Начало Медицинска енциклопедия Лечения Пребиотици

Пребиотици

Пребиотици - изображение

За оптималното функциониране на храносмилателната система е необходимо поддържане на фин баланс на чревната флора (благоприятно съотношение между така наречените полезни, не чак толкова полезни и патогенни или вредни бактерии).

Нарушената чревна флора е честа причина за различен по тежест стомашен дискомфорт, като например болка в корема, подуване, запек, трупане на килограми.

Според редица специалисти голям процент от заболяванията (не само на стомашно-чревния тракт, а на организма като цяло) възникват като резултат от нарушен баланс на чревната флора.

В нашия организъм живеят голям брой микроорганизми (дрожди и бактерии), които вземат участие в различни жизнени процеси. Само в храносмилателния ни тракт наброяват над 500 вида (наречени впоследствие пробиотици). С най-високо значение са Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium bifidum и Lactobacillus bulgaricus.

Те участват в храносмилането, синтеза на витамини и много други функции. Казано по друг начин над две трети от имунната ни система пребивава в стомашно-чревния тракт.

Пробиотиците се подхранват от пребиотици, представляващи специални растителни фибри (влакна), които са несмилаемата съставка на въглехидратите, приемани с храната.

Връзка между пробиотици и пребиотици

Достатъчно високото количество пробиотици в организма способства за продукцията на важни витамини като например витамин Б12, витамин К, подпомага продукцията на важни ензими и метаболити, стимулира секрецията на имуноглобулин А, предпазва от развитието и прекомерното размножаване на вредни за организма бактерии, дрожди и гъбички.

Съществената разлика между пробиотиците и пребиотиците е, че първите са живи организми, а вторите са тяхната храна. Пребиотиците действат като "тор", насърчавайки растежа и развитието на естествената флора в стомаха и червата.

Повече за положителното действие на "добрите" бактерии и функциите им в организма, може да прочетете тук:

За създаването на благоприятна среда за развитието на полезните за нашия организъм микроорганизми е необходим достатъчно градивен материал и храна за тях. Приемът на високо количество пребиотици с храната (от естествени хранителни продукти или под формата на добавки) създава необходимите условия за поддържане на добър арсенал от пробиотици в организма.

Пребиотиците и пробиотиците имат огромно значение за състоянието на имунната система. Това от своя страна има огромно значение за състоянието на храносмилателната система и здравето на организма като цяло.

Високите нива пробиотици, постигнати благодарение на адекватния и разумен прием на пребиотици, предпазва организма от редица заболявания с автоимунен, инфекциозен и неопластичен характер, намалява симптомите при синдром на раздразнено черво, спомага за редукция на теглото и висока индивидуална имунологична резистентност.

Пребиотици са инулин, пектин, олигофруктоза, фруктоолигозахариди (FOS), галактоолигозахариди (GOS), лактулоза.

Едни от най-важните представители са инулин и олигофруктоза, като само един вид от тях не е достатъчен за правилното функциониране на стомашно-чревния тракт. Пребиотична добавка с пълен спектър е съдържащата олигофруктоза, обогатена с инулин (OEI).

Пробиотиците са много по-ефективни, когато се приемат в комбинация с пребиотици. Комбинацията между пробиотици и пребиотици се нарича синбиотик. Добър пример за естествен синбиотик е киселото мляко, което съдържа както пробиотици, така и пребиотици, които ги подхранват. Добър вариант за здравословна закуска или десерт е кисело мляко с банани, а добавянето на овесени ядки я прави още по-полезна.

Съчетаване на полезното с приятното

Фактори, намаляващи нивата на пребиотиците (съответно и на пробиотиците) в организма

Редица фактори, включващи краткосрочен или продължителен прием на антибиотици, много от разпространените вредни навици и фактори от околната среда водят до спад на естествените защитни сили на организма, повлиявайки баланса между пребиотици, пробиотици и вредни бактерии.

Най-често като причина за намалени нива на пребиотиците се обсъждат следните фактори:

  • прием на антибиотици: дори кратките курсове (например популярната напоследък тридневна терапия с високи дози азитромицин) води до чревен дисбаланс. Независимо от етиологията и локализацията на инфекцията, терапията с антибиотици и химиотерапевтици неминуемо повлиява интестиналната флора в неблагоприятна посока, поради което често при антибиотична терапия се препоръчва успоредно прием на пробиотици, пребиотици или комбинирани препарати (синбиотици)
  • продължителен прием на различни медикаментозни средства и синтетични субстанции
  • повишена консумация на захар: съвременният човек е изложен на всевъзможни изкушения, богати на големи количества от популярната в миналото като бяла смърт захар, като се започне от неподозирано високите количества в любимите на много хора газирани напитки, сладки изкушения, тестени храни, млечни изделия
  • храни, съдържащи ГМО
  • непречистена вода: консумацията на вода от несигурни източници (в зависимост от състоянието на канализацията дори водата, течаща от чешмата в дома ни може да се окаже не особено безопасна) крие рискове от контаминация с бактериални, вирусни или гъбични агенти, тежки метали, токсични субстанции
  • емоционален стрес: стресът, неслучайно в последните години е обвиняван за развитието на всевъзможни заболявания, от лек стомашен дискомфорт до различни новообразувания. Емоционалното пренапрежение, тревожността и липсата на качествен отдих и релаксация водят до цялостна преумора на организма и пряко и непряко повлияват състоянието на чревната флора

