Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Как да свалим нивата на кръвна захар без лекарства

Как да свалим нивата на кръвна захар без лекарства

Как да свалим нивата на кръвна захар без лекарства - изображение

Кръвната захар (глюкоза) е в основата на контрола на диабета. Тя достига високи стойности, когато организмът не може ефективно да транспортира глюкозата от кръвта в клетките. Това може да настъпи, когато панкреасът не може да произвежда достатъчно инсулин или клетките става по-малко чувствително към произвеждания инсулин.

Възможни признаци за повишена кръвна захар са:

  • тежко главоболие
  • замъгленото виждане
  • учестено уриниране
  • внезапна, прекомерна умора
  • болка в корема
  • гадене
  • сухота в уста
  • объркване и други

Ако не се лекува, хипергликемията може да доведе до:

  • увреждане на очите
  • сърдечно-съдови заболявания
  • бъбречна недостатъчност
  • невропатия
  • инфекции на кожата и венците
  • ставни проблеми
  • диабетна кома

Понижението на кръвната захар е изключително важно, както в краткосрочен, така и в дългосрочен план. Ето какво може да е от полза за понижаване нивата на кръвната захар без лекарства, у дома:

Контролирайте теглото

Крака върху кантарЗа всеки е добре известно, че поддържането на здравословно тегло подобрява цялостното здраве и понижава риска от бъдещи здравословни проблеми. Контролът на теглото също така способства за контрол на нивата на кръвната захар и доказано, намалява риска от развитие на диабет. Редуцирането на телесното тегло със 7% може да намали риска от развитие на диабет с до 58% и изглежда, че това работи дори по-добре от приема на медикаменти. Нещо повече, това намаляване на риска може да се запази през годините.

Важно е да следите размера на талията, тъй като това е може би най-важният фактор за оценяване на риска от диабет. Стойности над 89.9 см при жените и над 101,6 см при мъжете са свързани с повишен риск от развитие на инсулинова резистентност, високи нива на кръвната захар и диабет тип 2. Поради това, контрола на размера на талията може да е още по-важен от този на общото тегло.

Контролиран прием на въглехидрати

Попадналите в храносмилателния тракт въглехидратите биват подлагани на разграждане до прости захари (предимно глюкоза), които, след това, инсулинът премества в клетките. При твърде висок прием на въглехидрати или нарушение в инсулиновата функция, този процес не протича правилно и нивото на кръвната захар се покачва. За да предотвратите това, е важно да контролирате приема на въглехидрати.

Много проучвания показват, че диетата с ниско съдържание на въглехидрати спомага за намаляване нивата на кръвната захар и предотвратява прекомерното й покачване. Освен това диетата с ниско съдържание на въглехидрати може да помогне за контролиране нивата на кръвната захар в дългосрочен план.

Повишаване приема на фибри

Фибрите забавят разграждането на въглехидратите и усвояването на захарта. По този начин те предотвратяват рязкото повишение на кръвната захар.

Диетата с високо съдържание на фибри може да е от полза особено при диабет тип 1, тъй като допринася за подобряване на контрола и понижение на нивата на кръвната захар.

Видът на фибрите, които консумирате също има значение. Известни са два вида фибри - разтворими и неразтворими. Въпреки че и двата вида са важни, разтворимите фибри способстват за понижаване на нивата на кръвната захар.

Храни, с високо съдържание на фибри са зеленчуци, плодове, бобови растения и пълнозърнести храни. Препоръчителният дневен прием на фибри е около 25 грама за жените и 38 грама за мъжете, което се равнява на средно 14 грама на всеки 1000 калории.

Храни с нисък гликемичен индекс

Храни с нисък гликемичен индексГликемичният индекс отразява скоростта, с която богатите на въглехидрати храни влияят върху стойностите на отделения инсулин. Гликемичният индекс на всяка храна се определя както от количеството, така и от вида на въглехидратите в нея. Комбинирането на храните също може да окаже влияние върху гликемичния индекс.

