Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Всяка чаша зелен чай е здраве

Всяка чаша зелен чай е здраве

Всяка чаша зелен чай е здраве - изображение

Зеленият чай е сред най-здравословните напитки на планетата и има изключително благоприятно действие върху човешкия организъм. Той е познат на човечеството от хиляди години и е неизменна част от азиатската култура. Приготвя се от листата на вечнозелен храст, от който се получава и черният чай.

Хранителна стойност на зеления чай

Неподсладения зелен чай не съдържа никакви калории. Множеството биоактивни съставки в листата от чай го правят напитка с богато съдържание на важни хранителни вещества.

Зеленият чай е богат на полифенолни съединения, наречени катехини, от които епигалокатехин-3-галат (EGCG) е най-добре проучен и е показал най-голям спектър от полезни ефекти. Полифенолите са мощни антиоксиданти – вещества, които могат да намалят образуването на свободни радикали в организма и да предпазят клетките и молекулите от увреждане. Известно е и, че свободните радикали играят роля в стареенето на клетките и появата на редица заболявания.

Кофеинът, съдържащ се в чаша зелен чай може да варира в зависимост от продължителността на инфузията и количеството чай, което е използвано. Обикновено, количество кофеин е значително по-ниско (приблизително около 20-45 мг на 250 мл чаша), в сравнение с това при черния чай, който съдържа около 50 мг кофеин в 95 мл чаша.

Видове зелен чай

Зелен чай растениеЗеленият чай се приготвя от листата на растението Camellia sinensis. Спрямо останалите видове чай, зеленият чай претърпява най-малка преработка, поради което съдържа най-много антиоксиданти и полезни полифеноли.

Може да с открие под формата на бутилирана подсладена напитка, пакетчета чай, в насипно състояние като листа или прах. Зелен чай може да се открие и като хранителна добавка, под формата на капсули или течен екстракт.

Защо всяка чаша зелен чай е здраве?

Всяка чаша зелен чай е наситена с антиоксиданти и хранителни вещества, които имат мощно действие върху тялото. В традиционната китайска и индийска медицина е използван широко при лекуване на рани, подпомагане на храносмилането, подобряване на сърдечното и психическото здраве и регулиране на телесната температура и други.

Зеленият чай има благоприятно влияние върху метаболизма - пречиства организма и повишава физическата издръжливост

Зеленият чай е един от най-благоприятните видове чай за отслабване, тъй като не повлиява значително кръвното налягане и има естествено действие. Той стимулира произвеждането на хормона норадреналин, който ускорява изгарянето на калории. Освен това, кофеинът в него подобрява физическата издръжливост чрез мобилизиране на мастните киселини от мастните тъкани и предоставянето им като източник на енергия.

В едно проучване включващо 10 здрави мъже е установено, че разходите на енергия са се повишили с 4 % при прием на зелен чай.

Зеленият чай може да помогне за намаляване на телесното тегло и намалява риска от затлъстяване

Зелен чай и телесно теглоКато се има предвид, че зеленият чай може да ускори метаболизма в краткосрочен план, е вероятно да подпомогне и за редуциране на телесното тегло.

Няколко проучвания показват, че зеленият чай води до намаляване на количеството телесни мазнини, особено в коремната област. Едно от тези проучвания е рандомизирано контролирано проучване включващо 240 мъже и жени, продължило 12 седмици. В него е установено, че при групата консумирала зелен чай е наблюдавано значително понижение на процента на телесни мазнини, телесното тегло, обиколката на талията и коремните мазнини.

Зеленият чай подобрява паметта и мозъчната дейност

Съединенията съдържащи се в зеления чай могат да подобрят мозъчната функция и да стимулират мисълта. За това допринася съдържанието на кофеин, който е известен стимулант. На база интензивните изследвания, на които е подлаган кофеина е установено, че той води до подобрения в различни аспекти на мозъчната функция, включително подобряване на настроението, бдителността, реакциите и паметта. Това, което кофеинът прави в мозъка е да блокира инхибиторен невротрансмитер, наречен аденозин и по този начин увеличава концентрацията на невротрансмитери като допамин и норепинефрин. Разликата от кафето, обаче е в това, че кофеинът в зеления чай не е в толкова големи количества, че да причини “нервност”, която понякога кафето предизвиква, а същевременно е достатъчно да Ви ободри и стимулира ума.

Освен това, зеленият чай съдържа и аминокиселината L-теанин, която е в състояние да премине през кръвно-мозъчната бариера, повишава активността на невротрансмитера GABA, който има антитревожно действие и увеличава допамина.

Проучвания показват, че кофеинът и L-теанинът могат да имат синергични ефекти. Комбинацията от тях е особено мощна за подобряване на мозъчната дейност. Именно комбинацията от L-теанин и по-ниските концентрации кофеин допринася за по-меко действие от това на кафето. Много хора споделят, че са по-прдуктивни и по-енергични, когато пият зелен чай вместо кафе.

Зеленият чай може да намали риска от болестта на Алцхаймер и Паркинсон

мъж, жена, чайЗеленият чай, не само подобрява мозъчната дейност в краткосрочен план, но може да го предпази и в напреднала възраст. Болестта на Алцхаймер е най-честата невродегенеративна болест при хората и водеща причина за деменция. Болестта на Паркинсон е второто най-често срещано девродегенеративно заболяване и включва смърт на невроните продуциращи допамин в мозъка.

Многобройни проучвания in vitro и в животински модели показват, че катехиновите съединения в зеления чай могат да имат различни защитни ефекти върху невроните, което значително намалява риска от болестта на Алцхаймер и Паркинсон.

