Начало Медицинска енциклопедия Физиология Физиологично значение на витамини и минерали Физиологично значение на водоразтворимите витамини Физиологично значение на витамин В2

Физиологично значение на витамин В2

Физиологично значение на витамин В2 - изображение

Витамин В2 е водоразтворим витамин. Той е известен още под наименованията рибофлавин и лактофлавин. Рибофлавинът е открит през 1920 година и  изолиран за пръв път през 1933 година. Ползите за здравето от витамин В2 включват: поддържане на енергийните нива, насърчаване на репродуктивните възможности, увеличаване на кръвния поток, превенция на злокачествени заболявания.

Храни, в които се съдържа витамин В2

храни, богати на витамин В2Витамин В2 е широко разпространен в природата, като в голямо количество се намира в обвивките на ориза, дрождите, бирата, бирената мая, житните и зелените листни растения, спанакът, доматите, ряпата, цвеклото, зелето; от плодовете – в стафидите, ябълките, кайсиите, папаята, бананите, бадемите; а от храните от животински произход – в говеждото месо, млякото и различните млечните продукти – извара, кашкавал, черния дроб, бъбреците, жълтъка на яйцата и други. Чувствителен е към слънчевата светлина, поради което при излагането на слънце и при изсушаването на храните на открито, се унищожава количеството на витамин В2 в тях. Известно е също, че този витамин се разрушава под действието на сода бикарбонат. Структурата на витамина не се нарушава при термична обработка, но е добре при готвенето на продукти, които го съдържат да се използват големи количества вода, тъй като така се губи голямо количество от него.

Препоръчителна дневна доза

Препоръчителната дневна доза на витамин В2 е различна за отделните възрасти.

Препоръчителна дневна доза при деца:

витамин В2

  • Кърмачета и деца до 6-месечна възраст: 0,3 mg
  • Деца от 7 до 12-месечна възраст: 0,4 mg
  • Деца от 1 до 3-годишна възраст: 0,5 mg
  • Деца от 4 до 8-годишна възраст: 0,6 mg
  • Деца от 9 до 13-годишна възраст: 0,9 mg
  • Момичета от 14 до 18-годишна възраст: 1 mg
  • Момчета от 14 до 18-годишна възраст: 1,3 mg

Препоръчителна дневна доза при възрастни:

  • Мъже на 19-годишна възраст и по-големи: 1,3 mg
  • Жени на 19-годишна възраст и по-големи: 1,1 mg
  • Бременни жени: 1,4 mg
  • Кърмещи жени: 1,6 mg
  • Активно спортуващи, в зависимост от степента на натоварването: 1,5 - 2,4 mg

Под формата на хранителна добавка, рибофлавинът се усвоява най-добре, когато се приема между храненията. Излишните количества се изхвърлят от тялото с водата, което е характерно за водноразтворимите витамини. Подобно на останалите витамини от група В (с изключение на витамин В12), той не се акумулира и трябва редовно да бъде набавян чрез пълноценно и разнообразно хранене, както и под формата на добавки.

Физиологично значение на витамин В2

витамин В2Физиологичното значение на Витамин В2 се изразява в многообразието на физиологичните си действия, които оказва върху човешкия организъм. Той участва в производството на еритроцитите, изпълнява изключително важна роля в синтеза на хемоглобин, като по този начин способства за насищането на кръвта с кислород. Витамин В2 влиза в състава на флавиновите ензими като коензим и участва в окислително-редукционните процеси в тъканите при вътреклетъчното дишане. Рибофлавинът спомага глюконеогенезата със способността си да използва аминокиселините като енергиен източник, което го прави витамин от особено значение за спортистите, чиито енергийни изисквания са завишени. Друго свойство на витамин В2 е да активира витамин В6.

Физиологичното значение на витамин В2 се изразява и в участието му в обмяната на веществата. Рибофлавинът изпълнява важна роля в обмяната на белтъците, въглехидратите и мастите. Той участва и в химизма на зрението, действа благоприятно на зрителната система, като облекчава умората на очите, поддържа целостта на кожата и лигавицита, защитава кожата от вредното въздействие на ултравиолетовите лъчи. Витамин В2 подпомага функциите на имунната система и повлиява положително защитните сили на организма срещу инфекции от различно естество. Рибофлавинът улеснява работата на отделителната система. Той благоприятства за поддържането на ноктите твърди, както и за здравината на кожата и косата.

Витамин В2 помага за повишаване на усвояването на желязото в човешкия организъм, поради което е приемът му е препоръчителен за хора, страдащи от желязодефицитна анемия. Той намалява главоболието и е особено полезен за противодействие на глаукомата. Рибофлавинът подпомага храносмилането и функционирането на нервната система. Той повлиява растежа и развитието на организма и има значение за репродуктивните му функции. Това е и причината при недоимъчните на витамин В2 състояния да се установяват експериментални и клинични симптоми на спиране на растежа, шпру, кератит, възпаление лигавицата на устата, ъглите на устните, васкуларизация у потъмняване на роговицата и други.

Дефицит на витамин В2

структура на витамин В2Дефицитът на витамин В2 може да възникне при спазване на нерационални диети с изключване на зеленчуците и протеините от животински произход и при различни заболявания. Недостигът на витамин В2 води до смущения в процеса на усвояване на желязото. Признаци, по които може да се разпознае недостигът на витамин В2, са умора без видима причина, изсъхване на кожата, която губи и мекотата си, поява на болки и кръвоизливи в очите. Могат да се появят преждевременни признаци на стареене. Недостатъчният прием на витамин В2 може да причини проблеми със зрението, поява на бръчки в областта на ъгълчетата на устата, както и изсъхване на устните, също косопад. Недостигът на рибофлавин предизвиква появата на кожни проблеми, а при децата се могат да настъпят нарушения в растежа, което се дължи на факта, че при недостиг на витамин В2, белтъчният метаболизъм бива затруднен. По-сериозни симптоми за дефицит на витамин В2 са развитието на заболявания като анемия, катаракта и вагинален сърбеж, както и неправилното функциониране на надбъбречните жлези.

5.0, 3 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

https://draxe.com/vitamin-b2/

https://www.naturalfoodseries.com/11-benefits-vitamin-b2-riboflavin/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/219561.php

Л. Витанова, Р. Гърчев; „Физиология на човека”; издателство АРСО

Arthur C. Guyton, M.D., John E. Hall, Ph.D.; „Text book of Medical Physiology“

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСъставкиЕ-тата в хранитеЛеченияЛюбопитноЗдравни съветиСнимкиСпортАлт. медицинаХранене при...НовиниИзследванияЛайфстайлБотаникаФизиология