Лице, намиращо се в моторно превозно средство на три колела и пострадало при неговото сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус МКБ V34
Сериозността на травмите на лице, намиращо се в моторно превозно средство на три колела и пострадало при неговото сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус, се характеризират от: големината, вида и натовареността на тежкотоварния автомобил или автобус; особеностите на триколесното моторно превозно средство; скоростта на движение на двете превозни средства; използването на защитно облекло и каска от водача на триколесното средство и др.
Автомобилът представлява моторно превозно средство с четири или повече колела с основна дейност превоз на пътници и товар. Според някои признаци автомобилите се разделят на: леки, товарни, тежкотоварни и автобуси. Автобусът е средство за транспорт с повече от 8 места за пътници, движи се определен маршрут и разписание.
Моторното превозно средство на три колела се движи с помощта на двигател с работен обем над 50 куб. см и със скорост, по-висока от 45 км/h.
Конструкцията му включва симетрично разположени едно отпред и две отзад или две отпред и едно отзад колела. За разлика от двуколесните моторни превозни средства, трите колела остават в контакт със земята при движение, а при завои разположението им е перпендикулярно спрямо пътя.
Триколесните моторни превозни средства са предпочитан и използван начин за моторизиран превоз с много части по света. Те създават в сравнение с двуколесните мотоциклети по-голямо удобство и комфорт и редуциране на умората и напрежението в мускулите на гърба и крайниците при придвижване на по-дълги разстояния.
Пътуването с триколесни моторни превозни средства има и своите рискове, тъй като не осигуряват голяма безопасност при катастрофи. Нямат почти никакви защитни елементи като предпазни колани, наличие на кабина и т.н.
За редуциране сериозността на уврежданията при инциденти служат подходящо облекло и предпазна каска. Дрехите се правят от защитна материя като например здрава и дебела кожа, която е по-устойчива на травматизъм и неблагоприятни атмосферни условия.
Якетата са създадени със здрави укрепления в областите на раменете, лактите и гръбначния стълб, а панталоните - на коленете и бедрата. Ръкавиците са направени така, че да осигуряват устойчивост на захвата на лостовете за управление при по-дълги пътувания. Ботушите са с капачки на глезените и петите и протектори на пръстите.
Обезопасяването на очите става чрез предпазната каска или защитните очила с цел да се защити например от насекоми, изхвръкнали камъчета, вятъра и др. Чрез тапите за уши се предотвратяват увреждания на слуха от шума, който предизвиква вятъра при по-високи скорости.
Алкохолът носи вина при предизвикване на повече от половината злополуки при водачи на моторни превозни средства на три колела според статистиката. Той нарушава реакциите и координацията на водача.
Разположението на нараняванията на лице, намиращо се в моторно превозно средство на три колела и пострадало при неговото сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус, е основно по крайниците и предната част на тялото. При първоначалния удар в частите на моторното средство се образуват охлузвания, кръвонасядания и разкъсно-контузни рани.
В резултат на удара в дръжката на кормилото се получават охлузвания и рани на дланите и пръстите и фрактури на костите на дланта.
Фрактури може да се установят на ребра и костите на горните и долните крайници.
При падане са възможни разкъсване на ставни връзки, счупвания в различни области на прешлени, многофрагментни счупвания на черепа, увреждане на мозъка, съпроводено с натъртване, кръвонасядане или кръвоизлив.
Уврежданията на вътрешните органи може да се изразят с кръвонасядания, разкъсвания на органите или откъсване от залавните им места.
В някои случаи в зависимост от обстоятелствата на злополуката е възможно прегазване от тежкотоварния автомобил или автобуса. Травматичните увреждания са множествени и тежки и зависят от големината и тежестта на превозното средство.
Основният механизъм за образуването им е притискането на тялото на пострадалия между движещото се колело и пътя, както и от триенето на колелото по тялото, неговото разтягане и влачене.
Наблюдават се специфични увреждания - охлузвания, кръвонасядания и зацапвания от кал, от отпечатъка на релефа на гумите по кожата и дрехите на жертвата. Образуването на циркулярни отслоявания на кожата от подкожната мастна тъкан се характеризира с големи рани и подкожни торбички, изпълнени с кръв и течна мазнина.
При прегазване през главата се образуват многофрагментни счупвания на костите на черепа и тежко увреждане на мозъчното вещество, съпроводено в някои случаи с пълното му размачкване. Вследствие на счупените кости се получава деформация на главата, разкъсно-контузни рани, охлузвания и кръвонасядания по кожата й.
При прегазване през гръдния кош се установяват множествени фрактури на ребра и на гръдната кост. Счупените части на ребрата могат да разкъсат белите дробове. Вътрешните органи се характеризират с откъсвания и разкъсвания.
Вследствие на прегазване през таза се установяват двойни вертикални характерни фрактури на тазовия пръстен и разкъсани тазови връзки. В някои случаи се получава и разкъсване на пикочния мехур и уретрата, разкъсване на кожата в слабините.
По-опитният и внимателен водач на моторно превозно средство на три колела може да предвиди как ще реагира водачът на тежкотоварен автомобил или автобус и съответно да адаптира положението, скоростта и дистанцията си. По този начин може да избегне или поне да намали тежестта на злополуката.
Прочетете още информация за видовете травми:
- Вътречерепна травма мкб S06
- Счупване на шийния отдел на гръбначния стълб мкб S12
- Счупване на ребро (ребра), стернум и гръдната част от гръбначния стълб мкб S22
- Травма на други и неуточнени органи на гръдната кухина мкб S27
- Други и неуточнени травми на гръдния кош мкб S29
- Счупване на лумбосакралната част на гръбначния стълб и таза мкб S32
- Счупване на ниво раменен пояс и мишница мкб S42
- Счупване на костите на предмишницата мкб S52
- Счупване на ниво китка и длан мкб S62
- Счупване на бедрената кост мкб S72
- Счупване на костите на подбедрицата, включително и на глезена мкб S82
- Счупване на стъпалото без счупване на глезена мкб S92
Коментари към Лице, намиращо се в моторно превозно средство на три колела и пострадало при неговото сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус МКБ V34