Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Медицинска енциклопедия Физиология Физиология на нервната система Висши функции на нервната система Обучение и памет

Обучение и памет

от 26 окт 2012г., обновено на 24 юни 2022г.
Обучение и памет - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Библиография
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Библиография
Коментари
Свързаност

Обучението е процес на придобиване на знания и умения за осъществяване на различни дейности въз основа на собствения опит. То може лесно да бъде демонстрирано с повтарящо се изпълнение на дадена задача, при което качеството се подобрява с всяко следващо изпълнение. Обучението съпътства човек през целия му живот. Благодарение на него той опознава все по-пълно и по-дълбоко околната среда и усъвършенства начина и ефективността на взаимодействието си с нея. Обучението е тясно свързано с паметта. Не може да има обучение без фиксиране, складиране и възпроизвеждане на научената информация. Има две основни форми на обучение според механизма на тяхното възникване:

  • неасоциативно – научава информацията за един или няколко вида стимули, без да се заучава връзката между тях;
  • асоциативно – научава връзката между два или повече стимула или връзката между поведението на индивида и последиците от него.

Неасоциативно обучение

асоциативно обучениеНай-елементарният вид неасоциативно обучение е сетивното обучение. При сетивното обучение се възприемат и научават нови стимули, без да се заучава връзката между тях. Този тип обучение е добре изразено при малките деца, за които всеки нов предмет е носител на такива нови стимули. Сетивното обучение се улеснява, когато необичайните нови стимули предизвикват така наречения ориентировъчен рефлекс. Той се изразява в насочване на погледа, заслушване и активиране на вниманието към дадения стимул. Друга форма на неасоциативното обучение се наблюдава при многократното действие на един и същ стимул, когато индивидът заучава свойствата на стимула и променя отговора си към него. Това обучение се проявява под две форми:

  • хабитуация – заучено намаляване на отговора спрямо повтарящ се стимул с малко биологично значение. Пример: изчезването на отговора на стряскане при повтарянето на силен шум. Хабитуацията не се развива към стимули, имащи важно значение за живота на индивида. Подобни стимули са тези, които са свързани с изхранването или сигнализиращите опасност стимули.;
  • сенситизация – заучено увеличаване на отговора спрямо повтарящ се стимул с голямо биологично значение и спрямо други стимули, подавани след него. Сенситизацията се демонстрира най-добре при прилагане на болково дразнене. Тя може да е краткотрайна или дълготрайна. Краткотрайната се предизвиква от единично, краткотрайно болково дразнене и има продължителност няколко минути. Дълготрайната сенситизация се предизвиква от продължително прилагане на болковото дразнене и може да трае дни, дори седмици.

Асоциативно обучение

обучениеПри асоциативното обучение се заучава връзката между два или повече стимула или връзката между поведението на индивида и последиците от него. Благодарение на асоциативното обучение човек се научава да говори (включително и чужд език), усвоява нови знания за света, реагира предварително на застрашаващи живота ситуации, приспособява се ефективно към заобикалящата го среда. Асоциативното обучение има две разновидности:

  • класически условни рефлекси – представляват процеси на извършване на дадена биологична реакция или функция под действието на индиферентен дразнител, който нормално не я предизвиква. Условните рефлекси се образуват, когато един безусловен рефлекс многократно се предхожда от даден индиферентен дразнител, който след време започва сам да предизвиква ефекторна реакция, характерна за безусловния рефлекс. За да се създаде един условен рефлекс е необходимо да се спазят следните условия: индиферентният дразнител да предхожда във времето безусловния дразнител; съчетанието на индиферентния и безусловния дразнител да се повтаря многократно; индиферентният дразнител да няма по-голяма биологическа стойност от безусловния дразнител. Важна характеристика на условните рефлекси е тяхната голяма адаптивност, по което те съществено се различават от безусловните рефлекси. Условните рефлекси се променят в зависимост от конкретните условия, при които действа условният дразнител. Те се образуват в даден етап от индивидуалното развитие и изчезват когато загубят биологичното си значение за индивида. За разлика от тях безусловните рефлекси са вродени и постоянни – човек се ражда и умира с едни и същи безусловни рефлекси.;
  • оперантни условни връзки – при тях се заучава поведение, което води до желан резултат (възнаграждение) и се избягват поведения, което има неблагоприятен ефект за индивида (наказание). Този закон за ефекта определя в значителна степен волевото поведение на животните и човека. Пример за подобни оперантни условни връзки са всички форми на дресировка на животните, при които възнаграждението (най-често даване на храна) е главният стимул за заучаване на сложни двигателни или поведенчески актове. При хората като възнаграждение често служат фактори на социалната среда, положителна оценка от близки хора, отличната оценка на изпит при ученици, увеличаване на заплатата и други подобни.

