Начало Медицинска енциклопедия Лечения Избор на добавки за засилване на паметта и концентрацията

Избор на добавки за засилване на паметта и концентрацията

Избор на добавки за засилване на паметта и концентрацията - изображение

Всеки от нас в даден етап от своя живот се е отдавал на мечти, свързани с вълшебно хапче, което мигновено подобрява паметта, концентрацията, фокуса и мотивацията ни.

Ученици, студенти, научни работници, специалисти и куп други, ангажирани във всевъзможни професии, биха дали мило и драго за създаването на продукт, който да улесни запаметяването на огромни количества информация само с един прочит.

Звучи твърде добре да е истина, но усилията на учените са насочени в тази посока и се правят множество експерименти за откриване или създаване на подобен продукт.

Подобно хипотетично хапче ще е от полза не само на учащите, но и на много други хора, чието ежедневие е толкова пъстро и натоварено, че често си задават баналните въпроси от сорта на заключена ли е входната врата, изключена ли е фурната/ютията/лампата. Фокусът на вниманието ни често е изместен и дори липсва, тъй като се опитваме да носим няколко дини под една мишница, справяйки се с голям брой задачи едновременно.

Голямото натоварване в комбинация с притискащи крайни срокове, многобройни изскачащи в последния момент задачки, семейни и битови задължения са в състояние да обезсърчат и най-острия ум, превръщайки всичко в хвърчащи листчета, върху които са записани важни дати, часове и срещи.

Има ли начин да коригираме ситуацията, без да се налага да напускаме работа, да пием по една шепа антидепресанти или да посягаме към спиртните напитки?

Съществуват множество средства (лекарства, витамини, минерали, билки), които могат да подобрят остротата на фокуса ни и да подсилят паметта.

Правилният избор на добавки за засилване на паметта и концентрацията може значително да облекчи ежедневието ви, подобрявайки краткосрочната памет, повишавайки фокуса ви и оказвайки позитивно влияние по този начин върху мотивацията ви за работа.

Продуктите за подобряване на паметта са едно от първите средства, които се назначават при лица с начални прояви на деменция, болест на Алцхаймер, при напредване на възрастта, както и при някои неврологични увреждания. В зависимост от състоянието на пациента се назначава подходящ продукт, съобразен с неговите индивидуални особености, потребности и предпочитания.

Употребата на различните продукти за памет и концентрация се съгласува с лекуващия лекар, дори и в случаите, когато се касае за предлагани без рецепта препарати, във връзка с възможните рискове при определени лица, при наличие на подлежащи заболявания, както и нежелани лекарствени взаимодействия при прием на други медикаменти.

Полезно и подробно описание и обяснение на процесите на запаметяване може да намерите в раздел Физиология:

Лекарства за засилване на паметта и концентрацията

Лекарства за засилване на паметта и концентрацията

Лекарствата, използвани за подсилване на паметта и концентрацията, обикновено са достъпни с рецепта. По преценка на лекуващия лекар се изписва подходяща терапевтична схема, като дозата и продължителността на терапевтичния курс се определят индивидуално, в зависимост от желаните цели.

Така например дозите и продължителността на лечението при студенти и учащи са по-ниски и по-кратки, докато при използването на тези медикаменти за лечение на деменция, болест на Алцхаймер и други неврологични увреждания обикновено са необходими по-високи дози и продължителен лечебен курс.

Към медикаментите, използвани за засилване на паметта и концентрацията, се включват:

