Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Натурални продукти билки и подправки Билки и съвети за лечение на сънна апнея

Билки и съвети за лечение на сънна апнея

Билки и съвети за лечение на сънна апнея - изображение

Сънната апнея е сериозно нарушение на съня, характеризиращо се с внезапно прекъсване на дишането по време на сън. Това води до намалено снабдяване на мозъка и останалата част от тялото с кислород. Съществуват два вида сънна апнея:

Обструктивна сънна апнея: По-честата от двете форми на апнея, която се дължи на непроходимост на дихателните пътища, обикновено когато меките тъкани в задната част на гърлото се спускат по време на сън.Нормално дишане и обструктивна сънна апнея

Централна сънна апнея: За разлика от обструктивната, при нея дихателните пътища не са блокирани, но мозъкът не успява да сигнализира на мускулите да дишат, поради нестабилност в контрола на дихателния център.

Сънната апнея може да засегне всеки на всяка възраст, дори деца. Рисковите фактори за сънна апнея включват:

  • мъжки пол;
  • наднормено тегло;
  • навършени над 40 години;
  • голям размер на шията (43 см или повече при мъжете и 40 см или повече при жените);
  • уголемени сливици, голям език или малка челюстна кост;
  • семейна анамнеза за сънна апнея;
  • гастроезофагеален рефлукс или ГЕРБ;
  • запушване на носа поради нарушения в септума, алергии или проблеми със синусите.

Какви са ефектите от съня апнея?

Ако не се лекува своевременно, сънната апнея може да доведе до редица здравословни проблеми, като:

  • високо кръвно налягане;
  • инсулт;
  • сърдечна недостатъчност, нередовен сърдечен ритъм и сърдечни пристъпи;
  • диабет;
  • депресия;
  • главоболие;

Освен това, нелекуваната сънна апнея може да стане причина за проблеми в ежедневните дейности, като например на работното място, катастрофи на моторни превозни средства и проблеми в обучението при деца и юноши.

Симптоми на сънна апнея могат да бъдат:

  • събуждане с дразнене или сухота в гърлото;
  • силно хъркане по време на сън;
  • събуждане с усещане за задушаване или запъхтяване;
  • сънливост или липса на енергия през деня;
  • сънливост по време на шофиране
  • сутрешно главоболие;
  • неспокоен сън;
  • разсеяност, промени в настроението и намалено либидо;
  • безсъние.

Какво включва лечението на сънна апнея?

Лечението при сънна апнея варира значително от промени в начина на живот, като например намаляване на теглото или промяна на позицията на съня, до приложение на билки и естествени продукти, CPAP терапия и хирургия. При по-леките случаи на сънна апнея могат да бъдат използвани:

Билки и натурални продукти срещу сънна апнея

Билки като лайка, мента, иглика и лавандула са от полза срещу сънна апнея, тъй като успокояват възпалението и дразненето на дихателните пътища и същевременно допринасят за отпускане на тялото и подобряване на съня. Може да ги използвате под формата на чай или етерични масла.

Лайка

Чай от лайка в чашаПодходящо билково средство при сънна апнея е билката лайка. Тя съдържа химически съединения, които допринасят за отпускане на мускулната тъкан, успокояват и насърчават съня. В допълнение, нейните противовъзпалителни ефекти могат да помогнат да се облекчаване на отока на тъканите, които причиняват хъркане.

Добавете 2 супени лъжици изсушена лайка в чаша гореща вода. Покрийте и оставете да се накисне за 5 минути. Прецедете, добавете малко мед и щипка канела на прах. Пийте този чай 1 час преди лягане.

Можете също така да приготвите масло за масаж като смесите една част етерично масло от лайка с две части зехтин. Масажирайте шията с това масло няколко пъти дневно.

Лавандула

Лавандула - етерично масло и цвятЛавандулата е друго добре известно средство за лечение на симптомите на сънна апнея. Нейните успокояващи, седативни и релаксиращи свойства спомагат за отпускане на мускулите и по-добър сън

Лесен начин да се възползвате от свойствата на лавандулата в борбата със сънната апнея е като непосредствено преди лягане, добавите няколко капки етерично масло от лавандула във вана с гореща вода и вдишвате отделящите се пари.

Друга възможност е да накапете няколко капки от маслото върху памучен плат и да го поставите под възглавницата си или да добавите няколко капки в овлажнителя за въздух, преди да си легнете.

Можете също да поставите 2 чаени лъжички изсушени лавандулови пъпки в чаша гореща вода. Покрийте и накиснете за 5 до 10 минути. Прецедете и добавете малко мед. Пийте 2-3 пъти на ден.

Мента

Чай ментаМента е друга билка, полезна за облекчаване на сънна апнея. Тя допринася за намаляване на запушването на дихателните пътища и за намаляване на възпалението, което от своя страна спомага за лесно и гладко дишане. Също така, ментата действа успокояващо и работи добре за предотвратяване на хъркането.