Условните рефлекси и оперантните условни връзки имат много общи черти. И при двата типа е важно да се заучи определен вид връзка или с други думи да се направи асоциация.

Памет

Паметта представлява способност за въвеждане, съхраняване и възпроизвеждане на информация. Благодарение на съществуването и ние можем да складираме и запазваме придобитите знания за по-късното им използване. Паметта включва три основни процеса:

памет

  • въвеждане на информация – за да се въведе информацията, тя първо трябва да се кодира. Кодирането представлява трансформиране на информацията във форма подходяща за съхранение. Има няколко вида кодиране – зрително, фонемично и семантично. От друга страна кодирането може да бъде автоматично (несъзнателно) или съзнателно (с активното участие на вниманието). Проучванията показват, че хората запомнят по-лесно без участието на съзнанието, без да правят усилия. За разлика от това запомнянето на непознат текст изисква активно внимание.;
  • съхранение на информация – то протича последователно в три етапа: сетивна памет, краткотрайна памет и дълготрайна памет. Преминаването на информацията от краткотрайната към дълготрайната памет се нарича консолидация. Ключов момент е, че краткотрайната памет се свързва с промени в синаптичното предаване, а дълготрайната е свързана с промени в съществуващите стимули.;
  • възпроизвеждане на информацията – съхранената информация може да се използва, само ако успешно се възпроизведе. Възпроизвеждането е много по-лесно ако информацията е добре кодирана, организирана и структурирана.

Видове памет

Паметта може да се класифицира по различни критерии. В зависимост от продължителността на запазването на паметовите следи, паметта се разделя на сетивна, краткотрайна и дълготрайна. Друг вид памет е оперативната (работната) памет, която се описва като задържане в ума за кратко време на информация, необходима за постигане на дадена цел. В зависимост от типа на информацията, която се складира, паметта се разделя на декларативна (експлицитивна), недекларативна (имплицитивна) и емоционална.

Сетивната памет се задейства при постъпване на информация в сетивните системи. Тя се обуславя от запазване на сетивни белези на обектите за няколко секунди. Попадането на информация в сетивната памет става автоматично, без участието на съзнанието и вниманието. Този тип памет има голям капацитет, но времето на задържането на информацията в много кратко до няколко секунди. Към сетивната памет спадат зрителната, слуховата, вкусовата и обонятелната. Зрителната сетивна памет, наречена още икономична памет, е свързана със съхраняването и възпроизвеждането на зрителни образи. Тя стои в основата на кинематографията. Благодарение на нея при гледане на филм се вижда движеща картина, въпреки че всъщност тя представлява серия от статични образи.

Краткотрайната памет представлява съзнателно задържане на информацията за непосредствени събития и факти. Тя складира информацията за ограничено време (по-малко от 1 минута) и притежава ограничен капацитет. Преминаването на информацията от краткотрайната в дълготрайната памет се нарича консолидация. Около 60% от информацията от краткотрайната памет преминава към дълготрайната. Съществуват различни механизми на консолидация на информацията, като най-известният е повтарянето и. Друг много полезен механизъм на консолидация е активната преработка на информацията, при която задължително трябва да се свърже с вече съществуваща информация в дълготрайната памет. Невинаги консолидацията на информацията изисква активна умствена дейност. Пример за това е, че ние запомняме събития и особено такива, които са предизвикали силни емоции, без никакво усилие.

За по-добро запомняне на информацията е необходимо:

книги

  • на първо място по време на учене е необходимо активно внимание, максимална концентрация и мотивация за запомняне;
  • важно е информацията, която трябва да се запомни да се разбира добре, а не да се наизустява;
  • правилното категоризиране на информацията улеснява запомнянето. Полезно е новата информация да се свързва с друга от вече научения материал.;
  • ученето на нова информация винаги трябва да става на малки порции;
  • периодично повтаряне на новата информация.

