Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Натурални средства срещу нервен стомах

Натурални средства срещу нервен стомах

Натурални средства срещу нервен стомах - изображение
  1. Какви са причините за нервен стомах?
  2. Какви са симптомите, които съпътстват нервния стомах?
  3. Промени в начина на живот
  4. Натурални средства срещу нервен стомах
  5. Акупресура срещу нервен стомах
  6. Медитация срещу нервен стомах
  7. Как да избегнем стомашно неразположение по време на пътуване?
  8. Кога да потърсим лекарска помощ?

Нервен стомах е състояние, описващо се още като функционална диспепсия, което се среща често при хора на различна възраст. Проявява се с рецидивиращ стомашен дискомфорт и болка в горната част на корема. Обикновено не представлява сериозен медицински проблем, но проявата му може да наруши ежедневния ритъм и благосъстояние на човек. Повечето хора описват състоянието като усещане за подуване на стомаха, чувство за „възли” в стомаха, нарушено храносмилане, газове, спазми, стягане и други.

В действителност, функцията на храносмилателния апарат се контролира от подразделение на нервната система, означавано като ентерична нервна система. Ентеричната нервна система включва мрежа от неврони, разположени в лигавицата на храносмилателния канал, от хранопровода до ануса. Подобно на централната нервна система, ентеричната нервна система произвежда химични агенти (невротрансмитери), предаващи сигнали от стомаха към мозъка и от мозъка към стомаха. По-просто казано, нервната система казва на стомаха, че нещо не е наред и след това се проявява състоянието нервен стомах.

Какви са причините за нервен стомах?

Сред някои от предполагаемите причини за нервен стомах са:

• Заболявания на стомаха и червата - язва на стомаха, гастроезофагеална рефлуксна болест (ГЕРБ), синдром на раздразненото черво, гастрит, бактериална инфекция (Хеликобактер пилори), болест на Крон, вирусна инфекция;

• Двигателни или нервни проблеми – процесът на смилане на храната включва поредица от процеси, включващи нервите и мускулите на храносмилателния канал. Всяко нарушение или проблем в тези системи, може да предизвиква по-бавно изпразване на стомаха и свързани с него подуване на корема, усещане за ситост при малко количество храна, гадене и повръщане.

• Чувствителност към болка – обикновено по време на хранене, стомахът увеличава обема си, за да събере постъпващата в него храна. НЯкои хора обаче, са чувствителни към това разтягане на стомашните стени и чувстват болка. Все още не е изяснена причината за това.

• Инфекция – бактериална инфекция на стомаха с Helicobacter Pylori може да причини гастрит или язва, които да провокират функционална диспепсия, но невинаги хеликобактерната инфекция причинява нервен стомах.

• Психологиочески и социални фактори - нервният стомах обикновено се съобщава от хората, когато те са в ситуации на стрес или безпокойство. Храносмилателната система е силно чувствителна на емоционални промени, стрес, тревожност и депресия. В действителност, някои лекари предполагат, че стресовите ситуации водят до повишена секреция на стомашна киселина, която причинява симптоми, подобни на киселини в стомаха.

Други фактори, които могат да провокират развитието на нервен стомах са:

  • Промени в храносмилателните ензими;
  • Хранителни алергии и непоносимост към храни;
  • Бързо хранене и недостатъчно сдъвкване на храната;
  • Консумиране на прекалено пикантни и/или  мазни храни;
  • Хранене късно вечер;
  • Заседнал начин на живот, ограничено физическо натоварване, тютюнопушене, злоупотреба с алкохол;
  • Хормонални промени;
  • Бременност;
  • Страничен ефект от медикаменти и антибиотици;
  • Малабсорбция, ниска кръвна захар и авитаминоза.

Какви са симптомите, които съпътстват нервния стомах?

Състоянието нервен стомах най-често се проявява с болки в корема, спазми, подуване на корема, повишено оригване и газове, промени в апетита, усещане за парене в стомаха и гърлото, прекомерно изпотяване, гадене, повръщане, разстройство и други.

Как да облекчим нервния стомах?

Наред с конвенционалните средства за терапия и контрол на нервния стомах, включващи антиацидни средства, нестероидни противовъзпалителни свойства, спазмолитици, антибиотици (при наличие на инфекция), съществуват и някои алтернативни и допълващи лечения, които могат да подобрят състоянието. В помощ може да са следните естествени средства и съвети:

Промени в начина на живот

Първата стъпка, която е нужна за справяне с нервния стомах е да се премахне един от основните „пускови” фактори – стрес и тревожност. Някои класически стресови фактори са финансови проблеми, работа, задачи свързани с обучението, лоша новина или шокиращо събитие.

Поддържането на положителна нагласа помага за облекчаване на стреса и тревожността.

Осигуряване на поне 8 часа сън на денонощие е сред първите нужни стъпки.

