Начало Медицинска енциклопедия Лечения Карнитин (L-Carnitine): действие, полезни ефекти, приложение Лечение с храни и хранителни добавки

Карнитин (L-Carnitine): действие, полезни ефекти, приложение

Карнитин (L-Carnitine): действие, полезни ефекти, приложение - изображение

Искате да свалите излишните килограми бързо, но без да навредите на здравето си? Искате да сте енергични през целия ден, съчетавайки кардио и силови тренировки с психическо натоварване? Страдате от силно забавен метаболизъм в резултат от заседнал начин на живот и искате да промените нещата в своя полза?

Карнитин е отговорът на вашите въпроси и малката подробност, която вероятно ви е липсвала на фона на внимателно подбран хранителен режим и съобразени с индивидуалните ви особености тренировки.

Аминокиселината, добила изключително широка популярност, поради своите многобройни ефекти и приложения, затвърдила се като едно от основните средства за подпомагане на редукцията на излишните килограми и прилив на енергия, е мощно оръжие в ръцете на добре информирания човек.

Карнитин (L-Carnitine): действие, полезни ефекти, приложение се препоръчва при редица състояния, като редукцията на теглото и раздялата с излишния процент подкожни мазнини далеч не изчерпват всички показания за прием на аминокиселината.

За постигане на оптимални резултати се препоръчва предварително да се консултирате със специалист в областта (личен лекар, диетолог, фармацевт, фитнес инструктор).

Какво представлява Л-карнитин? Видове? Действие

Какво представлява карнитин (L-Carnitine): видове карнитин, действие

По същество и химични отнасяния карнитинът представлява аминокиселина, произвеждана при нормални условия като резултат от обичайните физиологични процеси в организма. L-Carnitine е форма на карнитина, продуциран нормално в тялото от аминокиселините лизин и метионин.

Първите данни за L-Carnitine датират от 1905 година, когато е изолиран за първи път от месо, което е дало и наименованието му (латинският термина за месо е carnis). В тялото на човек аминокиселината се намира предимно в скелетните мускули и в по-ниски количества в черния дроб.

Изследванията върху аминокиселината са обект на висок научен интерес поради ролята му в регулацията на кръвнозахарното ниво и възможността за използването му в комплексната терапия при лица с метаболитен синдром, захарен диабет тип 2 и наднормено тегло в съчетание с инсулинова резистентност.

Основното действие на аминокиселината в организма включва подпомагане на един от основните процеси за производство на енергия. Пренасяйки дълговерижните мастни киселини към митохондриите подпомага тяхното изгаряне и продукцията на енергия.

Именно поради тази причина се счита за един от основните представители на така наречените фетбърнъри и по-конкретно липотропните фетбърнъри (за разлика от термогенните фетбърнъри липотропните водят до подпомагане транспорта на мазнините и тяхното изгаряне).

Съществува в различни форми, като най-често се открива под формата на таблетки, капсули, сироп, спортни напитки, а в определени ситуации може да бъде приложен и интравенозно (в някои страни е наличен под формата на ампули за инжекционно приложение). Дали ще го приложите самостоятелно или в комбинация с други добавки (аминокиселини, мастни киселини, витамини и минерали, билкови екстракти) зависи изцяло от крайния резултат, който целите (отслабване, повишаване на издръжливостта, енергичност и други).

Съществуват няколко различни вида карнитин:

  • D-carnitine: тази форма се отличава с липса на полезни свойства за организма и може да доведе до дефицит на другите, полезни форми на аминокиселината
  • Acetyl-L-carnitine: ацетил-Л-карнитин, наричан често АЛКАР (ALCAR), е една от най-ефективните форми по отношение на когнитивните функции и често се прилага в комплексната терапия при лица с неврологични заболявания (болест на Алцхаймер, деменция)
  • Propionyl-L-carnitine: тази форма е особено подходяща при наличие на подлежащи съдови увреждания, като например периферна съдова болест, високо кръвно налягане. Подобрява системната циркулация, като един от основните механизми включва продукция на азотен оксид
  • L-carnitine L-tartarate: една от най-често включваните в състава на спортните добавки форма на карнитин във връзка с бързата и добрата му резорбция и усвояване. Подпомага физическата издръжливост и съдейства за ускоряване процесите на възстановяване на мускулите

Сред хранителните добавки и спортните суплементи може да откриете огромно разнообразие от L-Carnitine (различни производители, различна форма, различна доза), като се препоръчва да се консултирате със специалист в областта, който да ви помогне в избора на най-подходящата форма и доза на аминокиселината.

