Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Правилно хранене вместо лекарства при високо кръвно налягане

Правилно хранене вместо лекарства при високо кръвно налягане

Правилно хранене вместо лекарства при високо кръвно налягане - изображение

Кръвното налягане представлява силата, която кръвта оказва върху стените на артериите. Повишеното кръвно налягане (хипертония) протича безсимптомно и често се означава като "тих убиец", тъй като може да остане незабелязано в продължение на години. Нелекуваната хипертония постепенно води до увреждане на кръвоносните съдове, което може да причини други усложнения като инфаркт или инсулт, бъбречна недостатъчност, сърдечна недостатъчност или зрителни увреждания.

Високото кръвно налягане (хипертония) може лесно да бъде овладяно чрез подходящ режим на хранене и правилен подбор на храните. Сред препоръчваните подходи за овладяване на хипертонията са:

Спазвайте специална диета


Съществува т.нар DASH диета (Dietary Approaches to Stop Hypertension), която е специално изработена за превенция и контрол на кръвното налягане при хипертония. Опорните точки на диетата включват намаляване на натрия в храната и консумация на разнообразни храни, богати на хранителни вещества, които водят до понижаване на кръвното налягане, като калций, калий, магнезий. DASH диетата има благоприятно влияние и за превенцията на рак, остеопороза, сърдечно-съдови заболявания и диабет. DASH диетата включва:

 

Намалете нивото на натрий в храната

Много е важно да понижите нивото на натрия (основен компонент на солта) в организма си, тъй като този минерал предизвиква повишаване на кръвното налягане.

Натрият действа като консервант и като такъв се добавя често във високи концентрации в преработените храни и полуфабрикати. Препоръчва се индивидуалната доза натрий в една порция да не надвишава 200 мг, като колкото по-голямо е количеството на консумираната през деня храна, толкова по-ниско трябва да е съдържанието на сол в една порция.

Не добавяйте сол при приготвянето на ориз и макаронени изделия.

Изплаквайте консервираните изделия, за да премахнете остатъците от сол по тях.

Купувайте храни с надпис „без добавка на сол” или с „ниско съдържание на натрий”.

Увеличете приема на калий. Калият и натрият са като скачени съдове - колкото по-висок е приемът на калий, толкова по-ниски са нивата на натрий. Препоръчва се приема на два банана на ден (които са богати на калий) и пет порции други плодове и зеленчуци, тъй като плодовете и зеленчуците имат високо съдържание на фибри, които също понижават кръвното налягане. Освен бананите, други богати на калий плодове са кайсии, фурми, пъпеш "медена роса", киви, манго, нектарини, диня, авокадо, портокали, папая, нар, стафиди. От зеленчуците изберете листно цвекло, целина, спанак, магданоз, кресон, цикория, алабаш, броколи, доматен сок, краставици, цветно зеле, аспержи, артишок, картофи, сладки картофи и тиквички.

При наличие на бъбречна недостатъчност, високите нива на калий могат да ви навредят. Затова се консултирайте първо с вашия лекар!

Приемайте зърнени храни: 6-8 пъти на ден

Включват пълнозърнест хляб, кафяв ориз и макаронени изделия. Избягвайте добавките на масло, сметана или сирене.

Зеленчуци: 4-5 пъти на ден

Домати, моркови, броколи, сладки картофи са богати на витамини и минерали като калций и магнезий. Освен като странично ястие, поднесени в комбинация с пълнозърнест ориз или спагети, може да послужат и за основно ястие. При използване на замразени зеленчуци предпочитайте, тези с ниско съдържание или без добавка на сол.

Плодове: 4-5 пъти на ден

Подобно на зеленчуците те са богати на фибри, калий и магнезий и обикновено са с ниско съдържание на мазнини (изключение са авокадото и кокосовите орехи). Не забравяйте, че цитрусовите плодове и сокове като грейпфрут може да взаимодействат с някои лекарства, така че е небходимо да се консумирате с вашия лекар, преди да ги включите в менюто си. Ако приемате консервирани плодове или сокове, уверете се, че не съдържат добавка на захар.

