Начало Медицинска енциклопедия Лечения Витамин К

Витамин К

Витамин К - изображение

1. Разновидности на витамин К

2. Какви полезни ефекти има витамин К за здравето?

3. Дозировка на витамин К

4. Недостиг на витамин К в организма

5. Как да си набавим витамин К чрез храната?

6. Противопоказания за прием на витамин К

7. Губи ли се витамин К при преработката на хранителните продукти, в които се съдържа?

8. Взаимодействие на витамин К с други витамини

 

Витамин К е мастно-разтворим витамин, поради което нашите тела го съхраняват в мастната тъкан и черния дроб. Той е най-известен с ролята си в съсирването на кръвта и предотвратяване на прекомерното кървене.

Витамин К е от съществено значение за изграждането на здрави кости, предотвратяване на сърдечно-съдови заболявания, взема участие в различни телесни процеси. Той е важна добавка към витамин Д и калция, необходима за пълноценното им усвояване.

За съжаление обаче, ролята на витамин К за цялостното здраве на организма често се пренебрегва и хората рядко проследяват дали приемат достатъчно количество от него.

Реално, витамин К не е едно химично вещество, а по-скоро група химически сродни витамини, които се назовават с общото име „витамин К“. Всички видове на витамин К са известни в биохимията като нафтоквинони (naphthoquinones).

Разновидности на витамин К

Съществуват 3 форми на витамин К:

  • Витамин К1, филоквинон, който се намира естествено в определени растителни храни;
  • Витамин К2, менаквинон, който се синтезира от определени бактерии в храносмилателния тракт и се доставя чрез консумация на определени храни с животински произход или ферментирали храни;
  • Витамин К3, менадион, е синтетична форма, която не е особено препоръчителна за прием поради опасност от токсичност.

От своя страна витамин K2 може да бъде разделен на две допълнителни подкатегории, наречени:

  • MK-4 (менаквинон-4), форма с къса верига на витамин K2, съдържащ се в храните от животински произход;
  • МК-7 (менаквинон-7), по-дълговерижна форма, съдържаща се във ферментиралите храни (получена от бактерии, в хода на процеса ферментация).

Освен това, много различни видове бактерии в червата ни могат да произвеждат витамин К, под формата на менаквинони. Последните данни сочат, че произвежданият ендогенно (в човешкия организъм) витамин К не играе съществена биологична роля, а по-важно е количеството на витамина, което приемаме екзогенно. Усвояването му изисква наличие на жлъчни соли.

Какви полезни ефекти има витамин К за здравето?

Витамин К има редица ползи за човешкия организъм. Той спомага за:

  • нормалното съсирване на кръвта;
  • заздравява костите, като по този начин предпазва от фрактури;
  • оказва благоприятно въздействие върху артериите и ги предпазва от калцификация;
  • предпазва костите от загуба на костно вещество по време на постменопаузата.

Има данни, които сочат, че витамин К играе важна роля в предотвратяване развитието на рак на черния дроб и на простатата.

Витамин К може да играе роля в превенцията и/или лечението на следните заболявания:

  • костни фрактури,
  • хронични чернодробни заболявания,
  • муковисцидоза,
  • атеросклероза,
  • болест на Алцхаймер,
  • възпалителни заболявания на червата,
  • рак на черния дроб,
  • рак на панкреаса,
  • камъни в бъбреците,
  • гадене и повръщане по време на бременност,
  • остеопения (загуба на костна тъкан),
  • остеопороза (намалена костна минерална плътност),
  • инфекциозни заболявания, като пневмония,
  • деменция,
  • поява на кариес и други дентални проблеми,
  • сърдечно-съдови заболявания,
  • подпомага лечението с антикоагуланти.

Витамин К подпомага нормалното кръвосъсирване

Витамин К участва в процеса на кръвосъсирване, като осигурява нормална продукция на факторите от протромбиновия комплекс II, VII, IX и X и специфични антитромбини - протеин C и протеин S. По този начин той се включва в синтеза на 13 протеина, които участват в процеса на съсирване на кръвта.

Дефицитът на витамин К довежда до непълноценно синтезиране на витамин К-зависими фактори на коагулацията.

Предпазва костите от отслабване или счупване

Връзката на витамин К със здравето на костите е сравнително добре проучена, поради което се очертава като важен хранителен елемент за костния апарат. Най-убедително е изследване, чиито резултати показват, че когато се консумира в достатъчни количества витамин К, човек е защитен от фрактури. И обратно - при пациенти с дефицит на витамин К съществува сериозен риск от чести и лесно появяващи се счупвания.