Подвид на краткотрайната памет е оперативната (работна) памет, която е свързана с дадена задача. Тя включва временно складиране на нова информация, преработката и и използването на стара информация необходима за постигането на дадена цел. Оперативната памет може да бъде представена по следния начин:

Оперативна памет = краткотрайна памет + преработка + извличане на информация от дълготрайната памет

Оперативната памет има ограничен капацитет. На това се дължи факта, че не можем да вършим няколко неща едновременно. Тя може да бъде сравнена с RAM паметта на компютъра и е от критично значение за извършването на всички мисловни операции. Работната памет е тясно свързана с интелекта на човека.

памет

Дълготрайната памет се изразява в съхранение на информацията за неопределено дълъг период от време без участието на съзнанието. Този тип памет има неограничен капацитет и продължителност. Изследванията показват, че веднъж запазена информация в дълготрайната памет съществува до края на живота на човека. Информацията е сортирана и складирана по определени категории. В зависимост от характера на складираната информация, дълготрайната памет се дели на две групи:

  • декларативна (експлицитна) – тя включва съзнателното научаване на факти, събития, категории и взаимоотношения, знания за света (семантична памет) и за епизоди от личния живот на индивида (епизодична памет). Декларативната памет изисква усилие за запомнянето и за възпроизвеждането на информацията. По тази причина тя зависи от степента на бодрост, внимание, мисловните процеси и от функцията на асоциативните зони на кората на главния мозък. Смята се, че складирането на дълготрайните паметови следи става в асоциативните корови зони на новата кора. Хипокампът е важен за кодиране на новата информация, за нейната консолидация. Таламусът участва в кодирането и селекционирането на новата информация и в избора на стратерия за възпроизвеждането на вече запомнен материал.;
  • недекларативна (имплицитна, неявна памет) – тя е несъзнателна и включва запомнянето на сетивен и двигателен опит. Имплицитната памет има автоматичен (рефлексен) характер. Отличителен белег на недекларативната памет е, че тя не изисква умствено усилие за запомнянето на информацията. Към този тип памет спадат и придобитите в резултат на условни рефлекси, оперантни условни връзки, хабитуацията и сентизацията, както и всички навици и двигателни умения. Подвид на недекларативната памет е процедурната памет, която е представена от заучените навици и умения, като каране на колело. Благодарение на процедурната памет не е необходимо човек да мисли преди всяка стъпка и преди извършване на ежедневните си дейности. Недекларативната памет се обуславя от системите в мозъка, които са специализирани за сетивни, двигателни или друг вид умения.

дълготрайна паметемоционална паметЕмоционалната памет е друга несъзнателна форма на памет, която е свързана с въвеждане, съхранение и разпространение на събития, придружени с емоционална реакция. Съществуват данни, че събитията свързани с положителни емоции се запомнят по-добре, от тези свързани с отрицателни емоции. Освен това силните емоции могат да затруднят запомнянето на емоционално неутралните събития, които се случват по същото време. Това се нарича емоциогенна амнезия. Емоционалната памет се осъществява от множество структури, като ключова роля има амигладата, която има важно значение за въвеждането в паметта, консолидацията и възпроизвеждането на емоционално наситената информация.

Механизми на обучение и памет

Дълги години учените са търсели място в мозъка, където е локализирана паметта. Днес се знае, че такова място не съществува и че цялата нервна система е изградена от нервни мрежи, които са отговорни за формирането на паметта. В основата на механизмите на обучението и паметта стоят промени в синаптичното предаване. Особено е, че при краткотрайните форми на обучение се наблюдават функционални промени, а при дълготрайните – структурни промени в съществуващите синапси или създаване на нови синапси. Синаптичното предаване се променят в резултат на пре- и постсинаптични механизми.

Пресинаптични механизми за промени в синапсите

паметПресинаптичните механизми за промени в синапсите включват промяна в освобождаването на медиатор от пресинаптичното окончание вследствие от предшестващата синаптична активност. При хабитуация се наблюдава намалено освобождаване на медиатор, докато при сенситизация и асоциативно обучение – увеличено освобождаване на медиатор. И в двата случая промените в количеството освободен медиатор водят до промяна в навлизането на Са2+ в пресинаптичното окончание и мобилизирането на синаптичните везикули в активните зони.