В допълнение, техники за релаксация, като йога и избягване на стресови ситуации ще помогне за предотвратяване на нервния стомах.

Редовните физически упражнения са само ще подобрят кръвообращението и ще поддържат сърцето в отлична форма, но ще допринесат за усиления синтез на хормони, стабилизиращи настроенията и чувствата, и същевременно играят роля на средство против нервен стомах.

Натурални средства срещу нервен стомах

Ако страдате от нервен стомах, е важно да се помисли за това, кои са храните, които подобряват и влошават симптомите.

Консумацията на газирани напитки, млечни продукти, мазни храни, боб, зеле, броколи могат да допринесат за увеличаването на газовете в стомаха. В допълнение, пикантните храни може да предизвикат стомашно разстройство и да влошат нервния стомах. Кофеинът и алкохолът предизвикват обезводняване и дразнят допълнително стомашната лигавица.

Заменете по-голямата част от плодовите сокове с чиста вода, тъй като соковете обикновено са с повишена киселинност. Препоръчително е да пиете от 8 до 10 чаши вода, за да поддържате нормална функция на стомаха и червата.

От друга страна, билки, като мента, копър, канела, мед, джинджифил са сред продуктите, които облекчават симптомите на нервен стомах.

Морков и мента

Сварете 4 нарязани моркова в 1 литър вода и добавете една чаена лъжичка изсушена мента или пакетче чай от мента. Оставете котлона на ниска степен и оставете да къкри около 15 минути. Може да добавите и щипка джинджифил.

Може да си приготвите полезна и вкусна салата от настърган морков и мента, която да консумирате по време на вечеря.

 

Копър

Независимо дали страдате от лошо храносмилане или газове и подуване на стомаха, копърът може да помогне. Пийте чай от копър или дъвчете по няколко семена от копър всеки ден, за подобряване на храносмилане, намаляване на газовете и спазмите. Копърът, също така, намалява и гаденето.

Канела

Канелата помага за успокояване на стомашно-чревния тракт. Благодарение на газогонните си свойства, тя помага за стимулиране на храносмилателната система и перисталтиката. Направете чай от канела чрез разбъркване на ? чаена лъжичка канела на прах в чаша гореща вода и оставете да престои 5 минути.Пийте този чай 4 пъти на ден, в продължение на два дни.

Или: добавете половин чаена лъжичка канела на прах и една супена лъжица мед в чаша топла вода. Разбъркайте добре. Пийте 3 пъти на ден, в продължение на 2 дни.

Изключително ефективно и същевременно вкусна закуска е да поръсите ? чаена лъжичка канела на прах върху леко препечена филия хляб с масло. Приготвяйте тази закуска всеки ден, в продължение на няколко поредни дни.

Мед

Чистият мед съдържа богато разнообразие от ензими, като диастаза, инвертаза, каталаза, кисела фосфатаза, глюкоза оксидаза и инулаза, които подпомагат храносмилането и усвояването на хранителните вещества. Най-ефективно е да приемате поне една супена лъжица суров мед всеки ден, самостоятелно или като добавка към подходящ билков чай.

Джинджифил

Джинджифилът е популярна и много ефективна билка за лечение на стомашно неразположение. Той притежава противогъбични и антибактериални свойства и помага за успокояване на болките в стомаха и подобрява храносмилането. Подходящо средство срещу дискомфорта при нервен стомах е половин чаена лъжичка джинджифил на прах смесена с една чаша мътеница. Разбъркайте добре и пийте от сместа три или четири пъти на ден, в продължение на два дни. Може да добавите към сместа и щипка асафетида. Може да приемате джинджифил и под формата на чай.

Забележка: Джинджифилът не е подходящ за хора, страдащи от високо кръвно налягане!

Ябълков оцет

Високата концентрация на пектин в ябълковият оцет успокоява нервният стомах. Смесете една супена лъжица ябълков оцет с чаша топла вода и една супена лъжица мед. Пийте след всяко хранене, докато не настъпи облекчение. Тази смес ще подобри храносмилането и може да облекчи спазмите, газовете и стомашното неразположение.

Оризова вода

Сварете половин чаша ориз в шест чаши вода за около 15 минути. Прецедете ориза, след това овкусете с малко мед или захар и я изпийте докато е още топла. Това ще облекчи състоянията, съпроводени с диария.

Сминдух

Друг отличен домашен лек за борба с разстроения стомах са семена от сминдух. Високата концентрация на растителен клей в семената помагат за втвърдяване на изпражненията при наличие на диария. Вземете една чаена лъжичка семена от сминдух на прах, последвано от една лъжица кисело мляко, три пъти дневно. Алтернатива е да добавите 1-2 супени лъжици сминдух на прах. Приемайте два пъти дневно, в продължение на 2-3 дни.