Мляко и млечни продукти: 2-3 пъти на ден

Прясно мляко, кисело мляко, сирене и други млечни продукти са богат източник на калций, витамин Д и протеини. Придържайте се с продукти с обезмаслени проукти или такива с ниско съдържание на мазнини.

Нетлъсто месо, пилешко и риба: 4-5 пъти на ден

Месото може да бъде богат източник на протеини, витамин В, желязо и цинк, но поради по-високото съдържание на мазнини и холестерол в месото, намалете обичайните порции до 1/3 или 1/2, като останалото количество заместите със зеленчуци.

Увеличете приема на омега-3 мастни киселини, които пък може да си набавите от студеноводни риби. Яжте риба всеки ден, дори два пъти на ден. Някои от най-богатите на омега-3 мастни киселини риби са скумрия, сардина, лефер, сьомга, барбун, херинга и сладководна пъстърва.

Ядки, семена и бобиви: 4-5 пъти седмично

Бадеми, слънчоглед, грах, боб, леща и други представители на това семейство са добър източник на магнезий, калий и протеини. Богати са на фибри и фитосъединения, които предотвратяват някои видове ракови заболявания и сърдечно-съдови нарушения. Консумираните порции трябва да бъдат в малки размери (1/3 чаша), тъй като тези храни са доста калорични.

Мазнини и масла: 2 пъти на ден

Мазнините помагат на тялото да усвои някои витамини (А, Д, Е, К), но твърде голямото количество увеличава риска от диабет, сърдечно-съдови заболявания и затлъстяване. DASH диетата препоръчва ограничаване на мазнините в менюто до 27 % или по-малко, с превес на по-здравословните мононенаситени мазнини. Примери за една порция включват 1 чаена лъжичка маргарин, 1 супена лъжица майонеза или 2 супени лъжици дресинг за салата.

Избягвайте трансмазнините, които се съдържат в големи количества в сладкиши, бисквити и пържени храни.

Сладки изделия: 5 пъти или по-малко в седмицата

Не е нужно да изключите изцяло сладкишите от менюто си, но ограничете максимално количеството им. Пример за една порция е 1 супена лъжица захар или конфитюр. При избор на сладкиши, залагайте на такива с ниско съдържание на мазнини, като плодови сладоледи, нискомаслени или пълнозърнести бисквити, желиранио бонбони, твърди бонбони.

Ограничете приема на алкохол

Прекомерната употреба на алкохол има неблагоприятно влияние върху кръвоносните съдове и кръвното налягане. В малки количества може да понижи кръвното налягане с 2-4 мм живачен стълб, но този ефект се губи при приема на по-голямо количество. Ако по принцип не пиете алкохол, не бива да го употребявате като средство за понижаване на кръвното налягане. Рисковете от употребата на алкохол, многократно надвишават потенциалните ползи. Освен това, алкохолът може да намали ефикасността на лекарствата за високо кръвно налягане.

DASH диетата не е предназначена за редукция на теглото, но тя може да бъде включена в цялостната стратегия за отслабване. Диетата се основава на приема на около 2000 калории на ден, а за да намалите теглото си може да бъде необходимо да приемате около 1600 калории на ден. За целта може да намалите големината на порциите.

Поддайте се на магията на водата

Препоръка №1 на редица природолечители за понижаване на високото кръвно налягане е да изпивате 15 чаши вода на ден. Водата повишава еластичността на тъканите и артериите, а стесняването на артериите е основната причина за високо кръвно налягане. Ако не успявате да изпивате по 15 чаши, опитайте да приемате по една чаша на всеки час от деня.