Постсинаптични механизми за промени в синапсите

синапсиПостсинаптичните механизми за промени в синапсите са свързани с промяна в чувствителността и броя на постсинаптичните рецептори. Тези механизми са най-добре проучени е глутаматергичните синапси, който участват в дълготрайната потенциация в хипокампа и дълготрайната депресия в малкия мозък. Дълготрайната потенциация е продължително увеличаване на синаптичния отговор за часове. Ключово значение в това явление играят постсинаптичните глутаматни NMDA-рецептори, които играя ролята на детектори на съвпадението, тъй като се активират само при съчетаването на две явления – свързването към тях на глутамат и протичаща в същото време достатъчно голяма деполяризация. При активирането на NMDA-рецепторите се наблюдава увеличено навлизане на калциеви йони, които активират няколко вида кинази – протеин киназа А, тирозин киназа, протеин киназа С. Тези кинази фосфорилират различни белтъци, включително и АМРА рецепторите, което води до увеличаване на чувствителността им към глутамат и увеличаване на броят им. Това се последва от увеличаване на възбудните постсинаптични потенциали. Дълготрайната потенциация не е характерна само за хипокампа, но и за малкия мозък, неокортекса и амигладата. Липсата на дълготрайна потенциация води до нарушаване на пространсвеното обучение и памет.

Дълготрайната депресия се изразява в продължително намаляване на ефективността на синаптичното предаване. Тя е изследвана най-добре в клетките на Пуркиние, които получават възбуден глутаматергичен вход от катерещите се и от паралелните влакна. Многократното коактивиране на катерещите се влакна, окончаващи върху една и съща клетка на Пуркиние, предизвиква потискане на синаптичното предаване. Дълготрайната депресия се наблюдава в хипокампа и неокортекса.

Структурни промени в синапсите

Структурните промени в синапсите се предизвикват от дълготрайните форми на обучение и памет в резултат от синтез на нови белтъци. Основните структурни промени са:

синапси

  • увеличаване на броя на активните зони в мембраната на пресинаптичното окончание;
  • увеличаване на броя на синаптичните везикули;
  • увеличаване на броя на пресинаптичните и постсинаптичните окончания и формиране на нови синапси.

Тези промени увеличават възможността на синапсите да предават сигнали по време на създаването на дълготрайни паметови следи.

Нарушения в паметта

Основното нарушение в паметта е загубата на памет, наречена амнезия. Амнезията може да бъде два основни типа атероградна и ретроградна. При атероградната амнезия не могат да се образуват дълготрайни спомени за нови събития и факти. При този вид нарушение на паметта е нарушена консолидацията. При ретроградната амнезия е нарушено спомнянето на стара информация, което е била запомнена преди настъпването на амнезията.

Още по темата:
  • Внимание Внимание
  • Асоциативни корови зони Асоциативни корови зони
  • Физиология на прозяването Физиология на прозяването
  • Функционална асиметрия на мозъчните хемисфери Функционална асиметрия на мозъчните хемисфери
4.3/5 6 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ВИТАМИН B12 сублингвални таблетки 1000 мкг * 90 НАТУРАЛ ФАКТОРС
31.97лв. / 16.35 €

