Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Практики за ума и тялото Двигателни терапии Упражнения при плоско стъпало

Упражнения при плоско стъпало

Упражнения при плоско стъпало - изображение

Плоскостъпие или pes planus е вид деформация на ходилата, при която липсва добре обособен свод (арка) на стъпалото и то изглежда напълно плоско. Състоянието най-често е наследствено и е една от най-честите деформации на ходилото при децата. Проявява се в две форми - вродена и придобита.

Нормално стъпало и плоско стъпалоКогато плоскостъпието се появи при възрастни, то се смята за придобита форма и обикновено се дължи на някакво заболяване и състояние - например затлъстяване, диабет, бременност, разкъсване на сухожилие или други. Възможно е да се развие и в зряла възраст, като в този случай понякога се означава като "дисфункция на задното тибиално сухожилие" (posterior tibial tendon dysfunction, PTTD). Това се случва най-често при жени над 50 години, но може да се случи при всеки. 

При някои индивиди (около 20-30% от цялото население) плоскостъпието е вродено състояние и сводът на стъпалото не се образува. Може да се наблюдава само на единия крак (едностранно) или да засегне и двата крака (двустранно).

Вродената форма се среща по-рядко и е вследствие на дефекти настъпващи по време на вътреутробното развитие. Признаците могат да бъдат забелязани сравнително рано от родителите, но след тригодишна възраст то се определя само чрез плантография (отпечатък на стъпалата).

Как да проверим има ли детето плоско стъпало?

Състоянието на свода може да проверите и в домашни условия - за целта сложете на пода бял лист и накарайте детето да стъпи върху него. Най-добре е ходилата да бъдат влажни - тогава отпечатъкът е по-контрастен. Очертайте с молив контура. Нормално е вътрешната извивка на ходилото да представлява две трети от ширината му. Ако има отклонения, трябва да се потърси мнението на ортопед.

Изследването се провежда по аналогичен начин и при възрастен човек.

Има функционална връзка между структурата на свода на стъпалото и биомеханиката на долната част на крака. Реално, сводът действа като "амортисьор", като осигурява еластична, пружинираща връзка между предната част на стъпалото и петата. Този пружиниращ ефект предпазва от претоварване стъпалото, дългите кости на краката и бедрата, които реално поемат цялата тежест на тялото при ходене, скачане, бягане. Аналогично, липсата на такава еластична връзка може да бъде сериозен проблем, изразяващ се в болезненост в областта на краката и по-специално, в ходилата и подбедрицата. Ако не се вземат мерки навреме, състоянието може да се задълбочи и да доведе до изместване на колянното капаче (patella), както и до болки в гърба и кръста.

Как може да се предотврати развитието на плоско стъпало?

Профилактиката на плоскостъпието включва масаж на ходилата, ходене на бос крак по добре натрошен чакъл, което да се редува с тичане по трева. Важни са и обувките - те трябва плътно да обхващат стъпалото, да нямат висок ток и задната им част да бъде стабилна. За предпочитане е да са направени от естествена кожа и да не предизвикват никакъв дискомфорт при продължително носене.

Лечение на плоскостъпие при възрастни

Лечението при възрастни обикновено се състои в носене на свободни, удобни обувки с опора в областта на свода. Вашият лекар може да препоръча специални ортопедични обувки или стелки, с цел да поддържат стъпалото в неутрално положение и смекчават напрежението в стъпалото. В тежки случаи може да се наложи оперативна интервенция, за да се коригира стойката на краката.

Лечение на плоскостъпие при деца

Наличието на плоско стъпало при децата често е проблем, който те "израстват", особено високи, слаби деца с гъвкави стави. Рядко се налага носенето на коригиращи обувки или вложки, тъй като обикновено свода на ходилото се образува до 5-годишна възраст. Според някои експерти, ако се образува дъга, когато детето се изправи на пръсти, вероятно състоянието ще се преодолее с времето.

Упражнения при плоско стъпало

Към конвенционалното лечение на плоскостъпие се включва и провеждането на лечебна гимнастика. Добре би било упражненията да се изпълняват два пъти на ден - сутрин и вечер:

  • Седнете на пода и допрете ходилата до пода. Повдигнете стъпалото в областта на пръстите на краката на левия крака като петата остане доближена до пода. Задръжте в това положение за 10-15 секунди и след това повторете с десния крак. Повторете упражнението 5 пъти.
  • Упражнение с кърпа за стъпалаПоставете кърпа на пода и седнете на един стол пред нея. Поставете двата крака на една страна върху кърпата.
    Хванете кърпата с пръстите на единия крак (притискайте петата към пода и използвайте другия си крак, за да задържате кърпата). Свийте пръстите на крака, за да издърпате кърпата към вас.
    Повторете с другия крак. За да увеличите силата, по-късно може да използвате леки тежести от 1,5 кг до 2,5 килограма (подходяща за целта е голяма купа плодове или зеленчуци) на другия край на кърпата.

  • Седнете на пода със свити коленете и ръце подпрени зад гърба за опора. Отделете ходилата от пода, като същевременно задържате петите към него. Свийте пръстите на краката и ги задръжте за 15 секунди.
  • Стъпете на пода с изпънати стъпала и приближете в областта на петите. Хванете краката си точно над глезените. Опитайте да раздалечите максимално пръстите на краката, докато не усетите разтягане. Направете извивка, като свиете стъпалата и оставяте пръстите на краката да докоснати до пода.
  • Приближете стъпалата един до друг и след това раздалечете петите докато пръстите останат доближени. Правете това упражнение в седнало положение за най-добри резултати.
  • упражнение за разтягане на мускулите на подбедротоЗастанете на около 30 сантиметра от стената и поставете дланите на двете си ръце на стената, на нивото на гърдите. Отстъпете назад с единия крак, като го държите изпънат в коляното и двете стъпала са допрени до пода. Стъпалата трябва да сочат напред към стената или леко към центъра на тялото ви. Свийте другия (предния) крак в коляното, като същевременно, гледайте коляното и глезена да са разположени един под друг. Натискайте стената с двете си ръце, докато не усетите леко разтягане на задния крак в областта на прасеца. Задръжте така за 10 секунди (увеличавайте до 30 или повече, в продължение на няколко седмици). Разменете краката и повторете. Правете това 2 до 4 пъти на ден.

Още упражнения може да научите в 10 ЛЕСНИ УПРАЖНЕНИЯ ПРИ ПЛОСКОСТЪПИЕ.

Още по темата:

4.1, 7 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.physiotherapy-treatment.com/pes-planus.html
https://www.boldsky.com/health/diet-fitness/2011/exercises-cure-flat-feet-080911.html
https://www.healthlinkbc.ca/health-topics/aa4617spec

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиЛеченияСпортЛюбопитноЛайфстайлНовиниВидеоХранене при...СнимкиПсихологияАлт. медицинаАнкетиТестовеСпециалистиДиетиЗаболявания (МКБ)Производители