Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Натурални продукти билки и подправки Домашно лечение на диспепсия - лошо храносмилане

Домашно лечение на диспепсия - лошо храносмилане

Домашно лечение на диспепсия - лошо храносмилане - изображение

Едва ли има човек, който не изпитвал усещане за разстроен стомах след хранене. Често усещането за дискомфорт в стомаха е придружено от прекомерно образуване на газове и подуване на корема. Всъщност, съществува и научен термин за това състояние и той е диспепсия. От медицинска гледна точка, нарушено храносмилането и диспепсия са идентични понятия.

Какво представлява диспепсия?

Лошо храносмиланеПърво, за да се дефинира правилно диспепсията, важно е да се уточни, че това не е болест. Диспепсията е набор от често срещани симптоми като киселини, газове, подуване на корема и гадене, най-често усещани по време на или непосредствено след хранене. Някои хора изпитват нарушено храносмилане ежедневно или дори при всяко хранене, докато други - само понякога.

При нормални условия след консумация на храна, по хода на храносмилателния тракт се извършват специфични движения, наричани перисталтични движения (перисталтика). Перисталтиката включва неволево свиване и отпускане на гладките мускули, които задвижват храната през хранопровода и червата. Когато перисталтиката не протича правилно, това забавя придвижването и обработката на храната в храносмилателния тракт и влошава диспепсията.

Причини и рискови фактори за диспепсия - лошо храносмилане

В повечето случаи причините за диспепсия могат да бъдат открити в храна, напитки, лоши хранителни навици и нездравословен начин на живот. Нарушеното храносмилане често се дължи на:

  • твърде бързо хранене;
  • преяждане;
  • прекомерна употреба на алкохол;
  • консумация на пикантни, пържени или мазни храни;
  • прекомерна консумация на кофеин;
  • стрес;
  • пушене;
  • прекомерна консумация на храни с високо съдържание на фибри;

Други възможни причини за диспепсия включват медицински състояния като:

  • язва;
  • ГЕРБ (гастроезофагеална рефлуксна болест);
  • хиатална херния;
  • жлъчни камъни;
  • езофагит;
  • бременност (особено в последния триместър);
  • панкреатит;
  • гастрит;
  • стомашни инфекции като Helicobacter pylori;
  • хранително отравяне;
  • синдром на раздразненото черво;
  • гастропареза (състояние, при което стомаха не се изпразва правилно, често срещано при диабетици);
  • хранителни алергии или непоносимост към храни;
  • заболяване на щитовидната жлеза.

Храносмилането може да бъде причинено и от прием на лекарства като НСПВС, антибиотици, стероиди и противозачатъчни хапчета. Другите причинители на диспепсия включват лекарства за щитовидната жлеза, холестерола, кръвното налягане и болкоуспокояващи. Някои изследвания показват, че може да има генетично предразположение към функционална диспепсия.

Симптоми на диспепсия - нарушено храносмилане

Симптомите на лошо храносмилане могат да включват усещане за тежест в корема след хранене, болка или чувство на парене в горната част на стомаха, газове и подуване на корема и други.

Смята се, че диспепсията засяга повече от една четвърт от населението. Добра новина - има някои много ефективни природни средства за лечение на нарушено храносмилане, които са достъпни и лесни за приложение у дома.

Средства за домашно лечение на диспепсия - лошо храносмилане

Чай от мента

Чай от ментаМента е много повече от средство за премахване на лош дъх. Тя има и антиспазматичен ефект, което го прави чудесен избор за облекчаване на стомашни проблеми като гадене и лошо храносмилане. Пийте чаша чай от мента след хранене, за да успокоите стомаха си бързо или дръжте няколко парченца мента в джоба си и смучете бонбоните след хранене.

И макар ментата да може да облекчи лошото храносмилане, тя не трябва да се използва в случаите, когато лошото храносмилане е свързано с киселинен рефлукс. Тъй като ментата отпуска долния езофагеален сфинктер (мускулът намиращ се на границата между стомаха и хранопровода) може да доведе до връщане на стомашна киселина обратно в хранопровода и влошаване на киселинния рефлукс.

Чай от лайка

Чай от лайкаЧаят от лайка е известен със способността си да насърчава съня и спокойствието. Тази билка може също така да облекчи стомашно-чревния дискомфорт и лошото храносмилане, като намали стомашната киселинност в стомашно-чревния тракт. Лайката действа и като противовъзпалително и облекчаващо болката средство.

За да приготвите чай от лайка, поставете едно или две пакетчета чай (или шепа изсушен цвят от лайка) в кипяща вода в продължение на 10 минути, прецедете и добавете мед, ако желаете. Пийте чая при нужда, за да успокоите стомашно-чревния дискомфорт.

Консултирайте се с лекар, преди да пиете чай от лайка, ако приемате медикаменти за разреждане на кръвта. Лайката съдържа съставка, която действа като антикоагулант, така че има риск от кървене, когато се комбинира с друг разредител на кръвта.

