Начало Медицинска енциклопедия Лечения Полезни свойства на селен Лечение с храни и хранителни добавки

Полезни свойства на селен

Полезни свойства на селен - изображение

Адекватният внос на всички минерали, микроелементи, витамини, аминокиселини и мастни киселини е от ключово значение за поддържане в изправност на всички процеси в организма.

Обикновено здравословният хранителен режим е достатъчен за осигуряването на необходимите и препоръчителни дневни количества от съответните полезни субстанции, но в много случаи, под въздействието на фактори, които зависят или не зависят от нас, се оказваме в неприятната ситуация на дефицит на дадена субстанция.

Причините за това могат да са многобройни, като едни от най-честите включват непълноценно хранене, чести и рестриктивни диети, наличие на подлежащи заболявания на стомашно-чревния тракт, които затрудняват усвояването на полезните субстанции и други.

В много случаи е възможно развитие на дефицит на фона на привидно здравословен хранителен план, като причините за това се крият в състава на почвата и множеството географски и физични фактори, които оказват въздействие върху пълноценния състав на отглежданите култури.

Така например в много райони на света почвата се оказва бедна на селен, което резултира в намаленото му съдържание в отглежданите култури в тези географски ширини.

За извличане на оптималните полезни свойства на селен се препоръчват леки промени в менюто и включването на храни, които са богати на елемента (някои видове ядки, определени видове месо, яйца и други), но в някои случаи е необходим допълнителен прием под формата на хранителна добавка.

Какво представлява селен?

Какво представлява селен?

Селен представлява по същество минерал, който е необходим за множество функции в организма в много ниски количества. Въпреки това напоследък все по-често се препоръчва прием на добавки, съдържащи селен, поради нарастващата мода на непълноценното хранене (консумация предимно на фаст фууд, полуфабрикати и други бедни на важни минерали и витамини продукти).

Недостигът на селен в организма протича бавно, подмолно, тихо, но прогресивно и с полиорганни увреждания.

Така например различни проучвания в областта откриват по-висок риск от развитие на неопластични, автоимунни, инфекциозни и други заболявания при дефицит на субстанцията в организма, повишен риск от репродуктивни нарушения, ускорени процеси на стареене и много други процеси, които всъщност са под финия контрол на селен (и на много други медиатори, разбира се).

Елементът изпълнява многобройни, изключително важни и с многостранно значение функции в организма, вариращи от изразена антиоксидантна активност до предпазване от някои видове рак и подпомагане на репродуктивните възможности.

Полезни свойства на селен:

  • мощен антиоксидантен ефект: селенът, заедно с много от представителите на мастноразтворимите (витамин Е, витамин А) и водоразтворимите (витамин С) витамини се отличава с изразена антиоксидантна активност. Елементът активно участва в борбата със свободните радикали, които от своя страна са обвинявани за голям процент от болестните увреждания в организма, включително и ускорените процеси на стареене. Селенът е есенциален компонент на ензима глутатион пероксидаза, необходим за предпазването на клетъчните мембрани. Допълнително селен предпазва ДНК от настъпването на мутации и увреждания, които предизвикват заболявания
  • антиканцерогенна активност: резултатите от множество проучвания в областта показват относително противоречие по отношение на противораковите активности на селен, но много мащабни проучвания посочват дефицит на елемента при пациенти с неопластично заболяване, което насочва към възможните протективни свойства на субстанцията. В допълнение редица изследвания показват повишена заболеваемост от неоплазми в страни, в чийто райони почвата е бедна на селен в сравнение с географските области с богата на селен почва. Селен намалява рисковете от развитие на неоплазма, тежестта на вече наличното неопластично заболяване, както и леталитета, особено по отношение на неоплазми, засягащи черния дроб, белите дробове, простатата, както и колоректалния карцином. Препоръчителните дози са от порядъка на около 200 микрограма дневно
  • повишава имунната активност: селен е необходим за нормалното функциониране на имунната система, като при дефицит се наблюдава повишен риск от развитие на инфекциозни, автоимунни и други заболявания. Интересни проучвания в областта показват благоприятен ефект от приложението на селен при пациенти с HIV и забавяне на прогресията на болестта
  • благоприятен ефект върху сърдечно-съдовата система: ниските нива на селен се асоциират с повишен риск от сърдечно-съдови заболявания. Елементът подобрява кръвообращението и предпазва от коронарни увреждания
  • регулира функцията на щитовидната жлеза: според специалисти в областта съществува тясна връзка между дефицита на селен и метаболитните процеси на щитовидната жлеза. Елементът играе ролята на катализатор в процесите на секреция на щитовидни хормони. Благоприятни ефекти от приложението на селен са установени при пациенти с Базедова болест (болест на Grave`s), тиреоидит на Хашимото (Hashimoto) и други. Важна особеност е фината регулация на нивата на селен, като както ниските, така и прекалено високите нива могат да окажат негативно влияние върху щитовидната жлеза
  • подобрява репродуктивния статус при двойките, планиращи бременност: селен подобрява подвижността на сперматозоидите, като по този начин повишава фертилността на мъжете. При жените елементът се счита, че има ефект по отношение на намаляване рисковете от спонтанен аборт
  • подобряване на състоянието при пациенти с астма: много пациенти съобщават за намаляване на честотата и тежестта на свързаните с астма прояви и астматичен пристъп

