Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Натурални продукти билки и подправки Натурални заместители на солта

Натурални заместители на солта

Натурални заместители на солта - изображение

Влияние на солта върху здравето

За разлика от добавената захар, солта е нещо, от което човек има нужда в диетата си - всъщност това е важен електролит за тялото. В умерено количество натрият от солта е полезен. Но ако поръчвате готова храна няколко пъти седмично или ядете преработени храни, твърде вероятно е да получавате сол в излишък.

Колко сол трябва да приемаме на ден?

Според указанията на центровете за контрол и превенция на заболяванията, здравите възрастни трябва да консумират не повече от 2300 милиграма натрий на ден, като диетолози препоръчват да се придържаме към 1500 милиграма. Консумацията на твърде много сол може да повиши кръвното налягане, да увеличи риска от сърдечни заболявания, инсулт, рак на стомаха и причинява голямо задържане на вода.

Проблемът с твърде много прием на сол е, че бъбреците трябва да работят допълнително, за да се справят с излишния натрий, който постъпва в кръвта. Тялото задържа водата, за да разреди натрия, а това не само че води до подуване на корема, но и добавените течности и обем на кръвта карат сърцето да работи по-трудно.

С какво да заместим солта?

Морска сол и каменна сол

Морска солКаменната и морска сол са популяризирани като алтернативи на готварската сол, поради престижния им имидж и заблуждаващите твърдения на производителите, деклариращи, че техният продукт е „естествен“, съдържа „основни минерали“ и е „по-вкусна и по-здравословна алтернатива“ на трапезната сол. Всъщност, едно проучване показва, че 61% от потребителите смятат, че морската сол е по-малко наситена от натриевата сол.

Морската сол е по-малко обработена форма на натрий, която може да съдържа следи от минерали, но съдържа същото количество натрий. Той има по-груба текстура и не е толкова фино смляна като готварска сол, така че еквивалентният размер на порция морска сол съдържа малко по-малко натрий поради по-големия обем на солевите кристали (получавате по-малко на порция).

Не се заблуждавайте! Солта е сол. Независимо колко скъпа е тя, независимо дали се предлага на кристали или зърна, от морето или от Хималаите, ново проучване показва, че всички тези видове сол съдържат също толкова високо съдържание на натриев хлорид, колкото готварската сол. Комбинираният натрий и хлорид образуват сол (NaCl), именно тази комбинация от минерали повишава кръвното налягане, което води до инсулти, сърдечна недостатъчност и сърдечни заболявания. Освен някои алтернативи на натриевите соли като калиевата сол, всички соли са еднакво вредни за нашето здраве.

Солта от чесън и солта от целина са също популярни алтернативи на стандартната готварска сол. Тези продукти са произведени предимно от каменна или морска сол, комбинирани с малки количества сушен чесън или целина. Солният компонент също е натриев хлорид, така че те също трябва да бъдат ограничени.

Йодирана сол

Йодирана солДефицитът на йод все още е потенциален проблем в някои страни, особено при тийнейджърите и при непланираните бременности. Въпреки това, използването на йодирана сол като решение може да има последици за общественото здраве, тъй като това изисква нещо потенциално добро да се вложи в нещо, за което се знае, че е вредно за здравето. Ако хората осъзнаят необходимостта от увеличаване на консумацията на йод, те не трябва да мислят, че отговорът е увеличаването на приема на трапезна сол и всичко това е объркващо послание за потребителите.

Магнезиевият хлорид също представлява сол, но се използва за топене на лед и сняг по пътищата, а не като заместител на годни за консумация соли.

Калиева сол

Калиева солСолите, които съдържат комбинация от натриев и калиев хлорид също стават популярни като заместител на готварската сол.

Калиевата сол съдържа 70% по-малко натрий от стандартната готварска сол, така че не носи същите високи рискове като натриевата сол. Калиевата сол може дори да има благоприятен ефект върху кръвното налягане, тъй като калият е антагонист на натрия.

