Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Натурални продукти храни и пробиотици Защо прасковите са полезни за здравето?

Защо прасковите са полезни за здравето?

Защо прасковите са полезни за здравето? - изображение

Прасковата (Prunus persica) е плод, произлизащ от континентален Китай, но достъпен по целия свят. Заедно с череши, кайсии, сливи и нектарини, прасковата е част от рода Prunus, известен като "каменни плодове", съдържащи голяма костилка в средата на плода. В Китай те се считат за символ на безсмъртието и приятелството.

Плодът е високо ценен поради вкуса си, който е едновременно сладък и кисел. Това се дължи на съотношението между захарите и киселините, открити в прасковите. Когато плодът не е узрял напълно, преобладава киселинното съдържание. В процеса на узряване все повече се увеличава количеството на захарите, докато достигнат сладостта, с която плодът е познат.

Прасковите осигуряват много ползи за здравето, които са свързани с хранителните вещества в тях, като диетични фибри, изобилие от витамини, включително витамин С, витамин А, витамин Е и ниацин, както и минерали, като калий, мед, манган и фосфор.

Проведени са много проучвания относно здравословните ползи от прасковите. Според изследване на "Texas A&M AgriLife Research" плодове като праскови, нектарини и сливи съдържат биоактивни съединения, които могат да намалят риска от диабет, свързан със затлъстяването. В проучването се отбелязва още, че тези плодове имат противовъзпалителни и хипохолестеролемични свойства, които допринасят за намаляване на риска от сърдечно-съдови заболявания.

Ето някои от най-добре познатите ползи за здравето, които прасковите осигуряват:

Укрепват имунната система

Ядене на прасковаАнтиоксидантите в прасковите като витамин С и цинк са необходими за нормалното функциониране на имунната система. Както цинкът, така и витамин С допринасят за синтеза на колаген и в последствие заздравяването на раните. Цинкът и витамин С също имат антиоксидантни свойства, които могат да помогнат в борбата с инфекциите.

Прасковите правят кожата страхотна

Лице на женаБогатите на антиоксиданти и витамин С, вкусни плодове осигуряват защита от оксидативния стрес причинен от свободните радикали, а също така и предпазват от инфекции. Витамин С в прасковите може да намали бръчките, да подобри цялостната текстура на кожата и да помогне за борба с уврежданията на кожата, причинени от слънцето и замърсяването. Наличието на зеаксантин и лутеин в прасковите е отговорно за протективния ефект спрямо действието на ултравиолетовите лъчи. Прасковите, изядени или нанесени върху кожата под формата на маска за лице, действат като чудесен естествен овлажнител. Освен това имат положителен ефект върху скалпа, за намаляване на загубата на коса.

Редица козметични компании използват екстракти от праскови в своите продукти за красота, именно заради хидратиращите и подмладяващите свойства на плодовете.

Как да направите маска за лице с праскова?

Смес от праскова и кисело млякоПригответе си лесна хидратираща и овлажняваща маска за лице с праскова, която ще придаде на лицето свежест и мекота. За тази цел, са нужни:

  • 1/2 пасирана праскова (изберете добре узряла праскова, която ще бъде по-лесна за размачкване и ще позволи по-гладко приложение);
  • 1 супена лъжица кисело мляко;

Вземете 1/2 праскова и я размачкайте хубаво с вилица или пасирайте. Добавете 1 супена лъжица обикновено неподсладен кисело мляко. Използвайте кисело мляко със стайна температура. Разбъркайте добре сместа, докато се получи гладка консистенция. С помощта на чист памучен тампон или с чисти пръсти, нанесете маската внимателно върху лицето. Използвайте цялото количество като нанесете и върху областта на шията и деколтето.

Оставете маската върху лицето си продължение на 10 - 15 минути, след което измийте с топла вода. Но ако разполагате с повече време, може и за по-дълго. Максималният период от време, за което може да оставите маската е докато изсъхне напълно. Подсушете лицето с чиста кърпа. Ще бъдете изумени от това колко свежо и блестящо изглежда лицето ви!

Прасковите могат да намалят честотата на диабета

Нива на кръвна захарЦели плодове, като боровинки, грозде и праскови, намаляват вероятността от развитие на диабет тип 2. Наличието на големи количества фибри спомагат за понижаване на нивата на кръвната захар.

