Начало Медицинска енциклопедия Ботаника Клон Розиди (Rosids) Клон Еурозиди I (Eurosids I) Разред Rosales Сем. Rosaceae (Розоцветни) Бадем

Бадем

Сем. Rosaceae (Розоцветни)

Бадем - изображение

Бадемът (Prunus dulcis, Prunus amygdalus) е силно разклонено, широколистно дърво. Със същото име се нарича и плодът на дървото.

Бадемът принадлежи към семейство Розоцветни (Rosaceae), заедно с ягода, малина, ябълка, роза и други. В рамките на род Слива (Prunus), който включва череша, вишна, кайсия, праскова, слива и други, бадемът е бил обединен с прасковата в подрод Amygdalus (Amygdalus communis или Amygdalus Dulcis), за да се разграничи от другите видове по дебелата чепка (ендокарп) заобикаляща семката.

Наричани "кралски плод", невероятно вкусните бадеми отдавна са почитани като въплъщение на здраве и красота. От древен Египет до модерните времена те винаги са били популярна съставка на лосиони и отвари.

Разпространение на бадем

Родината на бадема е Западна и Средна Азия, райони особено благоприятни за развитието му, поради богатия минерален състав на почвата. Според някои източници за родина на бадема се смята и Северна Африка. Пренесен е в средиземноморските страни няколко столетия преди новата ера. Бил е добре познат в древна Гърция.

Смята се, че бадемът е един от първите опитомени овощни видове. Данни за опитомени бадеми се появяват още в ранната бронзова епоха (3000-2000 г. пр.н.е.).

Бадемово дърво

Днес бадемът се отглежда в много региони на света, като важна търговска култура.

Интересно е да се отбележи, че близо 60% от общото количество произлиза от Калифорния.

Бадемовите ферми там обхващат значителна част от Централната долина, с близо 6500 производители - 72% от които са частни семейни стопанства.

Останалата част от бадемите в света идват от места като Испания Австралия, Мароко, Иран и други.

 

Използваема част на бадем

Макар мнозина от нас да си мислят, че единствената използваема част са ядките, всъщност истината е, че нищо от бадемите не се изхвърля.

Така например, плодната обвивка на бадема се продава на млекопроизводителите за храна на добитъка. Оказва се, че плодните обвивки се приемат с охота от животните, като същевременно са ценен източник на енергия и лесносмилаеми фибри.

Черупките от бадемите също се използват

Черупките също влизат в употреба - смлени и несмлени те се използват като гориво от биомаса, за производство на брикети, за лепило при ламиниране на дървени плоскости, като суровина за плоскости със средна плътност (MDF) и изолационни плоскости (SP). Смлените бадемови черупки се използват и като добавка към фуражите на животните, като източник на минерали.

Остатъкът от бадемите, които се използват за добиване на бадемово масло също се използва за храна на животните, като ценен източник на протеини (около 20%) и мазнини (около 10%).

Химичен състав на бадем

Бадемите имат заслужена репутация като здравословна храна - те са с високо съдържание на полезни хранителни вещества. Богати са на мононенаситени мастни киселини (като олеинова и палмитолеинова киселина), витамини от група В, висококачествени белтъчини, лецитин, холин, магнезий, фито-химикали.

Приложение на бадем

Свойства и действие

Бадемът влияе благоприятно върху паметта. Поддържа мазнините в тялото ни течни и не позволява да се отлагат в артериите. Намаляват нивото на "лошия" (LDL) холестерол и на липидите. Освен това:

  • стимулира имунитета;
  • регулира кръвното налягане;
  • поддържа нивата на холестерола;
  • подпомага храносмилането;
  • укрепва нервната система;
  • подсилва концентрацията;
  • подобрява кръвообращението;
  • подсилва костите;
  • предпазва сърцето;
  • облекчава болката;
  • подпомага работата на мускулите;
  • предпазва клетките от пагубното влияние на свободните радикали;
  • има противовъзпалителни свойства;
  • осигурява енергия;
  • стимулира перисталтиката и предпазва от запек;
  • отлична храна по време на бременност, пости, диети.

Ползи за здравето

Бадемовите ядки са богат източник ценни хранителни вещества. Нещо повече. Тези вещества са изключително добре балансирани, което е от съществено значение за оптималното поддържане на здравето и тонуса.

Препоръчително количество бадеми за деня

  • 22-23 бадема на ден осигуряват голяма част от препоръчителното количество минерали, витамини и протеини.

