Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Домашни и натурални средства срещу остеопороза

Домашни и натурални средства срещу остеопороза

Домашни и натурални средства срещу остеопороза - изображение

Остеопорозата е широко разпространено заболяване, особено сред жените над 50 годишна възраст. Въпреки че се асоциира по-скоро с жените в напреднала възраст, остеопорозата може да засегне и по млади хора.

При нормално протичане на процеса на растеж и развитие на костната система, с растежа на костите, те стават по-силни и по-дълги. Около 20 годишна възраст костите достигат до 98 % от плътността си и се задържат в оптимална здравина до около 30 годишна възраст. След 30 годишна възраст костната маса и плътност започва да намалява с бавни темпове.

Остеопорозата буквално означава порести кости. Това означава, че костите са загубили такава част от костната си плътност, че са силно предразположени към счупване (фрактури). Тя е обявена като „тихо заболяване” поради факта, че няма характерни симптоми докато не настъпи сериозно увреждане на костите.

За да се предотврати и да се лекува успешно остеопорозата, е необходимо добре да се познават факторите, които я предизвикват или увеличават риска за развитието й. Най-значимите от тях са:

Ранна менопауза. Хормоналните промени (намаляване на естрогенните нива), съпътстващи периода на менопаузата са сериозен фактор водещ до загуба на костна тъкан. Колкото по-рано една жена навлезе в периода на менопаузата, толкова по-голям е рискът от остеопороза. Рискът се увеличава и след хирургическа менопауза – отстраняване на матката или яйчниците в ранна възраст и не е назначена хормонална заместителна терапия. Ако е отстранена само матката, а яйчниците са запазени, жената най-вероятно ще усети признаците на менопауза около 50 годишна възраст (средно) и рискът при нея няма да се увеличи значително.

 

Наследственост. Много жени с остеопороза имат поне един член на семейството, който се е сблъскал с това заболяване. И все пак, липсата на семейна история за остеопороза не изключва възможността от развитието й. 

Недостиг на калций и витамин Д. Калцият и витамин Д са от основно значение за усвояване на калция от храната и отлагането му в костите, което от своя страна поддържа костната плътност и здравина в оптимални граници. Недостатъчният прием или непълноценното усвояване на калция предизвиква недостиг на калций в кръвта, който организмът си набавя като го извлича от костите. 

Алкохол. Смята се, че малки количества алкохол (3 до 4 питиета за седмица) всъщност помагат на тялото да запази калция и предпазват от развитие на остеопороза чрез повишаване на естрогенните нива, но по-големите количества доказано правят костите по-слаби и вреди на цялостното здраве. От друга страна, повишените нива на естроген в съчетание с умерен прием на алкохол повишава риска от рака на гърдата, което води до извода, че най-добрия вариант е алкохолът да бъде изключен изцяло от ежедневието. 

Кофеин. Прекомерният прием на кофеин, независимо дали кафе или други напитки, съдържащи кофеин може да подпомогнат загубата на калций. В действителност загубите не са толкова големи, затова може да ограничите приема на кофеин до 3 чаши на ден или 4 чаши чай, като избягвате други кофеин съдържащи безалкохолни и енергийни напитки.

Тютюнопушене. Жените, които пушат са предразположени към по-ранно настъпване на менопаузата, отколкото непушачите, което от друга страна увеличава риска от развитие на остеопороза.

Бременност. Рискът от развитие на остеопороза е по-голям при жени, които никога не са раждали. Въпреки че, бременността понижава риска, не е известно дали многоплодна бременност допълнително понижава риска или го увеличава.

Протеин. Консумацията на по-голямо количество протеини, отколкото в действителност организма се нуждае, води до загуба на калций. Ако с течение на времето, тази загуба на калций не се компенсира с храната, ще доведе до намаляване на калция и в костите. 

Понижена физическа активност. Доказано е, че редовната физическа активност и упражнения е от изключителна важност за поддържане на здрави кости. 

Продължителна употреба на някои лекарства. Дългосрочният прием на кортизон (стероид) може да намали здравината на костите. 

Пол, раса. Жените са няколко пъти по-склонни към развитие на остеопороза спрямо мъжете и хората от бялата раса, са по-предразположени, отколкото хората с тъмна кожа. Броят на чернокожите жени, развили остеопороза е далеч по-малко от белите. Хората с азиатски произход също са с по-висок риск от развитие на остеопороза.