При наличие на някои от гореизброените фактори се препоръчва включване в менюто на храни, представляващи естествени пребиотици или при невъзможност за промяна на хранителния режим се препоръчва прием на пребиотиците под формата на хранителни добавки.

Полезни свойства на пребиотиците

Полезни свойства на пребиотиците

Пребиотиците, независимо от формата, под която ги приемате (естествени източници или добавки) подобряват здравословния тонус, оказвайки следните полезни ефекти:

  • подобряване състава на чревната флора
  • подобряване процесите на храносмилане
  • създаване на чувството за ситост
  • редуциране симптомите при колит
  • облекчаване симптомите при синдром на раздразнените черва
  • увеличаване обема на фекалната маса и облекчаване на симптомите при констипация (запек)
  • подобряване усвояването на калций и магнезий
  • нормализиране нивата на холестерола
  • намаляване риска от затлъстяване и свързания с него метаболитен синдром
  • подобряване хормоналния баланс
  • намаляване риска от развитие на сърдечно-съдови инциденти
  • облекчаване проявите при чернодробна енцефалопатия
  • потискане развитието и растежа на редица преканцерозни лезии в стомашно-чревния тракт

Предимството на пребиотиците пред пробиотиците е, че първите не може да бъдат разрушени вследствие на термична или друга обработка, например пастьоризацията убива голяма част от полезните бактерии в киселото мляко. Освен това, те достигат червата почти незасегнати от храносмилателните ензими. Освен това е доказано, че пребиотиците имат някои съществени ползи, които липсват при пробиотиците (например при колит).

Пълноценен начин за набавяне на така необходимите субстанции е с помощта на леки корекции в хранителния режим и включване на храни, богати на пребиотици.

Храни, богати на пребиотици

Естествени пребиотици се съдържат в:

  • плодове: в особено високи нива се откриват в банани (по-високи нива са налични в недостатъчно узрелите плодове), ябълки, горски плодове
  • зеленчуци: богати на пребиотици са лук, домати, аспержи, чесън, праз, артишок
  • други растителни източници, като агаве, цикория (корен), глухарче (рукола)
  • акациева смола (гума арабика)
  • бобови култури
  • зърнени храни, жито, пълнозърнеста пшеница, пълнозърнеста царевица, овесени ядки
  • мед
  • кленов сироп
  • млечни продукти: кисело мляко, цвик, кефир

Необходимото ежедневно количество пребиотици е изчислено на минимум 5 грама (силно ориентировъчно).

Приемът на по-ниски количества с времето води до дефицит, докато употребата на многократно по-високи от определените относителни стойности не крие рискове за здравето, напротив подобрява стомашно-чревния тонус.

Най-добрият начин за набавяне на необходимите количества пребиотици е по естествен път, с храната. Нездравословният хранителен режим на съвременния човек е причина за често и неподозирано развитие на дефицит на пребиотици в организма.

Необходимост от прием на пробиотици и пребиотици

Термичната обработка на хранителните източници с растителен произход води до намаление на съдържащите се в тях полезни субстанции и пребиотици, поради което редица диетолози препоръчват консумация на сурови плодове и зеленчуци.

Хранителният режим, богат на фибри и млечни продукти, ви гарантира прием на достатъчно количество пробиотици и пребиотици. Повече информация за фибрите, както и храните, в които може да ги намерим, може да прочетете на:

Пробиотиците и пребиотиците са от съществено значение за здравето ни. Те са жизнено необходими, особено при стомашно-чревни проблеми, затлъстяване, отслабена имунна система, често боледуване.

Приемът им с храната или под формата на хранителни добавки допринася за цялостно подобряване на здравословното състояние и индивидуалната имунологична резистентност.

5.0, 11 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Здравни съветиРецептиЛюбопитноЛайфстайлХранене при...ЛеченияСнимкиАлтернативна медицинаНовиниДиетиСпортНормативни актовеТестовеПроизводителиПсихологияИсторияБотаникаХрани и ястияАнкетиКлинични пътекиОрганизацииЗаведенияСоциални грижиИнтервютаОткритияОбразование