Начало Медицинска енциклопедия Лечения Ограничаване приема на кофеин

Ограничаване приема на кофеин

Ограничаване приема на кофеин - изображение

Милиони хора по цял свят не могат да стартират успешно деня без ободряваща, топла чаша кафе. Напитката има уникалното свойство да създава у нас едновременно усещане на наслада, уют, спокойствие, но в същото време ни изпълва с така необходимата ни енергия, дава ни сили и мотивация да започнем своите ангажименти за деня.

Кофеинът, съдържащ се в най-големи количества именно в любимото ни кафе, но също и чай (зелен, черен), сладкиши, богати на какао, енергийни напитки, кола, притежава многобройни полезни за организма свойства.

Полезна информация и подробности относно съдържанието на кофеин в отделните продукти, неговите основни качества и полезни свойства, може да намерите на:

При определени състояния е необходимо ограничаване приема на кофеин и намаляване на дневната доза от 400 милиграма (осреднената, считана за безопасна дневна доза кофеин).

Защо е необходимо ограничаване приема на кофеин?

Защо е необходимо ограничаване приема на кофеин?

Не става въпрос за пълен отказ от любимото ни кафе, а по-скоро за разумен подход и употреба в оптимални количества, позволяващи ни да извлечем всички полезни свойства и качества на кофеина, без да се излагаме на излишни рискове.

Изложени сме на достатъчно много други вредни фактори и въздействия, които не зависят пряко от нас (замърсяване на въздуха, лошо качество на питейната вода, съмнителен състав на някои хранителни продукти, генетична предиспозиция), поради което би било добре да ограничим пораженията, намалявайки въздействието на контролируемите от нас фактори.

Ограничаването и намаляването на ежедневния прием на кофеин крие многобройни ползи за организма, на които може да се насладите още след първите няколко седмици.

Всеки човек сам прави своите избори и сам носи отговорността и последствията, произхождащи от тях. Тютюнопушене, консумация на алкохол, нездравословно хранене, прекомерна употреба на съдържащи кофеин напитки и храни, самоцелно лечение с попаднали ни под ръка лекарства.

При кофеина (както и при всички лекарства, добавки, субстанции) дозата прави отровата, което означава, че ако приемате нормални, оптимални количества (до 400 милиграма дневно), няма нужда да предприемате сериозни мерки по отношение на намаляване на приема.

В случай, че приемате по-високи дози, над 400 милиграма дневно, приемате определени лекарства и/или хранителни добавки, страдате от определени подлежащи заболявания с хроничен характер е необходимо преосмисляне на дозата. Намаляване на ежедневните количества е необходимо и по време на бременност, както и в периода на лактация. Употребата на съдържащи кофеин храни и напитки при лица под 18 години следва да се извършва под контрол, тъй като високите количества може да предизвикат непредвидими странични ефекти и последици в дългосрочен план.

При тези рискови групи пациенти кофеинът може да предизвика различни по тежест усложнения, приеман във високи дози.

Ограничаване приема на кофеин от деца и подрастващи

Ограничаване приема на кофеин при деца и подрастващи

Малките деца, подрастващите и особено тийнейджърите са изложени на многобройни изкушения, явяващи се под формата на съблазняващи енергийни напитки, шоколадови изделия, а често се изразяват и в желание за бързо порастване и имитиране на възрастните и тяхната зависимост към кафето.

Непълнолетни девойки, седнали на по чашка кафе с кола, непълнолетни младежи, консумиращи енергийни напитки в комбинация с алкохол, малки деца, приемащи необезпокоявани от родителите си високи количества шоколад и газирани напитки, съдържащи многократно по-високи дози кофеин, от които се препоръчва за тяхната възраст и тегло.

Все още липсват достатъчно големи научни изследвания и проучвания в тази област и специалистите не могат да прогнозират до какви последствия може да доведе високата консумация на кофеин от ранна възраст, но все повече данни сочат за асоциация с повишена агресивност от страна на подрастващите, нарушения в биологичния часовник и ритъма сън-бодърстване, промени в поведението, проблеми с концентрацията и задържането на вниманието.

При деца и подрастващи до 12 години, включително, позволените количества кофеин дневно се изчисляват в зависимост от теглото на детето, като са в рамките на не повече от 2,5 милиграма на всеки килограм тегло.

