Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Алтернативни методи за лечение на синдром на неспокойните крака

Алтернативни методи за лечение на синдром на неспокойните крака

Алтернативни методи за лечение на синдром на неспокойните крака - изображение
  1. Диета и начин на живот при синдром на неспокойните крака
  2. Хомеопатия при синдром на неспокойните крака
  3. Билки при синдром на неспокойните крака
  4. Добавки при синдром на неспокойните крака

Синдром на неспокойните крака (Restless legs syndrome, RLS) представлява неврологично нарушение, проявяващо се с необичайни усещания и стремеж за движение на краката, настъпващи предимно в легнало положение и в покой. Най-често съобщаваните симптоми са усещане за напрежение в краката, изтръпване, парестезии, крампи, усещане за парене, въпреки че тялото е отпуснато и готово за сън. Парадоксално е, че облекчение настъпва при раздвижване на краката.Тъй като това се случва предимно през нощта или в легнало положение, синдрома на неспокойните крака може да бъде причина за смущение в съня и непълноценна почивка. Като последица от недоспиването настъпват други нарушения като хронична умора, раздразнителност, агресивно поведение, проблеми в училище или работата.

Синдромът на неспокойните крака се проявява по-често при жените, отколкото при мъжете. Може да настъпи във всяка възраст, но по-често е при възрастни. Относително често настъпва по време на бременност, особено през втория триместър.

Симптомите може да се различават по продължителност и тежест при всеки човек. Някои хора изпитват леки симптоми, с прекъсвания, докато при други симптомите стават по-тежки с всеки изминал епизод.

Причината за поява на синдрома не е напълно изяснена, но според редица учени има тясна връзка между начина на живот и честотата на симптомите. Предполага се, че в основата на състоянието са променени нервни импулси в крайниците, предимно в краката. И въпреки че, на пръв поглед, мускулите са засегнати в най-голяма степен, основната причина за симптомите е неврологична.

Още за същността на заболяването може да прочетете тук.

Мускулните релаксанти и успокоителните са най-широко използваните конвенционални лекарствени средства при това оплакване. Обикновено синдрома на неспокойните крака реагира много добре на домашни средства и методи. Прогнозата му е изключително благоприятна, тъй като не води до сериозни увреждания на функцията на краката. Алтернативните методи за лечение на синдром на неспокойните крака включват диетични промени, хранителни добавки и някои билки.

Диета и начин на живот при синдром на неспокойните крака

Диета

Храненето е важен фактор за правилното функциониране на нервната система, поради което няма как да бъде пренебрегната ролята му за развитието и контрола на състоянието. Придържането към здравословна диета може да помогне за облекчаване на симптомите и насърчаване на съня:

Ограничете алкохола, кафето, както и храни, които възбуждат нервната система като шоколад и сладкиши, особено вечер, реди лягане.

Откажете цигарите! Тютюнопушенето може да предизвика напрежение и нервност в организма, което да окаже влияние върху съня.

Лекарства. Понякога, лекарства приемани за други условия може да пречат на мускулите да се отпуснат напълно или да предизвикват безсъние. Консултирайте се с лекуващия си лекар, за да установите дали приеманите лекарства допринасят за поява на синдрома на неспокойните крака.

Хигиена на съня

Синдрома на неспокойните крака значително нарушава съня, поради което е нужно всички допълнителни фактори, които имат подобен ефект да бъдат намалени или изключени изцяло.

За да подпомогнете заспиването вечер, лягайте всеки ден по едно и също време. Може да си прилагате определени "ритуали", като топла вана, филм или музика, които да ви предразполагат и помагат на организма по-лесно да се настройва за сън.

Понякога, спането с чорапи води до значително облекчение на симптомите и подобрение на съня. Вероятно поради факта, че така краката остават топли и защитени.

Може да си направите дневник, в който да отразявате кое пречи и кое подпомага съня Ви.

Намалете стреса

Стресът често играе роля в появата на синдрома на неспокойните крака, поради това, всичко, което помага за намаляване на стреса, може да помогне за намаляване на симптомите. Подходящи са техники за релаксация като медитация, дихателни практики и автогенен тренинг.

 

 

Йога

Йогата доказано е от полза за хора, страдащи от синдрома на неспокойните крака. Според изследване, публикувано в списание за алтернативна и допълнителна медицина, жени страдащи от СНК, които практикуват йога имат по-леки симптоми, по-ниска степен на стрес и по-качествен сън.

 

 

Компреси

Опитайте да редувате топли и студени компреси на краката си, за да намалее болката и дискомфорта. Може, също така, преди лягане да вземете отпускаща вана или масаж. Това ще помогне на мускулите да се отпуснат.

Упражнения

Най-доброто лечение е превенцията. Съществуват доклади, че хората, които се упражняват 30 до 60 минути на ден изпитват по-малко умора и по-леки симптоми. Упражненията не трябва да бъдат силови и натоварващи. Ходене или леко бягане ще помогне за успокояване на краката и ще подобри качеството на съня.

 

 

Масаж

Когато усетите желание да движите краката си, започнете да ги триете и да ги масажирате по цялата им дължина, по посока на пръстите. Тези движения изпращат сигнали до мозъка и могат да намалят изтръпването и мравучкането. Ако това не помогне, седнете в леглото и здраво масажирайте прасците, за да им осигурите по-дълбока стимулация.

