Мотоциклетист, пострадал при сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус МКБ V24
Тежестта на травматичните наранявания на мотоциклетист, пострадал при сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус, се определя от: вида, големината и натовареността на тежкотоварния автомобил или автобус; скоростта на движение на двете превозни средства; особеностите на мотоциклета и позата на мотоциклетиста по време на движение; носенето на предпазна каска; здравословното състояние на мотоциклетиста; теренните особености на местопроизшествието и др.
Мотоциклетът се определя като моторно превозно средство на две колела с наличие или без кош. Работният обем на двигателя е над 50 куб. см или до 50 куб. см, но чиято максимална скорост е повече от 50 км/ч.
Човекът, управляващ мотоциклета, се нарича мотоциклетист.
Поради различния си вид на употреба - за използване в градски условия, за дълго пътуване, за спорт, оф-роуд и състезания - мотоциклетите имат различия в конструкцията си и съответно различни характерни особености.
Днес мотоциклетите са един от най-предпочитаните, удобни и употребявани видове моторизиран транспорт в много държави. Превозът чрез мотоциклет е икономически ефективна алтернатива за придвижване. По този начин се избягват или намаляват градските задръствания.
Според статистиката причина за почти половината злополуки с мотоциклет е употребата на алкохол.
Смъртните случаи на мотоциклетисти са 30 пъти повече от тези на водачи на автомобили. Това се обуславя и от факта, че мотоциклетът няма почти никакви предпазни съоръжения.
Степента на уврежданията е в пряка зависимост от употребата на алкохол, по-високата скорост и размера на мотоциклета.
Сериозността на травмите при злополуки се намалява от наличието на каска и подходящо предпазно облекло. Дебелата и здрава кожа например, от която са изработени дрехите за мотоциклетисти, създава по-голяма устойчивост при пътни инциденти. Носенето на ясно видими жълти, оранжеви или ярко червени елеци и включването на фаровете на мотоциклета и през деня са фактори, водещи до намаляване на транспортните инциденти.
Уврежданията на мотоциклетист, пострадал при сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус, са локализирани на междинницата и на скротума - охлузвания и кръвонасядания, обширни разкъсно-контузни рани, вследствие на удара в резервоара на горивото.
В резултат на удара и триенето в дръжката на кормилото понякога се получават охлузвания и рани по пръстите и дланите на ръцете.
Фрактури могат да се появят на костите на крайниците и на ребрата.
При падане след сблъсъка може да се установят разкъсване на ставни връзки, компресионни счупвания на прешлените в шийната и поясната област на гръбначния стълб, счупвания на тазовите кости, многофрагментни счупвания на черепа и кръвонасядания, натъртвания или кръвоизливи на мозъка.
Появата на субарахноидални кръвоизливи и пукнатини в слепоочните кости е вследствие от падането на страничната част на главата.
Възможни са кръвонасядания на вътрешните органи, частични или пълни откъсвания и разкъсвания.
При по-тежки пътни произшествия се наблюдава черепномозъчна травма - основната причина за смърт на мотоциклетиста.
Понякога след сблъсъка и падането на мотоциклетиста следва прегазване от другото превозно средство. Механизмите за образуване на нараняванията в тези случаи се състоят в последователното притискане на тялото на жертвата между колелото, което се движи, и пътното платно; от триенето на колелото по тялото и разтягане и влачене на тялото.
Травмите са множествени, двустранни и тежки в зависимост от големината и тежестта на превозното средство и положението на тялото при прегазване.
Специфични са уврежданията от отпечатъците на релефа на гумите по тялото и дрехите на прегазения. Изразяват се с кръвонасядания и охлузвания по кожата и кални зацапвания по дрехите на пострадалия.
По кръстната, седалищната и бедрената област може да се образуват циркулярни отслоявания на подкожната мастна тъкан от кожата. Изразяват се с големи рани или подкожни торбички, пълни с кръв и течна мазнина.
Вследствие на прегазване през главата и образуването на многофрагментни счупвания на костите на мозъчния и лицевия дял на черепа се получават деформации, мозъчното вещество силно се уврежда чак до пълното му размачкване. Нерядко то излиза през образуваните рани и естествените отвърстия.
По кожата на главата се образуват обширни охлузвания и кръвонасядания, а също и разкъсно-контузни рани от фрагменти на счупени черепни кости. Наблюдават се повърхностни разкъсвания, а понякога и откъсване на ушните миди.
Вследствие на прегазването през гръдния кош се образуват множествени счупвания на ребра, на гръдната кост. Получава се деформация на гръдния кош. Фрагментите на ребрата причиняват разкъсвания на пристенната плевра и белите дробове. Възможни са фрактури на лопатките и гръбните израстъци на прешлените.
Образуват се разкъсвания, откъсвания или премествания на вътрешни органи.
При прегазване през корема се получава преразтягане на кожата, в резултат на което се образуват успоредни напуквания на кожата или големи цепковидни рани, разположени в слабинните гънки.
Поради голямото налягане, което се образува в коремната кухина, се получават в някои случаи перинеални хернии. Възможно е разкъсване на черния дроб на две части.
Прегазването през таза се съпровожда с характерни двойни вертикални счупвания на тазовите кости, придружени често с разкъсвания на тазовите връзки. Понякога са възможни разкъсвания на пикочния мехур и уретрата, разкъсвания на кожата в слабинните области.
Прочетете още информация за видовете травми:
- Вътречерепна травма мкб S06
- Счупване на шийния отдел на гръбначния стълб мкб S12
- Счупване на ребро (ребра), стернум и гръдната част от гръбначния стълб мкб S22
- Травма на други и неуточнени органи на гръдната кухина мкб S27
- Други и неуточнени травми на гръдния кош мкб S29
- Счупване на лумбосакралната част на гръбначния стълб и таза мкб S32
- Счупване на ниво раменен пояс и мишница мкб S42
- Счупване на костите на предмишницата мкб S52
- Счупване на ниво китка и длан мкб S62
- Счупване на бедрената кост мкб S72
- Счупване на костите на подбедрицата, включително и на глезена мкб S82
- Счупване на стъпалото без счупване на глезена мкб S92
Коментари към Мотоциклетист, пострадал при сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус МКБ V24