Тези ползи от витамин К се дължат на два основни механизма:

Първият механизъм за осъществяване на тази отговорна функция на витамин К е чрез повлияване на остеокластите. Остеокластите са клетки, които са отговорни за деминерализацията на костите и освобождаването на минерали от тях, които са нужни за осъществяване и на други функции в човешкия организъм. Но прекалено многото остеокласти предизвикват абнормена деминерализация на костите, което ги прави лесно чупливи. Витамин К участва в регулацията на образуването на нови остеокласти, като не позволява прекомерната им синтеза. Освен това се предполага, че витамин К участва в процесите на апоптоза на остеокластите. Апоптозата е процес на самоунищожаване на клетките чрез програмирана клетъчна смърт.

Вторият механизъм, по който витамин К, под формата на менаквинон, участва в поддържането на нормалната минерална плътност, е чрез повлияването на специален протеин. За да бъде ефективен този костен протеин, наречен остеокалцин, той трябва да бъде преобразуван чрез процеса карбоксилиране. Карбоксилираният остеокалцин се измерва в кръвта и служи като индикатор за минералната плътност на костите. Когато е в намалена концентрация, това е доказателство за намалена костна плътност. Благодарение на менаквинона се увеличават процесите на карбоксилация и по този начин се поддържа нормална костна плътност, вследствие на което се предотвратяват фрактурите на костите.

Превенция на остеопорозата

Освен това, при жени след менопауза, при които започва процес на загуба на костна тъкан, приемът на достатъчно количество витамин К оказва предпазващо действие от бъдещи фрактури.

Превенция на сърдечно-съдови заболявания

Витамин К предпазва от калцирането на кръвоносните съдове и сърдечните клапи, отново с помощта на процеса карбоксилиране, в който участва като помощник.

Калцификацията е един нежелан процес, който се характеризира с натрупване на калциеви кристали по стените на кръвоносните съдове и клапите на сърцето. Предотвратяването на този процес се осъществява с помощта на специален протеин MGP, който трябва да бъде в неговата карбоксилирана форма, за да бъде ефективен. Този специален протеин пречи на отлагането на калциеви кристали в стените на съдовете и по този начин с помощта на витамин К участва в превенцията на процесите на калцификация. По този начин витамин К се оказва изключително полезен за поддържане на нормалната функция на кръвоносните съдове и клапи, запазвайки тяхната еластичност и нормално функциониране.

Други функции на витамин К

Предполагат се други полезни ефекти на витамин К, които учени все още изследват:

1. Витамин К намалява оксидативния стрес,

2. Ограничава възпалението,

3. Подобрява функцията на нервната система.

Прочетете още:

Дозировка на витамин К

Възрастните организми се нуждаят от около 0.001мг на ден витамин К за всеки килограм телесно тегло.

Например човек, който тежи 65 килограма, ще има нужда от около 0.065мг на ден витамин К, а човек, който тежи 75 кг, ще се нуждае от 0.075 mg на ден.

Като средни стойности се приемат:

  • 0.080мг от витамина за жените и
  • 0.120мг за мъжете.

Недостиг на витамин К в организма

В някои случаи се наблюдава недостиг на витамин К, което може да има сериозни последствия за организма. За да се избегнат негативните ефекти на дефицита, се налага допълнителното внасяне на витамин К в организма, което (в зависимост от конкретното състояние) може да стане под формата на таблетки или инжекционно.

Симптоми за недостиг на витамин К

Недостигът на витамин К може да има различни индикации, като например:

  • нарушено нормално кръвосъсирване с много продължително кръвотечение след нараняване,
  • обилно менструално кръвотечение,
  • кървене от венците и от гастроинтестиналния тракт,
  • наличие на кръв в урината,
  • кървене от носа,
  • анемия,
  • остеопороза,
  • остеомалация,
  • калциране на кръвоносните съдове или сърдечните клапи,
  • чести костни фрактури или намаляване на костното вещество.

Прочетете още:

Здравословни проблеми, водещи до недостиг на витамин К

Съществуват редица здравословни проблеми, които може да доведат до недостиг на витамин К, като например:

Пациентите с тези заболявания не могат да си набавят достатъчно количество витамин К чрез храната и имат нужда от прием на добавки и/или инжекции.

Медикаменти, водещи до недостиг на витамин К

Употребата на някои медикаменти може да доведе до дефицит на витамин К. Причината за това е, че някои медикаменти унищожават нормалната чревна микрофлора, а когато липсват бактериите, които синтезират витамин К, както и тези, които го усвояват от храната, концентрациите му в организма намаляват значително.

Такива медикаменти са:

Посочените негативни ефекти се проявяват предимно при по-продължителен прием на конкретните медикаменти - над 10 дни.

При употребата на такива лекарства е препоръчително да се консултирате с лекар и да добавите към диетата си повече храни, които съдържат витамин К и пробиотици.

Прочетете още:

Как да си набавим витамин К чрез храната?

Най-добрият източник на витамин К е храната. За целта трябва да се цели спазването на разнообразна и добре балансирана диета.