  • ксантинови производни: тази малка група медикаменти се отнася към психостимулантите и притежава ефекти, обратни на предизвиканите от многобройните средства за потискане на централната нервна система. Основни представители на групата са добре познатите на много кофеин, теобромин и теофилин, които се откриват във високи концентрации в зърната на кафееното дърво, зърната на какаовото дърво, листата на чаения храст и други. Ксантиновите производни повишават работоспособността (психическата и физическата), подобрявайки вниманието и концентрацията и премахвайки чувството за сънливост и умора. Въпреки че често се предлага под формата на хранителна добавка, кофеин по същество представлява лекарствен продукт с растителен произход, като употребата му не се препоръчва при пациенти с тежки увреждания на стомашно-чревния тракт, безсъние, високо кръвно, исхемична болест на сърцето и други. Приеман в ниски дози кофеин подобрява цялостното внимание, фокус, памет и мотивация за работа (неслучайно милиони хора в цял свят започват деня си с чаша ободрително кафе или си приготвят кафе в следобедните часове, за да пробудят отново желанието си за работа). Подробна информация за кофеин може да намерите в раздел Лечения (Кофеин). При прием на препарати, съдържащи кофеин и храни и напитки, богати на кофеин, са възможни реакции на предозиране, включващи обикновено фин тремор, нарушения на съня, емоционална лабилност, главоболие, проблеми с храносмилането, а при хронична злоупотреба е възможно влошаване на протичането на захарен диабет, повишен риск от сърдечно-съдови увреждания и инциденти, увреждане на репродуктивното здраве и други
  • винпоцетин: изключително често използван в клиничната практика препарат главно при нарушения на паметта и вниманието, липса на мотивация, в комплексното лечение на последиците от мозъчно-съдови инциденти, деменция, исхемични увреждания, след инсулт и други. По същество представлява психостимулант, който подобрява дейността на мозъчната кора, подобрява оросяването на мозъка и снабдяването на мозъка с кислород, понижава налягането на мозъчните съдове и подобрява кръвообращението в мозъчните структури. Достъпен е с рецепта, като обичайните дози са в рамките на 5 до 10 милиграма три пъти дневно. Тъй като има растителен произход може да бъде открит и под формата на хранителна добавка, обикновено под формата на монопрепарат или като комбиниран препарат, съдържащ известни количества винпоцетин и други доказали своята ефективност субстанции. Поради риск от нежелани лекарствени взаимодействия винпоцетин се прилага с повишено внимание при лица, приемащи лекарства за високо кръвно, аритмия, нарушения в коагулацията. Не се препоръчва при бременни и кърмачки, при данни за повишение на вътречерепното налягане, пресен кръвоизлив в мозъка и други. Най-честите странични ефекти, наблюдавани при прием на винпоцетин, включват гадене, нарушения на съня, киселини, главоболие, световъртеж, промени в настроението, ускорена сърдечна дейност и други
  • пирацетам: пирацетам принадлежи към ноотропните средства, като води до подобряване на обмяната на веществата в мозъка, възстановява увредените клетки, оказва благоприятен ефект върху мозъчното кръвооросяване, намалява процесите на слепване на тромбоцитите. Дневната доза варира в широки граници, простирайки се между 2,4 грама и 4,8 грама, обикновено разделена в няколко приема (два или три). Освен за лечение на увреждания на паметта и концентрацията, агентът се използва още и в комплексната терапия при дислексия, вертиго, кориткален миоклонус и други. Възможните странични нежелани ефекти при употребата на пирацетам включват депресивни епизоди, главоболие, сънливост, халюцинации, световъртеж, замайване и други. Не се препоръчва при тежко увреждане на бъбреците, мозъчен кръвоизлив, доказана свръхчувствителност към агента и други

При избора на лекарства за засилване на паметта и концентрацията е необходимо съобразяване с общото здравословно състояние на пациента във връзка с възможните рискове от странични ефекти и взаимодействия.

Като цяло лекарствата за подобряване и усилване на паметта, концентрацията и остротата на ума се прилагат предимно при наличие на данни за заболяване или увреждане в мозъчните структури, повлияващо когнитивните способности, докато за стимулиране на ума и мотивацията при учащи стандартно се препоръчват хранителни добавки, поради безопасността им и по-ниските рискове от странични ефекти.

Добавки за подобряване на паметта и концентрацията

Избор на добавки за засилване на паметта и концентрацията

Природата е неизчерпаем извор, от който медицината и фармацията често черпят вдъхновение. Много от нормално срещаните в даден район билки и лечебни растения могат да се използват като средство за стимулиране на ума. Прилагат се под формата на чай, екстракти, тинктури, сиропи и други, като е необходимо задължително предварително да се консултирате с лекуващия лекар.

Много от природните средства крият своите рискове и са като нож с две остриета. Изложени на по-висок риск са възрастните лица, пациентите с налични подлежащи заболявания, приемащи различни лекарства, бременните жени, кърмачките, подрастващите и други.

Винаги трябва да имате едно на ум при използването на природен илач за засилване на паметта и концентрацията, тъй като често ефективността им е плод на градски митове и легенди е се дължи по-скоро на плацебо ефект, отколкото на действителните вълшебни свойства на билката.

Използването на непреработени лечебни растения, които не са преминали процеси на стандартизация, пречистване и извличане на основната активна съставка крие своите рискове от липса на ефект (или по-слаб ефект), поява на нежелани ефекти, дори токсични реакции, алергия и други.