Може да използвате мента срещу сънна апнея като добавите няколко капки ментово масло в чаша вода и правите гаргара с нея. Правете това ежедневно, преди да си легнете.

Алтернативен вариант е да пиете няколко чаши мента чай дневно. За да приготвите чай, добавете 1 супена лъжица изсушени листа от мента към чаша гореща вода. Покрийте и накиснете за 10 минути. Прецедете и добавете малко мед. Пийте, докато чаят все още е топъл.

Канела

пръчка канела за чайСпоред Аюрведа, канелата притежава добре изразени успокоителни свойства, които подобряват съня и подобряват терапията при проблеми с дишането по време на сън.

Добавете 1 супена лъжица настърган джинджифил и една средно голяма пръчка канела към 1 чаша гореща вода. Оставете да ври няколко минути, прецедете и добавете малко мед. Пийте всяка вечер, преди сън.

Алтернативен вариант е да смесите 1 до 2 чаени лъжици канела на прах в чаша гореща вода. Пийте веднъж дневно.

Също така можете да приготвите паста от канела на прах и вода, която да нанесете върху предната част на шията и гърдите. Оставете да престои няколко минути, след това го изплакнете с вода.

Забележка: Ако приемате каквито и да е лекарства, трябва да се консултирате с лекаря си, преди да приемате канела

Топло мляко с куркума

Мляко с куркумаКомбинацията от мляко и куркума ще помогне за лечение на симптомите на сънната апнея. Млякото съдържа аминокиселината триптофан, която насърчава съня, а противовъзпалителните свойства на куркумата помагат за облекчаване на възпалението в дихателната система, което ще подобри дишането по време на сън.

Добавете 1 чаена лъжичка куркума на прах към чаша мляко. Загрейте и оставете за няколко минути на слаб огън, след което премахнете от котлона и добавете малко мед. Пийте всеки ден 30 минути преди лягане.

Пчелен мед

Пчелен медМедът е полезен при лечение на сънна апнея поради неговите противовъзпалителни свойства, които помагат за намаляване на отока на тъканите и успокояване на гърлото, с което намалява хъркането - един от най-честите симптоми на сънна апнея. Освен това, медът насърчава съня и релаксацията, спомага за поддържането на здравословно тегло.

Добавете 1 супена лъжица чист, натурален пчелен мед към чаша топла вода и изпийте. Правете това всяка вечер, преди лягане.

Друга възможност е да смесите една чаена лъжичка пчелен мед и черен пипер на прах в чаша топла вода. Пийте бавно, преди да си легнете.

Бадеми

БадемиБадемите са друго прост и достъпно средство, което може да използвате срещу симптомите на сънна апнея. Те са богати на магнезий, насърчават здравия сън и мускулната релаксация. Освен това, помагат за регулирането на вътрешния часовник на тялото. Достатъчно е да изяждате по шепа сухи печени или накиснати бадеми всеки ден.

За облекчаване на симптомите на сънна апнея ще е от полза и:

Поддържане на здравословно тегло

Една от причините, поради която увеличаването на теглото увеличава риска от сънна апнея е по-голямата тежест в областта на шията, което засяга мускулите на гърлото и способностите за дишане. Колкото по-голямо е наднорменото тегло, толкова по-вероятно е наличие на нарушения на съня, тъй като мастните натрупвания около горните дихателни пътища могат да възпрепятстват нормалното дишане. Някои експерти препоръчват измерване на обиколката на врата. Ако тя е над 43 сантиметра при мъжете или над 38 см при жените се смята, че рискът от сънна апнея е значително по-висок.

Ако сте с наднормено тегло трябва да се стремите да загубите около 10% от телесното си тегло. Доказано е, че това е достатъчно за значително облекчение на симптомите. За постигане и поддържане на здравословно тегло ще Ви е от полза:

  • Придържайте се към диета с високо съдържание на фибри. Някои от най-добрите източници на диетични фибри включват пресни зеленчуци, плодове, ядки, семена, боб или бобови растения и пълнозърнести храни.
  • Използвайте здравословни мазнини и яжте достатъчно протеини. Кокосовото масло подпомага изгарянето на мазнините по естествен път и притежава още редица други ползи за здравето (Повече за тях може да научите в статията: Полезни свойства и приложения на кокосово масло. Други здравословни мазнини, които могат да Ви помогнат да контролирате апетита са зехтин, авокадо, говеждо месо, ядки и семена. Протеиновите храни са засищащи и необходими за изграждането на мускулите. Редовно включвайте протеини като яйца и риба в менюто си.
  • Подобрете физическата си активност. Редовните физически упражнения и добрата двигателна активност ще подобрят съня, а също така са от полза за регулиране на хормоните, повишаване на мускулна маса, изгаряне на калории. Стремете се към най-малко 30 минути умерена активност, като оживена разходка поне 4-5 дни от седмицата.
  • Използвате етерични масла за отслабване. Естествените масла, включително грейпфрут, канела и джинджифил, могат да ви помогнат да контролирате апетита, хормоните и храносмилането.

