Начало Медицинска енциклопедия Лечения Влияние на шоколада върху здравословното състояние Лечение с храни и хранителни добавки

Влияние на шоколада върху здравословното състояние

Влияние на шоколада върху здравословното състояние - изображение

Полезни свойства на шоколада

Негативно влияние на шоколада върху здравословното състояние

При какви състояния и заболявания не се препоръчва консумацията на шоколад?

Консумация на шоколад по време на бременност и кърмене

Какво съдържа шоколадът?

Как да ограничим консумацията на шоколад?

 

В различните си форми и разновидности шоколадът е любимо лакомство на голяма част от хората по света. Това което не всеки знае обаче е, че се установява както положително, така и негативно влияние на шоколада върху здравословното състояние.

Шоколадът има много положителни качества, но само истинският. Но какво се разбира под "истински"? Полезен е шоколадът, които съдържа големи количества какао. Той е известен още като черен, натурален или диетичен шоколад. Богат е на антиоксиданти и теофилин, както и малко количество кофеин.

Черният шоколад не съдържа или съдържа минимално количество мляко и захар. За истински черен шоколад се смята този, който съдържа в състава си най-малко 70% какао, като този процент може да достигне до 99.

Полезна е консумацията на до 25 г чист, черен шоколад веднъж на 2-3 дни - това прави около 3-4 стандартни блокчета шоколад или 1-2 от по-големите. Избирайте доказани марки и четете етикетите, за да избегнете вредните добавки.

За разлика от черния обаче млечният шоколад съдържа много по-малко количество какао, съответно антиоксиданти, теобромин. Освен това млечният шоколад съдържа много повече рафинирана захар и много наситени мазнини. Нерядко в състава са включени различни ароматизатори, пълнежи и добавки, които имат вредно влияние върху организма в по-големи количества.

Поради тази причина млечният шоколад трябва да се избягва или силно да се ограничава консумацията му до 4-5 парченца веднъж седмично или дори по-рядко, като това количество е разрешено единствено за хора, при които консумацията на шоколад не е противопоказна!

Полезни свойства на шоколада

Употребата на черен шоколад има положителни ефекти като:

  • намаляване на кръвното налягане;
  • намаляване на чувството за глад - консумация на една чаша горещ шоколад преди хранене може действително да намали апетита;
  • повишаване на бодростта;
  • подобряване на настроението;
  • също има и диуретичен ефект;
  • какаото съдържа антибактериални вещества, които се борят с кариесите по зъбите - разбира се това свойство се неутрализира от високото съдържание на захар в млечния шоколад;
  • миризмата на шоколад може да увеличи тета-мозъчните вълни, в резултат на което изпитваме чувство на релаксация;
  • шоколадът съдържа фенил етил амин, който повишава настроението;
  • какаовото масло в шоколада съдържа олеинова киселина - вид моно-ненаситена мазнина, която има свойството да повишава добрият холестерол;
  • хората, ядат по мъничко черен шоколад от време на време живеят по-дълго от тези, които не го правят;
  • съдържащите се флавоноиди в шоколада подпомагат за поддържане еластичността на кръвоносните съдове, задържане на кръвното налягане в норма, забавят стареенето, поддържат хормоналния баланс;
  • шоколадът увеличава нива на антиоксиданти в кръвта.

Интересен факт е, че мексиканските лечители използват черен шоколад за лечение на бронхит, както и го прилагат при ухапвания от насекоми.

Подробна информация за полезните свойства на шоколада, както и идеи за приложението му като домашни маски, може да намерите тук:

Негативно влияние на шоколада върху здравословното състояние

Консумацията на шоколад може да носи наслада и удоволствие, да повишава настроението, да намалява стреса, но в същото време, прекомерният му прием може да носи известни рискове за здравето, особено при наличието на определени медицински състояния и заболявания, при което трябва да се избягва или да се ограничи.

Употребата на големи количества шоколад води до следните здравни рискове:

  • затлъстяване;
  • повишаване на кръвното налягане;
  • повишава риска от развитие на инсулинова резистентност и диабет тип 2;
  • стимулира повишаването на "лошия" холестерол в кръвта;
  • консумацията на шоколад може да допринесе за намаляване на костната плътност;
  • шоколадът може да предизвика главоболие при страдащите от мигрена;
  • приемът на млечен шоколад е свързан с високо съдържание на калории, наситени мазнини (дори и черния шоколад) и захар;
  • повишава риска от възникване на сърдечно-съдови заболявания и инсулт;
  • води до поява на кариеси по зъбите и влошава здравето им;
  • с времето предизвиква гастроезофагеален рефлукс, поради понижаване еластичността на долния езофагеален сфинктер.

При някои пациенти прекомерната консумация на шоколад може да предизвика гадене, повръщане, диария, сърцебиене, безпокойство, безсъние, интоксикация.

При какви състояния и заболявания не се препоръчва консумацията на шоколад?

В редки случай употребата на шоколад може да влоши съпътстващите симптоми на сърбеж, парене и болка при следните заболявания:

поради което консумацията на шоколад при наличие на тези заболявания е крайно нежелана.

