Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Натурални продукти храни и пробиотици Как да повишим синтеза на колаген с храни и добавки

Как да повишим синтеза на колаген с храни и добавки

Как да повишим синтеза на колаген с храни и добавки - изображение

Какво представлява колагенът и защо е важен?

Колагенът е широко признат в цялата индустрия за добавки благодарение на ефектите му против стареене и подобряване на вида на кожата. И, въпреки че със сигурност тези негови качества са полезни, то той е много повече от добавка за красота.

Колагенът е най-широко разпространеният протеин в организма. Той е основният компонент на съединителната тъкан в кожата, костите, мускулите, хрущялите, сухожилията, кръвоносните съдове и червата. Способността ни да произвеждаме колаген е от изключителна важност за оптимално функциониране на тъканите и органите.

Причината, поради която колагенът е известен като добавка против стареене е, че, с напредване на възрастта, намалява и естественото производство. На свой ред, недостатъчното му количество води до проява на признаците на стареене, като бръчки, загуба на коса, болки в ставите и други.

Кои храни помагат за увеличаване на производството на колаген?

Възрастта не е единственият фактор, който повлиява способността на организма да произвежда колаген. Начинът на живот също има голямо въздействие.

Накратко, нездравословният начин на живот, включващ лоша диета, висока експозиция на слънце, прекомерна консумация на алкохол, тютюнопушене, намаляват производството на колаген. Те са и едни от основните причини за по-ранна поява на видими признаци на стареене.

От друга страна, осигуряване на оптималните количества витамини и минерали, необходими на нашето тяло допринася за синтеза и запазването на колагена в нашето тяло.

Храни и добавки, които допринасят за повишено производство на колаген

Киви

КивиКивито е изключително богат на витамин С плод, а той е необходим за процеса на производство на пре-колагена. Ако в организма няма достатъчно витамин С, производство на колаген спира. Накратко, витамин С взаимодейства с аминокиселините глицин и пролин, за да се образува хидроксипролин - аминокиселина, която осигурява тройна спирална структура на колагена.

Тъй като хората не могат да произвеждат витамин С, трябва да получите адекватно количество от храната. Подходящи са домати, цитрусови плодове, киви, папая, ягоди и броколи.

Горски плодове

Ягода, малина и боровинка в чинияДокато витамин С е с важно значение за производството на пре-колаген, той също така служи като мощен антиоксидант. Антиоксидантите предпазват колагеновите клетки от разграждане, причинено от свободните радикали (токсини), които се срещат във въздуха, храната и водата.

Подобно на киви, горските плодове са друг голям източник на витамин С. Боровинки, къпини, малини и ягоди са мощни източници на антиоксиданти, които предотвратяват увреждането на свободните радикали.

Бадеми

БадемиБадемите съдържат високи нива на витамин Е, който е най-богатия антиоксидант в кожата. Той служи за неутрализиране на свободните радикали, които увреждат колагеновите клетки. Витамин Е взаимодейства с витамин С, за да стимулира образуването на колаген.

Освен това, бадемите са богат източник на мед - основен минерален, необходим за образуването на колагенни нишки. Този минерал активира ензим, който играе критична роля в производството на колаген. Той също така е антиоксидант, който помага да защитите колагена, след като се образува. Храните с високо съдържание на мед включват ядки, ракообразни и червено месо.

Моркови

морковиМорковите са богат източник на витамин А, който помага за възстановяване на колагена в увредена кожа. Сладките картофи, кайсии, пъпеш и манго са чудесни аналози.

Тъмнозелени зеленчуци

Тъмнозелени листни зеленчуциТъмно зелените зеленчуци са едни от най-хранителните сурови храни. Те са мощни източници на витамин А, витамин С и витамин Е - жизненоважни хранителни вещества за синтез на колаген, както беше споменато. Освен това, тъмнозелените зеленчуци като спанак, зеле, зелен фасул и броколи съдържат хлорофил (пигмент, отговорен за зеления цвят на растенията). Проучвания показват, че хлорофилът увеличава проколагена (прекурсор за образуване на колаген) в кожата.