 

 

Кимион

Кимионът е популярна подправка за готвене, която обаче, може да се използва и за лечение на стомашно-чревни проблеми, сред които и нервен стомах. Кимионът потиска контракциите на гладката мускулатура, което от своя страна успокоява стомаха. Освен това, подпомага храносмилането чрез увеличаване на секрецията на ензими.

• Сварете една чаена лъжичка кимион в една чаша вода в продължение на 5 минути. Пийте от полученият чай на равни интервали, в продължение на един или два дни.

• Добавете 1/2 чаена лъжичка печени семена кимион и малко сол към чаша мътеница. Пийте от сместа след хранене, в продължение на 2 до 3 дни, за да се подобри храносмилането. Алтернативно, може да вземете 1/2 чаена лъжичка печен кимион на прах с половин чаена лъжичка мед 3-4 пъти на ден.

Папая

Папая или папая ензими под формата на хранителна добавка са еднакво ефективни при подпомагане на храносмилането. Сушената папая не е подходяща алтернатива, тъй като в нея съдържанието на ензими е по-малко.

Лайм

Лаймът е богат на витамин С и има изключителни антиоксидантни свойства. След тежка храна, вземете сок от лайм в чаша, добавете щипка сода бикарбонат и сол. Може да разредите с малко вода. Това незабавно ще облекчи дискомфорта и чувството за тежест след нахранване.

 

 

Кокосова вода

Кокосовата вода притежава хидратиращи и охлаждащи свойства, които помагат за облекчение на нервния стомах. Усещането за свежест предизвиква успокояване на паренето и болката. Достатъчни са няколко глътки кокосова вода, периодично през целия ден, за да се поддържа храносмилателната функция във форма и да се облекчи дразненето и гаденето, при наличие на такива.

Земна ябълка

Земна ябълка (Йерусалимски артишок) е отлично лаксативно средство, което може да успокои разстроения стомах. Действа като почиства и тонизира червата и предотвратява натрупване и застояване на фекални маси в червата.

 

 

 

Акупресура срещу нервен стомах

Традиционната китайска медицина разполага с техники, които ефективно да регулират храносмилателната дейност и да подобри усвояването на веществата и отделянето на излишните продукти. Китайската медицина разбира тялото като постоянен баланс между взаимозависимите сили Ин и Ян, които са като вода и огън на тялото. Постоянният акт на балансиране се изразява като Чи, превеждано като „енергия”. Всеки орган в тялото има своя Чи и следва определен път. Чи преминава през „пътища” в организма, известни като меридиани. Местата, на които няколко меридиана се събират се означават като acupoint (акуточка). Стимулирането на тази точка посредством лек натиск или масаж се нарича акупресура.

Акупресура може да се прилага и в домашни условия и да се съчетава с подходящи етерични масла. За целта са нужни някои прости съвети:

  • Започнете терапията, прилагайки съвсем лек натиск. Използвайте четиристепенни нива на налягане, като постепенно увеличавате дълбочината на натиска. При достигане на най-дълбокото ниво, масажирайте леко областта с кръгови движения.
  • Когато акупресурата се комбинира с правилното етерично масло, ефектът е сравним с акупунктура. Етеричното масло може да се втрие директно в акупресурната точка.

Точка ST-36

Точка ST-36 е известна още като „точка три мили”. Името е свързано с убеждението, че стимулирането на тази точка засилва енергията, така че, човек може да извърви още три мили, дори при напълно изчерпване на силите.

Местоположение на ST-36: За да откриете точката, леко сгънете крака си и поставете показалеца си точно под колянното капаче. Мястото, на външната страна на голямата пищялна кост, в което попада малкият пръст (кутрето) е мястото на точка ST-36. Пада се приблизително, четири пръста под коляното и един пръст встрани.

Ефект: Тази точка може да стимулира имунната система и да подобри общата енергия. Често се използва за подобряване на храносмилането и облекчаване на състояния като запек, диария, газове, подуване на корема, гадене и повръщане.

Етерични масла: подходящи са портокал, нероли или бергамонт. Внимание! Посочените масла може да направят кожата чувствителна към слънчева светлина и са фототоксични. Използвайте ги само вечер или, когато смятате да останете вкъщи.

Точка REN 12

REN е канал, в който се събират всички течности. REN 12, наричана още „средна кухина” е мястото, в което се събира и натрупва цялата енергия на стомаха. В китайската медицина, стомаха се нарича „море на вода и зърно”, тъй като основната му функция е да трансформира водата и храната в използваеми хранителни вещества.

Местоположение на точка REN 12: в средата на линията между пъпа и мястото, в което двете ребрени дъги са най-доближени (под гръдната кост). В системата от чакри, това място се отнася към слънчевия сплит.

