Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Как да свалим холестерола и триглицеридите без лекарства

Как да свалим холестерола и триглицеридите без лекарства

Как да свалим холестерола и триглицеридите без лекарства - изображение
  1. Какво представляват холестерола и триглицеридите?
  2. Природни продукти и добавки за понижаване на холестерола и триглицеридите.
  3. Промени в начина на живот за понижаване на холестерола и триглицеридите.

Холестеролът е естествен вторичен продукт на черния дроб и необходим компонент на добро здраве. Нормалното ниво на холестерол е от съществено значение за клетъчния живот и развитие. Той играе важна роля в подобряването на паметта и ученето, прекурсор е за производството на витамин D и синтезира хормони и естествени стероиди - които контролират кръвната захар, водния баланс и кръвното налягане. Холестеролът помага да конвертирането на мазнини в черния дроб и е мощен антиоксидант. Холестеролът не се разтваря в кръвта и трябва да бъдат транспортиран в тялото от липопротеини. Той се разделя на два вида: LDL-холестерол и HDL-холестерол.

Съкращението LDL-холестерол означава Low Density Lipoprotein и е известно като "лош холестерол". Липопротеините съдържат високи дози холестерол, но имат съвсем тънка белтъчна обвивка. Така холестеролът попада лесно в кръвта и може да се отложи по стените на съдовете. Тези отлагания /т.нар. плаки/ водят до стесняване на съдовете. Затова с промяната на хранителните ни навици трябва да се постараем да свалим дългосрочно нивото на лошия холестерол.

HDL-холестерол означава High Density Lipoprotein и се смята за "добър холестерол". Протеините имат по-високо съдържание на белтъчини и по-здрава клетъчна стена. Този липопротеин събира от стените на съдовете натрупания холестерол и го пренася до черния дроб.

Триглицеридите са вид мазнини, съдържащи се в кръвта. Тялото ги използва за енергия. Обикновено високи нива на триглицериди не предизвикват симптоми. А в комбинация с ниски стойности на добрия холестерол съществува голям риск от заболявания на сърцето и съдовете. При натрупване на холестерол, мазнини и белтъчини по стените на кръвоносните съдове, те се стесняват. Артериите губят и еластичност. Така сърцето получава недостатъчно кислород и не се храни добре. Има опасност от пълно запушване на съдовете към сърцето или в мозъка.

Високи нива на лош холестерол, ниски нива на добрия холестерол и високи нива на триглицеридите е голяма заплаха за здравето, понякога дори с опасни последици, като сърдечен инфаркт или инсулт.

Съществуват много алтернативни лечения, предложени за понижаване на нивата на холестерола и триглицеридите.

Природни продукти и добавки

Мая от червен ориз

Мая от червен оризМая от китайски червен ориз помага за балансиране на нормалните нива на холестерола. Дрождите от червен ориз съдържат вещества, наречени монаколини, които са естествено срещащи се и, попаднали в тялото, те действат чрез химично инхибиране на производството на холестерол. Консумирането на умерени количества на естествена мая от червен ориз като част от цялостната диета спомага за поддържането на нормални нива на холестерола. Извличане на активната съставка от ориза и използването й в лекарствена форма усилва неговите ефекти, но може да произведе мускулни и бъбречни увреждания.

Зелен чай

Зелен чайЗеленият чай съдържа различни съединения, които понижават нивата на LDL холестерола. Проучване, проведено в Бразилия, при което хората са консумирали екстракт от зелен чай под формата на капсули, е довело до 4,5 % намаляване на нивата на LDL холестерола.

 

 

 

Ядки

ЯдкиРедовен прием на ядки, особено орехи и бадеми, може да помогне за намаляване на нивата на холестерола.

 

 

 

 

 

Ниацин

НиацинНиацин, или витамин В3, помага за понижаване на нивата на LDL холестерол с 10 % и на триглицеридите с 25 % и повишаване на нивата на HDL холестерола с 15-30 %. Ниацинът е наличен в лекарствена форма и като хранителна добавка.

Поради множеството си странични ефекти ниацинът трябва да се използва само под лекарско наблюдение. Ниацинът може да увеличи ефекта на лекарства за високо кръвно налягане или да предизвиква гадене, лошо храносмилане, газове, диария, подагра, да влоши пептична язва или да причини възпаление на черния дроб, както и повишаване на кръвната захар.

Най-честият страничен ефект на високи дози ниацин е зачервяване на кожата или горещи вълни, което е причинено от разширяване на кръвоносните съдове.

Екстракт от листа на артишок

Екстракт от листа на артишокЕкстракт от листа на артишок спомага за по-ниски нива на лошия холестерол чрез ограничаване на неговия синтез в тялото. Освен това екстрактът може да ускори потокът на екскрецията на холестерола от черния дроб, тъй като съдържа съединение, наречено цинарин, което увеличава производството на жлъчка в черния дроб.

 

 

Прием на разтворими фибри

Прием на разтворими фибриНамаляване на усвояването на холестерола в червата се осъществява чрез консумирането на храни, като овесени ядки, бобови култури, сливи, ябълки, горски плодове, моркови, броколи - всички с високо съдържание на разтворими фибри. Разтворимите фибри се свързват с холестерола и така той се екскретира. Освен в храни, разтворими фибри могат да се намерят и като хранителна добавка.

