи: д-р Лилия Пашова-Стоянова

4.2, 19 гласа

ЗАБОЛЯВАНИЯ, ПРИ КОИТО СЕ ПРИЛАГА ЛЕЧЕНИЕТО Калциеви добавки

ВСИЧКИ

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.medicinenet.com/what_is_the_best_calcium_supplement/views.htm
https://www.healthline.com/nutrition/calcium-supplements
https://www.webmd.com/osteoporosis/calcium-supplements-tips#1
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/calcium-supplements/art-20047097
https://nutritionfacts.org/2018/03/27/the-risks-and-benefits-of-calcium-supplements/
https://www.health.harvard.edu/nutrition/choosing-a-calcium-supplement

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛеченияЗдравни съветиАлтернативна медицинаЛюбопитноСпортЕ-тата в хранитеБотаникаХранене при...ВидеоНовиниЛайфстайлЗдравни проблемиОрганизацииИнтервютаИсторияСоциални грижиНормативни актовеСъставкиПатологияЗаболявания (МКБ)СнимкиМедицински изследванияФизиологияКлинични пътекиПсихологияДиетиСпециалистиТестовеЗаведенияПроизводителиОткрития