 

Хомеопатия при синдром на неспокойните крака

Сред препоръчваните хомеопатични лекарства срещу синдром на неспокойните крака и някои от по-характерните им показания са:

Рус токсикодендрон: подходящо средство при наличие на болки и втвърдяване в мускулите и ставите. Лицето може да бъде неспокойно, разтревожено, подозрително и депресирано. Симптомите се влошават през нощта и по време на лежане. Облекчение настъпва при движение, топлина и масажиране на краката.

Тарентула хиспана: подходящо за силно неспокойни, превъзбудени и нетърпеливи хора, изпитващи симптоми като изтръпване, потрепвания и резки движения. Облекчение настъпва от силно движение, танци, силен натиск или триене на краката.

Цинкум металикум: лицето, за което е подходящ цинкум често има неволеви движения на краката, съпроводени от психическа и физическа умора. Симптомите се влошават при умора, силен шум, докосване, алкохол. Облекчение настъпва от топлина и триене на краката.

Фосфорус: препоръчва се при наличие на спазми, изтръпване, скованост и резки потрепвания на пръстите на краката. Подобрение настъпва при лежане на дясната страна.

Магнезия карбоника: краката често се чувстват уморени, болезнени и неспокойни – особено забележими са признаците при продължителен престой в една и съща позиция. Възможно е да се наблюдават още спазми и болки в долната част на краката със слабост. Симптомите на неспокойните крака се влошават от промени във времето и затопляне в леглото.

Каустикум: при проява на синдрома на неспокойните крака предимно през нощта, често придружено от изтръпване, артритни или ревматични болки.

Арсеникум албум: подходящо за лица, които изпитват страх от това да са сами, тревожни и нервни като цяло. Нужда от постоянно движение на краката, особено през нощта, възможно е да се наблюдават и мускулни крампи в прасците. Допълнително показание е честа жажда за студена вода и нужда от компания.

Изборът на конкретен препарат, степента на разреждане и точната дозировка трябва да бъдат предписани от лицензиран хомеопат, на база на индивидуален преглед и интервю.

Билки при синдром на неспокойните крака


Билките, които намират приложение за облекчаване на симптомите на синдром на неспокойните крака са предимно релаксиращи и тонизиращи мускулите:

С тонизиращ ефект са млечен овес, готу кола, ашваганда или индийски женшен отдавна се използват при нервен дефицит. Чрез различни механизми, тези билки подобряват нервния тонус и дейността на ЦНС за контрол на мускулния тонус. Може да приемате една или няколко от тези билки, няколко пъти на ден в продължение на няколко месеца, за да настъпи постепенно подобрение.

Билки, релаксиращи мускулите се препоръчват преди лягане, за да подобрят качеството на съня. Такива са пасифлора (Passiflora incarnata), валериана, лайка и кава кава (Piper methysticum). Приемайте по една или повече от билките около час преди лягане. Ако не настъпи видим ефект при първия прием, може да увеличите дозата на другата вечер.

За да подберете най-подходящата билка или билкова комбинация се консултирайте с лекуващия си лекар!

Добавки при синдром на неспокойните крака


Витамин Д. В проучване е установена известна връзка между недостиг на витамин Д и СНК. Поради това, допълнителният прием на витамин Д може да подобри симптомите.

Магнезий. Магнезият е изключително важен минерал за нормалната мускулна дейност и е особено подходяща добавка при наличието на мускулни крампи. Освен под формата на хранителна добавка, магнезий може да си набавите и като пиете минерална вода, богата на мегнезий (100 мг/л).

Фолиева киселина. Фолиевата киселина помага за производството на червените кръвни клетки и следователно, за осигуряване на нужния кислород на клетките, който често е намален при синдрома на неспокойните крака. Богати източници на фолиева киселина са зелени листни зеленчуци, боб и портокалов сок.

В-комплекс. Друга важна добавка са витамини В комплекс. Те участват в синтеза на невротрансмитерите и дефицита им се свързва с мускулни потрепвания, изтръпвания на крайниците, както и други нервни симптоми. Приемайте витамините с храната, два или три пъти на ден (в зависимост от конкретния продукт). Комбинираният прием на витамини от група В, магнезий и калций може да доведе до значителен ефект още след няколко седмици.

Калций. Калцият е свързан с дейността на мускулите и мускулния тонус, поради което трябва да се включи като добавка.

Желязо. Желязото е част от молекулата на миоглобина, който е протеин отговорен за съхраняването на кислород в мускулите. Без достатъчно желязо, миоглобинът не може да побере достатъчно кислород и това може да стане причина за мускулни нарушения. Яжте храни, богати на желязо – черен дроб, пшенични зародиши, нетлъсто говеждо месо, зелени листни зеленчуци.

Източници:
http://www.healthline.com
http://www.besthealthmag.ca
http://www.naturalnews.com
http://www.medicinenet.com
http://www.motherearthliving.com

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛеченияСпортЗдравни съветиБотаникаАлтернативна медицинаЛайфстайлХранене при...ЛюбопитноНовиниИсторияСнимкиДиетиЗаболявания (МКБ)Медицински изследванияСпециалистиПроизводители