 

Растителни стероли и станоли

Растителни стероли и станолиРастителни стероли и станоли (като например бета-ситостерол и ситостанол) са естествено срещащи се вещества, съдържащи се в някои растения. Изследванията показват, че растителните станоли и стероли могат да помогнат за намаляване на холестерола. Те са подобни по структура на холестерола и могат да помогнат за блокиране на абсорбцията на холестерол от червата.

Изследвания са установили, че станолите значително намаляват общия холестерол и LDL холестерола, но нямат значим ефект върху HDL холестерола или триглицеридите.

Станолите и стеролите се явяват като усилващи ефектите на други методи за намаляване на холестерола. В проучвания пациентите, приемащи статини за понижаване на холестерола, имат допълнително подобряване на техните нива на холестерол със станоли / стероли.

Омега-3 мастни киселини

Омега-3 мастни киселиниКонсумирането на храни, богати на омега-3 мастни киселини, могат също да помогнат за намаляване на сърдечно-съдовите заболявания и по-ниски нива на триглицеридите. Омега-3 мастни киселини намаляват скоростта, с която се произвеждат в черния дроб триглицеридите. Омега-3 мастните киселини имат противовъзпалителен ефект в организма, намаляват растежа на плаки в артериите и помагат за разреждането на кръвта.

Препоръчителна е консумация поне два пъти седмично на мазна риба, като сьомга, скумрия, херинга, риба тон, сардини. Други хранителни източници на омега-3 мастните киселини са лененото семе и орехите.

Промени в начина на живот

Много от промените в начина на живот, които се правят с цел подобряване на цялостното здраве на организма, могат драстично да намалят нивото на холестерола и триглицеридите:

Поддържане на здравословно тегло

Поддържане на здравословно теглоОтслабване при наличие на наднормено тегло ще понижи нивото на лошия холестерол и триглицеридите със значителен процент.

 

 

 

 

 

Намаляване на приема на захар

Намаляване на приема на захарИндивиди, чийто дневен прием на захар е по-малко от 10 % от дневните калории, имат най-ниски нива на триглицериди. Препоръчва се само 5 % от дневните калории да идват от захар, тоест не повече от 150 г (9 чаени лъжички) за мъже и 100 грама (6 супени лъжици) за жени на ден.

 

 

 

Прием на богати на фибри храни

Прием на богати на фибри храниВместо да се приемат захар и други рафинирани въглехидрати, консумацията може да се съсредоточи върху по-богати на фибри храни, като зеленчуци, плодове и пълнозърнести храни.

 

 

 

 

Ограничаване на фруктозата

Ограничаване на фруктозатаИзследвания са установили, че консумацията на твърде много фруктоза - тип захар, води до високи нива на триглицеридите. Дори и фруктоза, съдържаща се естествено в плодовете, може да увеличи триглицеридите. Сушени плодове, като стафиди и фурми, имат най-много фруктоза, докато праскови, пъпеши, грейпфрути, ягоди и банани са сравнително ниски по съдържание на фруктоза.

 

Диета с умерено ниско съдържание на мазнини

Диета с умерено ниско съдържание на мазниниДиети, които са с много ниско съдържание на мазнини, не са толкова ефективни при понижаване на триглицеридите, като диети с умерено ниско съдържание на мазнини. Препоръчва се хора с високи нива на триглицериди да получават около 25-35 % от ежедневните си калории от мазнини.

 

 

Ограничаване на наситени и транс мазнини

Ограничаване на наситени и транс мазниниОграничаване на приема на наситените мазнини, които се съдържат в червеното месо, мазнини от домашни птици, масло, сирене, мляко и кокосово и палмово масло, и транс мазнините, срещащи се в продукти като бисквити, торти, маргарин, кексове, хамбургери. Препоръчва се заменянето на тези мазнини с по-здравословни полиненаситени и мононенаситени мазнини. Въпреки че ненаситените мазнини са по-добри по отношение на количеството на холестерола и триглицеридите, те са с високо съдържание на калории. Мазните риби, като сьомга, херинга, сардина, са богати на омега-3 мастни киселини и също са полезни за поддържане на нормални нива на холестерола и триглицеридите.

Редовна физическа активност

Редовна физическа активностПри високи нива на триглицериди се препоръчва най-малко 30 минути умерена интензивност на физическа активност през повечето дни от седмицата за понижаване на нивата им. Движението сваля нивото на холестерола.

Експертите казват, че редовното движение повишава активността на ензимите. Така триглицеридите се отделят от намиращите се в кръвта липопротеини, по-бързо се извеждат от организма и не се натрупват.

Упражненията също така са важна част от поддържането на теглото под контрол.

Ограничаване на алкохола

Ограничаване на алкохолаНякои изследвания са открили връзка между дори малки количества алкохол и умерено повишаване на триглицеридите, въпреки че други проучвания не са намерили подобна асоциация. Препоръчва се хора с много високи нива на триглицериди да избягват алкохола напълно.

 

 

 

Отказване на тютюнопушенето

Отказване на тютюнопушенетоОтказването на тютюнопушенето може да подобри нивото HDL холестерола. Освен това отказването на тютюнопушенето има редица други предимства, като понижаване на риска от сърдечно-съдови заболявания и белодробни проблеми.

4.3, 30 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Здравни проблемиЛайфстайлЗдравни съветиЛеченияМедицински изследванияЛюбопитноСпециалистиБотаникаДиетиТестовеНовиниИнтервютаОрганизацииСнимкиСпортХранене при...ЗаведенияАлтернативна медицина