Начало Медицинска енциклопедия Лечения Полезни свойства на манган Лечение с храни и хранителни добавки

Полезни свойства на манган

Полезни свойства на манган - изображение

Човешкият организъм се нуждае от малки количества витамини, минерали, аминокиселини, мастни киселини и други, за да функционира оптимално.

Балансираната диета, съдържаща адекватни количества от всички основни групи нутриенти, обикновено е в състояние да покрие и задоволи всички нужди на организма, поддържайки добър тонус, имунитет и настроение.

В забързаното ежедневие на съвременния човек често липсват достатъчно източници на всички ценни витамини и минерали и все по-често се налага използването на алтернативни източници за снабдяване на организма, а именно под формата на хранителни добавки.

Микроелемент с голямо значение, но често пренебрегван, е манган. При правилно построен хранителен режим рядко се развива дефицит, но рисковете нарастват при наличието на подлежащи заболявания (болести, водещи до затруднено или влошено усвояване на елемента, както и при повишени нужди на организма) в комбинация с нездравословно ежедневно меню.

Манган е необходим за изпълнението на многобройни и с голямо значение функции в организма, във връзка с което при дефицит се развиват различни по тежест увреждания, а в някои случаи и неблагоприятни последици в дългосрочен план. За извличане на оптималните полезни свойства на манган е необходимо включването му в диетата или прием под формата на хранителни добавки.

Какво представлява манган?

Какво представлява манган?

Манган представлява есенциален (незаменим за организма, не се произвежда от организма) минерал и по-конкретно микроелемент (необходими са изключително ниски дози от елемента за осъществяване на неговите функции).

Все повече проучвания в областта насочват към нарастващ дефицит на елемента поради особеностите в храненето на съвременния човек.

Като цяло най-добрият, естествен и безвреден начин за снабдяване на организма с есенциалния минерал е посредством диетата и включването в ежедневното меню на продукти, богати на манган.

При някои пациенти във връзка с повишени потребности, намален внос или повишени загуби от организма се наблюдава недостиг на манган, което налага приема на хранителни добавки, съдържащи микроелемента.

Най-честите причини за недостиг на манган включват непълноценно хранене, заболявания на стомашно-чревния тракт, водещи до влошено усвояване на нутриентите от хранителните продукти, след големи хирургични интервенции, след продължителна химиотерапия и други.

Дефицитът на манган протича различно при отделните пациенти в зависимост от наличието на подлежащи заболявания и увреждания, приема на други лекарства и добавки, индивидуалните особености и други фактори.

Най-често се проявява с полиморфни и разнородни прояви, като например анемичен синдром, хронична умора, гадене и повръщане, гастроинтестинални увреждания, остеопоротични изменения по костите, понижен имунитет, влошен глюкозен толеранс и развитие на глюкозна резистентност (предшественик на диабет), хормонален дисбаланс, репродуктивни нарушения и други.

За намаляване на риска от развитие на дефицит се препоръчва включването на богати на манган храни в ежедневното меню, а при вече наличен дефицит освен промени в диетата се препоръчва и прием под формата на хранителна добавка за определен период от време (най-често терапевтичният курс при перорална употреба е в рамките на три месеца, но продължителността се определя индивидуално в зависимост от конкретния пациент).

Основните хранителни източници, богати на манган, включват:

  • пълнозърнести храни: пшеница, ръж, овес, ориз, просо, кафяв ориз
  • бобови култури
  • соя и соеви продукти
  • някои плодове, като грозде, малини, ананас, смокини, киви, банани, кокосови орехи
  • някои зеленчуци, като моркови, краставици, праз, зелен фасул и други
  • ядки, като например бадеми и лешници
  • билки и лечебни растения като чесън, мента, зелен чай
  • ниски количества има в месото и субпродуктите

С най-добра биологична усвояемост и пълна абсорбция се отличават пълнозърнестите храни и ядките, поради което се препоръчва включването им като нормална част от ежедневното меню.

В кои храни се съдържа манган?

Кои са основните полезни биологични свойства на манган?

Като есенциален микроелемент манган участва в множество процеси, отговарящи за различните биологични функции в организма.