Съотнесено към средното тегло на децата в различните възрастови групи това означава:

  • деца под 3 години не бива да приемат кофеин
  • до 45 милиграма кофеин дневно за деца между 4 и 6 години
  • до 63 милиграма кофеин дневно за деца между 7 и 9 години
  • до 85 милиграма кофеин дневно за деца между 10 и 12 години
  • до 100 - 120 милиграма кофеин дневно за подрастващи между 13 и 18 години

Необходимо е да обясните на своето дете рисковете от прекомерната консумация на съдържащи кофеин сладкиши, енергийни напитки, газирани напитки, кафе, разяснявайки че това не са забранени продукти, а са продукти, които не са предназначени за растящия детски организъм и могат да доведат до нарушения в нормалните процеси на растеж и развитие.

Малките деца няма нужда от допълнителен източник на енергия, учениците нямат нужда от допълнително средство за изостряне на вниманието и концентрацията, стимулиране на организма.

Намаляване консумацията на кофеин при бременност и кърмене

Ограничаване приема на кофеин по време на бременност и кърмене

Бременността и периодът на лактация са време, в което жените е необходимо да направят някои жертви с редица свои любими навици, начин на живот, ежедневен хранителен режим, тъй като последните оказват неимоверно влияние върху развитието на плода, новороденото и кърмачето.

Кофеинът е субстанция, която изключително лесно и свободно преминава през плацентарната бариера, благодарение на някои особености в химичния си строеж. Също толкова лесно субстанцията се екскретира и в майчиното мляко, попадайки по този начин в определени концентрации в организма на кърмачето. Развиващият се в утробата плод, новородените и кърмачетата нямат изградена добра чернодробна ензимна система, която да метаболизира и обезвреди кофеина, поради което при тях са възможни странични, нежелани прояви дори при прием на малки количества.

Поради тези причини препоръчителните дневни дози кофеин за жени, които са бременни или кърмят, са от порядъка на 200 милиграма дневно, като еднократният прием не бива да надвишава 100 милиграма.

Това не означава да се откажете от любимото си сутрешно кафе или следобеден зелен чай, тъй като това ще предизвика стрес в организма, активирайки други процеси и в крайна сметка може да нанесете повече вреда, отколкото полза. Препоръчва се плавно намаляване консумацията на съдържащи кофеин храни и напитки до здравословно позволените нива.

Прекомерната консумация на кофеин по време на бременността крие рискове от спонтанен аборт, раждане на плод с ниско тегло (по-ниско в сравнение с осреднените стойности), забавяне на процесите на растеж и развитие.

При прием на високи количества кофеин в периода на лактация са възможни определени промени в поведението на кърмачето, като например повишена раздразнителност, нарушения на съня, бавно (или липсващо) наддаване на килограми, забавяне на растежа.

Поради тези причини е необходимо да ограничите приема на кофеин в рамките на 200 милиграма дневно, което се равнява на около две чаши шварц кафе, две енергийни напитки, няколко дози еспресо.

Специалистите в областта препоръчват да задоволявате желанието за кофеин, заменяйки инстантното и шварц кафето с еспресо или зелен чай, поради по-ниското съдържание на субстанцията в тях.

Ограничаване консумацията на кофеин при определени заболявания и прием на лекарства

Ограничаване приема на кофеин при определени заболявания и прием на лекарства

Намаляване на консумацията на съдържащи кофеин храни и напитки е необходима при наличие на определени подлежащи заболявания с цел намаляване на риска от влошаване на състоянието на болните, развитие на усложнения и последици в дългосрочен план.

При голям процент от пациентите изчислените безопасни дневни дози кофеин са от порядъка на между 100 и 200 милиграма, като се препоръчва предварителна консултация с лекуващия лекар по отношение на източниците на кофеин, дневните дози, най-подходящо време за прием и други за минимизиране на рисковете.

Такива заболявания са например:

Ограничаване консумацията на съдържащи кофеин храни и напитки е необходимо и при прием на определени лекарства, тъй като са възможни нежелани взаимодействия, водещи до промяна в тяхната ефективност, повишен риск то токсични прояви и странични ефекти, както от страна на кофеина, така и от страна на съответните медикаменти.

Уведомете вашия лекар в случай, че приемате ежедневно големи количества кофеин (под формата на кафе, чай, енергийни напитки, в състава на определени добавки и медикаменти), особено в случай че приемате определени лекарствени средства, като например препарати за лечение при високо кръвно налягане, някои медикаменти, използвани в лечението на астма, теофилин, ефедрин, някои антибиотици, включително и хранителни добавки, достъпни без рецепта, като взаимодействия са възможни с такива, съдържащи ехинацея, жълт кантарион и други.