Тези ядки са отличен източник на витамин Е - съдържат около 25 мг на 100 г (което е близо 170% на RDA). Този мастноразтворим витамин е мощен антиоксидант, необходим за поддържане на клетъчната цялост, като ги предпазва от вредното въздействие на свободните кислородни радикали.

Богатото съдържание на витамините от групата В-комплекс, като рибофлавин, ниацин, тиамин, пантотенова киселина, витамин B-6 и фолати в бадемите е особено ценно за човешкия организъм, тъй като те са важни ко-фактори на ензимите, участващи в клетъчния метаболизъм.

Освен това, ядките са невероятен източник на важни минерали, като манган, калий, калций, желязо, магнезий, цинк, фосфор, мед и селен.

Мононенаситените мастни киселини, на които са богати бадемите, помагат за понижаване на "лошия" холестерол (LDL) и увеличаване на "добрия" (HDL) в човешкото тяло. Научни изследвания показват, че средиземноморската диета, която е особено богата на мононенаситени мастни киселини, спомага за предотвратяване на коронарна болест на сърцето и инсулт чрез подобряване на кръвния липиден профил.

В допълнение, бадемите не съдържат глутен, поради което са една от най-популярните съставки при приготвянето на безглутенови хранителни формули - здравословна алтернатива при хора с алергия към храни, съдържащи пшеница или болни от цьолиакия.

Лечебно приложение

Използват се като меко слабително средство, при дразнеща кашлица, нервни разстройства, болки в корема, безапетитие.

Начин на употреба на бадема

Бадемовите ядки имат изключително разнообразни начини на употреба: печени или в сурово състояние за директна консумация (може да се използват натурални, осолени или подсладени); в кулинарията - за приготвяне на ароматни ястия и вкусни сладкиши; под формата на бадемово масло - служат за основа на много кремове, мехлеми; и други.

В сладкарството

Бадемите чудесно допълват вкуса на сладоледа

Филираните бадеми са важна съставка в сладкарството, като биват добавяни към сладоледи, мелби, торти, кремове и други. Целите бадеми влизат в състава на бисквити, сладки, енергийни барове и други сладкиши.

Една от традиционните френски торти се приготвя от бадемово брашно.

Хубаво е да знаем, че и зелените бадеми са годни за консумация - младите и нежни ядки са сладки на вкус и имат своите ползи за здравето.

 

В кулинарията

Бадемите се съчетават еднакво добре както със сладки, така и със солени ястия. Те са едни от най-търсените ядки, използвани в различни блюда с ориз, приготвяни в региона на Близкия Изток.

Самите ядки притежават сладък вкус и чудесно допълват месото. Богато са били добавяни към кралските ястия от дивеч, заради интересния привкус и улесняване на храносмилането.

Бадемово мляко

Бадемовото мляко е изключително полезно и е добър заместите на животинското, особено при хора с лактозна непоносимост или когато искаме да намалим калориите в храната. То има по-нисък гликемичен индекс от оризовото мляко и не повлиява хормоналните нива, както соевото, дори приемано в по-големи количества.

Бадемовото мляко има приятен, сладък вкус и може да се използва за директна консумация, да се добавя към кафе и чай или да се включи към състава на торти, кремове и сладкиши. То е сред най-популярните освежаващи напитка в Индия и други южноазиатски страни.

Може да си приготвите бадемово мляко и в домашни условия. За целта Ви предоставяме следната рецепта:

Предварителна подготовка:

Бадемите се накисват във вода, за да се неутрализира фитиновата киселина

накиснете 1 чаша сурови бадеми в чиста вода (по желание може да добавите половин ч.л. морска сол). На следващия ден ги изплакнете. Изсушете ги във фурна на ниски градуси - между 70-90. Още по-добре е ако фурната Ви има вентилатор.

Всичко това се прави с цел да се неутрализира фитиновата киселина, но по Ваше желание може да пропуснете тази стъпка или да се ограничите само до накисването и изплакването (без сушене).

Бележка: Ако искате млякото да е по-кремообразно, може да накиснете ядките за два дни.

Приготвяне на бадемово мляко:

Приготвяне на бадемово мляко

В блендер или кухненски робот сипете подготвените бадемови ядки и 2 чаши филтрирана вода - по този начин консистенцията ще е като на краве мляко от 2%; ако желаете да бъде по-рядко, може да добавите 3 или 4 чаши вода (направете няколко опита, докато установите как ще Ви хареса най-много).

Смелете за няколко минути, докато получите гладка кремообразна смес.