Ябълков оцет

Червена ябълка и ябълков оцет в чашаДоказаните ползи за здравето на ябълков оцет варират от подобряване състоянието на кожата до насърчаване на загуба на тегло. Това също може да помогне за облекчаване на храносмилането.

Тъй като твърде малко стомашна киселина също може да е причина за нарушено храносмилане, пиенето на ябълков оцет ще спомогне за увеличаване на производството на стомашна киселина. Добавете една до две супени лъжици суров, непастьоризиран органичен ябълков оцет в чаша вода и изпийте. За да предотвратите лошото храносмилане може да пиете сместа 30 минути преди хранене.

Въпреки че ябълковият оцет е безопасен, пиенето му в излишък или неразреден може да причини странични ефекти като ерозия на зъбите, гадене, изгаряне на гърлото и ниска кръвна захар!

Джинджифил

Чай от джинджифилДжинджифилът е друго популярно естествено средство за лечение на храносмилането, тъй като може да намали киселинността на стомаха.

Пийте чаша чай джинджифил, колкото е необходимо, за да успокоите стомаха и да се отървете от лошото храносмилане. Другите опции включват смучене на джинджифилов бонбон или да си направите джинджифилова вода. Сварете едно или две парчета джинджифил в един литър вода. Подобрете вкуса с лимон или мед, преди да изпиете.

Ограничете консумацията на джинджифил на 3 до 4 грама на ден. Консумирането на прекалено много джинджифил може да причини газове, изгаряне на гърлото и киселини.

Семена от копър

Семена от копърТази антиспазматична билка може да отстрани стомашното разстройство след хранене, както и да успокои други стомашно-чревни проблеми като стомашни спазми, гадене и подуване на корема. Поставете 1/2 чаена лъжичка натрошени семена от копър във вода и оставете да ври 10 минути преди да пиете. Пийте чаша чай от копър, когато почувствате лошо храносмилане. Друга възможност е да се дъвчат семена от копър след хранене, ако някои храни причиняват лошо храносмилане.

Възможните нежелани реакции на копър включват гадене, повръщане и чувствителност към слънцето.

Сода бикарбонат

Сода бикарбонат и чаша водаСодата може бързо да неутрализира стомашната киселина и да облекчи лошото храносмилане, подуването на корема и газовете след хранене. За да я използвате, добавете 1/2 чаена лъжичка сода за хляб към чаша топла вода и изпийте.

Содата бикарбонат обикновено е безопасна и нетоксична. Но пиенето на големи количества сода за хляб може да доведе до няколко нежелани странични ефекти, като запек, диария, раздразнителност, повръщане и мускулни спазми. След изпиване на разтвор, съдържащ 1/2 чаена лъжичка сода за хляб, не повтаряйте поне два часа.

Не приемайте повече от 3 пъти за 24 часа.

Нар

Нар плод и сокНарът и сокът от него са много полезни за успокояване на стомаха и храносмилането. Яжте по един нар ежедневно. Той не само допринася за успокояване на стомаха и червата, но и защитава от много заболявания като рак и сърдечни заболявания.

Смес от сок от нар с кисело мляко в съотношение 5:1 също помага за подобряване на храносмилането.

Още за полезните действия на нара може да откриете в: Новата виагра - сок от нар

Лимонова вода

Резени лимон в чаша водаАлкалният ефект на лимоновата вода също неутрализира стомашната киселина и подобрява храносмилането. Смесете една супена лъжица лимонов сок в гореща или топла вода и пийте няколко минути преди да ядете.

Заедно с облекчаване на храносмилането, лимоновата вода е отличен източник на витамин С. Въпреки това, твърде голямото количество може да доведе до износване на зъбния емайл и да причини повишено уриниране. За да предпазите зъбите си, изплаквайте устата си с вода, след като пиете лимонена вода.

Ананас

Ананас плод и сокЯденето на ананас е един от лесните начини за предотвратяване на лошо храносмилане, особено за тези, които често страдат от него. Ананас съдържа протеолитични ензими, които предпазват стомашната лигавица от неблагоприятното действие на храносмилателните сокове.

Избирайте добре узрели плодове, тъй като, ако са презрели или недостатъчно узрели, ефектът е значително по-слаб.

Дъвчете няколко резена (50-100 грама) бавно и оставете сока хубаво да се смеси със слюнката, преди да преглътнете. Яжте 10-30 минути преди основното хранене.

Още полезни средства и практики за облекчаване на лошо храносмилане може да откриете в:

Натурални средства срещу нервен стомах

Още по темата:

5.0, 1 глас

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.healthline.com/health/home-remedies-for-indigestion#licorice-root
https://draxe.com/dyspepsia/
https://www.homeremediesforall.com/natural-remedies/indigestion-home-remedies.html

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиБотаникаАлт. медицинаЛеченияЛюбопитноЗдравни проблемиИсторияХранене при...СнимкиЛайфстайлЗаболявания (МКБ)СимптомиФизиологияСпортРецептиИзследвания