За намаляване рисковете от непредвидими нежелани лекарствени взаимодействия при едновременната употреба на кофеин с други препарати се препоръчва намаляване на приема му до 200 милиграма дневно и осигуряване на интервал (около три часа) между приема на кофеин и другите медикаменти.

Полезна информация може да намерите в раздел Лечения:

Постепенно ограничаване приема на кофеин

Постепенно ограничаване приема на кофеин

Рязкото прекратяване употребата на съдържащи кофеин напитки и храни крие сериозни рискове от изява на абстинентен синдром, продължаващ няколко дни (между 2 и 9 дни), като първите симптоми са налице още в първите 12 часа безкофеинов период и включва главоболие, нарушена концентрация, повишена раздразнителност, нарушения на съня, необяснима тревожност, гадене и други.

С цел избягване на тези прояви се препоръчва плавно, постепенно намаляване консумацията на кофеин, като можете да използвате следните методи:

  • проследете колко кофеин приемате дневно: проверете ежедневно консумираните от вас количества, като имате предвид съдържанието на кофеин в кафе, чай, енергийни и газирани напитки, сладкиши, дъвки, лекарства, добавки
  • преминете към безкофеиново кафе: в случай, че консумирате повечко дози кафе дневно, нека поне една от тях е с безкофеиново кафе, въпреки че редица специалисти му присъждат повече негативи, отколкото ползи от употребата. След привикване на организма към по-ниската доза премахнете и безкофеиновото кафе от менюто си
  • добавяйте повече вода или мляко в кафето: при приготвяне на обичайната си любима напитка използвайте по-ниска доза кафе и го разреждайте с повече вода или мляко (млякото омекотява ефектите на кофеина)
  • заменете инстантното и шварц кафето с еспресо: средното съдържание на кофеин в едно еспресо е около два до три пъти по-ниско, в сравнение със съдържанието в инстантното и шварц кафето
  • заменете кафето с чай: зеленият и черен чай съдържат по-ниски количества кофеин в сравнение с кафето, а може да заложите и на билков чай, който не съдържа кофеин
  • намалете количеството на енергийните напитки и колата, заменете ги с вода, плодов сок, фреш

Ограничаване приема на кофеин е необходимо за намаляване на редица странични ефекти, произхождащи от употребата му, като в зависимост от индивидуалната чувствителност при всеки отделен човек оптималната дневна доза варира.

Някои хора показват повишена чувствителност към неговите ефекти и дори едно-единствено кафе в сутрешните часове може да се окаже причина за трудно заспиване нощем.

За преценка на необходимостта от намаляване консумацията на съдържащи кофеин храни и напитки се препоръчва да определите собствената си поносимост към субстанцията и в зависимост от наличието или липсата на определени рискови фактори (заболявания, прием на лекарства, бременност и лактация) да се придържате към препоръчителните дневни дози.

 

По текста работи: д-р Лилия Пашова-Стоянова

3.6, 20 гласа

ЗАБОЛЯВАНИЯ, ПРИ КОИТО СЕ ПРИЛАГА ЛЕЧЕНИЕТО Ограничаване приема на кофеин

ВСИЧКИ

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/caffeine/art-20045678
https://www.caffeineinformer.com/caffeine-safe-limits
https://www.livestrong.com/article/487422-safe-levels-of-daily-caffeine-intake/
https://www.healthline.com/nutrition/what-is-caffeine
https://www.nhs.uk/chq/pages/limit-caffeine-during-pregnancy.aspx?categoryid=54&subcategoryid=130
https://health.usnews.com/health-news/articles/2012/04/05/easy-ways-to-reduce-caffeine-intake
https://www.menshealth.com/health/caffeine-recommendations
https://www.dietitians.ca/Downloads/Factsheets/What-is-caffeine.aspx
http://healthyeating.sfgate.com/benefits-reduced-caffeine-intake-2400.html
https://www.usatoday.com/story/news/nation-now/2017/05/16/south-carolina-teen-dies-caffeine-how-much-coffee-can-kill-you/99975022/
https://www.coffeeandhealth.org/topic-overview/guidelines-on-caffeine-intake/
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1750-3841.2010.01561.x/full

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛюбопитноЗдравни съветиЛеченияАлтернативна медицинаЛайфстайлНовиниСоциални грижиБотаникаНормативни актовеСпециалистиКлинични пътекиСнимкиРецептиАнкетиИсторияЗдравни проблемиДиетиСъставкиМедицински изследванияХранене при...СпортХрани и ястияТестовеПатологияПсихологияОрганизацииФизиологияВидеоНаучни публикацииПроизводителиИнтервютаОбразованиеЗаведения