Начало Медицинска енциклопедия Лечения Вани по време на бременност

Вани по време на бременност

Вани по време на бременност - изображение

Бременността е онзи специален и незабравим период от живота на всяка жена, през който тя трябва да се справи с всички предизвикателства и промени в хода на тези девет месеца, адаптирайки се пълноценно към постоянно променящата се среда.

Допълнително предизвикателство представлява справянето с всички забрани, поверия, митове и легенди, разпространявани от години, свързани с това какво трябва и не трябва да прави жената по време на бременността.

Бременността протича индивидуално при всяка жена, като няма два напълно еднакви случая и всяка една бъдеща майка се справя различно с ежедневните предизвикателства и промените, свързани с нарастващото коремче.

За справяне със стреса и преумората, релаксация на мускулите, подобряване на настроението и ефективно справяне с безсънието без медикаменти много специалисти препоръчват вани по време на бременност.

Съществуват многобройни дебати по темата, като крайните противници категорично забраняват ваните през периода на износване на плода, а привържениците го препоръчват горещо по време на цялата бременност и дори за облекчаване на раждането през първите, начални етапи.

Безопасни ли са ваните по време на бременност?

Редица специалисти в областта са категорични в безопасността на релаксиращата техника, но само при спазването на определени условия, гарантиращи безопасността както на жената, така и на развиващия се плод.

Няма нищо лошо да се потопите в топлата вана в края на напрегнат ден, след поредната емоционална буря, но само при съобразяване със следните фактори, които могат да влошат ситуацията вместо да облекчат и релаксират тялото и ума ви:

  • Избор на подходяща температура на водата

ПодготовкаЕдин от най-сериозните рискове при потапянето на тялото във ваната е свързан с температурата на водата. По време на бременност се препоръчва тя да е равна на телесната, без да я надвишава, тъй като затоплянето на тялото и повишаването на неговата така наречена вътрешна температура крие рискове от влошаване на доставката на кислород и хранителни вещества през плацентарната бариера и съответно увреждания на плода.

Престоят в гореща вода (с температура с пет до десет градуса по-висока от телесната) води до затопляне на тялото само в рамките на десет минути.

Различни проучвания (главно върху животни) показват връзка между прегряването на тялото и развитието на вродени аномалии, главно свързани с увреждания на невралната тръба и сърдечно-съдовата система.

Особено рисков период е първият триместър, главно първите шест седмици, като прегряването в този период може да доведе до аборт и аномалии в развитието на плода (дефекти на невралната тръба, като например spina bifida). По тази причина по време на бременността не се препоръчва престой в гореща вана, парна баня или сауна във връзка с високия риск от бързо затопляне на тялото.

  • Избор на подходящо време

Избор на подходящо времеПри износването на плода организмът на жената става по-чувствителен към всяка една промяна, реагирайки бързо и остро.

По тази причина изборът на подходящо време за потапяне във ваната е от изключително значение.

В ранните сутрешни часове много от жените се сблъскват с неприятното гадене, съпроводено или не с повръщане, което прави моментът не особено подходящ за престой в банята.

Друг неподходящ момент е след прием на храна, поради забавения метаболизъм и преработка на веществата по време на бременността.

Най-подходящото време според различни статистически изследвания е в ранните вечерни часове, два часа след вечеря и един до два часа преди лягане. Топлата вода релаксира и отпуска тялото, действа успокояващо, осигурявайки нови сили за следващия ден.

  • Наличие на подходящи условия

За намаляване на рисковете от неприятни изненади, като например подхлъзване, падане, натъртване и други, се препоръчва да обезопасите банята и зоната около ваната с помощта на хавлии и постелки.

В най-добрия случай е желателно някой да ви помогне с потапянето и излизането от ваната, тъй като с напредване на бременността жената се сблъсква с нарастващия обем на тялото и съответно влошеното равновесие поради изместване на центъра на тежестта на тялото.

Препоръчително е преди и след вани по време на бременност жената да приема достатъчно количество течности, за намаляване на риска от дехидратация.

  • Без излишни химикали във ваната

Без излишни продуктиПродуктите за вана (ароматни таблетки, масла, сапуни) се считат за безопасни за бременните жени, но при много от тях могат да предизвикат дразнене, зачервяване, сърбеж по кожата, вагинално парене.

С особено внимание се прилагат етеричните масла, които обикновено съдържат високи концентрации от различни фитопрепарати и са силно ароматни.

Маслата, съдържащи съставки като например жасмин или градински чай, не се препоръчват по време на бременността, тъй като могат да предизвикат маточни контракции.

