Начало Медицинска енциклопедия Лечения Балансиран хранителен режим

Балансиран хранителен режим

Балансиран хранителен режим - изображение

Често оправдаваме лошия си избор на храна с липсата на време или средства. Истината е, че се иска много малко усилие, за да спазваме балансиран хранителен режим.

Съществуват безброй много примерни диети, но реално всеки сам може да създаде свой хранителен режим, спрямо личните си предпочитания, вкусове и нужди. Като начало е важно да бъдем добре информирани за качествата на храните, съдържащите се в тях вещества, времето за което се усвояват и правилното им съчетаване.

Балансирания хранителен режим е изключително важен за поддържане на здравето. Храненето при редица заболявания е от съществено значение за контрол на състоянието, редуциране на симптомите и предотвратяване на прогресирането им. Така например, съставянето на добре балансирана диета е изключително важно при:

  • диабет,
  • сърповидно-клетъчни нарушения,
  • хемоглобинопатии,
  • синдром на хроничната умора,
  • миастения гравис,
  • шум в ушите,
  • двигателни нарушения,
  • сърдечно-съдови заболявания.

То помага и за ефективен контрол на теглото.

Освен това, една небалансирана диета може да доведе до проблеми с поддържането на телесните тъкани, функциите на мозъка и нервната система, проблеми с костите и мускулите.

При децата липсата на определени хранителни вещества може да има сериозно негативно отражение върху растежа и умственото развитие.

Балансираната диета е важна, защото органите и тъканите в организма се нуждаят от правилно хранене, за да работят ефективно. При непълноценно хранене, тялото ни е по-податливо на болести, инфекции, умора и влошаване на общото състояние.

Като цяло, менюто ни трябва да бъде добре балансирано по отношение на:

  • протеини,
  • въглехидрати и
  • мазнини.

Те трябва да бъдат приемани през подходящи интервали от време и съответстващи на енергийните ни нужди.

Повече информация за протеините, въглехидратите, мазнините, за тяхното правилно съчетаване и храните, в които се съдържат, може да намерите тук:

Ако човек извършва повече физическа работа или тренира редовно, трябва да се увеличи количеството на въглехидратите и обратно - ако работата на човек е предимно умствена и физическата му активност е сведена до минимум, количеството на въглехидратите трябва да се намали.

Интервалите между отделните хранения трябва да бъдат през 3-4 часа. Такъв режим позволява на организма да се зарежда с необходимата му енергия и поддържа нивата на глюкоза в кръвта на едно относително постоянно ниво, без резки покачвания или спадове. Освен това подобен начин на приемане на храната намалява усещането за глад и предотвратява преяждането.

Приеманата храна трябва да бъде богата на фибри, минерали и витамини, така необходими за нормалното функциониране на организма. Затова задължително към хранителния режим трябва да се прибавят много зеленчуци и плодове.

Повече за фибрите и къде да ги откриете, може да научите тук:

Балансиран хранителен режим означава прием на храни и напитки от всички хранителни групи, умело съчетани и без превишаване на количествата. Това означава избягване на определени храни, умерен прием на други и наблягане на трети. За да се ориентираме по-лесно, може да използваме т. нар. хранителна пирамида.

Хранителна пирамида
Това е разделяне на храните по групи и количества, в които трябва да бъдат приемани за поддържане на жизнените функции и доброто здраве.

Най-отдолу на хранителната пирамида са поставени течностите - вода, чай, пресни плодови и зеленчукови сокове. Те трябва да бъдат приемани през целия ден и то на относително равни интервали.

Следват плодовете и зеленчуците. Консумират се обилно, като най-полезни са сурови или приготвени на пара.

На следващото ниво са поставени въглехидратите и по-специално картофи, ориз, пълнозърнести храни и хлябове, макаронени издели (най-добри са отново пълнозърнестите).

Идва ред и на протеините. Те са важен компонент на диетата и включват: месо, риба, яйца, прясно и кисело мляко, сирене и кашкавал. Препоръчителна е употребата на риба поне два пъти седмично.

Следват мазнините. Много важни са полиненаситените мазнини, които се съдържат в лененото масло, зехтина и по-мазните риби като риба тон, скумрия и сьомга.

На върха са поставени алкохола и захарните изделия. Те трябва да бъдат консумирани с мярка и максимум до три пъти седмично.

Прочетете още:

Правилното хранене трябва да ни бъде приоритет. Спазвалите продължително време балансиран хранителен режим споделят, че вкуса им се е променил и вредните храни не ги изкушават. Важно е да имаме желание, воля и постоянство. С времето, търсенето на подходяща храна става навик.

3.6, 14 гласа

ЗАБОЛЯВАНИЯ, ПРИ КОИТО СЕ ПРИЛАГА ЛЕЧЕНИЕТО Балансиран хранителен режим

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛеченияЗдравни съветиЛюбопитноЛайфстайлНормативни актовеРецептиХранене при...НовиниДиетиОрганизацииАлтернативна медицинаБотаникаПроизводителиСнимкиИсторияПсихологияСпортВидеоТестовеЗаведенияИнтервютаКалкулаториСоциални грижиФизиологияСтатистически проучванияАнкетиОткритияОбразованиеКлинични пътеки