Пешеходец, пострадал при сблъскване с влак или друго железопътно транспортно средство МКБ V05
Железопътната травма по броя на жертвите стои на второ място след автотравмата. Най-често тя се дължи на случайно попадане под движещо се железопътно транспортно средство - при ходене по релсов път, качване или скачане в движение, или катастрофиране на влак. Значително по-редки са самоубийствата. Характерно за тях е прегазване от колелата - травматична декапитация.
Уврежданията при железопътна травма могат да се разделят на типични и нетипични.
Към типичните увреждания спадат: ивица на притискане; ивица на обтриване; травматична декапитация; разделянето на туловището на две половини или на много части; обширни тежки счупвания на костите на главата с отделяне на кожата на лицето; отделяне на крайниците със своебразни счупвания на тръбестите кости; следи от притискане на тялото между буферите или частите за автоматично скачване на вагоните.
Нетипичните увреждания биват: охлузвания; кръвонасядания; разкъсно-контузни рани; счупвания на кости или други наранявания, получени от удари в части на движещо се транспортно средство или в резултат на отхвърляне и удар при падане на тялото върху железопътното платно.
Най-често срещаният вид железопътна травма е удар от движещо се железопътно транспортно средство. Честотата на ударите без последващо прегазване напоследък се увеличава поради появата на нови модели локомотиви със съвременна аеродинамична форма и повишена скорост на движение. Ударът се нанася изведнъж по цялото тяло на пострадалия, при което се получават обширни и тежки увреждания.
От директния удар се причиняват многофрагментни фрактури на костите на черепа, нерядко придружени с деформация на главата, множествени двустранни фрактури на ребрата, счупвания на лопатките, гръбначния стълб с увреждане на гръбначния мозък, на тазовите кости и др.
От силния кратък удар на гръдния кош нерядко се получават откъсване на сърцето, руптури на вътрешни органи, както и разкъсвания с кръвоизливи.
При отхвърляне и падане на тялото върху железопътното платно се получават допълнителни увреждания - разкъсно-контузни рани, охлузвания и др., както и обширни зацапвания на тялото и дрехите с частици от баластния слой на пътя и смазочни материали.
Друг вид железопътна травма е прегазване от колелата на железопътното транспортно средство. Най-често това става през една област на тялото. Основният механизъм на образуване на уврежданията е свързан с въртеливото движение на колелото върху релсата с размачкване на тъканите в съчетание с ножицовидното разделящо действие на реборда на колелото, в резултат на което настъпва отделяне на части от тялото или разделянето му на части.
Типични признаци за прегазване са ивицата на притискане и ивицата на обтриване.
Ивицата на притискане и охлузване на кожата представлява широка лентообразна добре ограничена охлузена ивица, която в първите часове е мека, след това постепенно се уплътнява и добива пергаментна плътност с тъмнокафеникав цвят.
Ивицата на обтриване е участъкът на протриване на кожата в страничните повърхности на колелото и релсата. Ивицата на обтриване се наблюдава често по краищата на ивицата на притискане.
Прегазването през крайниците причинява характерни счупвания на дългите тръбести кости. Костите, разположени непосредствено под ивицата на притискане, са раздробени на множество фрагменти.
Прегазването нерядко е съпроводено с влачене на жертвата по железопътното платно. В процеса на влачене се получават обширни охлузвания, драскотини, разкъсно-контузни рани, в дълбочината на които се натрупва голямо количество смазочни материали и частици от баластрения слой на пътя. Влаченето води до разкъсване на дрехите, понякога до частично или пълно събличане на тялото на пострадалия.
Рядък вид железопътна травма е притискането от вагони. Най-често пострадалите са техническите лица, ангажирани с композирането на влаковете, при неспазване правилата за безопасност. Получават се множествени закрити счупвания по ребрата, гръбначния стълб и лопатките, разкъсване на диафрагмата, откъсване и разкъсване на вътрешни органи. Налице е рязък контраст между незначителни увреждания на кожата и обширни размачквания на вътрешните органи.
Прочетете още информация за видовете травми:
- Вътречерепна травма
- Счупване на шийния отдел на гръбначния стълб
- Счупване на ребро (ребра), стернум и гръдната част от гръбначния стълб
- Травма на други и неуточнени органи на гръдната кухина
- Други и неуточнени травми на гръдния кош
- Счупване на лумбосакралната част на гръбначния стълб и таза
- Счупване на ниво раменен пояс и мишница
- Счупване на костите на предмишницата
- Счупване на бедрената кост
- Счупване на костите на подбедрицата, включително и на глезена
Коментари към Пешеходец, пострадал при сблъскване с влак или друго железопътно транспортно средство МКБ V05