 

 

Скълцайте повечко чесън

Научните изследвания показват, че чесънът - пресен или екстракт, понижава кръвното налягане. При повишаване на кръвното налягане се опитайте да изядете 1-2 смачкани скилидки чесън. (можете да се отървете от миризмата на чесън, като сдъвчете няколко листенца пресен магданоз). Когато е стрит, чесънът освобождава по-голямо количество водороден сулфид, който подпомага кръвната циркулация. Друга възможност е да вземете 5-6 капки сок от чесън, смесени с 4 супени лъжици вода, два пъти на ден.
Увеличете приема на омега-3 мастните киселини, които пък може да си набавите от студеноводни риби. Яжте риба всеки ден, дори два пъти на ден. Някои от най-богатите на омега-3 мастни киселини риби са скумрия, сардина, лефер, сьомга, барбун, херинга и сладководна пъстърва.

Яжте целина

Целината съдържа високи нива на 3-N-бутилфталид, който е фитохимикал, който помага за контрола на високото кръвно налягане. Редовната консумация на целина ще понижи количеството на стрес-хормоните, които стесняват кръвоносните съдове и по този начин водят до високо кръвно. Препоръчва се ежедневно да се приема едно стъбло целина с чаша вода.

 

 

 

 

 

 

Пийте лимонов сок

Лимонът е едно от най-добрите средства за защита от хипертония. Той прави кръвоносните съдове меки и екластични, което поддържа нивото на кръвното налягане ниско. При повишаване на кръвното налягане пийте чаша или две пресен лимонов сок. Пиенето на една чаша лимонов сок, смесен с топла вода, всяка сутрин на гладно е много полезно за здравето и благосъстоянието на организма. За по-добри резултати избягвайте добавки на захар или сол. 

Включете мед

Консумацията на една или две лъжици мед дневно ще подпомогне контролирането на кръвното налягане. Може да смесите една чаена лъжица мед, една чаена лъжица сок от джинджифил и две супени лъжици смлян кимион и получената смес да приемате два пъти дневно. Друга полезна рецепта е смес от мед и босилек, приемана на гладно.

 

 

 

Използвайте сок от лук

 

Сокът от лук е ефективно средство за понижаване на кръвното налягане. Може да ядете по една глава лук всеки ден или да смесите половин чаена лъжичка сок от лук с половин чаена лъжичка мед и получената смес да консумирате по два пъти на ден, в продължение на две седмици.

 

Добавете лют червен пипер към ястията

 

Лютият червен пипер е сред най-добрите естествени лекарства при лека форма на хипертония. Той подобрява кръвната циркулация чрез предотвратяване на образуването на кръвни съсиреци (тромби) и натрупването им в кръвта. Лют червен пипер може да добавите към салата от пресни зеленчуци, супа или други ястия. Добавката от лют пипер трябва да е в малко количество (малка щипка), тъй като е много пикантна.

Опитайте кокосова вода

 

Добрата хидратация е небходима за оптимално поддържане на здравословното състояние и особено небходима при високо кръвно налягане. Освен обикновена чиста вода, може да добавите към менюто си кокосова вода, предлагана в търговските мрежи. Освен че има изключително приятен и освежаващ вкус, тя помага за намаляване и контолиране на нивата на кръвното налягане. Може да опитате да замените и обичайната мазнина за готвене с кокосово масло за още по-голяма ефективност.

Стрийте семена от сминдух

 

Вземете 1-2 супени лъжици семена от сминдух и ги сварете за около две минути. След това прецедете семената от водата и ги стрийте в гъста паста. Яжте по една супена лъжица от тази паста сутрин на гладно и вечер, преди лягане. Прилагайте в продължение на около два месеца за по-оптимален ефект.

 

 

Не изхвърляйте семките на динята

Семките на динята съдържат съединение, наречено кукурбитин, което разширява капилярите и подобрява бъбречната функция. Натрошете две супени лъжици изсушени семки от диня и ги добавете към чаша преварена вода. Оставете ги да престоят така един час, прецедете семената и приемайте от водата 4 супени лъжици, през равни интервали.

Още полезни съвети срещу високо кръвно налягане може да откриете в:

4.3, 29 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛюбопитноАлтернативна медицинаКлинични пътекиЛеченияЗдравни съветиНовиниБотаникаМедицински изследванияИсторияОрганизацииФизиологияХранене при...СнимкиСпортЛайфстайлТестовеЗаведенияСпециалистиНормативни актовеЗдравни проблеми