Никога не е твърде рано да се започне с превенцията на остеопороза, която на първо място включва изключване или минимизиране на действието на изброените рискови фактори. Следващата стъпка е използването на някои достъпни домашни и натурални средства срещу остеопороза, които освен, че може да предотвратят остеопороза, могат да се използват и за подпомагане на лечението й.

Домашни средства срещу остеопороза

Фъстъчено масло

Според скорошни проучвания относно храненето и остеопорозата, е установено, че магнезият е важен компонент в укрепването, възстановяването и опазването на костите. Може да получите 50 мг магнезий с приема на 2 супени лъжици фъстъчено масло.

 

Ябълки

Борът е минерал, който подпомага задържането на калция в костите. Установено съдържание на бор в ябълки и някои други плодове като круши, фурми, стафиди, праскови и грозде. Съдържа се също и в ядки като бадеми, лешници и фъстъци.

 

Банани

Изяждайте по един банан всеки ден, за да поддържате костите си здрави. Изследвания са установили, че жените, които приемат достатъчно калий с храната имат значително по-здрави кости. Смята се, че това е свързано със способността на калия да поддържа кръвните нива на минералите в здравословни и балансирани нива, така че да не се налага тялото да изтегля калция от костите. 

Броколи

Порция броколи на ден е достатъчна, за да осигури необходимите дневни нужди от витамин К, а според някои проучвания, жените след менопаузата с ниски нива на витамин К са по-склонни да развият остеопороза.

 

 

 

Портокалов сок

Портокаловият сок доставя витамин С на организма, който е необходим за предотвратяване на остеопорозата. 

Сок от ананас

Чаша пресен сок от ананас доставя на организма манган, който също има отношение към здравето на костите. Други източници а манган са овесени ядки, орехи, боб, спанак.


Тофу

Тофу е хранителен продукт с азиатски произход, който е произведен от соево мляко. Соята дава заявка за потенциален костен заздравител. Тя съдържа богато количество протеини, които действа като слаб естроген в организма, което може да помогне на жените да възстановят здравината и силата на костите.

Мляко

Когато става въпрос за здрави кости, доставянето на достатъчни нива на калций и витамин Д е задължително. Една чаша мляко на ден може да осигури от 100 до 1200 мг калций.

Сьомга и сардини

Освен че са изключително вкусни риби, сьомгата и сардините са богати на калций и витамин Д.

 

Калций. Ако не получавате достатъчно калций в диетата си, не забравяйте да си го доставяте допълнително като добавка. Някои трикове може да ви помогнат да повишите калция в диетата си:

  • Използвайте мляко, вместо вода като приготвяте зърнена закуска, горещ шоколад или супа.
  • Заместете половината от количествата на майонезата в ястията или салатите с кисело мляко.
  • Заменете сметаната в кафето си с мляко.

Витамин Д. Човешкото тяло е способно самостоятелно да синтезира витамин Д, под въздействието на слънчевите лъчи. Прекарването на достатъчно време на слънце може да осигури по-голямата част от необходимото количество витамин Д. Някои храни естествено съдържат витамин Д, а други като зърнени и млечни продукти са допълнително обогатени. Подходящи хранителни източници на витамин Д са риби (сьомга, риба тон, скумрия), масло от черен дроб на треска, говежди черен дроб, яйчен жълтък, сирене, обогатени зърнени закуски, млечни продукти, кисело мляко.

Как да се храним при остеопороза може да откриете в темата Хранене при остеопороза. 

Билки срещу остеопороза

Някои билки и добавки притежават потенциал да спрат или да намалят загубата на костно вещество, дължаща се на остеопороза. Сред тях са: 

Соя

Соята съдържа изофлавини, които са естроген-подобни съединения помагащи за запазване на костната плътност и здравина.

Черен кохош

Черният кохош съдържа фитоестрогени, които предотвратяват загубата на костна маса при остеопороза. Изследвания от 2008 година са установили, че черният кохош насърчава формирането на костите при лабораторни животни, но са необходими допълнителни изследвания и доказателства за използване на тази билка за лечение на хора. Може да се открие в изсушен вид и като тинктура.

 

 

Дъбравник

Тази билка е широко използвана за предотвратяване и лечение на остеопороза. Тя помага за изграждането на костна маса, освен това има диуретично, противовъзпалително, слабително и деконгестивно действие. 

