Начало Медицинска енциклопедия Лечения Лечение на инсулинова резистентност: лекарства, добавки и хранене

Лечение на инсулинова резистентност: лекарства, добавки и хранене

Лечение на инсулинова резистентност: лекарства, добавки и хранене - изображение

Много хора твърде късно осъзнават, че така нареченият вреден начин на живот не е просто термин, а води до реални опасни последствия в дългосрочен план.

Често преяждане, ежедневно меню, съставено предимно от преработени храни, пържени, мазни и сладкарски изделия, тютюнопушене, липса на физическа активност, обикновено в комбинация с оправдания от типа "нямам време да готвя", "много съм уморен да спортувам", "от утре минавам на диета" са изключително опасна комбинация.

В момента може да не усещате нищо, но вашият организъм бавно ви подготвя своя удар и ще ви атакува, когато най-малко очаквате, оставяйки ви максимално шокирани и изненадани от появата на определено заболяване на фона на вашия "здравословен живот".

Инсулиновата резистентност е едно от малкото последствия, развиващи се в резултат от модерното съвремие, което повлича след себе си цял арсенал от здравословни проблеми и усложнения.

Състоянието се характеризира с намалена чувствителност на клетките на организма спрямо действието на инсулин и необходимост от производство на по-големи количества. Различни клинични прояви са налице при невъзможност на клетките на панкреаса да задоволят нуждите от инсулин, в резултат от което кръвната захар се покачва.

Инсулиновата резистентност е състояние (не е заболяване, по-скоро е предвестник), което протича безсимптомно с продължение на месеци, дори години, като липсата на своевременни мерки повишава риска от развитието на редица други болестни прояви, като захарен диабет тип 2, стеатоза на черния дроб (с хронифициране на процеса е възможно развитие на цироза, дори рак на черния дроб), атеросклероза, акантозис нигриканс, увреждания на репродуктивните функции при жени.

Много често състоянието се оказва съществен компонент на така наречения метаболитен синдром, характеризиращ се с повишение на холестерола и триглицеридите, центрипетално затлъстяване (концентрация на мазнините в коремната област), високо кръвно, асоцииран с многократно повишен риск от сърдечно-съдови инциденти.

С повишен риск от наличие на подлежаща инсулинова резистентност се свързват следните фактори:

  • наследственост: наличие на член от семейството със захарен диабет
  • наднормено тегло и затлъстяване (с индекс на телесна маса по-висок от 35)
  • обездвижване
  • неправилно хранене
  • хронична преумора, стрес
  • тютюнопушене
  • продължителен прием на кортикостероиди

Провокиращи фактори за развитие на инсулинова резистентност

В случай, че имате генетична предразположеност към развитие на захарен диабет, своевременните мерки могат да забавят процеса с години.

Лечение на инсулинова резистентност: лекарства, добавки и хранене

Установяването на инсулинова резистентност не означава наличие на захарен диабет тип 2, но е алармиращ сигнал за предприемане на своевременни мерки. С хронифициране на процеса рисковете от развитие на диабет и метаболитен синдром, както и свързаните с тях усложнения, нарастват значително.

Добрата новина е, че състоянието лесно подлежи на контрол, но от вас се изисква да проявите воля, дисциплина, самоконтрол.

Ключов момент в терапията е промяната в начина на живот, ограничаване на вредните навици, изграждане на така наречената бдителност на хранене. Правилният диетичен план в комбинация с подходяща за вашето състояние физическа активност и отказ от тютюнопушенето водят до безпрецедентни резултати, ефективно повлияване на състоянието, предпазвайки същевременно и от други "модерни" заболявания.

Въглехидратите, приети с храната се разграждат в организма, водейки до покачване на кръвната захар в различна степен и съответно необходимост от производство на съответното количество инсулин.

Лечение при инсулинова резистентностНякои храни (бързи въглехидрати, сладки изкушения, преработени храни) бързо се разграждат и водят до остро и значително повишение на кръвната захар, съответно от организма се изисква бързо производство на големи количества инсулин.

