Начало Медицинска енциклопедия Лечения Мелатонин

Мелатонин

Мелатонин - изображение

Регулацията на цикъла на заспиване и събуждане се осъществява от хормон, произвеждан от епифизата, наречен мелатонин.

Моделът на събуждане през деня, когато е светло и заспиването през нощта, когато е тъмно, е естествен за човешкия живот. Ключов фактор за това как протича сънят при хората е излагането на светлина или тъмнина.

Излагането на светлина стимулира нервните пътища от ретината на окото до област в мозъка, наречена хипоталамус. Там се намира специален център, наречен супрахиазматично ядро (SCN), който инициира сигнали към други части на мозъка, контролиращи синтеза на определени хормони, телесната температура и други функции, играещи роля по отношение на усещанията за сънливост и бодрост.

Супрахиазматичното ядро работи като часовник, който активирайки се от светлината:

  • повишава телесната температура,
  • освобождава стимулиращи хормони, като например кортизол,
  • потиска синтезата на мелатонин.

Обратно, при настъпване на тъмната част на деня:

  • телесната температура се забавя,
  • синтезата на кортизол се потиска и
  • се активира производството на мелатонин.

Мелатонинът е естествен хормон, произвеждан от епифизната жлеза.

Епифизата е жлеза с размери на грахово зърно, която се намира над междинния мозък. През деня епифизата е неактивна, но когато слънцето залезе и започне тъмната част на денонощието, жлезата се активира от хипофизата и започва активно производство на мелатонин, който се освобождава в кръвта. Обикновено това се случва около 21 часа.

Мелатонин - особеностиВ резултат от тези процеси нивата на мелатонин в кръвта се увеличават рязко и човек става по-малко бдителен, а сънят все по-привлекателен.

Нивата на мелатонин в кръвта се задържат повишени за около 12 часа (през цялата нощ), до около 9 часа сутринта.

Прочетете още:

През деня нивата на мелатонин са едва доловими.

Важно е да се отбележи, че силната изкуствена светлина има способността да предотвратява синтеза на мелатонин, затова за по-лесно заспиване и по-добро качество на съня е желателно вечер осветлението в стаята да е по-слабо или дори дискретно.

Изкуствената светлина, произвеждана от екраните на телевизора, компютъра, смартфоните, значително потиска производството на мелатонин и затруднява заспиването.

По тази причина не се препоръчва използването на подобен тип електроника (особено в детска възраст) преди лягане за предпазване от влошаване качеството на съня.

Ако по някаква причина не сте в състояние да се погрижите за повишаване производството на естествен мелатонин, най-лесният начин за компенсиране на недостига му е чрез приема на хранителни добавки, съдържащи мелатонин.

Показания за приложение на мелатонин

Приложение на мелатонин

Като добавка, мелатонинът най-често се използва за лечение на:

  • безсъние (инсомния),
  • трудно и бавно заспиване и често събуждане през нощта,
  • десинхроноза (физиологично състояние, което е резултат от нарушаване на циркадните ритми на организма при пътуване в страна в различен часови пояс),
  • синдром на отложена фаза на съня,
  • при работа на смени.

Понякога се предписва мелатонин като алтернативно средство на лечение или като допълнителна терапия на пациенти, страдащи от някои от следните заболявания:

  • болест на Алцхаймер,
  • шум в ушите (тинитус),
  • синдром на хроничната умора,
  • леки форми на депресия и сезонно афективно разстройство,
  • фибромиалгия,
  • епилепсия,
  • метаболитен синдром,
  • мигрена, клъстерно главоболие,
  • синдром на дразнимото черво,
  • неалкохолно чернодробно заболяване,
  • възстановяване след хирургична интервенция,
  • саркоидоза,
  • остеопороза,
  • тардивна дискинезия (разстройство на движението, изразяващо се в извършване на неволеви движения)
  • регулирането на циклите на сън/събуждане при хора, които са слепи.

Мелатонин - приложение

При деца мелатонин се използва само по лекарско предписание след обстоен преглед при следните състояния:

  • безсъние, свързано с дефицит на вниманието,
  • разстройство с хиперактивност,
  • проблеми със съня при деца с нарушения в развитието, включително аутизъм, церебрална парализа и интелектуални увреждания.

Друго приложение на мелатонина (с все още не напълно доказана ефективност поради липсата на достатъчно проучвания в областта) е като помощно средство за отказване от тютюнопушенето, тъй като редуцира последствията от абстинентния синдром  (така наречения никотинов глад).

Той се използва също като помощник за заспиване след прекратяване употребата на някои бензодиазепини.

