Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина За какво е полезна бирата?

За какво е полезна бирата?

За какво е полезна бирата? - изображение

Бирата е третата най-популярна напитка в света, след водата и чая и водеща сред избора за алкохолна напитка. Китайците са най-големите пиячи на бира в света – през 2010 година са изпили 45 билиона литра бира, което надхвърля американските, японските и германските пивовари – все страни със силна репутация по отношение на бирата.

Какво представлява бирата?

Един германец би казал, че това е смес от ечемичен малц, хмел, дрожди и вода, без да се допускат други добавки, освен, може би захар. Всъщност, според закона в Германия, думата „бира” се използва, за да се опише единствено тази напитка.

На други места по света, обаче, бирата обаче може да се означава алкохолна напитка, произведена от следните съставки:

  • вода
  • източник на скорбяла като малцови или немалцови зърна
  • дрожди за ферментация
  • растителни ароматизатори като хмел, пелин, джинджифил, плодове и други. Може да съдържа захар или добавки за избистряне на течността.

Хранителни вещества в бирата

Бирата представлява 90 % вода, но съдържа още разтворими фибри, следи от калций, желязо, магнезий, фосфор, калий, натрий, цинк, мед, манган, селен, флуорид и силиций. Съдържанието на алкохол в нея обикновено варира между 4-6 %.

Бирата е верен спътник на срещата с приятели и свободното време. Освен че ни помага да се разхладим в горещите летни дни, оказва се, че съществуват и още редица страхотни ползи от нея. Според последните проучвания, пиенето на бира в умерени количества (1 стандартна напитка 3-4 пъти седмично) може да има положителни качества:

Подобрява храносмилането

Бирата, особено тъмната, съдържа около 1 грам разтворими фибри (за разлика от виното, което не съдържа такива). Фибрите играят важна роля в преминаването на храната през чревния тракт и дефицитът им може да причини стомашно-чревни нарушения, като запек или диария.

Повишава нивата на витамин В

Витамини в биратаБирата съдържа няколко витамина от група В - В1, В2. В6 и В12. Холандско проучване е установило, че нивата на витамин В6 при пиещите бира са с 30 % по-високи, отколкото тези, които не пият и два пъти по-високи от тези, които пият вино. Освен това, бирата е щедър източник на витамин В12 – антианемичен фактор, който не се среща в много храни.

Лек за безсъние

Наличието на лактофлавин и никотинова киселина в бирата са отговорни за способността й да стимулира съня. Хмелът също може да се открие в някои билкови чаени смеси, които се борят с безсънието.

Намалява кръвното налягане

Високото кръвно налягане може да бъде причина за редица здравословни проблеми, но бирата може да намали хипертонията. В проучване на изследователи от Харвардския университет е установено, че хората, които пият бира в умерени количества са по-малко склонни да развиват високо кръвно налягане от тези, които пият други алкохолни напитки.

Намалява риска от сърдечен удар

Бира за здраво сърцеОбикновено виното е това, което получава цялата слава като средство за намаляване на риска от сърдечно-съдови заболявания, но, оказва се, че и бирата може да бъде също толкова добра в това. Италиански изследователи са установили, че хората, които редовно пият бира са с 40 до 60 % по-нисък риск от сърдечен удар в сравнение с тези, които не пият бира. Редно е да уточним – касае се за не повече от 500 мл, 5 % алкохол на ден!

Предотвратява образуването на тромби

Съставки в бирата помагат да се предотврати образуването на съсиреци в кръвоносните съдове.

Понижава “лошия” холестерол

Отлагане на холестерол в кръвоносните съдовеФибрите в бирата могат да допринесат за понижаване на нивата на LDL холестерол. Изследване от 2016 година, представено в научните сесии на American Heart Association разглежда 80 000 здрави възрастни с китайски произход и установява, че умереното пиене на бира е свързано с понижение на "лошия" холестерол, който причинява удебеляване на артериите, а също така намалява и холестерола в черния дроб (вероятно поради съдържанието на етанол). Друго проучване установило, че прекомерният прием елиминира тази полза.

Предотвратява диабет тип 2

Холандски изследователи анализирали 38 000 мъже и установили, че когато те не прекаляват с приема на алкохол, са значително по-малко склонни да бъдат диагностицирани с диабет тип 2. Повишеното потребление на алкохол с течение на времето не намалява този риск, така че, умереността тук е ключова дума!