Хранителни източници и дневна доза на Л-карнитин

Карнитин (L-Carnitine): основни ефекти, хранителни източници, препоръчителна дневна доза

Карнитин (L-Carnitine) показва многобройни ефекти, които са изявени в различна степен и подпомагат изпълнението на неговите многобройни функции в организма.

Основните биологични ефекти на карнитин включват:

  • антиоксидантен: аминокиселината повлиява благоприятно нивата на глутатион (един от основните защитници в организма) и води до намаление нивата на свободните кислородни радикали, съответно на оксидативния стрес в организма (оксидативният стрес и високите нива на свободни кислородни радикали се свързват с ускоряване на процесите на стареене в тялото и участват в патофизиологията на редица заболявания)
  • противовъзпалителен ефект
  • подобряване на системната циркулация и доставката на кислород в мускулите и мозъка
  • повишение на продукцията на азотен оксид

Аминокиселината се открива в редица хранителни продукти, като е типична за състава на животинските източници.

Най-добрите хранителни източници включват телешко, свинско и пилешко месо, риба, мляко и млечни продукти, но също и яйца.

Интересна особеност е, че откриващият се в храната карнитин се усвоява много по-пълно, бързо и ефективно от организма, но основният недостатък са твърде ниските количества (средно 85 милиграма в една порция месо).

Важна подробност е, че при здравите индивиди без доказан или подозиран подлежащ дефицит (първичен или вторичен) тези количества са достатъчни и не е необходима допълнителна суплементация.

За извличане на оптималните ползи от карнитин много специалисти препоръчват допълнителен прием под формата на хранителна добавка.

Осреднената препоръчителна дневна доза е до два грама, но при отделните форми на карнитин препоръките показват известни различия:

  • ацетил-Л-карнитин: препоръчителната доза варира между 600 до 2 500 милиграма дневно
  • Л-карнитин Л-тартарат: препоръчителната дневна доза е между хиляда и четири хиляди милиграма
  • пропионил-Л-карнитин: препоръчителната дневна доза се изчислява на 400 до 1 000 милиграма

Дневната доза и начина на приложение се определят индивидуално, в зависимост от състоянието на пациента и мотивите за прием на аминокиселината.

При някои спортисти или при изразен дефицит се препоръчва прием на по-високи дози ежедневно, но разбира се това се осъществява със знанието и контрола на лекуващия лекар.

В спорта обикновено се препоръчва прием средно между два и три грама дневно, разпределени в няколко приема. Обикновено трениращите се съветват да приемат добавката половин до един час преди тренировка за постигане на оптимален ефект.

Приложение на Л-карнитин за отслабване и повишаване на енергията

Показания за приложение на карнитин (L-Carnitine)

Показанията за приложение на различните форми на карнитин са многобройни във връзка с голямата му застъпеност и участие в редица процеси.

Прилага се както за етиологично лечение (например при ниски нива в организма) на дефицит на карнитин, така и профилактично. Все по-популярна е употребата му в спорта и в различните режими за редукция на теглото, но приложението му съвсем не се ограничава само в това направление.

Обикновено се прилага в комбинация с други добавки, лекарства и лечебни методи с цел постигане на оптимален ефект, намирайки приложение като част от комплексните мерки за лечение на редица заболявания и състояния.

Едни от добре проучените състояния, при които е уместно приложението на карнитин (L-Carnitine), включват:

  • при генетични заболявания, протичащи с ниски нива на карнитин в организма: при първичен дефицит се наблюдават симптоми още от ранна детска възраст (около пет години), обикновено под формата на кардиомиопатия, скелетно-мускулна слабост, хипогликемия. Заместителната терапия с карнитин води до подобряване на симптомите и е само част от комплексните мерки
  • при вторичен дефицит на карнитин в организма: вторичният дефицит на карнитин се развива в различен етап от живота (може да възникне във всяка възраст), като се дължи на различни причини. Най-често се причинява в резултат от тежко бъбречно увреждане и провеждане за целта хемодиализа, но може да се развие и в хода на антиконвулсивната терапия (лечението с валпроева киселина често води до дефицит на карнитин). Продължителният прием на някои антибиотици, както и заболяванията на храносмилателната система, протичащи с малабсорбция също могат да предизвикат вторичен дефицит на карнитин и изискват заместителна терапия с аминокиселината перорално или интравенозно
  • при строги вегетарианци и вегани: тъй като естествено срещаните източници на карнитин са с животински произход при лица, които не консумират месо, яйца, мляко и млечни продукти е налице повишен риск от развитие на дефицит на аминокиселината. По тази причина след консултация със специалист при подобни групи пациенти, както и при лица, спазващи рестриктивни диети, се препоръчва допълнителен прием на карнитин и други аминокиселини, някои витамини (например витамин В12) и минерали (например желязо)
  • за редукция на телесното тегло: едно от най-известните показания за приложение на карнитин е в подкрепа на раздялата с излишното тегло, като резултатите от много проучвания противно на рекламите на различните добавки с карнитин не показват значима ефективност на аминокиселината за ускоряване на процеса на отслабване. Комбинирането с други добавки, подходящ хранителен режим и физическа натовареност води до оптимизиране на употребата му. Най-общо аминокиселината подпомага изгарянето на мазнините и трансформирането им в енергия и притъпява чувството на глад
  • в спорта: Л-карнитин като спортна добавка често се препоръчва за увеличаване на мускулната сила и издръжливост, ускоряване на процесите на възстановяване след тежки тренировки, подобряване на цялостното физическо представяне. Тези му ефекти се дължат в най-голяма степен на снабдяването на мускулите с кислород, подобряване на кръвотока и антиоксидантната му активност
  • недоносени новородени с ниско тегло: по медицински показания аминокиселината се прилага в неонатологията в индивидуализирани дневни дози и под лекарски контрол
  • сърдечно-съдови заболявания: в някои случаи аминокиселината се препоръчва при рискови пациенти за развитие на сърдечно-съдови заболявания, включително сърдечна недостатъчност, исхемична болест на сърцето и атеросклероза. Резултатите от проучванията са противоречиви, поради което се препоръчва индивидуален подход при всеки отделен пациент
  • репродуктивни нарушения при мъжете: многобройни проучвания в областта показват тясна връзка между нивата на карнитин и броя и подвижността на сперматозоидите в семенната течност. По тази причина често при мъже като част от комплексните мерки за подобряване на фертилността се препоръчва прием на карнитин в дози до 2 грама дневно, като се наблюдава повишение на броя на сперматозоидите, подобряване на подвижността и издръжливостта им спрямо вредни въздействия
  • при хипертиреоидизъм: при някои пациенти с хиперфункция на щитовидната жлеза се препоръчва допълнителен прием на карнитин, тъй като аминокиселината може да доведе до облекчение на някои от проявите, като например сърцебиене, слабост, раздразнителност. Карнитин е част от комплексните мерки и самостоятелното му приложение има ниска ефективност
  • за подобряване на когнитивните възможности: наблюдава се подобрение на фокуса, вниманието, концентрацията и паметта при възрастни пациенти, лица с различни форми на деменция, както и при болест на Алцхаймер. Може да се използва и при лица със синдром на хронична умора и свързаните с него прояви
  • в комплексната терапия за лечение на инсулинова резистентност: необходими са допълнителни проучвания в тази област, но редица специалисти посочват благоприятно повлияване на показателите при лица с инсулинова резистентност след прием на карнитин
  • за намаляване на нежеланите ефекти в хода на химиотерапията и/или лъчетерапията: едни от най-честите странични ефекти, наблюдавани в хода на химиотерапия и лъчетерапия, включват гадене, повръщане, емоционална лабилност, нарушения на съня, като при част от тях тези симптоми може да се дължат допълнително на развил се дефицит на карнитин в организма. Допълнителният прием на добавката може да доведе до значително облекчение на симптомите
  • в комплексните мерки при провеждане на лечение при пациенти с HIV или СПИН: според резултатите от редица изследвания употребата на карнитин при лица с HIV може да забави деструкцията на лимфоцитите, да редуцира проявите на невропатия и да подобри някои липидни показатели

Консултирайте се с вашия лекар за необходимостта от прием на карнитин, съобразно вашето конкретно здравословно състояние и нужди.

Приложение на Л-карнитин при неврологични и сърдечни увреждания, за подобряване на фертилността

Крие ли рискове приемът на карнитин (L-Carnitine)

Приемът на аминокиселини, в частност на L-Carnitine, се счита за относително безопасен, особено при спазване на препоръките на лекуващия лекар и предписанието в листовката, инструкциите на фирмата производител.

Интравенозното приложение на аминокиселината се осъществява само по медицински показания и под строг контрол от страна на лекуващия лекар, във връзка с което рядко се наблюдава развитие на сериозни нежелани ефекти.

Тъй като пероралната употреба е лесна за изпълнение, аминокиселината е достъпна (добавките се предлагат без нужда от предоставяне на рецепта) и всеки може да се снабди с нея и безконтролно да приема съгласно своите усещания, рисковете са по-високи.