Приложение на добавки, съдържащи селен

Многобройните полезни свойства на селен са причина за многостранното му приложение.

Субстанцията се използва при множество заболявания, вариращи от артрит и неоплазми до пърхот и преждевременно побеляване на косата.

Най-често се приема за повишаване на имунната защита на организма, особено в пика на сезонните инфекции.

Може да се комбинира добре с лекарства от много групи, което го прави ефективно средство като част от комплексния терапевтичен план при много заболявания, като например увреждания на опорно-двигателния апарат, макулна дегенерация, репродуктивни нарушения, синдром на хронична умора, както и при някои психични и поведенчески разстройства.

За постигане на желаните ефекти е изключително важно приемането на елемента в подходяща доза, като нито твърде ниските, нито твърде високите дози имат позитивен ефект.

Препоръчителни дневни дози на селен

Въпреки че е част от продуктите, причислявани към хранителните добавки, които не се контролират толкова строго и за които липсват категорични стандартизирани препоръчителни ежедневни дози, при селен има разработени ориентировъчни препоръчителни дози, които се различават при отделните възрасти, както следва:

  • деца между 1 и 3 години: 20 микрограма дневно
  • деца между 4 и 8 години: 30 микрограма дневно
  • подрастващи между 9 и 13 години: 40 микрограма дневно
  • подрастващи над 14 години: 55 микрограма дневно
  • възрастни: 55 микрограма дневно
  • по време на бременност: 60 микрограма дневно
  • по време на кърмене: 70 микрограма дневно

Препоръчителни дневни дози на селен, храни богати на селен

В много страни, поради предполагаем дефицит и обедняване на почвата или в резултат от повлияване от така наречения западен лайфстайл и нездравословно меню, се препоръчва ежедневен прием на по-високи дози, вариращи между 100 и 200 микрограма.

Считаните за безопасни дози, приемани ежедневно от лицата в активна възраст, са до 400 микрограма дневно.

Обикновено селен може да бъде открит под формата на таблетки или капсули, като се приемат еднократно дневно с достатъчно количество течности и за предпочитане по едно и също време (за създаване на позитивен ритъм в организма).

Изключително важно е съобразяването на приема на добавки, съдържащи селен с менюто на конкретния човек, за намаляване на рисковете от предозиране и прием на прекомерно по-високи дози от препоръчителните.

Като цяло се препоръчва снабдяване на необходимите количества посредством хранителните продукти, но това невинаги е възможно.

Продуктите, съдържащи най-високи количества селен, включват:

  • бразилски ядки
  • яйца
  • черен дроб (агнешки или говежди)
  • гъби
  • риба: херинга, сьомга, риба тон
  • чисто пилешко или пуешко месо
  • семена от чия
  • пълнозърнести храни

При консумация на достатъчно селен с храната не се препоръчва допълнителен внос на субстанцията. При наличието на медицински показания или дефицит на елемента след консултация със специалист и насочване към конкретна форма на селен се препоръчва прием на добавката за определен период от време (в най-честия случай се препоръчва тримесечен курс на употреба по една таблетка дневно, последван от пауза от един до три месеца и при нужда повторение на тримесечния курс).