Прецедете през тензух.

По желание добавете ванилия, мед, меласа, стевия или кафява захар.

Така приготвеното бадемово мляко може да се налее в стъклени шишета и да се съхрани за няколко дни в хладилник.

Бадемово брашноБележка: Не изхвърляйте получената бадемова каша/трици. Тя може да се използва за приготвянето на овесени ядки, шейкове, бисквити, кифлички и други печива.

Също така може да се изсуши във фурна - на ниски градуси за 2-3 часа, при което се получава бадемово брашно.

Така приготвено, то може да се съхранява замразено в продължение на няколко месеца и да се използва в приготвянето на всякакви печива.

 

Бадемово масло

  • Бадемово масло за консумация (бадемова паста)

Бадемово масло

Бадемовото масло се извлича от ядките и е чудесна алтернатива на фъстъченото, особено за хората с алергия към фъстъци (за разлика от фъстъците, бадемът не е бобова култура и в повечето случаи алергичните към фъстъци могат да консумират бадеми). Може да се консумира сурово, влиза в състава на салатни дресинги, а в Иран и Турция се използва при готвене.

При редовна консумация то осигурява ценни за клетките антиоксиданти, стимулира функцията на нервната система и мозъка, подпомага метаболизма, подсилва функцията на мускулите и здравината на костите, грижи се за здравето на сърцето. Приемът на бадемово масло е полезно и за красотата на кожата - тя става мека, добре хидратирана, еластична и здрава.

Рецепта за приготвяне на бадемово масло в домашни условия:

Приготвяне на бадемово масло

Бадемовото масло се приготвя от предварително накиснати за едно денонощие във вода и малко морска сол 200-300 грама ядки, които след това се сушат във фурна на ниски градуси и вентилатор (вижте рецептата за приготвяне на бадемово мляко).

Следващата стъпка е по-продължително смилане в кухненски робот.

За да не прегрее, роботът трябва да се спира периодично, през което време сместа се избутва от стените му (връща се върху ножовете).

Маслото е готово, когато ядките се превърнат в гладка кремообразна смес.

  • Бадемово масло за козметични цели (бадемово олио)

Бадемово масло за козметични цели

Бадемовото масло е ценен съюзник в грижата за косата и кожата. Съдържа много хранителни вещества и има куп полезни свойства, които го нареждат сред най-желаните съставки в козметичната индустрия. Поради добрата поносимост и неутралния си характер (обикновено не предизвиква алергии и раздразнения), бадемовото масло се използва като "носител" или "базово масло" в козметиката и ароматерапията. Идеално е за масаж на цялото тяло, като в него спокойно може да се добавят и други масла.

Ползи за кожата: заздравява и хидратира кожата, намалява тъмните кръгове, забавя признаците на стареене, намалява дълбочината на бръчките и изглажда фините линии, намалява стриите, оказва ползотворно влияние при екзема и псориазис, изглажда тена, третира напукани устни и лакти, идеално замества кремовете за ръце и крака, чудесно средство за почистване на грима и замърсяванията, премахва мъртвите клетки.

Ползи за косата: заздравява скалпа и лекува раздразненията, третира пърхот, улеснява разресването и загубата на коса от заплитане, предпазва от цъфтене на краищата, стимулира растежа на косата.

Като средство за контрол на теглото

Освен изключително полезни, бадемите са и нискокалорични (те са сред най-нискокалоричните ядки). Установено е, че в 22-23 цели сурови бадемови ядки се съдържат 162 калории, а в 1 супена лъжица бадемово масло - 95-98 калории.

Важно е обаче да избирате сурови бадеми, които са богат източник на растителен протеин, незаменими мастни киселини и фибри - изключително полезни вещества при борбата с килограмите. При термичната преработка голяма част от тези вещества се унищожават, а да не говорим и за солта, която се добавя.

Отслабване с бадеми

Бадемите може да добавяте нарязани към овесени ядки и други зърнени храни, кисело мляко, салати, нискокалорични десерти, готвени ястия или да похапвате цели между основните хранения.

Бадемовото масло може да включвате в състава на дресинги за овкусяване на салати. Ето и една вкусна и полезна рецепта, изключително подходяща за борещите се с излишните килограми:

  • в кухненски робот поставете 1 с.л. бадемово масло, 2 с.л. оризов оцет, 1 ч.л. прясно настърган джинджифил и щипка кориандър;

дресингът се съчетава добре с вкуса на маруля, руколата, айсберг, цикория, глухарче, спанак, крес.