Тези храни се обозначават като продукти с висок гликемичен индекс и е от изключителна важност да бъдат ограничени максимално и да се подхожда с повишено внимание при консумацията им.

Храните с нисък гликемичен индекс, които трябва да станат вашите верни приятели, се разграждат бавно от организма и водят до леко покачване на кръвната захар. Такива са плодовете, зеленчуците, пълнозърнестите храни и други.

Избор на подходящ хранителен режим (диета) при инсулинова резистентност

Различни проучвания в областта показват, че промяната в хранителните навици и разумният диетичен план, могат да понижат риска от развитие на диабет с почти 60 процента, резултат, който не може да бъде победен от което и да е медикаментозно средство.

Именно по тази причина промените в храненето са първата стъпка при наличие на инсулинова резистентност.

Препоръчва се диета с високо съдържание на фибри, като е необходимо да наблегнете на следните продукти:

  • зеленчуци: високото съдържание на фибри, витамини и минерали води от една страна до бързо засищане, подпомага процеса на вталяване и от друга страна се свързва с почти липсващо покачване на кръвната захар. Препоръчва се консумация на пресни, сезонни продукти или замразени зеленчуци, тъй като при тяхната термична преработка се губят голям процент от полезните им съставки. Може да експериментирате с всевъзможни комбинации, наблягайки на спанак, аспержи, бамя, зеле, краставици, грах, домат, броколи, карфиол, цвекло, моркови, патладжан, царевица, тиквички, брюкселско зеле, чесън. Единствените представители на зеленчуците, с които трябва да внимавате, са картофите, които са с висок гликемичен индекс.
  • плодове: в плодовете се съдържа фруктоза, която се усвоява много по-лесно от организма. Вкусни, полезни, богати на фибри и множество витамини, плодовете ще ви помогнат в случай на остър глад за нещо сладко. Подходящи са и за междинна закуска, включително и когато сте на работното място. Банани, грозде, грейпфрут, киви, круши, портокали, праскови, манго, сливи, фурми, ябълки, ягоди се отличават с нисък гликемичен индекс, а авокадо, лимон, малини, смокини са с гликемичен индекс практически равен на нула. Със среден или висок гликемичен индекс са диня, кайсии, пъпеш, стафиди, череши.

Подходящ хранителен режим при инсулинова резистентност

  • бобови и пълнозърнести храни: ценен източник на фибри и минерали, подобряват храносмилането, улесняват редукцията на излишните килограми, снабдяват организма с енергия. С нисък гликемичен индекс са леща, нахут, зелен, червен и черен фасул, булгур, елда, киноа, пълнозърнести хлебни изделия (без добавена захар).
  • ядки и семена: бадеми, лешници, фъстъци, ленено семе и други са богати източници на фибри, есенциални мастни киселини, минерали и витамини, но също съдържат и голямо количество калории, поради което се препоръчва ограничаване на консумацията им до 50 грама дневно.
  • мляко и млечни продукти: важни източници на калций и магнезий, необходими за цялостното функциониране на организма, като се препоръчва консумация на нискомаслени продукти, без добавена захар и изкуствени подсладители, извара.
  • риба, месо: важни източници на протеини, но и на есенциални мастни киселини, витамин В12 и много от витамините от група В, желязо и други, като се препоръчва консумация на чисти меса, каквито са пилешко, пуешко, агнешко, предимно приготвени на фурна, а не пържени.

Ограничете приема на бързи въглехидратиОграничете (ако можете изключете напълно от менюто си) бързите въглехидрати под формата на десертчета, сладкиши, тестени изделия, сведете до минимум употребата на пържени и мазни храни, богати на наситени и транс мазнини (едни от главните виновници за високия холестерол), следете етикетите на продуктите за наличието на добавена захар, обикновено под формата на сукроза, фруктозен сироп, изкуствени подсладители.

Подробна информация за полезните свойства на препоръчителните храни при наличие на инсулинова резистентност и диабет може да намерите в раздел Лечения:

Лечение на инсулинова резистентност: промени в начина на живот

Тютюнопушенето и честата консумация на спиртни напитки не се вписват в термина за здравословен начин на живот, тъй като сами по себе си трудно могат да се нарекат здравословни.

