Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Средства за лечение и превенция на топлинен удар и прегряване

Средства за лечение и превенция на топлинен удар и прегряване

Средства за лечение и превенция на топлинен удар и прегряване - изображение

Прегряването на тялото, известно още като топлинен стрес е често срещан проблем в разгара на летния сезон. Обикновено настъпва, когато околната температура е твърде висока и тялото не съумява да се охлади достатъчно, за да запази температурата си в нормалните граници (36.5-37.5 °С). Първата реакция на тялото към повишената околна температура е изпотяване, но това невинаги се оказва достатъчно. Фактори като много горещо време и висока влажност, прекарване на повече време на слънце, твърде тесни дрехи, изморителни тренировки или физическо натоварване, както и някои медицински състояния може да влошат проблема.

Прегряването на тялото не е сериозно заболяване, но не бива да се приема с лека ръка. Ако не се вземат своевременни мерки може да настъпи топлинен удар. Всеки може да страдат от топлинен стрес, но най-рискови групи са хора на възраст над 65, бебета и малки деца, бременни и кърмещи майки, както и хората с хронични заболявания.

Топлинният стрес води до обща слабост, летаргия, замаяност, главоболие, гадене, мускулни болки, прекомерно потене, сърцебиене. Често настъпва и дехидратация. При топлинен удар може да настъпят още повръщане, объркване, замаяност, загуба на съзнание и дори кома.

Има някои лесни и ефективни начини за справяне с този проблем и предотвратяване на по-сериозни последици от прегряването. Първите стъпки включват преместване на по-сенчесто място или климатизирано помещение, както и отстраняване на тесните дрехи. Обтриване на тялото с гъба с хладка вода също може да е от полза.

Ето кои са най-ефективните средства за намаляване на телесната топлина и предотвратяване на прегряване през летните горещини:

Хладка вода

Вода срещу прегряванеНяма как да говорим за охлаждане и да не започнем с вода. Веднага след като усетите повишаване на телесната температура, изпийте една чаша хладка вода. Правете това на всеки 15 минути. Това ще Ви помогне да предотвратите обезводняване, което може значително да влоши състоянието Ви. Друг вариант е да се насладите на охлаждаща вана или душ.

 

Лимон

Лимони срещу прегряванеВисоката концентрация на витамин С в лимона и лимоновия сок може да помогне на тялото да поддържа оптимална температура. А също така, хидратира и доставя кислород на тялото, с което предизвиква отпускане и освежаване през горещите летни дни.

Изстискайте сока от половин лимон в чаша с вода. Добавете една чаена лъжичка мед и щипка сол към него. Пийте около 3 чаши от тази освежаваща напитка всеки ден.

Сандалово дърво

Сандалово дърво срещу прегряванеСандаловото дърво може ефективно да намали повишената телесна температура. Смесете две супени лъжици сандалово дърво на прах с вода или студено мляко, за да направите фина паста. Приложете от тази паста върху челото и гърдите. Изчакайте да изсъхне и след това изплакнете с хладка вода.

Друг вариант е да се прилага малко масло от сандалово върху челото и да го оставите за няколко часа. Ако никога не сте прилагали Сандалово дърво директно върху кожата, добавете няколко капки от него към една чаена лъжичка кокосово масло и след това нанесете върху кожата. Така ще избегнете дразнене на кожата.

Можете също така да поръсите Сандалово дърво на прах върху Вашите подмишници, гърдите и гърба, след вземане на душ, за да поддържате тялото свежи охладено.

Мента

Мента срещу прегряванеМентата има успокояващ и охлаждащ ефект. Под формата на освежаваща напитка е отличен начин за поддържане на оптимална хидратация и намаляване на телесната топлина.

Поставете няколко пресни ментови листа в съд с гореща вода за 15 до 20 минути. Прецедете и изчакайте отварата да се охлади. Може да я използвате за пиене, добавяне към освежаващи шейкове или да я добавите към вана с хладна вода и да се потопите в нея за 15-30 минути. Подходящ вариант за вана е и етерично масло от мента, като накапете няколко капки от него към водата.

Диня

ДиняДинята е отличен помощник за справяне с жегите. С богатото си съдържание на вода и детоксикиращите си свойства, този плод спомага за бързо отстраняване на токсините от тялото. Редовната консумация на диня през летния сезон ще Ви държи и добре хидратирани.

Яжте всеки ден по няколко резена диня или я използвайте за приготвяне на освежаваща напитка.

Друг вариант е да смесите няколко парчета диня, краставица и пъпеш. Овкусете с малко зехтин и балсамов оцет и ще получите страхотна освежаваща и здравословна салата, подходяща за обяд през лятото.

Краставици

КраставициКраставицата е изключително подходяща и полезна храна през лятото. Благодарение на своите охлаждащи свойства, краставиците действат моментално, за да намалят температурата на тялото. Вкусът им е приятен и може да се използват както самостоятелно, под формата на салати или освежаващи напитки.

Семена от копър

Наред с множеството ползи за здравето, семената от копър имат и охлаждащ и освежаващ ефект. Накиснете семена от копър за една нощ и на следващата сутрин прецедете и изпийте.

Нар

Нар срещу прегряванеНарът се приема за небесен плод, тъй като е изключително богат на хранителни вещества. Пациенти с рак и други тежки заболявания често са насърчавани от специалистите да пият сок от нар ежедневно, тъй като той подпомага възстановяването на организма. По-малко известно е обаче, че нарът има охлаждащ ефект. Изпиването на чаша сок от нар води до естествено понижение на температурата на тялото. Пийте чаша пресен сок от нар с няколко капки бадемово масло всяка сутрин!

Банани

Банан срещу прегряванеОсвен богати на хранителни вещества, бананите са и отлична освежаваща храна. Наличието на калий в бананите допринася за охлаждащия ефект. Също така, бананите подпомагат обработката на тежките и пикантни храни. Изяждането на един банан около час-два след хранене помага за смилането на храната и понижение на температурата на тялото.

 

 

 

Мътеница

МътеницаСпоред последователите на Аюрведа, мътеницата е полезен домашен лек за намаляване на телесната топлина. Също така, тя може да е от полза и за жените, които страдат от горещи вълни. Наличието на високи нива на някои витамини и минерали я правят подходяща напитка при усилено потене, съпроводено със загуба на голямо количество соли и минерали.

Изпивайте по една чаша мътеница на закуска през лятото, за да поддържате тялото си свежо, енергично и хидратирано през целия ден. Алтернативен вариант, ако не разполагате с мътеница, е да я замените с чаша айрян.

Кокосова вода

Кокосова водаКокосовата вода е друго ефективно средство, което подпомага охлаждането на тялото и лечението на топлинен стрес. Нейният електролитен състав е отличен за рехидратация на организма. Освен това, е заредена допълнително с хранителни вещества, които значително ще повишат енергийните Ви нива и ще помогнат да се чувствате по-жизнени и енергични, въпреки високите температури. Достатъчно е да изпивате по няколко чаши кокосова вода на ден.

Кардамон

КардамонКардамонът е индийска подправка, която се използва широко в кулинарията. Не всеки обаче знае, че всъщност кардамонът притежава отлични детоксикиращи качества, които пък допринасят за отстраняване на излишните за организма вещества и подпомагане на терморегулацията. Може да се приема под формата на чай.

Източници:
http://www.top10homeremedies.com
http://www.searchhomeremedy.com

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

НовиниЛюбопитноТестовеСпортХранене при...Здравни съветиЛайфстайлАлтернативна медицинаСнимкиДиетиРецептиИсторияЛеченияБотаника