Начало Медицинска енциклопедия Лечения Необходим ли Ви е допълнителен прием на витамини?

Необходим ли Ви е допълнителен прием на витамини?

Необходим ли Ви е допълнителен прием на витамини? - изображение

Хранителните добавки, съдържащи витамини и минерали, спадат към средствата, изписвани без рецепта, които са достъпни в аптечните мрежи.

В някои случаи лекуващият ни лекар е човекът, който ни насочва към една или друга добавка, главно поради медицински съображения.

Много често сами решаваме да започнем да приемаме определени добавки, поради информация, която сме прочели или чули за доказаните ползи от употребата на съответните препарати.

Рационалният хранителен режим обикновено снабдява организма с всички необходими за правилното функциониране субстанции.

Има ситуации, при които тялото ни се нуждае от по-високи количества от определени елементи, поради което е необходимо да си ги набавяме под формата на добавки.

Необходим ли Ви е допълнителен прием на витамини?

Ако се самоопределяте в някоя от следните рискови категории, е препоръчително да си набавите съответните елементи:

  • Тютюнопушене:

ТютюнопушенеЕдна цигара разрушава около 15 до 30 милиграма аскорбинова киселина (витамин С). Необходимото дневно количество според Световната здравна организация е в порядъка на 70 милиграма.

Простата сметка показва, че пушачите се нуждаят от доста по-големи количества витамин С.

В допълнение трябва да се отбележи, че цигареният дим води до окислителни процеси в кожата, предизвиква образуване на свободни радикали и ускорява процесите на стареене.

Една кутия цигари дневно води до намаление на защитните сили на организма, влошава общото здравословно състояние и е причина за преждевременно състаряване на кожата.

Ако не можете да се откажете от вредния си навик, превантивно се препоръчва да приемате витамин С и витамин Е добавка, които имат изразени антиоксидантни свойства.

  • Бременност:

БременностДори при правилен и здравословен хранителен режим при планиране на бременността се препоръчва допълнителен прием на фолиева киселина.

Този витамин участва в реализирането на множество процеси, свързани с правилния растеж и развитие на плода, предпазва от преждевременно раждане и спонтанен аборт.

Дефицитът на фолиева киселина през първия триместър от бременността се асоциира с повишен риск от развитие на аномалии в изграждането на скелета и невралната тръба (spina bifida).

Препоръчва се поне един месец преди забременяване и през първите три месеца от бременността да се приема по 400 микрограма фолиева киселина.

  • Непълноценно хранене:

Недостатъчен прием на плодове и зеленчуциНедостатъчният прием на пресни плодове и зеленчуци може да доведе до дефицит на редица микронутриенти, като например витамин Р (рутин), витамин Н (биотин), бета-каротин, витамин К, калий и други.

Препоръчва се ежедневна консумация на поне два различни вида плодове и зеленчуци.

Забързаното ежедневие, стресът, консумацията на полуфабрикати и мазни храни води до недостатъчност на много субстанции в организма, което от своя страна е рисков фактор за развитие на различни заболявания.

В случаите, при които промяната в хранителния режим е "мисията невъзможна", се препоръчва прием на комбинирани хранителни добавки, съдържащи целия необходим набор от витамини и минерали.

  • Вегетарианство:

ВегетарианствоРазличните форми на вегетарианство крият риск от развитие на железен дефицит или дефицит на витамин В12, които се съдържат основно в храните с животински произход.

На най-висок риск са изложени веганите, които консумират само растителна храна.

Отсъствието в менюто на риба и месо води до намаляване на нивото на хемоглобина в кръвта, световъртеж, обща слабост и бърза уморяемост.

В случай, че консумирате млечни продукти и яйца, рискът да развиете недостатъчност е по-нисък.

Препоръчва се допълнителен прием на добавки, съдържащи желязо и витамин В12.

  • Не прекарвате достатъчно време на открито:

Недостатъчен престой на откритоНеобходими са ни приблизително 20 минути дневно на пряка слънчева светлина, за да си набавим необходимото количество витамин D.

Липсата на слънце през зимните месеци е една от причините за развитие на хронична умора, депресия, раздразнителност.

Недостатъчният престой на открито може да се дължи и на други причини (професионални, религиозни).

Препоръчителният ежедневен прием на витамина е 400 до 600 международни единици, като за оптималното му усвояване и реализиране на многобройните му ефекти, е достатъчно да постоите 15 до 20 минути с открито лице и ръце на пряка слънчева светлина. Може да си набавите необходимата доза слънце докато се разхождате в парка или си пиете кафето на терасата.

  • Често боледувате:

Често боледуванеВ случай, че често ставате мишена на бактериални и вирусни инфекции, е необходимо да повишите активността на имунната си система.

Активната имунна система се справя с микробите и не позволява размножаването им в организма.

Повишен риск съществува през студените месеци от годината, когато по-рядко се проветряват помещенията, по-рядко консумираме пресни плодове и зеленчуци.

Препоръчва се прием на поливитаминни средства, които ще Ви спестят честите настинки, развитието на усложнения и допълнителните разходи за антибиотици.

 

  • Генетична предразположеност за остеопороза:

Генетична предразположеност за остеопорозаАко родителите Ви страдат от това заболяване, рискът да го развиете нараства двукратно.

Заболяването засяга по-често представителите на женския пол, във възрастта след 50 години, в резултат от настъпване на хормонални промени, свързани с менопаузата.

При тежките форми болестта протича с изразен болков синдром и развитие на патологични или спонтанни фрактури.

Необходимо е ранно предприемане на профилактични мерки за намаляване на риска от развитие на остеопороза, които се състоят главно в прием на калций и магнезий, витамин D и оптимален двигателен режим.

Високата здравна култура и информираност ни помагат да взимаме правилните решения, касаещи здравословното ни състояние.

Необходимостта от допълнителен прием на витамини е наложителна само при данни за повишени нужди или недостатъчно снабдяване на организма от естествените източници.

Прекомерната употреба на добавки и злоупотребата с тях излишно натоварва организма и може да има обратен ефект.

5.0, 9 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛюбопитноЛеченияЛайфстайлМедицински изследванияБотаникаЗдравни съветиСпортИсторияСнимкиХранене при...Здравни проблемиНовиниОрганизацииИнтервютаСъставкиАлтернативна медицинаСпециалистиЗаведенияСоциални грижиПроизводителиАнкетиРецептиДиетиЕ-тата в хранитеКлинични пътекиНормативни актове