Изборът на храни с нисък гликемичен индекс намалява нивата на кръвната захар в дългосрочен план при хора, страдащи от диабет тип 1 и тип 2. Такива са морски дарове, месо, яйца, овес, ечемик, бобови растения, сладки картофи, царевица, повечето плодове и безскорбялни зеленчуци.

Макар че гликемичният индекс на храните е важен, количеството на консумирани въглехидрати също има важно значение!

Яжте повече протеини и мазнини

Изчистените източници на протеини, като яйца, яйчен белтък, пилешки гърди, нетлъсто говеждо месо няма да причинят скок на кръвната захар, а същевременно са засищащи и намаляват желанието за консумация на въглехидратни храни по-късно през деня. Може да ги консумирате под формата на сандвич, като използвате хляб от цели зърна, тъй като белият хляб допринася за повишаване на нивата на кръвна захар. От полза е и включването на някои хранителни мазнини към диетата (като добавка към ястията или лека закуска). Това включва шепа бадеми, фъстъци, кашу, парче авокадо или няколко капки зехтин). Вместо да посегнете към сладка закуска или чиния с пържени картофи, изберете ядки и плодове или салата със зехтин и балсамов оцет.

Суроватъчен протеин. Суроватъчният протеин е достъпна добавка, която предлага редица ползи за здравето, включително контрол на инсулиновия отговор. Консумацията на една до две лъжици суроватъчен протеин, 20 до 30 минути преди хранене, може да подобри усвояването на захарта и да регулира инсулиновите нива.

Контрол на порциите

Обръщане на вниманието към гликемичния индекс е само една стъпка към здравословното хранене, която може да понижи кръвната захар. Контролирането на порциите също е изключително важно, тъй като преяждането може да доведе до резки скокове на кръвната захар.

Контролът на порциите спомага за регулиране на приема на калории и може да допринесе за загуба на тегло, а здравословното тегло подобрява контрола на кръвната захар и намалява риска от развитие на диабет тип 2. Ето някои съвети, които ще са ви от полза, за да постигнете това:

  • претегляйте грамажа на всяка порция;
  • използвайте по-малки чинии;
  • избягвайте ресторантите, в които храната е поднесена тип "шведска маса";
  • четете етикетите на храните и следете размера на сервираните порции по заведения за хранене;
  • яжте бавно;
  • откажете се от храните тип "бърза закуска" и преработени храни, тъй като те съдържат добавени захари.

Вода и оптимална хидратация

Жена пие водаПиенето на достатъчно вода е особено важно за поддържане на нивата на кръвната захар в здравословни граници. Освен че по този начин се предотвратява дехидратацията, се подпомага и отделянето на излишната кръвна захар чрез урината.

Редовният прием на питейна вода рехидратира кръвта, понижава нивото на кръвната захар и намалява риска от диабет. Едно наблюдателно проучване показа, че хората, които пият по-големи количества вода, са с по-нисък риск от наднормено повишение на нивата на кръвна захар.

Важно е да се отбележи, че водата и други некалорични напитки са най-добрият избор за хидратация на тялото. Неподсладеният черен или зелен чай може да помогне за понижение на кръвната захар в рамките на половин час. Напитки с добавени подсладители повишават кръвната захар, повишават теглото и увеличават риска от диабет.

Канела

Канелата е известна с многобройните си ползи за здравето. Една от тях е доказана - намалява инсулиновата резистентност на клетъчно ниво. Изследвания показват, че също така може също да понижи нивата на кръвната захар с до 29%, като действието й е подобно на това на инсулина, но е много по-бавно. Също така, забавя разграждането на въглехидратите в храносмилателния тракт, което води до по-бавно повишаване на кръвната захар след хранене.

За ефективната доза се смята 1 до 6 грама канела на ден или около половин до две чаени лъжички. В никакъв случай не приемайте повече, тъй като големите количества канела може да бъдат вредни!

Кисело мляко с канелаКисело мляко и канела. Добавете дневното количество канела към една кофичка кисело мляко. Не е нужно да изядете сместа наведнъж. Може да разпределите цялото количество на няколко равни приема през деня.