По тази причина много специалисти препоръчват използването на билките и лечебните растения под формата на добавки, съдържащи съответните екстракти, преминали необходимите процеси за гарантиране на чистота, качество и безопасност.

Хранителните добавки за подобряване на паметта и концентрацията са многобройни и разнообразни, богато представени от растителни агенти (билки и лечебни растения).

Най-често се прилагат под формата на комбинирани препарати, съдържащи няколко активни субстанции и по-рядко като монопрепарати (съдържат само една активна субстанция). Приемат се перорално, под формата на таблетки, капсули или прах за разтваряне, като дозите са съобразени с препоръчителните за съответната субстанция.

Към най-често използваните добавки за подобряване на паметта и концентрацията се включват:

  • витамини: мастноразтворимият витамин Е и водоразтворимият витамин В12 често се включват в комбинираните препарати за стимулиране на ума. Витамин Е (токоферол) е мощен антиоксидант, който се бори със свободните радикали и намалява неблагоприятните последици от оксидативния стрес, забавяйки стареенето на организма, включително и на мозъка. Рядко се наблюдава недостиг на субстанцията, поради високото съдържание в редица хранителни продукти, поради което в повечето препарати витаминът е представен в сравнително ниски дози. Снабдяването на организма с необходимите количества витамин В12 (кобаламин) подобрява паметта, като множество проучвания сезират асоциация между ниските нива на витамина в организма (при дефицит) и когнитивния спад, вероятно защото субстанцията оказва въздействие върху нормалната дейност на нервната система
  • минерали: магнезий (под формата на магнезий L-треонат), селен и цинк са едни от най-често използваните минерали в комбинираните продукти. Всеки от тях оказва позитивен ефект върху когнитивните функции, подобрявайки комплексно вниманието, запаметяването и концентрацията, като допълнително могат да забавят първите признаци на дегенеративните неврологични заболявания. Обикновено се включват в комбинираните продукти в по-ниски от препоръчителните дози, с цел намаляване на риска от предозиране, тъй като известни количества се приемат и с храната. Съществен ефект се наблюдава при предшестващ недостиг в организма, докато при лек дефицит или липса на дефицит ефектите от приема на минералите не е толкова осезаем (осъществява се на молекулно ниво)
  • омега-3 мастни киселини: тези есенциални мастни киселини и по-конкретно съдържащата се в тях докозахексаенова киселина са изключително ценен съюзник за усилване на паметта и концентрацията, но също така са и чудесна профилактична мярка за забавяне на процесите на стареене, деменция, болест на Алцхаймер и други. Препоръчителните дози са от порядъка на 500 до 1 000 милиграма дневно, като освен за подобряване на мисловната дейност, омега-3 мастните киселини са ефективно средство и срещу депресия, за подобряване на сърдечното здраве, репродуктивните функции и много други

Билки и лечебни растения за засилване на паметта и концентрацията

  • билки и лечебни растения: многобройни растения се използват за създаването на ефективни добавки за засилване на паметта и концентрацията, като едни от най-популярните включват гинко билоба, азиатски женшен, куркумин (активната биологична субстанция на куркумата), хуперизин А (получен под формата на екстракт от растението хуперзия серата), златен корен (нарича се още тибетски женшен или Rhadiola rosea), бакопа мониери, зеленика (Vinca major) и много други се използват за създаването на ефективни средства за засилване на паметта и концентрацията, улесняване на процесите на обучение и запаметяване, забавяне на свързания с възрастта когнитивен спад. Някои от тези билки и билкови екстракти крият рискове от нежелани ефекти и лекарствени взаимодействия, поради което преди употребата им задължително трябва да се консултирате с вашия лекар или фармацевт
  • ацетил Л-карнитин: представлява аминокиселина, която добива все повече популярност като силен мозъчен стимулант и гориво за мозъчните функции. Аминокиселината подобрява цялостното състояние и функции на мозъчните клетки, подобрява мозъчното оросяване и кръвообращение, подпомага нервните функции, като по този начин допринася за подобряване на фокуса и концентрацията и същевременно забавяне на свързания с възрастта когнитивен упадък
  • L-теанин: по същество представлява аминокиселина, която е производна на глутаминовата киселина и обикновено се извлича от зелен чай. Изключително популярна съставка, често включвана в продуктите за подобряване на паметта и концентрацията, тъй като оказва благоприятен ефект върху когнитивните способности, допълнително намалява тревожността и емоционалната нестабилност, качеството на съня и усещането за умора и напрежение. Това е пример за една от малкото добавки, която няма установени значими странични ефекти и се понася изключително добре от почти всички приемащи я

Правилният избор на добавки за засилване на паметта и концентрацията в съответната комбинация, доза и продължителност води до подобряване на когнитивните способности, улесняване на обучението, забавяне на процесите на стареене на мозъчните структури и може да се използва като допълнително средство при лица с диагностицирана деменция, болест на Алцхаймер и други увреждания за забавяне прогресията на заболяването.