Калиевите соли могат да се използват по същия начин като стандартната трапезна сол и много хора смятат, че заместват нуждата си от сол. Въпреки това, други хора съобщават за метален вкус и затова избират да не ги използват. Друг проблем при употребата на калиева сол е, че макар да съдържа по-малко натрий, придава солен вкус на храните и, следователно, не променя предпочитанията за сол.

Трябва обаче да се използва с повишено внимание при пациенти с бъбречни заболявания, сърдечна недостатъчност или кръвно налягане или сърдечни лекарства, които повишават нивата на калий!

По-добър вариант е да се използват билки и подправки, които ще добавят вкус към храната и ще намалят нуждата от сол.

По-голямата част от случаите, в които прекаляваме със сол, се дължат на опакованите преработени храни или ресторантски храни. Така че, ако сте готови да готвите у дома си и да добавите някои подправки към ястията си, можете значително да намалите приема на натрий. При това, ще запазите вкусовите си рецептори толкова щастливи, колкото тялото ви.

Билки като заместители на солта

Съществуват толкова много фантастични подправки и билки, които да подправят храната така, че дори да пропуснете солта. Освен това, повечето са богати на хранителни вещества и лечебни свойства, които са вкусни и същевременно са полезни. Умелото им използване е тайната на вкусни ястия и е много по-здравословно, отколкото овкусяването с готварска сол.

Мента

Сол и ментаМентата е освежаваща билка, която може да се добавя, както в сладки, така и в солени ястия. Тя е страхотно допълнения за салати, макаронени изделия или кускус. Вкусна е с моркови, грах или боб.

Най-добре е да се използват пресни листа. За да имате винаги под ръка прясна мента, можете успешно да си я отглеждате в саксия на перваза на прозореца или в градината.

Розмарин

Розмарин със солРозмаринът е много ароматна билка и трябва да се използва пестеливо, тъй като силният и аромат може да надделее над други аромати. Може да прибавяте цели клончета розмарин към печено месо, хляб, домашно приготвена пица, доматен сос, фасул, кореноплодни зеленчуци (морков, пащърнак, сладък картоф) или яйчени ястия. Ако използвате сух розмарин, първо го стрийте.

Той е издръжливо растение и лесно може да го отглеждате в градината.

 

 

Индийско орехче

Индийско орехчеИндийското орехче притежава сладък и остър аромат. Подхожда на печени храни с канела и карамфил. Може да се добавя в комбинация с черен пипер към домашно приготвени сосове и сирена. Също така, добавя топлина и вкус към домашно приготвените супи от картофи, зеле и карфиол.

Босилек

Босилек със солБосилекът е сладък и пиперлив. Пресният босилек дава повече вкус и аромат, отколкото изсушения.

Листата от босилек са идеална подправка за песто, маринати, сосове, сандвичи, супи и салати. Традиционно се използва в средиземноморската кухня, в сосове за макаронени изделия, пици и болонезе. Използвайте лимон, тайландски и свещен босилек в южноазиатските и тайландски ястия.

Растението лесно може да се отглежда в саксия на терасата или в градината.

 

Кардамон

КардамонКардамонът е топла, ароматна подправка, която може да се добавя цяла или да се използват семената отвътре, цели или стрити. Обикновено се добавя към азиатски смеси от подправки и къри пасти. Кардамонът е подходящ и за хлебни изделия и сладкиши, с карамфил и канела, за вкус на Скандинавия.

 

 

Чили

ЧилиЧилито е доста силно и трябва да се добавя в малки количества. Може да се намери под формата на сушени люспи, прах или сос. Чили сосът може да бъде с високо съдържание на сол (или захар в случай на сладък чили сос), така че се придържайте към прах, люспи или цели люти чушки.

Чилито е подходящо за повечето ястия, включително зеленчукови, ястия от морски дарове или супа. Добавете щипка чили към малко горчица, за да подправите сос от сирена, като по този начин може да използвате по-малко сирене. Комбинирайте с кимион, семена от кориандър и куркума, за да придадете на храната индийски привкус.

