Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Как да облекчим болки в гърба и кръста при кърмене

Как да облекчим болки в гърба и кръста при кърмене

Как да облекчим болки в гърба и кръста при кърмене - изображение

Новите родители обикновено са подготвени, че с появата на бебето, следват безсънни нощи и чести смени на пелените, но много от тях не очакват физическите предизвикателства, сързани с честото държане и носене на новороденото - болката в гърба и кръста е едно от тях.

Причини за болки в гърба и кръста по време на кърмене

Най-типичната причина за болки в гърба е остатъчната болка от бременността и раждането. Това се дължи на хормоналните промени през бременността, които предизвикват отпускане на тялото, а това понякога води до болка. Освен това, допълнителното тегло, което жената носи и разбира се, самото раждане също може да играе роля. В повечето случаи тази болка отшумява няколко седмици след раждането. Ако това не се случи, причината може да е друга.

Ако по време на бременността сте страдали от чести болки в гърба, качили сте повече килограми или сте имали наднормено тегло още преди това, вероятността да имате болки в гърба и кръста след раждането е по-голяма.

Друга вероятна причина за болките в гърба и кръста е неправилното позициониране на майката и/или бебето по време на кърмене.

Обикновено носенето на бебето не трябва да причинява болка в гърба, но, ако това се случва продължително време през деня, също може да има отношение към проблема.

Освен това, болките в гърба може да се дължат и на всяка една друга причина – травма, хронично заболяване и други.

Как да облекчим болката в гърба и кръста при кърмене

Справянето с болката в гърба и кръста по време на кърмене може да бъде трудна задача, поради ежедневното натоварване на болезнените зони и същевременно, ограниченията на медикаменти, които могат да бъдат използвани в този период. Ето какво може да бъде от полза:

Проверете позицията си

Неправилната поза при кърмене е един от най-честите проблеми, водещи до болка в гърба. Понякога малка промяна в позицията на майката е достатъчна да промени точките на натиск и да намали напрежението в болезнената област на гърба.

Позиции за кърменеНай-неподходяща в случая е позицията, при която сте седнала в леглото и се навеждате над бебето. Когато се навеждате, за да достигнете до бебето, това създава напрежение в гръбначния стълб и впоследствие – болки в гърба. За да избегнете това, винаги поставяйте бебето към гърдите, а не гърдите към бебето. Може да използват възглавници, за да повдигнете бебето до нивото на гърдите. Една от най-подходящите пози за кърмене при болки в гърба е гръбна позиция – навеждате се назад и бебето е върху гърдите Ви или странично лежаща позиция, при която бебето лежи до Вас на леглото. Ако все пак, предпочитате да сте в седнало положение, опитайте се да седнете на стол и да държите гърба изправен. Навеждането и извиването на гърба ще причини повече болка. По време на нощното хранене, може да подложите допълнителна възглавница за гърба си, която да облекчи напрежението.

Използвайте възглавница за кърмене. Днес в търговската мрежа може да откриете голямо разнообразие от възглавници за кърмене, които могат да бъдат наистина полезни.

Избягвайте да стоите продължително време права, тъй като това създава допълнителен натиск върху гърба.

Променете позицията си на спане. Опитайте се да спите в най-удобната и ергономична позиция.

Използвайте топлина

Затопляне на гърбаАко усещате гърба си стегнат и болезнен, прилагането на топъл компрес може да бъде от полза. Топлината увеличава еластичността на тъканите, което намалява напрежението на мускулите и успокоява раздразнените нервни окончания. Също така, подобрява кръвния поток в болезнената област и намалява количеството на токсините. Аналогично, може да използвате топла вана, вечер преди лягане. По време на кърмене, може да използвате подгряваща подложка на гърба, раменете или шията. Това ще помогне за отпускане на мускулите и облекчение на болката.

Билки за облекчение на болки в гърба и кръста при кърмене

Листа от коприва

Чай от листа от коприваБогатото съдържание на минерали, включително калций и калий, правят листата от коприва билков тоник, който ще Ви осигури енергия и подкрепа през целия ден. Освен това действа стимулиращо и на производството на кърма. Копривата е най-добре да се използва под формата на чай.

 

 

Хмел

Хмел шишарки и тинктураХмелът е билка с успокояващо действие и е подходяща за прием вечер, тъй като допринася за облекчаване на напрежението и подобряване на съня. Може да приемате под формата на тинктура и чай, но чаят има леко горчив вкус и поради това е добре да се смеси с други билки.

Лайка

Чай лайкаЧаят от лайка действа отпускащо и успокояващо и може да е особено полезен, когато болките в гърба и кръста са свързани с физическа преумора и напрежение. Освен това, действа успокояващо и срещу бебешките колики.