Мелатонинът се използва в алтернативната медицина като помощно средство за лечение на безсъние, причинено от:

  • депресия, като тук ефектът е спорен, тъй като според някои източници приемът на мелатонин може да засили депресивните периоди;
  • продължителна употреба на лекарства за намаляване на тревожността (като валиум);
  • някои лекарства за високо кръвно налягане, като например бета-блокери;
  • навлизане в периода на менопауза.

Експериментални приложения на добавката включват лечение на рак на гърдата, белия дроб, простатата, стомашно-чревния тракт и други.

Мелатонин се използва също така, за намаляване на някои от страничните ефекти вследствие химиотерапията, включително загуба на тегло, неврологична болка, слабост и тромбоцитопения.

Приложение с не съвсем сигурен резултат е като средство за контрол на раждаемостта.

Ползи за здравето

Освен че ни помага да заспим и ни носи усещане за пълен комфорт и възстановяване на силите от умора и изтощение, мелатонинът има още редица уникални ползи за нашето здраве, за които дори не подозираме.

Прочетете още:

Мелатонинът е хормон, които има изключително полезно въздействие върху имунната система.

В действителност, мелатонинът е толкова неразделна част от имунната система, че липсата му може да доведе до атрофия на тимусната жлеза, представляваща ключов компонент на имунната система.

Той е мощен антиоксидант и улавяйки свободните радикали, помага в борбата с възпалението.

Мелатонинът може дори да има роля в забавянето на стареенето на клетките, мозъка и тялото като цяло.

Регулирайки и поддържайки съня, мелатонинът спомага за предпазване от затлъстяване, захарен диабет и сърдечно-съдови заболявания и инциденти.

Необходимост от прием на мелатонин

По темата прочетете:

Още едно полезно действие на мелатонина е, че има способността да понижава и регулира нивата на т.нар. "лош холестерол" (LDL холестерол).

Прием на мелатонин като превенция на рак

Мелатонинът е мощен съюзник в превенцията на рака. Има способността да инхибира пролиферацията на много видове туморни клетки, както и да задейства апоптозата (самоунищожението) на раковите клетки.

Хормонът също така пречи на създаването на нови кръвоносни съдове, които да изхранват туморните клетки (ангиогенеза) и така възпрепятства бързия им растеж.

Мелатонинът може да повиши ефикасността и да намали токсичността на химиотерапията при лечение на рак. В тези случаи, приемът на мелатонин започва около 7 дни преди започване на химиотерапията.

Докато стимулира самоунищожението на раковите клетки, мелатонинът също така увеличава производството на имуностимулиращи вещества, като например интерлевкин-2, който помага за идентифицирането и атакуването на мутирали клетки, водещи до развитието на рак.

На този етап най-много проучвания са направени относно влиянието му върху рака на гърдата, но е установено също, че мелатонинът има способността да предпазва и от развитие на преканцерозни образувания на яйчниците, ендометриума, тестисите и простатата. Това му действие се дължи най-вече на успокояващия ефект, който проявява върху половите хормони.

Прочетете още:

Повлияване на съня от мелатонина

Въздействието на добавките с мелатонин върху заспиването се дължат на рязкото повишаване на хормона в циркулиращата кръв. Типичната доза е в рамките от 1 до 3 милиграма и може да повиши нивата на мелатонин в кръвта от 1 до 20 пъти над нормалното.

Това съкращава времето за заспиване и улеснява настъпването на съня. Някои пациенти съобщават, че приемът на мелатонин им е помогнал значително за подобряване на съня с времето.

Някои изследвания показват, че повишаването на концентрацията на мелатонин в кръвта способства също за редуциране броя на събужданията през нощта, както и за по-спокойния сън.

Дозиране

Дозиране

Мелатонин съществува на пазара под формата на таблетки и пастили в различен грамаж (най-често един, три или пет милиграма) и в течна форма.

Дозировката се определя в зависимост от конкретното състояние на пациента, съпътстващите заболявания, телесно тегло, възрастта и други, като се определя от лекуващия лекар.

Желателно е да се използва най-ниската доза мелатонин при първоначалния прием.

Вземете таблетката непосредствено преди лягане или когато се приготвяте за сън, но не по-рано от 30 минути преди да си легнете. Ефектът може да настъпи дори два часа след приема, а в някои случаи е необходимо мелатонинът да се приема 2-3 дни (или повече), докато започне да действа.

Ако използвате този продукт за лечение на десинхроноза, вземете го преди лягане в деня, когато пристигнете до новата дестинация и продължите приема в продължение на 2 до 5 дни, а при нужда и по време на целия престой.