Консумацията на шоколад, особено в по-големи количества, не се препоръчва още при:

Освен това шоколадът трябва да се избягва от хора, които са алергични към него.

Консумация на шоколад по време на бременност и кърмене

Консумацията на тъмен шоколад по време на бременност и кърмене като цяло е безопасна, когато това става сравнително рядко (на 2-3 дни) и в ограничени количества (до 25 грама), както и когато при майката не са установени конкретни здравословни контраиндикации.

Важно е да се знае, че ако се консумира в големи количества, шоколадът може да бъде опасен за бебето и бременната поради значителното си съдържание на кофеин. Кофеинът има способността да преминава през плацентата, като концентрациите му във феталната кръв значително доближават нивата при майката. Има доказателства, които показват, че приемът на високи дози кофеин по време на бременност може да доведе до спонтанен аборт или ниско телесно тегло на бебето при раждане.

Когато кърмите, кофеинът също е повод за загриженост. Установено е, че около половината от количеството на кофеин в кръвта на майката преминава в кърмата. Ако тя консумира твърде много шоколад всеки ден, детето може да показва признаци на раздразнителност, както и стомашно-чревни болки.

Какво съдържа шоколадът?

По-горе беше изложено възможното негативно влияние на шоколада върху здравословното състояние, а сега предстои да разясним на какво точно се дължи то.

Мляко на прах и кондензирано мляко

Млечният шоколад е с високо съдържание на мляко на прах и кондензирано мляко, които (както е известно) са заместители на млякото, които са лишени от повечето му полезни качества.

Подсладители - захар, високофруктозен царевичен сироп, аспартам, сукралоза, ацесулфам и други

Млечният шоколад съдържа значителни количества захар и преработен високофруктозен царевичен сироп. Прекомерната консумация на тези подсладители може да доведе до поява на кариеси, както и на сериозни заболявания, като инсулинова резистентност, често водеща до диабет.

Захарта няма никаква хранителна стойност - тя е източник на т.нар. "празни калории". Натрупва се в черния дроб, увеличава нивото на триглицеридите и "лошия" холестерол в кръвта, води до затлъстяване, повишава риска от сърдечно-съдови заболявания. Резултатите от проведените изследвания показват, че захарта има способността да предизвиква физическа зависимост.

Приемът на високофруктозен царевичен сироп също е свързан със стомашно-чревни заболявания, главоболие, хиперактивност и намалена концентрация и способност за запаметяване.

От своя страна ниско- или некалоричните разновидности млечен шоколад съдържат нездравословни заместители на захарта, като аспартам, сукралоза и ацесулфам, за които се смята, че в по-големи количества са изключително токсични за човешкия организъм, а специално аспартамът е признат за канцерогенен.

Теобромин

Шоколадът съдържа също теобромин. Теоброминът е естествен стимулант влизащ в състава на какаовите зърна. Големите количества теобромин могат значително да увеличат диурезата, като също така оказват влияние върху централната нервна система и сърдечния мускул.

При някои пациенти този алкалоид може да предизвика обилно изпотяване, тремор (треперене) и силно главоболие.

Важно е да се знае, че теобромин е токсичен за домашните любимци поради неспособността им да го елиминират от организма си. Поради тази причина консумацията на шоколад и шоколадови изделия от кучета и котки е изключително опасна и в определени количества може да доведе до поява на реакции на интоксикация, както и смърт.

Хидрогенирани масла - трансмазнини

Практически всички видове млечен шоколад съдържат хидрогенирани масла. Хидрогенираните мазнини са транс мазнини, които са свързани с повишен риск от множество заболявания, като коронарна болест на сърцето, инсулт, затлъстяване, диабет и рак.

Тяхната консумация е особено опасна за пациентите с възпалителни заболявания, като ревматоиден артрит.

Голяма част от източниците на хидрогенирани масла са генно-модифицирани култури. Ефектът им върху човешкият организъм все още е спорен, но както е установено при редица проучвания върху животни, продуктите съдържащи ГМО може да доведат до поява на алергии, да отключат възникването на стомашно-чревни заболявания, да застрашат размножителната способност на индивида, засягайки производството на сперматозоиди (както е установено при мъжки плъхове) и фертилитета (както е установено при женски плъхове, хранени дългосрочно с ГМО-култури).

Добавки, оцветители, стабилизатори, консерванти

Повечето видове шоколад и шоколадови изделия съдържат значителен набор от различни химични субстанции, които крият известни рискове за здравето.

Така например карамеленият оцветител (Е 150а), който съдържа съединения причиняващи рак при плъхове, е идентифициран от Националната токсикологична програма на САЩ като канцерогенен за човека.

Някои шоколадови изделия, като бонбони и шоколадови яйца са обвити в пъстри черупки, които съдържат хранителни бои. Доказано е, че те предизвикват хиперактивност при децата, както и могат да станат причина за образуване на тумори в бъбреците и надбъбречните жлези, рак на мозъка и други.

Маслената киселина - съединение, което придава характерния кисел вкус в някои марки млечен шоколад и бонбони, е класифицирана като токсично вещество от Американската агенция за опазване на околната среда. При някои хора тя може да предизвика болки в корема, а при по-сериозни случаи и в по-големи количества - шок и колапс.