Канела

Канела със солКанелата най-често се използва в сладкиши като торта, сладкиши с ябълка, но се комбинира добре и с чубрица. Може да се открие като канелени пръчици (настъргват се или се добавят цели) или канела на прах.

Канелата е важна подправка в турската и близкоизточната кухня, където се използва за ароматизиране на ястия от пилешко и агнешко месо. Може да се използва за подчертаване на аромата на домашен пай, къри, тагини, гювеч, печени зеленчуци, сос болонезе или задушени плодове.

Кориандър

КориандърЛистата от кориандър имат характерен земен и лимонов вкус, докато този на семената е топъл, пикантен и с цитрусов аромат при смачкване.

Използвайте листа от кориандър суров или ги добавяйте към храната в края на готвенето. Семена от кориандър обикновено се използват в индийски ястия. Запържете ги леко в сух тиган и ги добавете цели или натрошени.

Листа от кориандър са подходяща подправка към салати, супи, рибни и пилешки ястия. Може да ги комбинирате с лайм и лют червен пипер.

Копър

КопърКопърът има силен вкус, често сравняван с резене, звезден анасон и целина. За предпочитане е да се използва пресен, а не сушен и, ако е възможно - използвайте само листата без стъблото.

Копърът е популярна подправка в руската, източноевропейската, гръцката и скандинавската кухня. Той е добро допълнение към извара, нискомаслено крема сирене, омлети, морски дарове, картофени салати и краставици.

Кимион

Кимион на прахСлед черен пипер, кимионът е най-използваната подправка в света. Тя е ароматна, без прекалено много пикантност. Кимионът подхожда на почти всяко ястие, но особено на агнешко, дивеч, боб и ориз. Пресни семена от кимион, сухи печени и след това смлени, осигуряват по-богат вкус от кимиона на прах. Комбинирайте с риган и чили за мексикански привкус или с кардамон, кориандър и куркума за вкус от Индия.

 

Джинджифил

ДжинджифилДжинджифилът е пиперлив, лимонен и леко сладък, с остър аромат. Най-често приложение в кулинарията намира пресният корен от джинджифил, който след това може да бъде нарязан или настърган. Може да се открие и под формата на прах.

Използва се за подправяне на сладки и солени ястия. Пресен джинджифил може да бъде настърган и смесен с къри и картофки за печене или да се поръси върху месо преди печене или барбекю. Може да се използва в салатни дресинги или добавен към ориз.

Риган

РиганРиганът е популярна подправка в гръцката и средиземноморската кухня. Има топъл, ароматен, леко горчив вкус и силен аромат. Пресните листа риган могат да бъдат нарязани на ситно или добавени цели. Може да се използва за мариноване на месо, птици и морски дарове преди печене, в ястия с яйца, хляб, печива и салати. Също така е страхотен в спагети болонезе и доматена салса. Майоранът е добър заместител на риган, но има по-мек вкус.

Магданоз

МагданозМагданозът има леко горчив, тревист вкус, който не заличава вкуса другите съставки. Магданозът с плоски листа се предпочита от готвачите, издържа на топлина добре и е много вкусен. За декорация по-често се използва къдрав магданоз.

Магданозът подхожда на печено агнешко месо, пържола на скара, риба, пиле, зеленчуци, картофени ястия, омлети, меки сирена, маринати, дресинги, сосове и супи.

Градински чай

Градински чайГрадинският чай е със средиземноморски вкус подобно на розмарин, с повече лимон и евкалипт. Най-добре се използва пресен и в малки количества. За разлика от някои билки, градински чай не губи вкуса си при продължително готвене.

Градинският чай е традиционна подправка в италианската и френската кухня, добавя се към месо, птичето месо и често се нарязва и разбърква в тестени изделия и ньоки.