Карамфил и канела. В литър и половина вода добавете 2 чаени лъжици или 2 пръчици канела и около 15 зърна карамфил. Оставете сместа да се накисне за 4-5 дни, след което пийте по една кафена чаша, сутрин на гладно. На всеки три седмици от приема, правете по две седмици почивка.

За понижение на кръвната захар, може да използвате канела под формата на хранителна добавка.

Индрише

Листо идрише и ракияИндрише е билка, която фигурира в народната медицина като средство за намаляване на кръвната захар, а също така и за понижение на кръвното налягане. Може да го използвате под формата на отвара или в смес:

Отвара от индрише: за приготвянето на отвара са нужни 5 листа, които се варят в 500 мл вода. Вари се докато течността намалее на половина. Приема се половин час преди хранене - сутрин, обед и вечер.

Домашна рецепта с индрише за понижение на кръвната захар: към половин литър домашна ракия (около 40 градуса) се добавят натрошени с черупките орехи (20 броя) и 20 ситно нарязани листа от индрише. Изсипете получената смес в бутилка (най-добре да е с широк отвор) и я поставете в хладилник за две седмици. Приема се по 20-25 мл всяка сутрин, на гладно.

Семена от сминдух

сминдух и апарат за измерване на кръвна захарСемена от сминдух често се препоръчва като естествено средство за увеличено производство на кърма. Освен това, обаче, сминдухът забавя усвояването на захарта в кръвта. Те са чудесен източник на разтворими фибри, които приемани на гладно, спомагат за понижение на нивата на глюкоза и подобряват глюкозния толеранс.

Семената от сминдух се считат за една от най-безопасните билки за диабет. Препоръчителната доза семена от сминдух е 2-5 грама на ден. Поради разхлабителното им действие, не бива да ги използвате в големи количества!

Ябълков оцет

Чаша с вода и ябълков оцетКогато се приема на гладно, ябълковият оцет стимулира понижението на нивата на кръвната захар. Проучвания показват, че оцетът значително повлиява отговора на тялото към въглехидрати и подобрява инсулиновата чувствителност.

Може да включите ябълков оцет в диетата си, под формата на добавка към салатата или всеки ден да изпивате по една чаша вода с добавени към нея 2 супени лъжици ябълков оцет.

Ако острата миризма и вкус не ви понасят, може да го използвате под формата на екстракт, чийто вкус не е толкова остър.

Имайте предвид, че ябълковият оцет се нуждае от повече време, за да намали нивата на кръвната захар в сравнение с другите добавки и е по-ефективен като превантивна мярка, отколкото като реактивна! Ако приемате лекарства, които понижават кръвната захар, обезателно трябва да се консултирате с Вашия лекар, преди да вземете ябълков оцет!

Чаша червено вино

Червеното вино понижава кръвната захар, като предотвратява усвояването на глюкозата от червата.

Внимание! Алкохолът не е подходящ за дългосрочен контрол на кръвната захар, тъй като може да допринесе за натрупването на мазнини в черния дроб!

Хром и магнезий

Високите нива на кръвната захар и диабетът са свързани и с недостиг на микроелементи. В голяма степен това важи за минералите хром и магнезий.

храни богати на хромХромът участва в обмяната на въглехидратите и мазнините, а също така, помага за регулиране нивата на кръвната захар. Недостатигът на хром е предразполагащ фактор за развитие на въглехидратна непоносимост. Точните механизми стоящи зад тази зависимост не са напълно известни.

Богатите на хром храни са яйчни жълтъци, пълнозърнести продукти, висококачествени зърнени закуски, кафе, ядки, зелен фасул, броколи и месо.

Хром пиколината представлява биологично усвоима форма на хром. В редица проучвания е установено, че понижава кръвната захар при диабет тип II. Ако го приемате като добавка, трябва да знаете, че твърде високите дози, може да доведат до чернодробно увреждане!

Магнезият също има отношение към нивата на кръвната захар, а магнезиевият дефицит е свързан с по-високия риск от развитие на диабет. В едно проучване е установено, че при хората, приемащи оптимални количества магнезий рискът от развитие на диабет е с 47% по-нисък. Подходящи храни, богати на магнезий са тъмни листни зеленчуци, пълнозърнести храни, риба, авокадо и боб.

