Мотоциклетист, пострадал при транспортна злополука без сблъскване МКБ V28
Причините за произшествието на мотоциклетист, пострадал при транспортна злополука без сблъскване, са падане или сваляне от мотоциклета и евентуално следващо преобръщане.
Често падането без сблъсък се дължи на опит за избягване на дадено препятствие или на загуба на равновесие. Тя представлява нарушаване на взаимодействието между ЦНС и скелетната мускулатура по време на движение.
Загубата на равновесие е възможно да е следствие от: болести, свързани с ЦНС като хематом, тумор, енцефалит; употреба на алкохол, наркотици; високо или ниско кръвно налягане; заболявания на вестибуларната система и др.
Мотоциклетът се определя като моторно превозно двуколесно средство с наличие или без кош. Двигателят е с работен обем над 50 куб. см или до 50 куб. см, но чиято максимална скорост надвишава 50 км/ч.
Лицето, което управлява мотоциклета, се нарича мотоциклетист.
Конструкцията на различните модели мотоциклетите се характеризира с различни особености, тъй като имат разнообразен вид на употреба - за използване в градски условия, за дълго пътуване, за спорт, оф-роуд и състезания.
В днешно време мотоциклетите са масово използвани в много държави като един от най-предпочитаните, удобни и употребявани видове моторизиран транспорт. Придвижването с мотоциклет е икономически ефективна алтернатива за транспорт. Приоритет има и това, че с мотоциклета се избягват или намаляват градските задръствания.
Употребата на алкохол се оказва според статистиката причина за почти половината злополуки с мотоциклет.
Смъртните случаи на мотоциклетисти са 30 пъти повече от тези на водачи на автомобили. Голямо влияние оказва и това, че мотоциклетът няма почти никакви предпазни съоръжения.
Степента на уврежданията зависи от употребата на алкохол, по-високата скорост и размера на мотоциклета.
Сериозността на травмите при пътни инциденти се редуцира от носенето на каска и подходящо предпазно облекло. Дебелата и здрава кожа например, използвана за дрехите за мотоциклетисти, създава по-голяма устойчивост при пътни инциденти. Включването на фаровете на мотоциклета и през деня и наличието на ясно видими жълти, оранжеви или ярко червени елеци също спомага за редуцирането на транспортните инциденти.
Тежестта и обширността на травматичните увреждания на мотоциклетист, пострадал при транспортна злополука без сблъскване, се определят от: скоростта на движение на мотоциклета; особеностите на конструкцията на мотоциклета и позата на мотоциклетиста по време на движение; наличието на предпазна каска; теренните характеристики на произшествието и др.
Нараняванията по кожата се характеризират с охлузвания и кръвонасядания по кожата, различни по обширност разкъсно-контузни рани.
При падането е възможно получаването на счупвания на ребра, на кости на крайниците; компресионни фрактури на прешлените в кръстната и шийната област; скъсване на ставните връзки.
Ако падането се осъществи на страничната част на главата се получават пукнатини в слепоочните кости и субарахноидални кръвоизливи.
Вътрешните органи могат да получат кръвонасядания.
Преобръщането и удрянето в пътната настилка е съпроводено с импресионни или многофрагментни фрактури на черепа с увреждане на мозъка - натъртване, кръвонасядане или кръвоизлив; увреждания на гръдния кош; по-тежки фрактури - например на тазовите кости и т.н.
Появата на черепномозъчна травма е сериозно животозастрашаващо състояние, което често е причина за смъртните случаи при водачите на мотоциклет.
Възможни са разкъсвания на вътрешните органи в коремната и гръдна кухина вследствие сътресението на тялото.
Прочетете още информация за видовете травми:
- Вътречерепна травма мкб S06
- Счупване на шийния отдел на гръбначния стълб мкб S12
- Счупване на ребро (ребра), стернум и гръдната част от гръбначния стълб мкб S22
- Травма на други и неуточнени органи на гръдната кухина мкб S27
- Други и неуточнени травми на гръдния кош мкб S29
- Счупване на лумбосакралната част на гръбначния стълб и таза мкб S32
- Счупване на ниво раменен пояс и мишница мкб S42
- Счупване на костите на предмишницата мкб S52
- Счупване на бедрената кост мкб S72
- Счупване на костите на подбедрицата, включително и на глезена мкб S82
Коментари към Мотоциклетист, пострадал при транспортна злополука без сблъскване МКБ V28