А. Отлични източници на витамин К1 са:

зеленчуци и тревисти растения:

  • спанак (включително замразен),
  • брюкселско зеле,
  • швейцарско цвекло,
  • замразени аспержи,
  • броколи,
  • зеле,
  • ряпа,
  • домати,
  • маруля,
  • краставици,
  • праз,
  • карфиол,
  • цвекло,
  • глухарче,
  • цикория,
  • салата айсберг,
  • рукола,
  • червена маруля,
  • червено зеле,
  • бамя,
  • кисели краставички;

растителни масла:

  • зехтин,
  • соево олио,
  • сусамово масло,
  • рапично масло;

плодове:

  • боровинки,
  • къпини,
  • малини,
  • смокини,
  • круши;

пресни и сушени подправки:

  • пресен магданоз,
  • синап,
  • сушена мащерка,
  • градински чай,
  • риган,
  • целина,
  • къри,
  • лют червен пипер,
  • чили,
  • карамфил;

сушени плодове:

  • боровинки,
  • круши,
  • праскови,
  • смокини,
  • касис;

бобови:

  • зелен фасул,
  • соя.

Данните сочат, че хората, които редовно консумират поне по една салата от зелени листни зеленчуци на ден, много по-рядко страдат от сърдечно-съдови заболявания, както и костно-ставни проблеми.

Б. Отлични източници на витамин К2 са:

храните, които ферментират

  • кисело зеле,
  • натто - японско соево ястие,
  • квасен хляб,
  • житна вода,
  • някои мариновани зеленчуци - когато са приготвени в класическата саламура от вода и сол;

месо и месни продукти:

  • пилешко месо,
  • свинско месо,
  • говеждо месо,
  • салами,
  • наденички,
  • пилешки дробчета,
  • говежди черен дроб,
  • мозък,
  • бъбреци;

други животински продукти:

  • яйца,
  • масло;

сирена:

  • сирене крема,
  • топено сирене,
  • бри,
  • гауда,
  • синьо сирене (което се причислява по-скоро към ферментиралите храни);

морски деликатеси:

  • стриди,
  • хайвер.

Противопоказания за прием на витамин К

Витамин К е противопоказан при:

  • пациенти, приемащи варфарин;
  • пациенти с рядкото метаболитно заболяване, наречено глюкозо-6-фосфат дехидрогеназна недостатъчност;
  • както и при проявена алергия към субстанцията.

Жени, които кърмят или са бременни, трябва да се консултират с лекуващия си лекар, преди да приемат допълнителни количества витамин К, понеже последния преминава през плацентарната мембрана и се открива в кърмата.

Губи ли се витамин К при преработката на хранителните продукти, в които се съдържа?

До скоро се смяташе, че всякакъв вид преработка на витамин К води до частичното му разрушаване и от там до намаляване на концентрацията му. Последните научни изследвания обаче доказват противоположната теза.

При обработката на продукти и то по-специално при варене, концентрацията на витамин К в продуктите се увеличава. Обяснението на този учудващ факт е на база на теорията за хлорофила. Според тази теория, хлорофила в растенията съдържа голямо количество витамин К, които обаче е в свързано състояние.

Затова при експерименталните опити за определяне на количеството на витамин К в растенията в суров вид, се установяват много по-малки количества. След преваряването или печенето на зеленчуците, витамин К се освобождава от хлорофила и количеството му се повишава.

Взаимодействие на витамин К с други витамини

Основно витамин К си взаимодейства с някои мастноразтворими витамини, като витамин Е, А и Д.

Взаимодействие с витамин Е

Има данни, които потвърждават антагонистичното действие на витамин Е и витамин К. При употребата на витамин Е и витамин К в комбинация се наблюдава отслабване на кръвосъсирващото действие на витамин К. Затова при комбинираното лечение с двата витамина, дозата на витамин Е не трябва да превишава 1000 милиграма. Когато дозата надвишава 1000 милиграма, витамин Е намалява съсирващите свойства на витамин К, като това може да бъде причина за масивни кръвоизливи.

Взаимодействие с витамин А

Подобно на витамин Е, витамин А също участва в инхибиране функцията на витамин К. Употребата на 10 000 IU витамин А може да предизвика състояние, известно като хипотромбинемия. Хипотромбинемията е заболяване, което се характеризира с изчерпване на фактор 2 от коагулационната система.

4.1, 18 гласа

ЗАБОЛЯВАНИЯ, ПРИ КОИТО СЕ ПРИЛАГА ЛЕЧЕНИЕТО Витамин К

ВСИЧКИ

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Здравни съветиХранене при...Медицински изследванияЛюбопитноКлинични пътекиБотаникаЛеченияФизиологияЛайфстайлАлтернативна медицинаИсторияНовиниСпортСпециалистиСоциални грижиСнимкиПатологияСъставкиЗдравни проблемиВидеоХрани и ястияИнтервютаЗаведенияПсихологияАнкетиДиетиНаправления в медицинатаНормативни актовеОрганизацииРецептиЕ-тата в хранитеТестовеПроизводителиОткритияОбразование