Храненето (диетата) и вредните навици оказват ли влияние върху оросяването на мозъка?

Диетата и вредните навици оказват ли влияние върху оросяването на мозъка?

Хранителните ни навици оказват много по-голямо въздействие върху случващото се в мозъка ни, отколкото предполагаме.

Редица специалисти в областта са съставили списъци с така наречените храни за мозъка, които по естествен път снабдяват организма с необходимите за нормалното функциониране на всички процеси, включително и обучението и запаметяването.

В списъка на едни от най-полезните храни за усилване на паметта, подобряване на концентрацията и изостряне на вниманието се включват риба, пресни плодове (банани, ананас, грозде, ябълки, портокали), пресни зеленчуци (домати, моркови, чушки), ядки (тиквени семки, бадеми, орехи), подправки (джинджифил, хрян), зелен чай и други.

Въпреки че липсват категорични доказателства за ефективността и благоприятните ползи от здравословното хранене за намаляване риска от развитие на деменция, рационалното хранене в комбинация с отказ от вредните навици и поддържане на активен, здравословен начин на живот може да забави с години появата на първите признаци на деменцията.

Редица специалисти препоръчват спазването на така наречената средиземноморска диета, която е богата на пресни плодове и зеленчуци, ядки, риба, зехтин, с минимални количества червено месо и умерени количества мляко и млечни продукти.

В дългосрочен план редовният прием на преработени, консервирани, богати на захар и трансмазнини храни, газирани напитки влошават мозъчното оросяване, оказвайки негативно влияние върху краткосрочната ни памет и концентрацията.

Тютюнопушенето, редовната и системна консумация на спиртни напитки, употребата на забранени субстанции и наркотични вещества от своя страна оказват системен ефект, повлиявайки на ниво цял организъм неблагоприятно всички процеси.

Заседналият начин на живот, обездвижването, постоянното взиране пред екрана на телефона, на телевизора или пред монитора на компютъра води до забавяне на мисловния поток, влошаване на краткосрочната памет, намаляване на фокуса и остротата на ума.

Живеем във време, в което получаваме необходимата ни информация от множество източници, което често ни изиграва лоша шега. Необходимо е ежедневно трениране на ума с помощта на различни упражнения, задачки или игри, които да поддържат бдителността и фокуса.

Полезна информация за приложението на алтернативните средства за подобряване остротата на ума може да намерите в раздел Алтернативна медицина:

Разумен избор на добавки за засилване на паметта и концентрацията

Информираният избор на добавки за засилване на паметта и концентрацията в комбинация с ограничаване на вредните навици, подобряване на диетата и физическата активност са мерките, които можете да предприемете за забавяне на появата на първите прояви на деменция при напредване на възрастта, но също така и за подобряване остротата на ума в млада и активна възраст, подобряване на обучението и ефективно и бързо овладяване на големи количества информация.

 

По текста работи: д-р Лилия Пашова-Стоянова

5.0, 4 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.webmd.com/diet/features/fortifying-your-memory-with-supplements#1
http://www.brain-smart.net/top-4-focus-supplements-to-improve-concentration/
https://www.healthline.com/health/dementia/vitamins-memory-loss
https://bebrainfit.com/choosing-memory-supplements/
https://www.developinghumanbrain.org/7-best-natural-vitamins-for-memory-and-focus/
https://www.consumerreports.org/vitamins-supplements/the-truth-about-memory-supplements/
https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/mind-and-memory-supplement-scorecard
https://quantumwellnessbotanicalinstitute.com/top-5-best-memory-supplements-brain-health-focus/

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛюбопитноЗдравни съветиСпортЛеченияАлтернативна медицинаФизиологияПсихологияЕ-тата в хранитеХранене при...БотаникаСнимкиИнтервютаНовиниЛайфстайлСоциални грижиНормативни актовеИсторияНаправления в медицинатаРецептиДиетиАптекиПроизводителиЗаведенияСъставкиМедицински изследванияОткрития