Чесън

ЧесънЧесънът е богат на сяра и минерали, за които е доказано, че подобряват синтеза на колаген. Сярата също помага да се предотврати разграждането на колагенните влакна, така че е особено полезна за здравето на кожата и ставите. Яйцата, броколите, карфиол, лук, шалот, праз и зеле също са богати на сяра.

Тази мощна билка осигурява също липоева киселина и таурин, които помагат да се възстанови повреденият колаген. 

Стриди

Стриди с лимонСтридите са богат източник на цинк - основен микроелемент, който стимулира синтеза на колаген и е нужен за образуване на костите. Освен това е доказано, че цинкът забавя скоростта на разграждане на колагеновите клетки в гранулационната тъкан, което позволява по-бързо зарастване на раните.

Тиквени семена

Тиквени семкиПовечето семена и ядки са с високо съдържание на цинк, особено тиквените семки и кашу. И двете са бързи и лесни закуски и могат да дадат тласък на колаген, докато сте в движение.

Домати

Домати и доматен сок с босилекДоматите съдържат здравословна доза ликопен - аминокиселина, която предпазва кожата от вредното действие на слънчевата светлина. Прекомерната експозиция на слънце уврежда колагеновите влакна в кожата и ускорява процеса на стареене (т.е. появата на бръчките) и дори може да доведе до рак на кожата. Добавянето на домати към ежедневната диета може да помогне за запазването на младостта на кожата.

Алое вера

Алое вера гелГел от алое вера отдавна се използва за лечение и успокояване на рани. Причината за това е способността на алое вера да увеличава производството на колаген, когато се прилага локално (върху кожата) или дори се приема перорално (през устата). Стимулирането на растежа на клетките може да помогне за увеличаване на производството на колаген в кожата. Гел от алое може да се прилага директно върху кожата в чиста форма или под формата на готов продукт.

Още за ползите и приложението на алое вера може да научите в: Защо алое вера е полезно за здравето?

Водорасли

Водорасли на прах и сокСъставките в морските растения стават все по-популярни като част от рутинните процедури за красота. Това е така, защото повечето увреждания на кожата се дължат на "окисляване" - излагането на кожата на фактори като замърсяване, което може да увреди растежа на клетките. Водораслите са в състояние да предотвратят окисляването, като доставят на кожата на своята еластичност и колаген. Водораслите се предлагат в повечето магазини за здравословни храни под формата на добавки за прием през устата. Повече за тях може да прочетете в:

В кои животински храни се съдържа колаген?

Костният бульон, праховете от колагеновите протеини и желатинът също са невероятни суперхрани, стимулиращи синтеза на колаген. Високите концентрации на колаген се намират и в съединителната тъкан (т.е. сухожилия, лигаменти, хрущяли, кожа и кости) на животните. Приготвянето на тези животински части в костен бульон е чудесен начин за набавяне на биологичен колаген в нашата диета.

А колагеновите добавки?

Добавките са друга жизнеспособна опция за увеличаване на колаген в нашето тяло, но има някои важни фактори, които трябва да се имат предвид при избора на добавка на колаген.

Първо, винаги е най-добре да използвате хидролизиран колаген. В нативна форма, молекулите на колагена са твърде големи, за да може тялото ни да ги абсорбира ефективно. Когато се хидролизират, молекулите се редуцират до по-малки пептиди, които позволяват ефективна абсорбция. След това, качествената добавка на колаген трябва да съдържа витамин С, тъй като това позволява на тялото да използва аминокиселини глицин и пролин (от добавката за колаген), за да произвежда повече от нашия собствен колаген.

Повече за употребата и ползите от колагеновите добавки може да научите в:  Колаген: видове, полезни свойства и приложение.

Още по темата:

5.0, 2 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

https://medium.com/mauer-sports-nutrition/10-foods-that-increase-collagen-production-532255796ff4
https://www.drkellyann.com/all-about-collagen/can-increase-collagen-synthesis/
https://www.healthline.com/health/ways-to-boost-collagen

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноЛеченияЛайфстайлЗдравни съветиАлт. медицинаПатологияНовиниФизиологияБотаникаХранене при...СпортСнимкиПроизводителиХрани и ястия