Въпреки необходимостта от повече, с големи мащаби (голям брой хора, които се включват) и продължителни изследвания в областта към момента са ясни следните биологични свойства на елемента:

  • участие в енергийния метаболизъм и синтезата, усвояването и преработката на въглехидрати и протеини
  • участие в синтезата и метаболизма на холестерол
  • участва в процесите на глюконеогенезата
  • участие в производството на редица ензими, включително на храносмилателните
  • подпомага баланса на нивата на калций и фосфор в организма
  • има роля в процесите на формиране и изграждане на костната маса
  • поради тясната си връзка с желязото, участва и в кръвотворенето
  • действа като антиоксидант и намалява нивата на свободните радикали в организма
  • влиза в състава и е необходим за функционалната активност на редица ензими с антиоксидантни свойства като например аргиназа, глутамин синтетаза и други
  • подпомага за намаляване на локалните възпалителни процеси в определени органи и структури, например в ставите и опорно-двигателния апарат като цяло
  • има известно участие по отношение на хормоналния баланс в организма

За извличане на максимални, оптимални ползи от приема на манган (с хранителния режим или под формата на хранителна добавка) е необходимо стриктно спазване на препоръчителните дневни дози, тъй като и недостигът и излишъкът на манган в организма крият своите рискове.

Поради липсата на стандартна доза, одобрена от съответните организации по контрол и защита на хранителните продукти и лекарствата, ежедневните дози се съобразяват с така наречената адекватна дневна доза (доза, изчислена въз основа на приема от определен брой хора и считана за достатъчна за задоволяване на потребностите на организма).

Адекватната дневна доза манган е различна за отделните възрастови групи и при някои физиологични състояния:

  • новородени и кърмачета до 6 месеца: 3 микрограма
  • кърмачета от 7 до 12 месеца: 600 микрограма
  • деца от една до три години: 1.2 милиграма
  • деца от 4 до 8 години: 1.5 милиграма
  • момчета между 9 и 13 години: 1.9 милиграма
  • момчета от 14 до 18 години: 2.2 милиграма
  • момичета от 9 до 18 години: 1.6 милиграма
  • мъже над 19 години: 2.3 милиграма
  • жени над 19 години: 1.8 милиграма
  • бременни жени: 2 милиграма
  • кърмачки: 2.6 милиграма

Максималната дневна доза се изчислява на 11 милиграма дневно (назначава се предимно при лица с доказан дефицит на манган и изявени симптоми), като приемът на по-високи дози крие сериозни рискове за здравето.

Полезни свойства и приложение на манган

Кога (при кои състояния и заболявания) се препоръчва прием на манган (с диетата или под формата на хранителни добавки)?

Микроелементът намира изключително широко приложение във връзка със своите разностранни и многобройни функции, които изпълнява в организма.

Приеман под формата на хранителна добавка е наличен за перорална, парентерална и локална употреба.

Перорално под формата на таблетки, капсули или прахове за разтваряне се препоръчва при съмнения за недостиг на манган в организма или доказан лек дефицит.

Парентерално под формата на венозна инфузия (главно в състава на разтворите за парентерално хранене) се прилага при тежък дефицит или тежко състояние на пациента, което не му позволява прием през устата.

Локално под формата на различни мазила (крем, гел, маз) манган се прилага върху кожата за ускоряване на зарастването на рани и увреждания на дермата.

Най-честите показания за прием на манган включват:

  • в подкрепа на здравето на опорно-двигателната система: едновременният прием с други витамини и минерали, като например цинк, калций, мед, магнезий, витамин D може да подобри състоянието на опорно-двигателния апарат, намалявайки рисковете от загуба на костна плътност, остеопороза, патологични, спонтанни фрактури, като се препоръчва предимно при лица с понижена костна плътност в резултат от заболяване или физиологични промени (например при менопауза)
  • важен антиоксидант: приемът на антиоксиданти се препоръчва за подобряване на цялостния здравословен тонус, намаляване на възпалението в организма, отстраняване на кислородните радикали, които са считани за едни от главните виновници за развитието на множество заболявания, както и за преждевременното стареене
  • подобряване на когнитивните функции: въпреки липсата на категорични доказателства в областта различни изследвания показват възможна връзка между недостига на манган в организма и влошаването на когнитивните функции
  • съюзник в борбата с диабет: участието на манган в синтезата на множество храносмилателни ензими и в глюконеогенезата го свързва тясно с развитието и превенцията на захарен диабет, като задоволяването на дневните нужди от елемента намалява рисковете и играе роля на профилактика срещу болестта
  • подпомагане на белодробната функция: проучвания показват, че едновременният прием на манган с цинк и селен може да подпомогне и окаже благоприятно въздействие при лица с различни пулмонални заболявания, включително хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ)
  • превенция срещу артрит и остеоартрит: при комбиниран прием с глюкозамин и/или хондроитин манган намалява възпалението в засегнатите стави и облекчава симптомите, играейки ролята на естествено, натурално средство против артрит
  • облекчаване на симптомите на предменструалния синдром: приемът на манган заедно с калций може да облекчи проявите на ПМС (слабост, болки в мускулите, тревожност, промяна в настроението, проблеми със съня и други)
  • може да подпомогне борбата с излишните килограми: необходими са повече проучвания в областта, но според някои специалисти при употреба на манган заедно с тирозин, холин, мед, калий и други може да се подпомогне загубата на излишното тегло, тъй като елементът участва в синтезата на храносмилателни ензими (подобрява храносмилането) и регулира хормоналния баланс
  • ускорява зарастването на рани: нанасянето на манган върху кожата, особено в комбинация с калций и цинк, ускорява процесите на зарастване
  • превенция срещу анемия: тъй като е тясно свързан с желязото адекватният внос и адекватният баланс на манган в организма регулират косвено и нивата на желязото, намалявайки рисковете от развитие на желязодефицитна анемия
  • може да окаже благоприятен ефект при репродуктивни нарушения