Интересно за бадема

Интересни факти

Шоколад с бадеми

  • Производителите на шоколад използват около 40% от общото количество на бадемите в света.
  • Само през 2010 г. в света са произведени над 2,51 милиона тона бадеми, а през 2013 г. нараства на 2,9 милиона тона.
  • Много често бадемите се обработват (пастьоризират), за да се ограничи бактерийния растеж, особено на салмонела. За да избегнете тази обработка е най-добре да си закупите бадеми с черупки, по възможност директно от производител.
  • Бадемите са сред най-добрите средства за превенция сърдечно-съдови заболявания и диабет.
  • В кожата на ядката се съдържат повече от 20 антиоксидантни флавоноиди. Затова е препоръчително да не ги белим преди консумация.

Опрашване

Опрашване на бадем

Бадемите са напълно зависими от наличието на пчели, които да ги опрашват - няма пчели, няма бадеми! Освен това цветовете на бадема са пълни с много нектар, затова й пчелите ги обичат. Много често производителите на бадеми трябва да "наемат" пчели за опрашване на дърветата им. Всяка година близо един милион кошери биват транспортирани в бадемовите градини, което се оказва един своеобразен печеливш бизнес.

Освен това всеки сорт бадеми е самостоятелно несъвместим, т.е. неговия прашец не може да опраши дърветата от същия сорт. Поради тази причина в една бадемова градина трябва да има най-малко два сорта бадемови дървета.

Сладък и горчив бадем

Днес се отглеждат два вида бадем - сладък и горчив. Всъщност това са разновидности на един и същи вид, означени като Prunus dulcis var. dulcis (сладък бадем) и Prunus dulcis var. amara (горчив бадем). Горчивината се дължи на един-единствен ген, който определя разликата във вкуса. Самият ген е рецесивен, което е предпоставка за лесно култивиране.

Горчив бадемДърветата, които дават горчивите плодове са по-малки, а самата ядка е по-къса и по-тясна. Обикновето цветовете на горчивия бадем са обагрени в розово.

Поради високото съдържание на цианид, горчивите бадеми не са препоръчителни за консумация - в определено количество те могат доведат до отравяне (същото важи за ядките на кайсиите, костилките на черешите и сините сливи, семките на ябълката и крушата и други). Установено е, че приемът на около 50 горчиви бадема за възрастен и 5-10 за деца може да бъде фатален.

Горчивите бадеми се използват предимно за медицински и козметични цели, след премахването на цианида чрез специална обработка.

Важно

В търговската мрежа може да намерите бадеми, които се предлагат под различни форми: с черупки, без черупки, небелени (с външната обвивка на ядката), белени, печени, осолени, подсладени, на прах (бадемово брашно), бадемово масло (паста) и прочее.

Какви бадеми да купуваме?За да се възползвате максимално от ползите на ценните ядки, е препоръчително да купувате сурови бадеми, с или без черупки, вместо преработени. Когато купувате бадеми без черупки, ги огледайте внимателно: важно е ядките да са еднакви по размер, а външната обвивка да е светлокафява, без пукнатини, петна, мухъл или мирис на гранясало.

Относно начините на съхранение:

  • бадемите с черупки се поставят на хладно и сухо място, където може да престоят в продължение на няколко месеца;
  • бадемите без черупки трябва да се държат в херметически затворени контейнери и да се съхраняват в хладилник, за да се избегне гранясването им.

Внимание!

Алергията към бадеми, макар и не толкова често срещана, колкото алергиите към други дървесни ядки, като кашу, шам-фъстък и т.н., може да причини реакции на свръхчувствителност.

Видът и тежестта на симптомите варират, включвайки: повръщане, диария, коремна болка, подуване на устата и гърлото, което води до затруднено дишане. Ето защо хора, които вече са проявили алергии към други ядки, трябва да бъдат особено внимателни при консумацията на бадеми и храни, към които са добавени.

Още по темата:

3.3, 9 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ С РАСТЕНИЕТО

КОМЕНТАРИ КЪМ РАСТЕНИЕТО

РАСТЕНИЕТО Е СВЪРЗАН КЪМ

КатегорияБотаникаЗдравни съветиЛюбопитноИсторияЛеченияРецептиЛайфстайлХрани и ястияНовиниСнимкиХранене при...Алтернативна медицинаСъставкиСпортМедицински изследванияТестовеСпециалистиДиетиПроизводителиЕ-тата в храните