Мотоциклетист, пострадал при сблъскване с влак или друго железопътно транспортно средство МКБ V25
Степента и тежестта на травматичните наранявания на мотоциклетист, пострадал при сблъскване с влак или друго железопътно транспортно средство, са в пряка зависимост от: скоростта на движение на двете превозни средства; характеристиките в конструкцията на мотоциклета и позата на мотоциклетиста по време на управление; наличието на предпазна каска; здравословното състояние на мотоциклетиста и др.
Мотоциклетът е моторно превозно средство на две колела с наличие или без кош. Работният обем на двигателя е над 50 куб. см или до 50 куб. см, но чиято максимална скорост е повече от 50 км/ч.
Човекът, който управлява мотоциклета, се нарича мотоциклетист.
В зависимост от вида на употреба - за използване в градски условия, за дълго пътуване, за спорт, оф-роуд и състезания - мотоциклетите имат различия в конструкцията си и съответно различни характерни особености.
В днешно време мотоциклетите са един от най-предпочитаните, удобни и употребявани видове моторизиран транспорт в много държави. Транспортът чрез мотоциклет е икономически ефективна алтернатива за придвижване. Така се избягват или намаляват градските задръствания.
Според данните употребата на алкохол е причина за почти половината злополуки с мотоциклет.
Смъртните случаи на мотоциклетисти са 30 пъти повече от тези на водачи на автомобили. Значение има и фактът, че мотоциклетът няма почти никакви предпазни съоръжения.
Степента на травмите се обуславя от употребата на алкохол, по-високата скорост и размера на мотоциклета.
Сериозността на нараняванията при злополуки се редуцира от наличието на каска и подходящо предпазно облекло. Дебелата и здрава кожа например, използвана за изработването на дрехите за мотоциклетисти, създава по-голяма устойчивост при пътни инциденти. Наличието на ясно видими жълти, оранжеви или ярко червени елеци и включването на фаровете на мотоциклета и през деня са фактори, които също водят до намаляване на транспортните произшествия.
Нараняванията на мотоциклетист, пострадал при сблъскване с влак или друго железопътно транспортно средство, се намират на междинницата и на скротума - охлузвания и кръвонасядания, обширни разкъсно-контузни рани, в резултат от удара в резервоара на горивото.
Вследствие на удара и триенето в дръжката на кормилото понякога се получават охлузвания и рани по пръстите и дланите на ръцете.
Възможни са счупвания на костите на крайниците и на ребрата.
Падането след сблъсъка може да бъде съпроводено с разкъсване на ставни връзки, многофрагментни счупвания на черепа и кръвонасядания, натъртвания или кръвоизливи на мозъка, компресионни счупвания на прешлените в шийната и поясната област на гръбначния стълб, счупвания на тазовите кости.
Наличието на субарахноидални кръвоизливи и пукнатини в слепоочните кости е вследствие от падането на страничната част на главата.
Възможно е да се образуват кръвонасядания на вътрешните органи, частични или пълни откъсвания и разкъсвания.
При по-тежки пътни произшествия се получава черепномозъчна травма. Тя много често е и основната причина за смърт на мотоциклетиста.
В някои случаи след сблъсъка и падането е възможно прегазване от железопътното превозно средство. То най-често става през една област на тялото.
Механизмът на получаване на нараняванията в тези случаи се обуславя от въртеливото движение на колелото върху релсата с размачкване на тъканите, както и ножицовидното разделящо действие на реборда на колелото, в резултат на което настъпва отделяне на части от тялото или разделянето му на части.
Характерни особености на прегазването са ивицата на притискане и ивицата на обтриване.
Ивицата на притискане и охлузване на кожата е следствие от суперпониране на два механизма: натиск и триене, като водещ е натискът. Тя се характеризира като широка лентообразна ивица и се дължи на разтягането на кожата и притискането и ожулването и от вътрешната повърхност от реборда на колелото, който се превърта по вътрешния ръб на релсата. Изразеността на ивицата на притискане зависи от характера на дрехите - колкото по-дебела е дрехата, толкова тя е по-слабо изразена.
Ивицата на обтриване представлява зоната на протриване на кожата в страничните повърхности на колелото и релсата. Ако пострадалият е облечен в дебели дрехи, ивица на обтриване по кожата няма, а съответните следи на обтриване на колелото могат да се открият по дрехите.
Вследствие на прегазването може да има пълно или непълно разделяне на тялото.
В резултат на прегазване през крайниците се образуват многофрагментни фрактури на дългите тръбести кости като линията на счупване на коста откъм външната част на коловоза е напречна, а тази, която съответства на колелото, е коса.
В някои случаи прегазването води и до влачене на пострадалия по железопътното платно. Образуват се обширни охлузвания, разкъсно-контузни рани, в които се наслояват смазочни вещества и частици от баластрения слой на пътя.
Прочетете още информация за видовете травми:
- Вътречерепна травма мкб S06
- Счупване на шийния отдел на гръбначния стълб мкб S12
- Счупване на ребро (ребра), стернум и гръдната част от гръбначния стълб мкб S22
- Травма на други и неуточнени органи на гръдната кухина мкб S27
- Други и неуточнени травми на гръдния кош мкб S29
- Счупване на лумбосакралната част на гръбначния стълб и таза мкб S32
- Счупване на ниво раменен пояс и мишница мкб S42
- Счупване на костите на предмишницата мкб S52
- Счупване на ниво китка и длан мкб S62
- Счупване на бедрената кост мкб S72
- Счупване на костите на подбедрицата, включително и на глезена мкб S82
Коментари към Мотоциклетист, пострадал при сблъскване с влак или друго железопътно транспортно средство МКБ V25