Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Натурални продукти храни и пробиотици Ползи и рискове от консумацията на фурми по време на бременност

Ползи и рискове от консумацията на фурми по време на бременност

Ползи и рискове от консумацията на фурми по време на бременност - изображение

Бременността е период, през който апетитът и храносмилането значително се променят. Всяка бъдеща майка иска да е сигурна, че това, което консумира е здравословно за бебето и за нея. Често бременната жена получава различни съвети относно това, какво да яде и какво да избягва. Един такъв хранителен продукт, около който има много объркване са фурмите.

Мненията по този въпрос са различни - едни твърдят, че фурмите са богати на хранителни вещества и трябва да се консумират по време на бременност, докато други категорично завяват, че трябва да се държат настрана. За да премахнати всички съмнения и да сте сигурни, че това, което ядете е безопасно за Вас и Вашето бебе, най-добре е да се консултирате с Вашия лекар. Също така, важно е да знаете ползите и рисковете, които крият фурмите по време на бременност.

Безопасно ли е да се ядат фурми по време на бременност?

Бременна жена държи ехографска снимкаДа, фурмите са безопасни и полезни за майката и бебето, тъй като фруктозните захари в тях се разграждат бързо, осигурявайки енергия, без да променят нивата на кръвната захар в организма. Също така, имат слабителни свойства, които стимулират контракциите в матката и улесняват раждането. Според изследвания консумирането на фурми по време на късна бременност влияе положително върху раждането, без да създава риск за майката и детето.

Защо са полезни фурмите по време на бременност?

Знаем, че фурмите са изключително хранителни, тъй като притежават високо съдържание на протеини, фибри и витамини, които помагат за лека бременност. Ето няколко специфични ползи от консумацията на фурми по време на бременност:

Осигуряват енергия: По време на бременност организмът на жената се нуждае от повече енергия, отколкото обикновено. Консумирането на шепа фурми всеки ден ще осигури необходимите захари без добавяне на допълнителни калории.

Предотвратяват запек: Тъй като фурмите са богати източници на фибри, те поддържат храносмилателната система здрава и действат превантивно срещу запека, който често настъпва по време на бременността. Те създават усещане за ситост, намаляват нивата на холестерола и спомагат за поддържането на здравословно тегло.

Помагат за превенция на вродени дефекти: Фурмите са добър източник на фолиева киселина, която има важна роля за предотвратяване на вродени дефекти, свързани с мозъка и гръбначния стълб.

Осигуряват витамин К за бебето: Бебетата се раждат с ниски нива на витамин К, а той е важен за съсирването на кръвта и развитието на костите. Ако майката консумира фурми по време на кърмене, те осигуряват нуждите от този витамин докато кърми.

Предотвратяват анемия: Фурмите са богат източник на желязо по време на бременността, което помага за предотвратяване на анемия. Желязото поддържа нивата на хемоглобин в тялото и укрепва имунната система, както на майката, така и на бебето.

Поддържат водно-солевия баланс: Фурмите съдържат калий, който играе роля в баланса между водата и солите в организма, регулира кръвното налягане и предотвратява мускулните крампи. Дефицитът на този минерал може да доведе до проблеми, свързани с бъбреците.

Допринасят за формирането на здрави кости и зъби на бебето: Магнезият е друг основен минерал, тъй като помага при образуването на зъби и кости в бебето. Регулира също нивата на кръвната захар и нивото на кръвното налягане. Фурмите помагат да се предотврати магнезиев дефицит, който може да причини аномалии на черния дроб и бъбреците.

Още за здравословните ползи от фурмите може да откриете в: Фурми - полезни свойства и нежелани ефекти.

Как консумацията на фурми подпомага раждането?

Раждаща жена и лекариФурмите повишават окситоциновия ефект (свиването на матката) и чувствителността на матката. От друга страна, съдържащите се в тях наситени и ненаситени мастни киселини доставят енергия за плода и произвеждат простагландини, необходими за раждането. Също така, серотонинът, калцият и танинът, съдържащи се във фурмите, спомагат за контракцията на маточната мускулатура.

Три отделни проучвания показват, че консумацията на фурми по време на бременност може да помогне за по-лесно раждане.

Проучване 1, публикувано през 2011 година проследява ефекта от консумация на фурми в късна бременност върху раждането. Според това проучване, при жените, които консумирали 6 фурми на ден, през последните четири седмици преди датата на раждане е установено:

  • 74% по-голямо разкритие спрямо тези, които не са консумирали фурми;
  • 38% по-вероятно е да нямат разкъсвания;
  • 21% по-голяма вероятност за спонтанно раждане;
  • 28% по-малка вероятност от приложение на простин/окситоцин, за предизвикване на раждане;
  • 77% по-къс първи етап на раждането.

Проучване 2, публикувано през 2014 година разглежда ефекта от консумация на фурми по време на късна бременност върху зрелостта на маточната шийка. Това проучване установило, че при жени, които са яли 70-75 грама фурми на ден след 37 седмица на бременността:

  • 50% по-висока оценка на зрелостта на маточната шийка при приемане в родилното отделение;
  • 43% по-малка вероятност от цезарово сечение;
  • 51% по-малък риск от форцепс;
  • 55% по-малка вероятност от приложение на окситоцин за индуциране на раждането;
  • 68% по-вероятно успешно вагинално раждане след начало на раждането.