Едни от най-честите нежелани реакции, наблюдавани при прием на дози, по-високи от 3 грама дневно, включват гадене, повръщане, диария, стомашен дискомфорт, диспепсия, киселини.

Продължителният прием може да доведе до промяна в миризмата на урината, дъха и потта (придобиват аромат, наподобяващ миризмата на риба).

В редки случаи при прием на високи дози продължително време и определени индивидуални особености (подлежащи заболявания, прием на други добавки и/или лекарства) са възможни гърчове, припадъци, загуба на съзнание.

В случай на налични подлежащи заболявания (автоимунни увреждания, чернодробни, бъбречни, метаболитни заболявания, неопластични образувания и други) задължително се консултирайте с вашия лекар преди започване на употребата на карнитин за минимизиране на рисковете от потенциално влошаване на подлежащите увреждания.

Препоръчва се консултация със специалист и по отношение на възможните нежелани лекарствени взаимодействия при едновременната употреба на различните форми на карнитин с други хранителни добавки и лекарства.

В редица случаи карнитин целенасочено се комбинира с други аминокиселини, мастни киселини, витамини и минерали с цел оптимизиране на терапията и постигане на оптимални резултати, но някои комбинации крият рискове.

Такива например са приемът на карнитин при провеждане на терапия с антикоагуланти (аценокумарол, варфарин), някои лекарства за щитовидната жлеза, антиконвулсивни средства (някои лекарства, използвани за лечение на гърчове).

Не се препоръчва приемът на карнитин при наличие на хипофункция на щитовидната жлеза (хипотиреоидизъм), поради риск от влошаване на състоянието и задълбочаване на проявите на болестта, както и при анамнеза за гърчове, поради риск от обостряне на състоянието и провокиране на нов гърч.

Макар и рядко срещано състояние в клиничната практика е възможно наличие на алергия към карнитин или някои от допълнителните, но неактивни съставки в таблетките (или формите за приложение). В този случай употребата на аминокиселината е абсолютно противопоказана поради риск от сериозна реакция на свръхчувствителност и рисковете, свързани с нея.

Във връзка с липсата на достатъчно изследвания с аминокиселината не се препоръчва самоцелна употреба по време на бременност и кърмене освен в случаите, когато добавката е предписана от лекуващия лекар по медицински съображения. Причините за това са в липсата на достатъчно проучвания за безопасността на добавката при бременност и кърмене и поради наличието на допълнителни вещества във формите за перорална употреба, които могат да предизвикат реакция. L-Carnitine е добавен в някои сухи млека в ниски количества, като се препоръчва само при медицински показания.

Употребата му в детска възраст не е противопоказана, но се препоръчва използване на оптимални дози, съобразени с телесното тегло и общото здравословно състояние на детето и краткосрочен курс на лечение. Използването му перорално до шест месеца в подходящи дневни дози се счита за безопасно, докато при интравенозното му приложение се препоръчва по-кратък терапевтичен курс.

Самоцелната употреба на хранителни добавки и препарати със свободен достъп крие своите рискове и се препоръчва предварителна консултация със специалист в областта.

Карнитин (L-Carnitine): действие, полезни ефекти, приложение се предлага често в комплексните режими за сваляне на килограми и поддържане на добра форма, но за подсигуряване и намаляване до минимум на рисковете от употребата се препоръчва предварителна консултация със специалист (най-добре с лекуващия лекар, тъй като той е наясно с вашето здравословно състояние, подлежащи заболявания, приемани лекарства, алергии и други).

 Рискове и нежелани ефекти при прием на добавки с Л-карнитин

По текста работи: д-р Лилия Пашова-Стоянова

Още по темата:

5.0, 4 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1026/l-carnitine
https://www.healthline.com/nutrition/l-carnitine
https://www.selfhacked.com/blog/carnitine-top-18-science-based-health-effects-carnitine/
https://www.bodybuilding.com/content/your-expert-guide-to-l-carnitine.html
http://main.poliquingroup.com/articlesmultimedia/articles/article/767/top_12_reasons_to_use_carnitine.aspx
https://en.wikipedia.org/wiki/Carnitine
https://draxe.com/l-carnitine/
https://blog.bulletproof.com/acetyl-l-carnitine-benefits/

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛайфстайлЛюбопитноНовиниТестовеФизиологияСнимкиДиетиЗдравни съветиИзследванияХранене при...Спорт и туризъмСоциални грижиПсихологияИнтервютаЗаведенияОбразованиеАнкетиСпециалистиОрганизацииНормативни актовеПроизводителиРецептиБотаникаАлт. медицинаИсторияЛеченияКалкулатори