Точно обратното, увеличават риска от развитие на атеросклероза и свързания с нея риск от сърдечно-съдови увреждания и инциденти, повлияват неблагоприятно редица функции и физиологични процеси в организма.

Алкохолът е високо калоричен и води до бързо покачване на кръвната захар, поради което употребата му не се препоръчва при пациенти с диабет и предиабетни състояния, каквото е инсулиновата резистентност.

Изкореняването на вредните навици изисква много воля и самоконтрол, но ще ви се отплати многократно в дългосрочен план.

Освен промяна в начина на хранене, за оптимален ефект се препоръчва и заместване на престоя пред телевизора/компютъра с ежедневни разходки и лека до умерена физическа активност. Престоят на открито в комбинация с леки физически упражнения повишава чувствителността на мускулите спрямо действието на инсулин и подобрява усвояването на глюкоза.

Каране на колело, дълга разходка, лек джогинг, йога, танци, плуване подобряват тонуса, улесняват процеса на намаляване обиколката на талията, ускоряват цялостния метаболизъм и ви зареждат с енергия и позитивни мисли.

Необходимо ви е ежедневно раздвижване за поне 30 минути, като за увеличаване на разхода на енергия може да ходите пеш до работа вместо с градския транспорт или автомобила, може да качвате стълбите вместо да използвате асансьора, а в обедната почивка вместо да разследвате промените в статуса и дейността на познатите ви в социалните мрежи, може да направите малка разходка.

Намаляването на обиколката на талията само с няколко сантиметра, както и редукцията дори само на пет процента от телесното тегло, водят до видимо подобрение на състоянието.

Полезна информация може да намерите на:

Промени в начина на живот

Хранителни добавки, ефективни при инсулинова резистентност

Редица проучвания сравняват ефективността на някои растения в състава на добавки с тази на медикаментите, използвани за контрол на диабет тип 2 (главно метформин).

Куркуминът, съдържащ се в куркумата, доказано активира усвояването на глюкоза, като необходимата доза се изчислява на около 200 до 300 милиграма дневно за осъществяване на ефективна превенция на диабет.

Резултатите от друго проучване показват, че употребата на около 1600 милиграма джинджифил дневно намалява бързото покачване на глюкозата след прием на храна с около десет процента, като подобрява редица маркери на диабета, включително и инсулиновата чувствителност.

Канелата под формата на подправка, използвана в кулинарията или като съставка в хранителните добавки подобрява отговора на тъканите към действието на инсулин и редуцира нивата на кръвната захар.

Черният кимион намалява инсулиновата резистентност при ежедневен прием на два грама, като употребата на по-високи дози не се свързва с допълнителни ползи за организма.

Берберин и спирулина според многобройни изследвания показват ефективност, сравнима (и дори по-висока) с тази на основните лекарства, използвани за начално лечение на диабет при употреба в ранните стадии.

Като допълнителна терапия се използват и редица витамини и киселини, главно витамин D, витамин Е, витамин С, както и омега-3 мастни киселини, алфа-липоева киселина.

Билките, под формата на екстракти, чай или в състава на добавките също намират приложение за овладяване на инсулиновата резистентност, като широко приложение намират глог, женшен, коприва, алое, босилек.

Полезна информация по темата може да намерите в раздел Алтернативна медицина:

Хранителни добавки при инсулинова резистентност

Подходящи лекарства за лечение на инсулинова резистентност

При много пациенти поради комплексни причини е необходима медикаментозна терапия за мониториране нивата на кръвната захар.

Често това са липса на достатъчно воля, мотивация и дисциплина за спазване на хранителния режим и промяна в начина на живот, липса на подкрепа и информираност относно ефективността и значението на хранителния режим при инсулинова резистентност.

Използват се едни от основните медикаменти за перорално лечение на захарен диабет тип 2, като изборът на препарат се осъществява спрямо състоянието на конкретния пациент.

Най-често използваният и единственият разрешен за стандартна профилактика препарат е метформин.