ВИТАМИН B12 сублингвални таблетки 1000 мкг * 90 НАТУРАЛ ФАКТОРС

ЦИТИЗИН таблетки 250 мг * 30
27.97лв. / 14.30 €

ЦИТИЗИН таблетки 250 мг * 30

ФОСФАТИДИЛСЕРИН капсули * 60 ЕСПАРА
54.40лв. / 27.81 €

ФОСФАТИДИЛСЕРИН капсули * 60 ЕСПАРА

ПЛАНТИС ГИНКО БИЛОБА 300 мг капсули * 120
42.10лв. / 21.53 €

ПЛАНТИС ГИНКО БИЛОБА 300 мг капсули * 120

ОСТРОВИТ ТАУРИН прах 300 г
18.95лв. / 9.69 €

ОСТРОВИТ ТАУРИН прах 300 г

СУОНСЪН L - ГЛУТАМИН капсули 500 мг * 100
27.00лв. / 13.80 €

СУОНСЪН L - ГЛУТАМИН капсули 500 мг * 100

АКСУРА таблетки 10 мг * 28
34.97лв. / 17.88 €

АКСУРА таблетки 10 мг * 28

СТАДИКСИН таблетки * 60 WEDO
41.08лв. / 21.00 €

СТАДИКСИН таблетки * 60 WEDO

ДЖО ЕНД ДЖО КАПКИ НА ДР. БАХ №  9 ПАМЕТ И КОНЦЕНТРАЦИЯ 30 мл
31.68лв. / 16.20 €

ДЖО ЕНД ДЖО КАПКИ НА ДР. БАХ № 9 ПАМЕТ И КОНЦЕНТРАЦИЯ 30 мл

МЕМАНТИН таблетки 20 мг * 28 АКОРД
12.31лв. / 6.29 €

МЕМАНТИН таблетки 20 мг * 28 АКОРД

КФД НУТРИШЪН БАКОПА МОНИЕРИ таблетки 250 мг * 90
19.50лв. / 9.97 €

КФД НУТРИШЪН БАКОПА МОНИЕРИ таблетки 250 мг * 90

ПЮРВИТАЛ ГИНКО ХЕРЦ КАРНОЗИН капсули * 60
20.80лв. / 10.63 €

ПЮРВИТАЛ ГИНКО ХЕРЦ КАРНОЗИН капсули * 60

Библиография

http://www.human-memory.net/types.html

https://www.brainhq.com/brain-resources/memory/types-of-memory

https://en.wikipedia.org/wiki/Memory

Л. Витанова, Р. Гърчев; „Физиология на човека”; издателство АРСО

Arthur C. Guyton, M.D., John E. Hall, Ph.D.; „Text book of Medical Physiology“

Коментари към Обучение и памет

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Обучение и памет
    www.framar.bg 
    на 02 September 2025 в 13:24
    Коментирайте "Обучение и памет"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Физиология на нервната система
  • Висши функции на нервната система
  • Възстановяване след сътресение на мозъка
  • Компютърна томография (КТ) на глава
  • По време на бременност сивото вещество в мозъка на жената намалява
  • Електроенцефалограма (ЕЕГ)
  • Може ли да помогне алтернативната медицина за възстановяването след инсулт
  • Д-р Анастасия Димитрова Вачкова
  • Пийте сок от лук, репей или нар срещу мозъчно-съдови заболявания
  • Физиология на прозяването
  • д-р Александър Францов Босилков
  • 12 тайни за лесно запаметяване на всичко
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Проф. Мая Визева: Не просто обучаваме, а възпитаваме в етични ценности медицинските специалисти Проф. Мая Визева: Не просто обучаваме, а възпитаваме в етични ценности медицинските специалисти

Проф. Мая Визева: Не просто обучаваме, а възпитаваме в етични ценности медицинските специалисти

от 02 сеп 2025г.Прочети повече
На каква възраст е вашият личен лекар?На каква възраст е вашият личен лекар?

На каква възраст е вашият личен лекар?

от 02 сеп 2025г.Прочети повече
Хапчето баксдростат помага на пациенти с трайно високо кръвно наляганеХапчето баксдростат помага на пациенти с трайно високо кръвно налягане

Хапчето баксдростат помага на пациенти с трайно високо кръвно налягане

от 01 сеп 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Добра майка ли съм - проучване на momfident.io

преди 4 дни, 21 часа и 47 мин.

Преглед при лекар, рецепти, лечение - по време на почивка

преди 48 дни, 6 мин.
Всички

АНКЕТА

На каква възраст е вашият личен лекар?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ДОПЕЛХЕРЦ АКТИВ ИРИТАКОЛИН таблетки * 30

ТАНТУМ ВЕРДЕ ФОРТЕ спрей 0.3% 15 мл

ТЕРАТУС ПРОНАТУРАЛ сироп 128 г

ПАРАБОЛ МАКС капсули 400 мг * 10 СТАДА

ТЕФТЕРЪТ НА БАБА - СВЕТЛАНА ИЛИЕВА И ИЛИАН ИЛИЕВ - ХЕРМЕС

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ФАМОТИДИН СОФАРМА таблетки 20 мг * 30 СОФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 сеп 2025г. в 12:12:23

БРОНХО - ВАКСОМ ЗА ВЪЗРАСТНИ капсули 7 мг * 30 OM PHARMA

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 сеп 2025г. в 12:09:48

ВИГАНТОЛ перорални капки, разтвор 10 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 сеп 2025г. в 12:07:44

КОНВУЛЕКС сироп 50 мг / мл 100 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 сеп 2025г. в 11:50:06

УЕЛ МУУВ ТЕЧЕН КОЛАГЕН 500 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 сеп 2025г. в 11:45:18
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на интернет портал от Valival