Зеленият чай намалява риска от рак

Зелен чай и ракРакът представлява неконтролируемо разрастване на видоизменени клетки. Добре известно е, че оксидативното увреждане на клетките допринася за развитието на рак. Зеленият чай предотвратява увреждането на клетъчната ДНК посредством антиоксидантното си действие и стимулиране на вродени механизми за ремонт на ДНК, преди уврежданията да бъдат предадени на нови клетки.

Изследователите смятат, че високото ниво на полифеноли помагат за преустановяване на растежа и убиването на раковите клетки и могат да понижат риска от различни видове рак. Установено е, че страните, в които потреблението на зелен чай е високо, честотата на ракови заболявания е значително по-ниска, но все още не е напълно сигурно дали зеленият чай има основна роля в това или и други фактори, повлияващи начина на живот.

Мета-анализ на наблюдателни проучвания установил, че жени, които пият зелен чай са с 22 % по-нисък риск от развитие на рак на гърдата – най-често срещаният вид злокачествено заболяване при жените. Друго проучване установило, че мъжете, които пият зелен чай са с 48 % по-нисък риск от развитие на рак на простатата, който пък е един от най-често срещаният вид рак при мъжете. Няколко други наблюдателни проучвания показват, че пиещите зелен чай са значително с по-нисък риск от развитие на различни видове рак:

  • на пикочния мехур
  • колоректален рак
  • на хранопровода
  • на белия дроб
  • на кожата
  • на стомаха

Важно е да знаете, че добавката на мляко към зеления чай може да не е толкова добра идея, тъй като може да намали количеството на антиоксидантите.

Зеленият чай може да намали риска от диабет тип 2

Зелен чай на прах и диабетДиабет тип 2 е заболяване, което достига епидемични размери през последните десетилетия и засяга около 300 милиони души по целия свят. Това заболяване включва повишаване на нивата на кръвната захар на фона на инсулинова резистентност (нечувствителност) или неспособност за производство на инсулин. Проучвания показват, че зеленият чай може да подобри чувствителността към инсулин и да намали нивата на кръвната захар.

Зеленият чай може да намали риска от сърдечно-съдови заболявания

Сърдечно-съдовите заболявания (включително инфаркт и инсулт) са сред водещите причини за смърт в световен мащаб. Съществуват достатъчно епидемиологични доказателства, показващи, че редовния прием на зелен чай помага да се намали риска от сърдечно-съдови заболявания и да подобрят някои от основните рискови фактори за развитието им, сред които са нивата на общ холестерол, LDL холестерол и триглицериди. Също така, зеленият чай драстично повишава антиоксидантната активност на кръвта, която предпазва LDL холестерола от окисление, което се явява първата стъпка към развитие на сърдечни заболявания.

Наблюдателни проучвания са показали, че пиещите редовно зелен чай имат с около 31 % по-нисък риск от сърдечно-съдово заболяване.

Зеленият чай може да убие някои от бактериите и намалява риска от инфекция.

Някои изследвания показват, че катехините в зеления чай могат да убиват бактерии и да инхибират някои вируси, като грипния вирус, което потенциално намалява риска от инфекции.

Зелен чай за здрави зъбиStreptococcus mutans е бактерия, която има склонност да формира плаки по зъбите и е водещ фактор за развитието на зъбен кариес. Зеленият чай може да потисне растежа й, с което подобрява денталното здраве и намалява риска от кариес. Друго предимство на зеленият чай е, че може да премахне лошия дъх.

 

 

Зеленият чай има освежаващо и ободряващо действие

Установено е, че девет минути след прием на зелен чай се отварят кожните пори, телесната температура спада с 1-2 градуса и човек се чувствува приятно по време на летните горещини.

Какво количество зелен чай трябва да се пие?

Може да чуете всякакви препоръки, но, ако не сте пили редовно зелен чай досега, започнете с 1-2 чаши дневно. Оптималното количество е 4 чаши на ден, макар че според традиционните китайски лечители може да достигнат и 10.

Странични ефекти и рискове при прием на зелен чай

Въпреки че е естествен продукт, като всяка една билка, зеленият чай също има известни странични ефекти и противопоказания, които трябва да бъдат взети под внимание:

Кофеинова чувствителност – хора с тежка кофеинова чувствителност могат да получат безсъние, тревожност, раздразнителност, гадене или разстроен стомах.

Разредители на кръвта – хората, които приемат разредители на кръвта (антикоагуланти), като кумадин/варфарин, трябва да са с повишено внимание при прием на зелен чай поради съдържанието на витамин К в него. Също така, трябва да се избягва едновременният прием на зелен чай и аспирин, тъй като и двата намаляват ефикасността на тромбоцитите в процеса на съсирване на кръвта.

Стимуланти - ако се приема едновременно със стимулиращи лекарства, зеленият чай може да повиши кръвното налягане и сърдечния ритъм.

Зеленият чай съдържа високи нива на активни вещества, които могат да предизвикат нежелани реакции и да взаимодействат с други билки, добавки или лекарства. Бременни или кърмещи жени, тези със сърдечни проблеми или високо кръвно налягане, бъбречни или чернодробни проблеми, стомашни язви или тревожни разстройства не трябва да приемат добавки за зелен чай или екстракти!

Винаги се консултирайте с лекар, преди да започнете каквото и да било лечение с билка или добавка!

4.7, 11 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

https://authoritynutrition.com
http://www.lifeextension.com
http://www.medicalnewstoday.com

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

РецептиБотаникаЛюбопитноЛайфстайлЗдравни съветиХрани и ястияДиетиХранене при...СпортАлтернативна медицинаСнимкиНовиниОрганизацииНормативни актовеПсихологияСоциални грижиИнтервютаАнкетиЛеченияТестовеЗаведенияОткритияОбразованиеПроизводителиИсторияКлинични пътеки