Представител е на групата на бигванидите, като подобрява периферната чувствителност спрямо инсулин. Ефективно нормализира повишените нива на кръвната захар, намалява свръх секрецията на инсулин от панкреаса, съответно и инсулиновата резистентност, благоприятно повлиява липидните показатели (понижава триглицеридите и лошия холестерол, повишава добрия холестерол) и същевременно подпомага редукцията на излишните килограми.

Метформин е ефективно средство за профилактика и лечение на диабет тип 2, синдром на поликистозни яйчници и често се използва в комплексната терапия при затлъстяване.

Превантивната му употреба намалява риска от развитие на диабет с около 30 процента (или почти двойно по-ниско в сравнение с предприемането на активни промени в храненето). Използва се самостоятелно или в комбинация с други медикаменти, като дозата се определя индивидуално, започвайки с най-ниската ефективна такава.

Основните рискове от странични ефекти при продължителна употреба включват стомашно-чревен дискомфорт и необходимост от допълнителен прием на витамин В12.

Не се препоръчва при лица с бъбречна или чернодробна недостатъчност, алкохолици, сърдечна недостатъчност, бременност, лактация.

Лекарства за лечение на инсулинова резистентност

Към медикаментите, използвани в терапията на инсулинова резистентност се включват и инхибиторите на алфа глюкозидазата с главен представител акарбоза и групата на тиазолидиндионитите с основни представители пиоглитазон и росиглитазон.

Акарбозата потиска действието на ензима алфа глюкозидаза в интестиналния тракт, което предотвратява разграждането на различните въглехидрати (полизахариди, дизахариди, олигозахариди) и по този начин понижава кръвната захар.

Употребата на акарбоза понижава риска от развитие на диабет с приблизително 25 процента, като за постигане на по-висок ефект при някои пациенти се прилага комбинацията от метформин и акарбоза.

Пиоглитазон и росиглитазон повишават чувствителността на различните тъкани в организма (мускулна, мастна, тъкан, черен дроб) спрямо действието на инсулин, като се прилагат ограничено поради висок риск от увреждане на черния дроб, сърдечно-съдови инциденти и токсични прояви.

Полезни съвети:

  •  поддържайте нормално, оптимално за вашата възраст, височина и здравословно състояние тегло и обиколка на талията
  • бъдете активни, спортувайте, не се поддавайте на желанието за мързелива вечер пред компютъра или телевизора
  • практикувайте любимото си хоби, релаксирайте, намерете своя начин за справяне със стреса
  • хранете се здравословно, наблягайки на сезонните плодове и зеленчуци, пълнозърнести храни, месо и риба
  • не пропускайте ежегодните профилактични прегледи, включително и кръвните изследвания
  • в случай, че имате подлежащи заболявания, следете тяхното развитие и контрол
  • ограничете вредните навици, включително любимите пържени картофки, сладкиши, тютюневи изделия, спиртни напитки
  • приемайте достатъчно количество течности, главно под формата на вода и чай


По текста работи: д-р Лилия Пашова-Стоянова

5.0, 5 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

http://www.medicinenet.com/insulin_resistance/article.htm
https://www.healthline.com/health/diabetes/insulin-resistance-diet#Overview1
http://www.webmd.com/diabetes/type-2-diabetes-guide/insulin-resistance-syndrome
http://www.diabetes.co.uk/insulin-resistance.html
http://www.emedicinehealth.com/insulin_resistance/page5_em.htm
http://emedicine.medscape.com/article/122501-treatment
http://www.webmd.com/diabetes/ss/slideshow-best-diabetes-diets
http://www.greenmedinfo.com/blog/reverse-insulin-resistance-these-8-foods
https://draxe.com/insulin-resistance-diet/

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛеченияХранене при...НовиниЗдравни съветиАлтернативна медицинаИнтервютаИсторияЛюбопитноКлинични пътекиАнкетиСнимкиЗдравни проблемиМедицински изследванияЛайфстайлБотаникаДиетиСпортПроизводителиТестовеНормативни актовеПсихологияЗаведенияРецептиОрганизацииХрани и ястияКалкулаториСоциални грижиСпециалистиГеографияЛичностиНаправления в медицинатаСпорт и туризъмОбразованиеОткрития