Балансираният прием на подходящи дози от елемента води до пълноценно оползотворяване на полезните свойства на манган, намалявайки рисковете от възможни нежелани ефекти поради предозиране и токсични реакции.

Рискове и нежелани взаимодействия при едновременна употреба на манган с други добавки и лекарства

Рискове при прием на манган

Препоръчва се преди употребата на каквито и да е лекарства, добавки, хомеопатични средства, лечебни растения и билки да се посъветвате с вашия лекар.

Съществува риск от изява на различни по тежест нежелани прояви, най-често при предозиране и прием на по-високи от препоръчителните дози, но също така и нежелани взаимодействия при едновременна употреба на манган и някои медикаменти, добавки, както и храни.

Предозирането на манган може да предизвика различни по тежест нежелани прояви, вариращи от главоболие, гадене, стомашен дискомфорт и болки до тежки алергични признаци.

При пациенти с подлежащи хронични заболявания, след големи оперативни интервенции или други манипулации се препоръчва предварителна консултация със специалист за намаляване на рисковете от влошаване състоянието на болните.

При едновременната употреба на манган с някои лекарства са възможни нежелани лекарствени взаимодействия, водещи до промяна в ефективността на препаратите и риск от токсични прояви.

Такива реакции са възможни при едновременен прием на манган със следните медикаменти:

  • флуороквинолони: антибиотиците от тази група, като ципрофлоксацин, еноксацин, норфлоксацин, спарфлоксацин и други могат да покажат по-ниска ефективност при едновременна употреба с манган, тъй като той повлиява тяхната стомашна абсорбция
  • тетрациклини: антибиотиците от тази група (тетрациклин, миноциклин) също показват по-ниска стомашна абсорбция и усвояване при едновременна употреба с манган, поради което се препоръчва осигуряването на поне 2 часа интервал между приема на двете субстанции
  • антипсихотици: приемът на манган при едновременна употреба на различни антипсихотични лекарства може да доведе до по-висок риск от изява на нежеланите ефекти, свързани с тази група медикаменти

Препоръчва се осигуряването на достатъчен интервал (поне два часа) при прием на манган заедно с калций, желязо и цинк, тъй като тези минерали може да влошат пълноценното му усвояване в организма.

По отношение на хранителния режим също се препоръчва бдителност, тъй като например ниският прием на мазнини (при рестриктивна диета) може да влоши усвояването на манган от храната и добавките.

Включването на млечен протеин в диетата от своя страна води до подобряване на усвояването на манган и често се използва при пациенти с изразен дефицит за бързо облекчаване на проявите.

За извличането на оптималните полезни свойства на манган е необходим адекватен внос, контрол на храненето, овладяване на подлежащи болестни увреждания, съобразяване с индивидуалните особености.

Не пропускайте консултацията с вашия лекар и не си самоназначавайте лекарства и добавки, тъй като това крие сериозни рискове за здравето. Посещението на лекарския кабинет може да ви спести много главоболия и проблеми в дългосрочен план.

 

По текста работи: д-р Лилия Пашова-Стоянова

Още по темата:

5.0, 3 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-182/manganese
https://draxe.com/manganese/
https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/manganese-supplement-oral-route-parenteral-route/description/drg-20070154
https://www.organicfacts.net/health-benefits/minerals/health-benefits-of-manganese.html
https://www.selfhacked.com/blog/manganese/
https://medlineplus.gov/druginfo/natural/182.html
https://www.globalhealingcenter.com/natural-health/what-is-manganese/
https://www.naturalfoodseries.com/11-benefits-manganese/

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛеченияЛюбопитноИнтервютаИсторияЗдравни съветиСъставкиФизиологияНовиниСоциални грижиСпортОрганизацииНормативни актовеХранене при...Е-тата в хранитеЛайфстайлСнимкиПсихологияРецептиАлт. медицинаДиетиЗаведенияКлинични пътекиСпециалистиГеографияАнкетиЛичностиБотаникаНаправления в медицинатаПроизводителиОткрития