Проучване 3, публикувано през 2017 година изследва ефекта от консумацията на фурми върху продължителността на бременността, раждането и контракциите. Това проучване подкрепя всички първоначални открития:

  • Консумацията на фурми по време на късна бременност оказва положително влияние върху протичането на раждането и резултата, без да оказват неблагоприятно въздействие върху майката и детето.
  • Фурмите оказват ефект подобен на окситоцина в тялото, което води до повишена чувствителност на матката. Същи така, че фурмите могат да помогнат за стимулиране на контракциите на матката и за намаляване на следродилното кървене по начина, по който действа окситоцинът.

В посочените по-горе проучвания бременните жени започнали да ядат фурми три или четири седмици преди очакваната дата на раждане. С други думи, през 36 седмици или 37 седмици те започнали да ядат 70-75 грама (3 до 6 броя в зависимост от размера) изсушени фурми на ден.

Как да се ядат фурми по време на бременност?

Освен в чист, натурален вид, фурмите могат да се консумират в различни комбинации и рецепти по време на бременност:

  • Смути: Фурми с кисело мляко представляват чудесна комбинация.
  • Десерт: Добавете фурми към макарони или кус-кус заедно със сусам и чист мед.
  • Сироп: Смесете фурми и малко прясно мляко в блендер и го използвайте като добавка към сладолед, препечен хляб или овесена каша.
  • Подсладител: Фурмите може да бъдат чудесен заместител на захарта в млякото или соковете.
  • В кексове и сладкиши: Смесете фурмите с ядки в блендер и ги добавете към различни пайове, сладкиши, кифлички и енергийни барове или здравословни бонбони.
  • Салати: Смесете с фъстъчено масло и добавете в салата по ваш избор.

През кой период от бременността е най-добре да се консумират фурми?

Етапи на бременностФурмите могат да се консумират на всеки етап от бременността, но трябва да се внимава относно количеството.

През първия триместър запекът е често срещан проблем и консумацията на фурми през този период помага да се предотврати. Въпреки това, е добре да ги ядете умерено в ранна бременност, особено ако имате проблеми с кръвната захар или стрептококи от група В.

През второто тримесечие рискът от развитие на гестационен диабет е по-голям и трябва да обсъдите с лекаря си добавянето им към диетата.

През третото тримесечие фурмите могат да помогнат за по-бързо и лесно раждане. Бременните жени могат да ядат не повече от шест фурми на ден, считано от 36-та седмица, т.е. четири седмици преди очакваната дата на раждане.

Безопасна ли е консумацията на фурми сорт "Меджул" по време на бременност?

Фурми Фурмите "Меджул" съдържат всички хранителни вещества и витамини, които са важни за бременните жени. Те са отличен източник на въглехидрати, протеини, мазнини и фибри и имат ниско съдържание на мазнини. Богати са на витамини, включително ниацин, фолат, пиридоксин, пантотенова киселина и тиамин, рибофлавин и витамини А, С и К. Всички те имат жизненоважна роля в метаболизма и подпомагат растежа и развитието на бебето. Съдържанието на желязо помага за намаляване на лошия холестерол и по този начин намалява риска от сърдечно-съдови проблеми. Те са богати на антиоксиданти и предотвратяват раковите заболявания.

Можете ли да ядете китайски червени фурми (хинап) по време на бременност?

ХинапКитайските червени фурми, известни у нас като хинап, са с високо съдържание на желязо и поради това са ценен помощник в превенцията на анемия по време на бременността. Консумирани по време на кърмене, те подобряват хранителната стойност на майчиното мляко и подобряват кръвосъсирването.

 

Съществува ли риск от консумацията на фурми по време на бременност?

Фурмите нямат никакви странични ефекти, когато се приемат в умерени количества. В големи количества обаче, те могат да причинят:

  • Прекомерно тегло при бременност
  • Повишена кръвна захар
  • Риск от развитие на гестационен диабет
  • Разваляне на зъбите в случай на лоша хигиена на устната кухина

Кои билки са безопасни и кои не бива да се използват по време на бременност може да прочетете в: Билки по време на бременност.

Още по темата:

5.0, 2 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.momjunction.com/articles/surprising-benefits-of-dates-during-pregnancy_0075704/#gref
https://www.mamanatural.com/dates-during-pregnancy/
https://www.baby-chick.com/eating-dates-during-pregnancy/
https://www.linkedin.com/pulse/8-surprising-benefits-dates-during-pregnancy-palm-blessed

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияАлт. медицинаЗдравни съветиБотаникаИзследванияНовиниЛюбопитноПроизводителиПсихологияСнимкиЛайфстайлКлинични пътекиИсторияСпециалистиРецептиХранене при...Социални грижиСпортЗаведенияОрганизацииЛеченияНаучни публикацииВидеоПатологияФизиологияЗдравни проблемиНормативни актовеИнтервюта