За извличане на оптимален ефект вместо масла и сапуни може да добавите ябълков оцет или магнезиев сулфат (английска сол) във водата.

Те са с доказана безопасност и при много малък процент от жените (със силно чувствителна кожа) водят до леки нежелани прояви (дразнене на кожата най-често).

Вани по време на бременност не се препоръчват при следните състояния и условия:

  • ниско кръвно на жената: наличието на хипотония не предполага продължителен престой в топлата вода, поради риск от допълнително понижение на кръвното налягане, замайване, дори припадък
  • вагинално кървене: до изясняване на причините и овладяване на състоянието не се препоръчва престой във ваната
  • инфекции на урогениталния тракт: за намаляване на риска от усложнения и разпространение на инфекцията се препоръчва отлагане на ваните след провеждане на адекватна терапия
  • усложнения на бременността

Продължителният престой във водата (повече от 30 минути), както и твърде честото потапяне на тялото във ваната (по-често от три пъти месечно) не се препоръчва с цел намаляване на рисковете от нежелани последици.

Някои жени се наслаждават ежедневно на топлата вана, без последствия за нормалното протичане на бременността, но като цяло се препоръчва повишена бдителност и разумна употреба.

Въпреки многобройните ограничения и предпазни мерки, топлите вани по време на бременност са ефективно средство за цялостна релаксация както на тялото, така и на ума и психоемоционалното състояние на жената.

Ползи от вани по време на бременност

Основните ползи, наблюдавани при голям процент от жените, включват:

  • мускулна релаксация: облекчаване на тежестта, схващанията, крампите и цялостно подобряване на тонуса на тялото
  • намаляване на стреса: наблюдава се благотворен ефект не само за релаксация на тялото, но и на ума, премахвайки чувството за умора, напрежение, стрес и съпътстващите ги депресивни прояви, тревожност, безпокойство
  • подобряване на настроението: потапянето на тялото в топла вода води до освобождаване на ендорфини и небезизвестния хормон на щастието (серотонин), които спомагат за благоприятно повлияване на емоционалната лабилност и стабилизиране на настроението
  • подобряване вида на кожата: водните процедури, особено в комбинация с магнезиев сулфат или ябълков оцет подобряват здравината, еластичността и цялостния вид на кожата, а самите водни процедури стимулират лимфната циркулация и съответно спомагат за детоксикация на организма
  • при безсъние: при някои бъдещи майки в резултат от хормоналните изменения в организма се наблюдават нарушения в съня, най-често под формата на безсъние, трудно заспиване, често събуждане
  • облекчаване на храносмилането: потапянето във ваната се препоръчва поне един час след хранене, като един от многобройните ефекти на водата е стимулиране на стомашно-чревния тракт, облекчаване проявите на гадене, тежест и дискомфорт
  • облекчаване на раждането: някои специалисти препоръчват топлите вани за стимулиране на раждането в първите етапи, облекчаване на болката по време на раждане, ускоряване на възстановителните процеси след това

Полезна информация за благотворните въздействия на топлите вани може да намерите в раздел Лечения (Топли вани).

Вани по време на бременност са прекрасен начин за постигане на цялостна релаксация и зареждане с нови сили при спазване на правилата за безопасност.

 Насладете се на малките удоволствия

По текста работи: д-р Лилия Пашова-Стоянова

4.4, 8 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

http://women.girlstalkinsmack.com/Pregnancy/6-rules-of-bathing-during-
pregnancy.aspx
http://www.wikihow.com/Take-a-Bath-When-Pregnant
https://www.whattoexpect.com/blogs/bakingwithmybabies/hot-baths-during-
pregnancyyes-im-guilty
https://www.thebump.com/a/pregnant-women-should-not-take-baths
http://americanpregnancy.org/pregnancy-health/hot-tubs-during-pregnancy/
http://www.madeformums.com/pregnancy/is-it-safe-to-have-hot-baths-in-
pregnancy/29414.html
https://www.babycentre.co.uk/x546741/is-it-safe-to-have-hot-baths-during-
pregnancy
http://www.healthline.com/health/pregnancy/epsom-salt-bath#4

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛеченияЗдравни съветиЛюбопитноЛайфстайлСнимкиНовиниСпортХранене при...ИсторияСпециалистиФизиологияСоциални грижиРецептиАлтернативна медицинаБотаникаХрани и ястияСпорт и туризъмДиетиНормативни актовеПроизводителиОрганизацииЗдравни проблемиКлинични пътекиМедицински изследванияНаучни публикацииПсихологияИнтервюта