Преустановяване на приема на алкохол и хапчета за сън

Доказано е, че алкохолът нарушава качеството на съня и допринася за отпускане на мускулите на гърлото, включително увулата и мекото небце, които са необходими за контролиране на дишането. Сънотворните средства и медикаменти, седативи и успокоителни могат да имат същите ефекти. Това може да доведе до влошаване на хъркането и други симптоми, включително усещане за замаяност и отпадналост през деня.

Както пушенето, така и алкохолът могат също да допринесат за възпалението и задържането на течности в дихателните пътища, което нарушава нормалния сън. Пушачите са три пъти по-склонни да развият обструктивна апнея по време на сън, отколкото хора, които никога не са пушили. Откажете се от тютюнопушенето и алкохола или се опитайте да го сведете до минимални количества, поне три часа преди лягане.

Промяна на позициите на съня за подобряване на дишането

Мъж по време на сънПовдигането на главата по време на сън може да помогне за намаляване на хъркането. Също така е добра идея да избягвате да спите по гръб, тъй като в тази позиция хъркането и симптомите се влошават, в резултат на притискането на езика и небцето към задната част на гърлото.

Според Медицинския център на Университета в Мериленд, спането в странична позиция с по-висока възглавница, която държи главата повдигната, обикновено е най-добрата позиция на съня за облекчаване на симптомите на сънна апнея. Друг вариант е да спите по корем, вместо по гръб.

Своевременно лечение на киселинен рефлукс, задръствания и кашлица

Много хора, страдащи от сънна апнея и тежко хъркане, често имат и други медицински проблеми, които повлияват нормалното дишане, като киселинен рефлукс (киселини в стомаха), задръствания и хронична кашлица. Назалната конгестия води до затруднено дишане през носа и може да влоши симптомите или дори да допринесе за развитието на обструктивна сънна апнея.

В случай на киселинен рефлукс е възможно киселината да достигне до гърлото и гласовия апарат, където причинява дразнене и подуване около определени мускули на гърлото. Кашлицата може също да раздразни горните дихателни пътища и да увеличи хъркането. Подобряване на храненето, намаляването на експозицията на алергени и повдигане на главата по време на сън може да помогне за намаляване на рефлукса и задръстванията.

Овлажняване на въздуха в спалнята

Някои хора съобщават за намаляване на хъркането и подобряване на дишането при поставяне на овлажнител за въздух в спалнята си. Това може да помогне за очистване на синусите и подобряване на въздушния поток. Подходящо е и използването на етерични масла като евкалиптовото масло за втриване в областта на гърдите преди сън, за да помогнете за естественото отваряне на дихателните пътища и облекчаване на запушен нос или дразненето в гърлото.

CPAP и BIPAP терапия срещу сънна апнея

CPAP терапияПостоянно положително налягане на дихателните пътища (CPAP - Continuous positive airway pressure) - този метод на лечение включва употребата на специална маска по време на сън, която подава непрекъснато въздух към носа и устата. Този въздушен поток помага за поддържането на дихателните пътища отворени, така че дишането да е редовно. CPAP е най-честото лечение за сънна апнея.

Подобен на CPAP е BPAP (Bilevel Positive Airway Pressure) – Позитивно въздушно налягане на две нива, при който въздушният поток се променя по време на вдишване и издишване.

Имплант Inspire за лечение на сънна апнея

Inspire имплант при сънна апнеяИновативен метод за лечение на сънна апнея включва поставяне на специален имплант, наречен "Inspire" - устройството, което се състои от малък генератор на импулси, поставен под кожата в горната част на гръдния кош. Той улавя естествения модел на дишане и стимулира нервите, които контролират мускулите на дихателните пътища, като ги държат отворени. Посредством дистанционно управление устройството се включва вечер преди лягане и се изключва сутрин. Според редица изследвания, устройството допринася за значително облекчение на симптомите и подобряване на работоспособността.

Зъбни устройства

Съществуват специални зъбни апарати, които помагат за поддържането на дихателните пътища отворени по време на сън. Такива устройства могат да бъдат специално проектирани от зъболекари със специален опит в лечението на сънна апнея.

Хирургични интервенции при сънна апнея

Някои по-сериозни и тежки състояния, включващи отклонения в една или няколко анатомични структури, като изкривяване на назалната преграда, уголемени сливици или малка долна челюст с неправилна захапка, свързани с твърде тясно гърло, може да изискват хирургическа операция. Често извършени видове операции за сънна апнея включват операции на носа (носната преграда), меките тъкани в областта на гърлото, горна и долна челюст.

Още по темата:

5.0, 1 глас

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.webmd.com/sleep-disorders/sleep-apnea/sleep-apnea
https://draxe.com/sleep-apnea/
https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/home-remedies-sleep-apnea.html/

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияВидеоЗдравни съветиМедицински изследванияЛюбопитноАлтернативна медицинаНовиниИсторияЛайфстайлПсихологияХранене при...ФизиологияСнимкиСпортЛеченияДиетиБотаника