Малини

Чай малиниЧай от малини се препоръчва при бременни и кърмещи майки за укрепване на организма и допълване на витамини и минерали. Освен това помага за тонизиране на мускулатурата.

 

Как да приготвите тези билки?

Билките могат да се приемат като инфузия или тинктура. Инфузията се приготвя по същия начин, както чай, но обикновено билките се накисват по-продължително време. За да се приготвите инфузия, накиснете 1 супена лъжица от избраната билка в чаша гореща вода и оставете да престои 1-2 часа. Колкото по-дълго престои, толкова по-силна ще стане инфузията. Може да си приготвите и по-голямо количество, което да пиете през целия ден (4 супени лъжици билки в 1 литър вода).

Тинктурата представлява алкохолен екстракт от билки, който е изключително концентриран, поради което се приема под формата на капки. Това я прави изключително лесна за употреба. Някои майки се притесняват от съдържанието на алкохол, но съдържанието на алкохол в приеманите дози е изключително ниско и не може да причини проблеми.

Укрепете мускулите

Мускулите в областта на таза, корема и гърба са тези, които поддържат вътрешните органи в правилна позиция. По време на бременността обаче, те могат да отслабнат и да настъпи известен дисбаланс на мускулната сила след раждането, което да провокира болки. Редовните разходки, плуване, пилатес, йога или леки упражнения са подходящи начини да подсилите мускулите.

Разтягане и упражнения

Леко разтягане и упражнения могат да подобрят дейността на мускулите, които поддържат гърба. Започнете с по-леки упражнения, като наклони от талията и няколко минути леко разтягане:

Наклон на таза: Легнете по гръб с присвити колене и изпънати стъпала. Опитайте се да изравните кръста си с пода, без да натискате краката си надолу. Задръжте за 5-10 секунди.

Упражнение наклон на таза

Коляно до гърдите: Легнете по гръб със свити колене и стъпала опрени до пода. Бавно повдигнете дясното коляно към рамото си и задръжте за 5-10 секунди. Спуснете го обратно и повторете с другото.

Упражнение коляно до гърди

Двойно коляно до гърдите: Започнете така, както в предишното упражнение. След като издърпате дясното коляно към гърдите си, издърпайте и лявото и ги задръжте заедно в продължение на 5 до 10 секунди. Бавно спускайте двата крака едновременно.

Разтягане на сухожилията – седнете на пода с изпънати крака и пръсти насочени към тавана. Бавно спускайте торса напред към краката, като държите коленете изпънати, ръцете се простират над краката, а погледът е фокусиран напред.

Упражнение за разтягане

Клек: застанете изправени, като разтворите краката на широчината на раменете. Опитайте се да поддържате гърба възможно най-изправен и бавно клякайте, свивайки коленете.

Клек

Масаж на гърба

Масажът допринася за отпускане на мускулите на гърба и същевременно, действа и релаксиращо.

Освободете се от стреса

Стресът също може да причини болка в гърба, затова се отпуснете и се опитайте да се чувствате комфортно по време на кърменето. Облекчете стреса. За целта ще ви е от полза:

  • топла вана (ако раждането е било чрез цезарово сечение, първо се консултирайте с лекаря си кога може да използвате вана);
  • релаксиращ масаж;
  • спете винаги, когато имате подходяща възможност за това;
  • не се опитвайте да се върнете към нормалните си дейности твърде бързо след раждането. Когато се грижите за малко дете е особено важно да намирате време за почивка.

Хранете се здравословно

По време на кърменето, организмът на майката има нужда от повече калории и недостигът им може да доведе до умора. Също така, лошото хранене може да намали мускулната сила, при което се усилва и болката. Уверете се, че получавате достатъчно хранителни вещества, които да осигуряват нормално функциониране на ума и тялото.

Опитайте се да се върнете към теглото си преди раждането колкото е възможно по-скоро. Наднорменото тегло повишава риска от различни здравословни проблеми, включително и болки в гърба и ставите. Правилният режим на хранене и избирането на здравословни храни е най-добрият начин да постигнете това. Не се подлагайте на изтощителни диети, тъй като това ще доведе до енергиен недостиг и ще засили умората!

Консултирайте се с Вашия лекар, ако болките в гърба се усилват и не се повлияват от никакви медикаме Болка в гърба, придружена от треска, изтръпване, проблеми с червата или пикочния мехур, болка или стягане в гърдите, трябва обезателно да се обсъди с лекар!

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Здравни съветиЛюбопитноЛеченияСпортНовиниИсторияХранене при...СнимкиАлтернативна медицинаЛайфстайлОрганизацииЗаведенияПсихологияБотаникаКлинични пътекиСпециалисти