Естрагон

ЕстрагонРоден в Сибир и Западна Азия, естрагонът е ключова билка във френската кухня. Добавя в храната отличителен, горчиво-сладък аромат подобен на сладък корен (женско биле) и има аромат, подобен на звездния анасон. Комбинира се добре с птиче месо, риба, яйчни ястия, говеждо и зеленчукови супи. Трябва да се добави в края на времето за готвене, тъй като топлината намалява вкуса му. Може да се добави и към салатни дресинги.

Мащерка

МащеркаМащерката е със силен, леко ментов вкус и фин аромат. Лимонената мащерка е друг сорт и подхожда добре на супи и зеленчукови ястия.

В зависимост от сорта, който използвате, мащерката може да бъде фино нарязана или прибавена на цял стрък. За разлика от повечето билки, тя се нуждае от дълго време за готвене, за да освободи пълния си вкус.

Добавете цели клончета към бавно приготвени ястия и ги извадете в края. Мащерката успешно се комбинира с други билки като розмарин, магданоз, градински чай, чубрица и риган. Тя може да ароматизира повечето меса, включително пиле и дивеч (като марината или в сос) и е вкусно допълнение към печени зеленчуци. Поставете клонче в пилето, заедно с пресен лимон, преди печене. Съчетайте мащерка с червен пипер, риган и лют червен пипер, както и с канела, индийско орехче и лют червен пипер за ястия от карибския регион.

Куркума

КуркумаКуркумата се отличава с наситения си жълт цвят, поради което понякога се използва като по-евтина алтернатива на шафрана, въпреки че са доста различни.

Куркумата се използва в много южноазиатски ястия. За намек за Северна Африка, използвайте куркума с джинджифил в месни и зеленчукови ястия или придайте аромат на ориза с него. Използвайте малко куркума, тъй като в процеса на готвене, вкусът й се засилва.

Приспособяване на вкуса към по-ниски количества сол

Намаляването на количеството сол в храната (без използването на солени заместители) е предпочитаният начин да подобрите здравето си, въпреки че може да отнеме известно време, тъй като храната може първоначално да Ви се струва безвкусна. Въпреки това, в рамките на две-три седмици ще свикнете с вкуса на по-малко сол. През това време рецепторите за солен вкус в устата стават много по-чувствителни към солта и ще започнете да долавяте солен вкус в нещо, което преди това сте яли, без да сте знаели, че съдържа сол. Използването на други източници на аромат, като билки, подправки, черен пипер, оцет, лимонов сок и лют червен пипер, може да подобри напълно вкуса на храната, за да направи прехода още по-лесен за вас. След като рецепторите за вкус на солта са се приспособили, ще откриете, че храната с високо съдържание на сол ще има вкус. Същото се отнася и за мазни и сладки храни.

Намаляване на солта в преработени храни

Още по-важно, ограничете приема на обработени и приготвени храни (хранителни стоки и ресторанти), тъй като тези храни съставляват повече от 70% от дневния ни прием на сол, докато добавената сол съставлява само около 10% (останалата част идва от естествено срещаща се сол).

В момента съществува огромен натиск върху хранителната промишленост за намаляване на съдържанието на сол в преработените храни, които продават. Много изследвания са насочени към намиране на начини за намаляване на солта в храните, без това да засягат вкуса и текстурата. Решенията досега варират от просто използване на калиева сол до използване на фини кристали на сол, които, дори в малко количество, могат да дадат интензивен солен вкус. Подобрителите на вкуса също са изследвани като начин за увеличаване на соления вкус, така че нивото на солта може да бъде намалено.

Още по темата:

5.0, 1 глас

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/nutrition/herbs-and-spices
https://www.wellandgood.com/good-food/salt-alternatives/
http://thechart.blogs.cnn.com/2011/02/04/are-nonsodium-salts-healthier-than-traditional/
http://www.worldactiononsalt.com/less/how/other/

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиРецептиЛюбопитноАлт. медицинаНовиниСпортСнимкиЛайфстайлСъставкиВидеоЕ-тата в хранитеЛечения