Този продукт може да повлияе вашия цикъл на сън-събуждане в продължение на няколко дни, ако пътувате през много различни часови зони.

Ако приемате този продукт за лечение на други състояния, които не са обвързани със съня, следвайте предписанията на лекуващия лекар относно това кога и как да приемате мелатонин.

Свържете се с лекуващия лекар, ако симптомите не се подобряват или ако се влошат, докато използвате този продукт.

Какво да правим при пропусната доза?

Тъй като мелатонин се използва само при нужда, не е необходимо да бъде приеман по график, освен ако не е предписано друго.

Никога не приемайте двойна доза, за да компенсирате пропуснатата, тъй като това повишава рисковете от развитие на токсични прояви и нежелани ефекти.

Избягвайте да приемате този продукт, ако се налага да будувате или да бъдете нащрек.

Съхранение

Мелатонин се съхранява при стайна температура, изолиран от влага и директна светлина.

Използвайте сухи ръце, за да извадите таблетката и я поставете в устата си.

Дръжте опаковките мелатонин на недостъпни за деца и домашни любимци места.

Противопоказания за прием на мелатонин

Въпреки, че се предлага като хранителна добавка, мелатонин не е подходящ за всички. Желателно е преди да предприемете лечение с мелатонин да направите консултация с личния си лекар.

Има някои заболявания и състояния, при които приемът на мелатонин може да бъде неподходящ, а именно:

  • високо кръвно налягане;
  • диабет (може да доведе до повишаване на кръвната захар при диабетици);
  • тежки форми на депресия (риск от влошаване на състоянието);
  • бъбречни проблеми;
  • инсулт,
  • свръхчувствителност (алергия) към мелатонин.

Бременност

Няма категорични данни дали приемъ на мелатонин може да навреди на развиващия се фетус.

За по-сигурно не използвайте мелатонин без консултация с лекар.

Установено е, че високи дози мелатонин могат да повлияят на овулацията, което може да доведе до затруднения при опити за забременяване. При някои жени мелатонинът има известен контрацептивен ефект. Ако планирате да забременеете по-добре не приемайте мелатонин.

При някои жени в периода преди менопауза приемът на мелатонин може да предизвика вагинално кървене или зацапване.

Кърмене

Не е известно дали мелатонин преминава в майчиното мляко и дали може да навреди на кърмачето. За да се избегне рискът от негативно въздействие е желателно прекратяване на кърменето при необходимост от прием на мелатонин.

Деца

Не е желателно да се дава тази добавка на деца под 16-18 годишна възраст, без консултация с лекар. Приемът на мелатонин в детска и юношеска възраст може да доведе до забавяне на развитието, поради способността му да повлиява секрецията и на други хормони.

Предпазни мерки

Важно е да се знае, че не всички приложения на мелатонин са добре проучени и официално одобрени. Безопасността от приема на хранителни добавки в дългосрочен план не е известна.

Мелатонинът не трябва да се използва като заместител на предписвани лекарства.

Не са напълно регулирани производствените стандарти на всички производители на хранителни добавки и билкови препарати. При някои от предлаганите на пазара продукти е установявано наличие на токсични метали или примеси от други медикаменти. Това крие сериозен риск за здравето, който може да бъде избегнат при закупуване на мелатонин (както и други хранителни добавки, билкови препарати и медикаменти) от сигурни източници и утвърдени на пазара производители.

Използването на мелатонин, получен от епифизната тъкан на животни, крие риск от бактериално заразяване и пренасяне на вируси. Синтетичната форма на това лекарство не носи такъв риск.

Мелатонинът може да предизвика сънливост и да затрудни вашето мислене или реакции. Избягвайте шофиране, работа с машини или извършването на друга застрашаваща дейност в продължение на поне 4 часа след приема на тази добавка и докато не установите с точност как ви влияе този продукт.

За да се предпазите от нежелани реакции и ефекти, следвайте всички насоки и препоръки, отбелязани в листовката. Уведомете лекуващия си лекар или фармацевта, ако страдате от някакво заболяване или проявявате алергия към лекарства.

Нежелани ефекти и противопоказания

Странични ефекти

При повечето пациенти нежелани реакции липсват или са слабо проявени, като обикновено се наблюдават в началото на терапията.

Най-общо страничните ефекти към мелатонин могат да включват:

  • сънливост през деня;
  • главоболие;
  • виене на свят,
  • раздразнителност;
  • краткосрочни депресивни мисли;
  • стомашни спазми;
  • увеличаване размера на гърдите при мъжете (гинекомастия);
  • намаляване броя на спрематозоидите;
  • намалено сексуално желание.