Коприва

Копривата е полезна на протеин, фосфор, магнезий, калций и желязо, които са от съществено значение за здравината на костите. Може да се употребява като чай или капсули. Препоръчва се приема на около 3 чаши дневно. 

Хвощ

Хвощът е добър източник на силициев диоксид, а силицият от друга страна е нужен на организма за усвояването на калция. Хвощ може да се употребява под формата на чай или като изсушена билка (400-500 мг/ден). Силициевият диоксид, който хвощът доставя на организма помага за укрепване на костите, ноктите и косата.

 

 

Люцерна

Люцерната е богата на минерали като калий, фосфор, магнезий и калций. Също така, има способността да подпомага абсорбцията на хранителните вещества. Може да добавите шепа кълнове от люцерна в ежедневното си меню. 

Куркума

Билкарите препоръчват тази билка за редица заболявания, включително остеопороза, хипертония, кожни проблеми, алергии. Куркумата съдържа кумарин, който насърчава формирането на костите и предотвратява загуба на костна тъкан.
Куркумата трябва да се използва предпазливо, ако приемате медикаменти за разреждане на кръвта! 

Космат дъб

Космат дъб (Epimedium) влиза в състава на редица билкови продукти предназначени за лечение на остеопороза, а също и в тоници за подхранване на косата. Флавоноидът икариин е сред основните съставки на косматия дъб и се отличава със стимулиращо костната регенерация действие, противовъзпалителни и афродизиачни свойства. Изследователски доклади съобщават, че икариин подпомага растежа на костите и намалява загубата на костна тъкан като предотвратява клетъчната смърт на остеобластите (клетките, изграждащи костта).

Вратига

Вратигата е билка, използвана в древността за облекчаване на раждането и регулиране на менструалния цикъл, но също така е полезна при лечение на остеопороза. В нея се съдържат някои химични съединения, които облекчават болката и възпалението на ставите, често срещани при остеопороза. Вратигата не бива да се приема с лекарства за разреждане на кръвта!


Червена детелина

Смята се, че червената детелина съдържа естроген-подобни съединения. Тъй като естественият естроген при жените потиска костната резорбция, то следва, че тази билка би могла да предизвика известно подобрение. Може да се приема под формата на чай или капсули. Препоръчва се приема на 3 чаши на ден, а капсулите се приемат според указанията на опаковката.

Други билки, които се препоръчват в борбата с остеопороза са магданоз, глухарче, женско биле и щир.

Акупунктура


Акупунктурата е терапия, прилагана в традиционната китайска медицина. Практиката включва поставяне на много тънки игли в точно определени точки на тялото. Смята се, че това стимулира различни функции и органи в тялото, които подпомагат оздравяването и възстановяване на увредените тъкани. Често този метод се комбинира с билкова терапия. 

Тай Чи


Тай Чи е древна китайска практика, която използва поредица от пози на тялото, които се извършват леко и плавно преминават една в друга. Смята се, че това подобрява имунната функция и общото благосъстояние при по-възрастните хора. Също така, Тай Чи, подобрява мускулната сила и координация, намалява сковаността и болката в ставите, подобрява баланса и координацията.

Спорт срещу остеопороза

Упражненията са едно от най-полезните неща, към които може да прибегнете, за да предотвратите остеопорозата. Редовното и умерено натоварване на опорно-двигателния апарат подсказва на тялото да произвежда повече костни клетки, увеличава костната маса и ги прави по-плътни. Упражнения, свързани с носене на тежестта на тялото, при които костите работят срещу силата на гравитацията, за да ви държат в изправено положение отговор са от изключителна полза. Такива са ходене, бягане, танци и аеробика. Други подходящи упражнения може да научите в Упражнения срещу остеопороза за всеки ден.

Информацията предоставена в тази статия е с информативна цел и не бива да се използва като заместител на консултация с лекар. Преди да предприемете каквато и да е форма на алтернативна терапия, трябва да потърсите мнението на лекуващия Ви лекар!

4.4, 7 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

НовиниЗдравни съветиЛюбопитноСпортМедицински изследванияКлинични пътекиЛайфстайлХранене при...Здравни проблемиОрганизацииИнтервютаЛеченияАлтернативна медицинаИсторияБотаникаСпециалистиЗаведенияСъставкиНормативни актовеЕ-тата в храните