Проучвания показали, че пациенти с диабет тип 1, които се придържали към диета с високо съдържание на фибри, имали по-ниски нива на глюкоза в кръвта, а при диабет тип 2 са наблюдавани подобрения в нивата на кръвната захар, липидите и нивата на инсулина. Една средна по размер праскова осигурява около 2 грама фибри.

Диетолози препоръчват консумация на около 21-25 грама/ден фибри за жените и 30-38 грама/ден за мъжете.

Прасковите подобряват здравето на сърцето

Когато човек яде праскови, той получава всички основни хранителни вещества, нужни за здравето на сърцето. Те включват фибри, калий, витамин С и холин. Увеличаването на приема на калий заедно с намаляването на приема на натрий е най-важната хранителна промяна, която човек може да направи, за да намали риска от сърдечно-съдови заболявания. Фенолните съединения в прасковите са отговорни за понижението на липопротеините с ниска плътност, известни като 'лош" (LDL) холестерол, което увеличава риска от сърдечно-съдови заболявания.

Прасковите помагат за детоксикацията на тялото

Смути с прасковаПрасковите са богати на калий, който е важен химикал за здравето на бъбреците. Съдържанието на хепатопротективни елементи пък помага за пречистването на черния дроб, особено при хора, страдащи от туберкулоза или диабет.

Прасковите поддържат здравето на очите

Прасковите са отличен заместник на морковите - те са богати на бета-каротин, който, попаднал в организма се превръща във витамин А. Освен това лутеинът и зеаксантинът в прасковите, които вече споменахме относно здравето на кожата, са полезни и за здравето на очите - предпазват от дегенерация на макулата и предотвратяват увреждането от свободните радикали.

Допринасят за здрави кости и зъби

Бели зъбиПрасковите съдържат фосфор, който заедно с други минерали помага за укрепване на костите и зъбите. Фосфорът има роля в предотвратяването на някои костни заболявания, като остеопороза. Консумирането на праскови играе важна роля в укрепването на челюстните кости и венците, което помага да се запази здравината на зъбите.

 

Прасковите подпомагат борбата с рака

Прасковите са богати на фенолни и каротеноидни съединения, за които е известно, че притежават противоракови и антитуморни свойства. По-специално, хлорогенната киселина и неохлорогенната киселина в прасковите действат потискащо върху растежа на клетки от рак на гърдата, без да увреждат нормалните клетки.

Също така, високите количества фибри във всички плодове и зеленчуци са свързани с понижен риск от колоректален рак.

Прасковите са полезни при бременност

бременна жена и прасковиПрасковите са богати на витамини А и С, ниацин и калий, които са от полза както за майката, така и за плода. По-специално, витамин С в праскова увеличава бионаличността на желязото и се бори с анемията.

Всички тези предимства са достатъчно основание прасковите да бъдат още едно вкусно допълнение към здравословното хранене. Добавете ги към ежедневното си меню като ги ядете пресни или и добавяте към различни десерти и плодови напитки.

Лятото е най-доброто време за консумация на праскови, когато те са в разгара на сезона си и имат най-добър вкус, свежест и хранителна стойност. Ако има нужда да доузреят прасковите, ги поставете в хартиена торба или близо до слънчев прозорец. Разбира се, винаги избирайте пресни плодове, тъй като консервираните губят част от активните си вещества и полезни ефекти под влияние на процеса на консервиране.

Важно е да се отбележи, че ползите от консумацията на всякакви видове плодове и зеленчуци, включително праскови, са безкрайни. С повишаване дела на консумираната растителна храна се понижава рискът от всички заболявания, свързани с начина на живот (като затлъстяване, диабет и сърдечни заболявания). Високият прием на плодове и зеленчуци също се свързва със здрав тен и коса, повишена енергия, по-малко тегло и по-нисък риск от смърт.

Още по темата:

5.0, 1 глас

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.naturalmedicine.news/2018-07-24-peaches-the-health-benefits-of-the-sweet-and-sour-fruit.html
https://www.spinemd.com/news-philanthropy/take-a-bite-out-of-these-5-health-benefits-of-peaches
https://www.medicalnewstoday.com/articles/274620.php
https://bellatory.com/skin/Peach-Face-Mask

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияРецептиЛайфстайлХрани и ястияЗдравни съветиЛюбопитноБотаникаСнимкиХранене при...ИсторияПсихологияАлтернативна медицинаНовиниДиетиАнкетиЛечения