Здрави бъбреци

Бира и бъбрециБирата поддържа здравето на бъбреците. Финландско проучване е установило, че тя, за разлика от другите алкохолни напитки, действа добре на бъбреците. Според изследователите, всяка бутилка бира, която човек пие всеки ден, намалява риска от камъни в бъбреци с около 40 %. Изследователите не могат да установят каква е точната връзка, но предполагат, че високият прием на течности не само води до чести посещения до тоалетната, но може да подпомогне правилното функциониране на бъбреците. Освен това, хмелът в бирата допринася за забавяне на отделянето на калций от костите –и евентуалното му абсорбиране от бъбреците под формата на болезнени камъни.

По-бързо възстановяване след тренировки

Изследователи помолили студенти да се упражняват, докато телесната им температура се повиши, след което да се рехидратират с бира или вода. Оказало се, че тези, които използвали бира, били по-добре хидратирани, от тези които използвали вода.

Лек срещу настинка

Пиенето на топла бира е отличен лек за настинка. Когато се затопли, ечемикът в бирата подобрява кръвообращението и подпомага дишането при претоварване. Също така, осигурява облекчение на болки в ставите и повишава имунитета.

За целта, загрейте бирата на водна баня и добавете 4 чаени лъжички мед към нея.

Заздравява костите

Костна силаИзследване от 2009 година стига до заключението, че силицият намиращ се в бирата е важен за растежа и развитието на костната и съединителната тъкан и допринася за по-висока костна плътност. Според проучване извършено в Tufts University (САЩ), момчетата, които са се придържали към една или две напитки са имали 4,5 % по-висока костна плътност, отколкото тези, които не пият бира. Същевременно, консумацията на повече от две бири на ден е свързана с до 5.2 % по-ниска плътност според проучването.

Проучване публикувано в изданието "Master Brewers Association of the Americas" показва, че умерените пиячи на бира имат 38 % по-нисък риск от остеопороза, отколкото непиещите. Друго проучване, публикувано в "Osteoporosis International”, показва, че пиещите умерено количество бира са с 20 % по-нисък риск от фрактури на бедрената кост спрямо непиещите бира.

Подобрява паметта, когнитивното и психическо здраве

Според някои проучвания, умерената консумация на бира намалява риска от развитие на болест на Алцхаймер и деменция. Причините за тази корелация не са добре разбрани.

Освобождава стреса

Изследователи от Университета в Монреал открили, че две чаши бира на ден значително понижават тревогата и стреса, свързани с работата и да увеличи чувствата за благополучие.

Прави кожата по-красива

Бира за красива кожаДобра новина за жените! Някои витамини в бирата действат регенериращо на кожата и се борят с пигментацията. Също така, прави кожата гладка и еластична.

Важно е да отбележим, че наличието на тези полезни ефекти не оправдава прекомерната консумация на бира! Използването на бира не означава непременно тя да се пие. Може да използвате бирата в готвенето. Това ще придаде на ястията фин, сладък вкус от хмела и малца. Освен това, когато алкохолът, включително бирата, е изложена на топлина, част от него се изпарява. Ето няколко начина да използвате бирата при готвене.

  • Добавяйте тъмна бира към дресинга на салатите.
  • Добавяйте малко бира към по-леки макарони и сирена.
  • Добавяйте бира към задушени зеленчуци като зелен фасул, лук и други.
  • Добавяйте бира към маринати за телешко, свинско и пилешко месо и други.

Имайте предвид, че ефектите на алкохола варират от човек до човек, от това какво количество приема, колко често пие, възрастта, здравословното състояние и семейната история. Прекомерната консумация на бира (и алкохол като цяло) може да има негативни последици, включително повишен риск от заболяване на вътрешните органи (като черния дроб), склонност към насилие, агресивно поведение, престъпност, злополуки и пристрастяване!

5.0, 1 глас

БИБЛИОГРАФИЯ

http://anthonymartin.be
http://www.menshealth.com
http://health.usnews.com
https://delishably.com

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

РецептиЛюбопитноЗдравни съветиБотаникаЛайфстайлХрани и ястияИстория