Рискове, нежелани ефекти и взаимодействия при приложение на селен с други добавки и лекарства

Възможни нежелани ефекти при прием на хранителни добавки, съдържащи селен

Приеман в препоръчителните дневни дози (независимо дали с храната или под формата на хранителни добавки) селен не крие рискове от изява на странични ефекти.

При силно сензитивни пациенти са възможни прояви на гадене, стомашен дискомфорт и главоболие в началните етапи на прием, които бързо отшумяват с времето.

Основните проблеми при употребата на селен се коренят в риска от интоксикационни прояви при прием на по-високи от препоръчителните дози (например при прием на добавки при наличие на достатъчно внос с диетата), както и на рисковете от нежелани лекарствени взаимодействия при едновременна употреба с някои други лекарства, добавки, билки и лечебни растения.

За намаляване на рисковете от усложнения, свързани с прием на селен, се препоръчва предварителна консултация със специалист (например с личния лекар, който е добре запознат с вашето състояние, фамилна анамнеза, подлежащи заболявания, приемани лекарства).

Интоксикационни прояви са налице при употреба на дози над 400 микрограма ежедневно, особено за продължителен период от време, като при отделните лица се проявяват с различна симптоматика.

Възможни са леки и обратими прояви като главоболие, повишена уморяемост, лош дъх, гадене, но също така са възможни и тежки прояви, в някои случаи дори застрашаващи живота на болния, като например сериозно увреждане на чернодробната функция, бъбречни и сърдечно-съдови прояви.

При продължителна употреба на прекомерно високи дози селен се наблюдава алопеция (изразен косопад до оплешивяване), замайване, виене на свят, гадене и повръщане, тремор, екстремна мускулна слабост и мускулни болки.

Предварителната консултация с личния лекар е изключително важна и за намаляване на рисковете от нежелани лекарствени взаимодействия.

Въпреки че селен се приема в ниски дози, са възможни взаимодействия с различни лекарства, добавки, билки и развитие на токсични или алергични прояви, промяна в активността на медикаментите.

Така например не се препоръчва едновременната употреба на селен със следните медикаменти и групи лекарства:

Данните от различни проучвания показват противоречиви резултати по отношение на съвместимостта при едновременна употреба на селен с други антиоксиданти като например витамин С и витамин А, бета-каротен и други.

Необходими са задълбочени и подробни, мащабни проучвания в областта за доказването на това становище, като много често може да откриете в комбинираните добавки селен редом с токоферол, аскорбинова киселина и ретинол, тъй като се счита, че субстанциите с антиоксидантна активност при едновременна употреба потенцират (взаимно допълват и подсилват) своята ефективност.

С повишено внимание се прилагат добавки, съдържащи селен, по време на бременност и в периода на лактация. Липсват категорични данни за безопасността и за рисковете при употребата на селен, но рисковете и съображенията са свързани по-скоро с опасността от прием на по-високи от препоръчителните дневни дози (жените през бременността и в периода на лактация има богато, пълноценно и здравословно меню, съобразено с повишените изисквания на организма).

Самоназначаването на лекарства, добавки, хомеопатични средства и дори билки и лечебни растения крие своите рискове, поради което се препоръчва предварителна консултация със специалист за извличане на оптимални ефекти от терапията и минимизиране на рисковете от странични ефекти.

 Извличане на оптимален ефект от лечението със селен

По текста работи: д-р Лилия Пашова-Стоянова

Още по темата:

5.0, 5 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

https://draxe.com/selenium-benefits/
https://www.webmd.com/a-to-z-guides/supplement-guide-selenium#1
https://www.livescience.com/43566-selenium-supplements-facts.html
https://www.healthline.com/nutrition/selenium-benefits
https://www.selfhacked.com/blog/health-benefits-selenium/
https://www.medicalnewstoday.com/articles/242381.php
https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1003/selenium
https://draxe.com/top-10-foods-high-selenium/

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛеченияЛюбопитноХранене при...Здравни съветиСнимкиСпортПсихологияЛайфстайлСъставкиПроизводителиБотаникаФизиологияИсторияРецептиНовиниАлт. медицинаНормативни актовеДиетиСоциални грижиЗаведенияИнтервютаКлинични пътекиОрганизацииСпециалистиАнкетиГеографияЛичностиНаправления в медицинатаЕ-тата в хранитеИзследванияХрани и ястияОткрития