Речева терапия МКБ Z50.5
В рубриката речева терапия се разглежда помощ за възстановяването на говорната или речева дейност, на хора претърпели различни заболявания или състояния, при които след прекарана някаква травма се губи или нарушава речевата способност.
Допълнително по темата за логопедия може да прочетете в рубриката Речева терапия.
Речевата терапия включва оценка и лечение на комуникационни проблеми и речеви нарушения. Извършва се от логопеди. Техники за логопедия са артикулационна терапия, езикови интервенционни дейности и други в зависимост от вида на говор или езиково разстройство.
Логопедичната терапия може да е необходима за речеви нарушения, които се развиват в детска възраст или нарушения на речта при възрастни, причинени от нараняване или заболяване, като сърдечен удар или мозъчно нараняване. Говорните и езикови нарушения, които могат да се лекуват с речева терапия са:
Артикулационни нарушения — невъзможност правилно да се формират определени звуци от думите. Дете с това говорно разстройство може да изпуска, разменя, изкривява или добавя звуци от други думи. Пример за изкривяване на дадена дума би било да се каже „тази“ вместо „това“.
Нарушения във флуидността — касае се за нарушение в потока, скоростта и ритъма на речта. Заекването и претрупване са разстройства на плавността. Човек със заекване има проблеми с извеждането на звука и речта му може да е блокирана или прекъсната, или може да повтори част от цялата дума. Човек с претрупване често говори много бързо и слива думите.
Резонансни нарушения — възникват при спиране на въздушният поток в носната или устна кухина, при което се променят вибрациите, отговорни за възпроизвеждането на гласа. Резонансните разстройства често са свързани с цепка на небцето, неврологични разстройства или подути сливици.
Рецептивни нарушения — такива пациенти изпитват затруднения с разбирането на думи. Изглеждат незаинтересовани, когато някой говори. До това говорно нарушение могат да доведат и други състояния, като други езикови нарушения, аутизъм, загуба на слух и нараняване на главата.
Експресивни разстройства — то затруднява предаването или изразяването на информация. Такива пациенти имат проблеми с формирането на точни изречения, например използват неправилно глаголно време. Свързва се с увреждания в развитието, като синдром на Даун, загуба на слуха, травма на главата или медицинско състояние.
Когнитивно-комуникационни разстройства — комуникацията е затруднена, поради нараняване на тази част от мозъка, която контролира способността за мислене. Това може да доведе до проблеми с паметта, разрешаването на проблеми, затруднено говорене или слушане. Тя може да се причини неправилно развитие на мозъка, определени неврологични състояния, мозъчна травма или инсулт.
Афазия — това е придобито комуникационно разстройство, което засяга способността на човек да говори и разбира другите. Често се засяга и способността на човек да чете и пише. Инсулт е най-честата причина за афазия, въпреки че други мозъчни нарушения също могат да го причинят.
Дизартрия — това състояние се характеризира с бавна реч, поради слабост или невъзможност за контрол на мускулите, които се използват при говорене. Най-често се причинява от разстройства на нервната система и състояния, които причиняват парализа на лицето или слабост в гърлото и езика, като множествена склероза (МС), амиотрофична странична склероза (ALS) или инсулт.
Терапия
Преди започване на лечението, логопедът трябва да определи вида нарушение на речта. Възрастта на пациента също е от значение, тъй като има известни различия при терапията за деца и за възрастни.
Логопедия за деца
Логопедията може да се провежда в класната стая, малка група или самостоятелно, в зависимост от нарушението на говора. Логопедичните упражнения и дейности варират в зависимост от разстройството, възрастта и нуждите на детето. По време на речевата терапия между логопеда и детето се случват следните неща:
- Взаимодействат си чрез говорене, игра, използване на книги или снимки на предмети като част от езиковата намеса, за да се стимулира езиковото развитие.
- Моделират се правилните звуци и срички по време на играта, която е съобразена с възрастта на детето.
- Измислят се стратегии и задачи за домашна работа за детето и родителя.
Логопедия за възрастни
Логопедията за възрастни също започва с оценка, за да се определят нуждите и най-доброто лечение. Логопедичните упражнения за възрастни помагат с речта, езика и познавателната комуникация.
Терапията може също да включва промяна във функцията на преглъщане, ако е налице нараняване или медицинско състояние (болест на Паркинсон или рак на устната кухина), което да е причинило проблеми с преглъщането. Упражненията за речева терапия могат да включват:
- Решаване на проблеми, подобряване на паметта, организацията и други дейности, насочени към подобряване на когнитивната комуникация.
- Разговорни тактики за подобряване на социалната комуникация.
- Дихателни упражнения за резонанс.
- Упражнения за укрепване на мускулите около устната кухина.
Колко време продължава терапията?
За всеки човек речевата терапия е индивидуално разработена и отнема различно време. Времето, в което човек се нуждае от логопедия, зависи от няколко фактора, включително:
- възраст
- вид и тежест на говорното разстройство
- честота на терапията
- основно медицинско състояние и лечението му
Някои говорни нарушения започват в детството и се подобряват с възрастта, докато други продължават в зряла възраст и изискват дългосрочна терапия и поддръжка. Разстройство на комуникацията, причинено от инсулт или друго медицинско състояние, може да се подобри от лечението на заболяването и допълнително от речевата терапия.
Логопедичната терапия за малки деца е най-успешна, когато се започне рано и допълнително се практикува в домашни условия с участието на родител или друг човек, полагащ грижи.
Библиография
https://www.nationaljewish.org/directory/rehab/speech-language-pathology
https://www.healthline.com/health/speech-therapy
Коментари към Речева терапия МКБ Z50.5