Берберин

Берберинът е активен компонент на китайска билка, използвана за лечение на диабет в продължение на хиляди години. Той помага за понижаване на кръвната захар и насърчава разграждането на въглехидратите за енергия. Според редица проучвания, берберинът може да бъде толкова ефективен, колкото някои лекарства за понижаване на кръвната захар. Това го прави един от най-ефективните добавки за хора с диабет или преддиабетно състояние. Все още, обаче, не са известни точните механизми, които стоят зад тези ефекти.

Берберинът може да предизвика и някои странични ефекти. Има съобщения за запек, диария, метеоризъм и коремна болка. Като средна доза се препоръчва 1 500 mg дневно, разделени на 3 дози от 500 mg, преди хранене.

Можете да прочетете повече за тази впечатляваща добавка в темата БЕРБЕРИН - НОВАТА АЛТЕРНАТИВА ПРИ ДИАБЕТ.

Измервайте редовно кръвната захар

Редовното измерване на нивата на кръвната захар ще Ви помогне да ги контролирате. Проследяването ще помогне да определите дали трябва да правите корекции в храненията или медикаментите и ще ви даде информация за начина, по който тялото ви реагира на определени храни. Измервате нивата на кръвна захар всеки ден и ги отразявайте в дневник.

Редовни упражнения

Жени на велоаргометърРедовните упражнения и спорт ще Ви помогне да се избавите от излишните килограми и да подобрите инсулиновата чувствителност на клетките. Това означава, че клетките ще могат по-добре могат да усвояват наличната захар в кръвта. Друга полза от упражненията е, че стимулират мускулите да използват кръвната захар за енергия.

Умерената активност може да понижи кръвната Ви захар и да помогне на тялото ви да обработва храни по-ефективно, без да причинява екстремни повишения на кръвната захар. Препоръчва се поне 30 минути активност на ден, поне пет дни в седмицата. Умерените упражнения могат да включват бързо ходене, бягане, плуване, каране на колело, колоездене, танци, туризъм и др. Помислете за мониториране на кръвната Ви захар преди и след тренировка, точно както преди и след хранене. Така ще добиете по-ясна представа за ефективността на упражнение за намаляване на кръвната захар.

Намалете стреса

Стресът също оказва влияние на нивата на кръвната захар. Под влияние на стресови фактори, се повишава отделянето на хормони като глюкагон и кортизол, които пък от своя страна предизвикват повишаване на нивата на кръвната захар.

Упражненията, релаксацията и медитацията са успешни техники за намаляване на стреса, които способстват и за понижаване на нивата на кръвната захар.

Качествен сън

Спяща женаОсигуряването на достатъчно качествен сън е важен фактор за добро здраве. Недостигът на сън води до намаляване на освобождаването на растежните хормони и повиша нивата на кортизола. И двете играят важна роля в контрола на кръвната захар. Лошите навици за сън и липсата на почивка също се отразяват на нивата на кръвната захар и инсулиновата чувствителност. Те могат да увеличат апетита и да допринесат за наддаването на тегло.

Добрият сън включва, както достатъчно количеството, така и добро качеството. Най-добрият вариант е да получавате достатъчно количество висококачествен сън всяка нощ.

Не забравяйте да се консултирате с Вашия лекар, преди да предприемете, каквито и да са промени в начина на живот или да опитате нови добавки! Това е особено важно, ако имате проблеми с контрола на кръвната захар или, ако приемате лекарства, за намаляване на нивата на захарта.

5.0, 2 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

https://authoritynutrition.com
http://www.healthline.com
http://www.wisebread.com
http://www.doctorshealthpress.com

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛеченияЗдравни съветиМедицински изследванияАлтернативна медицинаНовиниИнтервютаХранене при...ИсторияСнимкиЛюбопитноЛайфстайлБотаникаДиетиСпортКлинични пътекиСъставкиЕ-тата в хранитеХрани и ястияАнкетиТестовеОрганизацииЗдравни проблемиСпециалистиПроизводителиЗаведения