Ефект: REN 12 се използва при липса на апетит и лошо храносмилане. Излишната емоция по време на хранене, особено гняв, може да наруши стомашната функция. Тази точка облекчава стомашният дискомфорт, свързан с емоции. Може да облекчи още усещане за тежест при преяждане, газове, подуване на корема и киселинен рефлукс.

Етерични масла: джинджифил. При по-чувствителна кожа, може да смесите маслото от джинджифил с маслен носител като масло от жожоба.

Точка ST-25

Въпреки че, тази точка се намира на меридиана на стомаха, това е мястото, където се събира и концентрира цялата енергия на стомаха. Друго наименование на точка ST-25 е „въртене на небето”, тъй като това е мястото, където се срещат акупоинтите на горния и долния храносмилателен тракт.

Местоположение на точка ST-25: три пръста успоредно и встрани от пъпа. Краят на малкия пръст сочи точното място.

Ефект: Тази точка е особено полезна за облекчаване на запек, диария и всякакъв вид чревни нарушения. Стимулирането на ST-25 подобрява кръвообращението в коремната област и може да облекчи и менструални спазми.

Етерични масла: копър и тамян. Може да приложите маслата директно или да смесите няколко капки от тях с друга маслена основа, като кокосово масло или масло от кайсиеви ядки. Прилагайте лек натиск и масаж около пъпа с леки кръгови движения, в посока отдясно наляво. Избягвайте етерично масло от копър по време на бременност!

Започнете от ST-25 от дясната страна. Масажирайте с леки кръгови движения в посока REN 12. Продължете масажа и към ST-25 в ляво. Продължете масажа с малки кръгове в мястото, на няколко сантиметра под пъпа. Завършете кръга като продължите отново към ST-25 от дясната страна. Повторете в продължение на няколко минути и дишайте дълбоко.

Медитация

Медитацията е съвсем различно понятие от упражненията и от друга страна, няма нищо общо с религията, въпреки че в миналото е практикувана от духовно просветлените. Истината е, че медитацията може да се практикува от всеки, независимо от неговия пол, възраст, религия и възгледи за живота. Необходимо е да откриете тихо място (в дома си или извън него), в което да отделите няколко минути на ден само за себе. Когато медитирате, започнете да дишате дълбоко и бавно – вдишвайте през носа и издишвайте през устата. Подходящ темп на дишане е 6 вдишвания и издишвания на всеки 30 секунди. При изпълнението на тази дихателна техника е нужно да се съсредоточите само върху дишането и да изчистите ума си от всичко останало. Съсредоточете се само в настоящия момент. Медитирайте най-малко веднъж дневно, от 5 до 20 минути и ще премахнете голяма част от стреса и напрежението, отговорни за нервния стомах.

Още средства против стомашно-чревни смущения може да откриете в Натурални средства в борбата със синдром на раздразненото черво.

Как да избегнем стомашно неразположение по време на пътуване?

Често признаците на нервен стомах се проявяват по време на пътуване и могат да нарушат дългочаканата пчоивка или екскурзия. За да избегнете това, може да опитате някои лесни стъпки:

Един ден преди пътуването и по време на самото пътуване, избягвайте консумацията на непастьоризирани млечни продукти, сурови зеленчуци, недобре изпечено или сурово месо и месни продукти, риби, миди, яйца. Не консумирайте храни и напитки от крайпътни търговци и закусвални със съмнителна хигиена.

Седмица преди пътуването започнете приема на пробиотици. Те ще насърчат растежа на полезните бактерии в чревния канал и ще предотвратят чревен дисбаланс.

При дълго пътуване с автомобил, на всеки два часа път си осигурявайте почивка за свеж въздух и раздвижване на ставите.

Ако ще пътувате към дестинация в различен часови пояс, известно време преди заминаването, постепенно променете режима си на сън и хранене, съобразно часовия пояс на вашата дестинация.

Набавете си леки закуски, които да поддържат нивата на кръвната захар в оптимални граници. Подходящи са сушени плодове, ядки и мюсли.

Поддържайте тялото добре хидратирано. Не забравяйте да пиете вода, периодично и равномерно по време на цялото пътуване!

Кога да потърсим лекарска помощ?

Въпреки, че обикновено нервният стомах не е състояние, свързано с тежки последици за организма, наличието на някои признаци и симптоми изискват обезателна консултация с лекар, тъй като могат да са сигнал на по-сериозно заболяване. Симптоми, изискващи повишено внимание са:

  • Продължително повръщане
  • Повръщане на кръв
  • Загуба на тегло или трайна липса на апетит
  • Кървав или тъмен цвят на изпражненията
  • Болка или затруднение при поглъщане.
5.0, 4 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

БотаникаЛеченияЗдравни съветиАлтернативна медицинаЛюбопитноКлинични пътекиНовиниЗаведенияХранене при...ИсторияСнимкиМедицински изследванияЗдравни проблемиДиетиОрганизацииСпециалистиЛайфстайлСпорт