Посочените странични ефекти може да се наблюдават при прием на мелатонин в по-големи концентрации. Появата на други странични ефекти е рядкост, но въпреки това не са изключени.

Ако получите някакви странични ефекти и те не изчезнат до 4-5 дни, преустановете приема на мелатонин и се консултирайте с лекуващия си лекар.

Лекарствени взаимодействия

Нежелани комбинации с мелатонин

Приемът на тази добавка в комбинация с други лекарства, които водят до сънливост, може значително да влоши този ефект.

Комбинации, които трябва да се избягват или да бъдат съгласувани с лекар, са между мелатонин и:

  • седативни средства,
  • наркотични болкоуспокояващи средства,
  • мускулни релаксанти,
  • лекарства за лечение на тревожност,
  • антидепресанти,
  • при провеждане на хормонално заместителна терапия,
  • медикаменти, използвани за контрол на припадъци (антиконвулсанти).

Поради риск от редуциране на терапевтичното им действие и създаване на предпоставки за поява на живото-застрашаващи състояния, не е желателно да се приема мелатонин в комбинация с:

  • имуносупресори (например циклоспорин),
  • кортикостероиди (например преднизон),
  • медикаменти със съдоразширяващо действие, като нифедипин.

Конкретни медикаменти, за които е установено, че взаимодействат неблагоприятно с мелатонин са:

  • карбамазепин;
  • циметидин;
  • флувоксамин;
  • имипрамин;
  • метоксипсорален;
  • рифампицин;
  • тиоридазин;
  • залеплон;
  • золпидем;
  • зопиклон.

Други лекарства също могат да имат неблагоприятни взаимодействия, включително и лекарства продавани без рецепта, като витамини и билкови продукти.

Желателно е да не се употребява алкохол заедно с мелатонин, поради риск от прекомерна сънливост и нарушаване ритъма на сън и бодрост.

Алкохол

Алкохолът може да намали действието на мелатонин или мелатонина да засили ефектите на алкохола, което може да има неприятни последствия на следващия ден. Желателно е при прием на мелатонин да не се употребява никакъв алкохол.

Най-добре е ако сте консумирали алкохол да пропуснете приема на мелатонин.

Прочетете още:

Храна

Някои храни имат способността да повлияват усвояването на определени лекарства. В случая с мелатонин такива взаимодействия не са установени, но въпреки това не са изключени.

Кофеин

Кофеинът може да намали нивата на мелатонин в организма. Когато добавки с мелатонин се приемат заедно с кофеин, това може да доведе до намаляване ефективността на добавката.

Билки и хранителни добавки, които могат да забавят съсирването на кръвта

Мелатонинът може да увеличи ефектите на билки, които забавят съсирването на кръвта и може да увеличи риска от кървене при някои пациенти. Такива билки са например ангелика, карамфил, чесън, джинджифил, гинко билоба, женшен, червена детелина, върба и други.

Билки и добавки със седативни свойства

Използването на мелатонин заедно с билки, които имат седативни свойства, може да увеличи ефектите и токсичността на мелатонина. Някои от тези добавки включват тръстика, калифорнийски мак, коча билка, хмел, ямайски дрян, кава, жълт кантарион, превара (великденче), валериана и други.

Признаци на алергична реакция към мелатонин

Алергичните реакции към мелатонин са рядко явление, но все пак са възможни.

Потърсете спешна медицинска помощ незабавно при наличие на някои от следните сериозни реакции:

  • обрив;
  • уртикария;
  • затруднено дишане;
  • стягане в гръдния кош;
  • подуване на устата, лицето, устните или езика;
  • обърканост;
  • тежка депресия;
  • ускорена сърдечна дейност;
  • хипотермия.

Въпреки че хранителните добавки са на свободна продажба и се смятат за безвредни, произволният им прием не е желателен. Преди да предприемете лечение с мелатонин се консултирайте с лекуващия си лекар.

Необходимо е провеждането на още много задълбочени проучвания в областта, за доказване на ефективността и безопасността на мелатонин при дългосрочна употреба.

Прочетете още:

4.9, 9 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Здравни проблемиЛюбопитноАлтернативна медицинаЛайфстайлЛеченияНовиниЗдравни съветиСнимкиСпортХранене при...ПсихологияБотаникаИсторияФизиологияМедицински изследванияОрганизацииДиетиНормативни актовеСоциални грижиАнкетиИнтервютаЗаведенияТестовеПроизводителиОткритияОбразованиеРецептиКлинични пътекиСпециалисти