Кофеин

Шоколадът е източник на значителни количества кофеин. Както е известно, кофеинът може да доведе до повишаване на кръвното налягане, безсъние, поява на тревожност, дехидратация на организма и невъзможност за концентрация.

Повишената концентрация на кофеин в кръвта значително повишава диурезата (уринирането), което от своя страна е предпоставка за дехидратация на организма. Друг неприятен ефект е безсънието и/или сериозно нарушаване качеството на съня.

При някои пациенти кофеинът, който се съдържа в шоколада може да причини чревен дискомфорт, запек, стомашни газове, колики, гадене, както и алергични реакции.

Как да ограничим консумацията на шоколад?

Празниците, ваканциите, стресът и натоварените моменти в ежедневието често допринасят за повишаване консумацията на шоколад и захарни изделия, като цяло. Нещо повече - след такъв период на повечето хора им е много трудно да се върнат към здравословния начин на живот и разумното хранене. Важно е да се знае, че преработените храни имат силно "пристрастяващо" свойство за голяма част от потребителите, като сладките храни са най-опасни в този аспект. Захарта е една от тези храни, чиято консумация води до още по-силно желание за прием и то в по-големи количества, и по-често.

Оказва се, че отказа от шоколад и шоколадови изделия за някои хора е почти толкова трудно, колкото за отказа от наркотици и/или алкохол от пристрастените. Доказано е, че шоколадът съдържа вещества, които отключват различни химикали в мозъка, които ни карат да се чувстваме добре, а именно невротрансмитерите серотонин, допамин и фенилетиламин. Концентрацията им дава краткотраен емоционален тласък, увеличава чувството за благополучие, действа като "антидепресант".

Ако обаче за Вас е изключително важно значение да прекратите или поне намалите консумацията на шоколад, особено ако това има здравословни причини, то следните съвети и малки трикове може да Ви бъдат от полза:

  • Пийте големи количества вода (около 3 литра дневно) - много често жаждата се усеща погрешно като чувство на глад или "прималяване", което често компенсираме, като хапнем нещо сладко.
  • Пийте редовно прясно приготвени сокове (фрешове) и се наслаждавайте на естествената сладост и вкуса на плодовете.
  • Редовно консумирайте плодове и зеленчуци - това ще спомогне за редуциране на апетита.
  • Хранете се регулярно през целия ден, на равни интервали - това ще предотврати резките спадове на кръвната Ви захар, което от своя страна ще ограничи преяждането и силния глад за нещо сладко.
  • Обръщайте внимание на това какво консумирате всеки ден. Подбирайте храната си с мярка и стремеж към осигуряване на по-здравословно хранене.
  • Редовно приемайте силно ароматизирани растителни храни директно или под формата на прясно изстискан сок. Може също така да ги използвате за поръсване върху ястия или салати. Подходящи са: копър, репички, лук, джинджифил, чесън, мента, както и други зеленчуци и подправки със специфичен вкус. Силните аромати могат да се противопоставят на вкуса и жаждата за захарни изделия. Остатъчния вкус след тях ще притъпи желанието за шоколад.
  • Яжте чисти, счукани какаови зърна или шоколад с високо съдържание на какао (най-малко 85%) - това ще задоволи желанието за шоколад по-бързо (и в по-малки количества), тъй като съдържа много антиоксиданти и хранителни вещества. Можете също така да пиете 100% какао на прах, което да разтворите с гореща вода и да добавите стевия. Това ще Ви предостави всички хранителни вещества от какаото, като в същия момент ще Ви предпази от добавени захари и мазнини.
  • Изхвърлете или раздайте всички сладки неща, с които разполагате и не съхранявайте в дома или на работното си място никакви шоколадови изделия. Ако все пак решите да запазите нещо, поставете го на място, чийто достъп е затруднен.
  • Спортувайте редовно - това ще спомогне за редуциране желанието за сладко, като ще подобри настроението и енергийните Ви нива. Ако изпитате непреодолимо желание да хапнете шоколад, облечете спортния екип и излезте на разходка, която може да прерасне в лек джогинг - свежият въздух ще Ви ободри по-ефективно.

И накрая, ако по някаква причина все пак сте се поддали на изкушението и сте попрекалили с шоколада, просто си припомнете всички съвети отново, както и защото се налага да се ограничавате.

В заключение ще обобщим, че черният шоколад в малки количества може да бъде много полезен, а млечният шоколад дори в малки количества трябва да бъде избягван. Знайте че поддържането на здравето е по-важно, от моментното задоволяване на страстта към шоколада.

Още по темата:

3.8, 13 гласа

ЗАБОЛЯВАНИЯ, ПРИ КОИТО СЕ ПРИЛАГА ЛЕЧЕНИЕТО Влияние на шоколада върху здравословното състояние

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиЛайфстайлИсторияРецептиЛюбопитноАлт. медицинаБотаникаХрани и ястияДиетиСпортСнимкиВидеоХранене при...Е-тата в хранитеПроизводителиСъставкиЛеченияФизиологияИзследвания