Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Как да подсилим паметта си

Как да подсилим паметта си

Как да подсилим паметта си - изображение

Много хора асоциират отслабването на паметта с остаряването. С напредване на възрастта забелязваме, че паметта ни "изневерява" - забравяме рождения ден на приятел, къде сме оставили ключовете за колата, трудно помним имена и цифри...

Дали това е случайно забравяне или загуба на краткосрочната памет? Човек трябва да бъде наясно, че съществуват специфични фактори, които могат да причинят увреждане на паметта, дори и в по-ранна възраст. Такива фактори са злоупотреба с алкохол, наркотици, тютюношушене, някои лекарства, безсъние, стрес, депресия, хранителен дефицит, травма на главата, деменция, инсулт. И дори увреждането на паметта да се свързва с различни причини, тя може значително да се подобри чрез няколко прости съвета и естествени продукти.

Бадеми

Бадемите са отлично средство за подсилване на паметта. Те са богати на антиоксиданти и омега-3 мастни киселини, които стимулират мозъчната дейност. Поради богатото си съдържание на антиоксиданти, бадемите са изключително полезни и за зрението.

  • Накиснете 5-10 бадема във вода за една нощ. На следващата сутрин ги обелете и смачкайте до получаване на паста. Сварете пастата в чаша мляко. Добавете малко захар или мед за вкус. Пийте ежедневно в продължение на 30 или 40 дни.

Розмарин

Освен като силно ароматна подправка, розмаринът се прилага традиционно и за подобряване на слаба памет. Според някои проучвания, дори вдишването на аромата може да има полезен ефект. Ефектът на розмарина се обяснява с антиоксидантите му свойства и понижение на нивата на кортизола (хормон на стреса) и следователно тревожността. За облекчаване на стреса и увеличаване на паметта и концентрацията маслото от розмарин може да се съчетае и с други ароматни масла.

  • Вземете една чаена лъжичка изсушен (или клонче пресен) розмарин в чаша вряла вода за около пет минути. Прецедете и добавете мед за вкус, ако е необходимо. Пийте ежедневно, в продължение на няколко седмици. Може да добавите няколко капки масло от розмарин в овлажнителя си за въздух.

 

 

 

 

Черен кимион

Семената от черен кимион (Nigella sativa) имат голям потенциал за подсилване на ума, поради техните антиоксиданти, противовъзпалителни и неврон-защитни свойства.

Изследвания сочат, че ежедневният прием на чист, смлян черен кимион на прах или под формата на капсули подобрява познавателните способности, паметта и вниманието.

  • Смесете малко мед в половин чаена лъжичка смлян черен кимион. Яжте два пъти дневно, в продължение на най-малко няколко седмици.

Гинко билоба

Гинко билобата е една от най-популярните билки в съвременния свят. Наред с множеството терапевтични ползи се откроява способността за подобряване на паметта. Действието на гинко билобата е изследвано при хора с болест на Алцхаймер и е установено, че има способността да подпомага нервните клетки, увредени от болестта, което подобрява обучението, ежедневните дейности, социалното поведение и намалява чувството за депресия. Други ефекти на гинко билобата включват подобряване на кръвообращението по протежение на централна нервна система, което насърчава цялостната функция на мозъка.

Стандартизиран екстракт от листа на гинко билоба притежава мощно антиоксидантно и противовъзпалително действие, подобрява кръвообращението на мозъка и защитава мозъчните клетки от бета-амилоиди (неправилни протеини, които се натрупват в мозъка при хора с болест на Алцхаймер). Предполага се още, че екстрактите от гинко билоба потискат увреждането на нервните клетки, насърчават развитието им и стимулират генерирането на нови клетки в уязвимите области на мозъка.

  • Препоръчва се приема на 240 до 600 мг гинко билоба, до три пъти на ден, най-малко в продължение на месец, за оптимално подобряване на проблемите свързани с паметта.

Женшен

Женшен се отнася до различни растения, принадлежащи към рода Panax. По-ефективни за подобрение на паметта и мозъчната дейност са Азиатски женшен (Panax jenshen) и Американски женшен, спрямо Сибирски женшен.

Женшените са адаптогени, което означава, че са изключително полезни за облекчаване на стреса и последиците от него. Американският и азиатският женшен съдържат група съединения, известни като гинсенозиди, които са отговорни за ноотропния им ефект. Гинсенозидите са вид сапонини, които подобряват паметта чрез активиране на невроналната активност в хипокампуса (амонов рог).

Екстракт от женшен може да доведе до значително подобрение на невротрансмисерната дейност (пренасянето на нервните импулси), което подобрява паметта. Механизмът му на действие включва освобождаване на ацетилхолин и стимулация на холинергичната активност в хипокампуса и мозъчната кора.

  • Може да приемате женшен под формата на чай или добавка.

Зелен чай

Подобно на гинко билобата и розмарина, зеленият чай е отдавна известен с антиоксидантните си свойства. В състава му влизат полифеноли, флавоноиди, каротеноиди, токоферол, витамин С, селен, цинк, хром и манган. Според съвременните проучвания, екстрактът от зелен чай предпазва белтъците и липидите от свързани с възрастта нарушения като окисление. Редовният прием на зелен чай може да подобри способността за учене и да защити мозъчните клетки от увреждания, свързани с остаряването.

Голяма част от положителните ефекти на зеления чай се дължат на фитохимикал, наречен епигалокатехин галат (EGCG). Като антиоксидант, EGCG изчиства свободните радикали и реактивни кислородни видове, произведени при липидната пероксидация. По този начин защитава невроните и други мозъчни клетки от окислително увреждане. EGCG, също така, стимулира неврогенезата (увеличава производството на нови мозъчни клетки). Неврогенезата може да доведе до повишаване на умствените способности и познавателните функции. Когато неврогенезата настъпи в хипокампуса (редица изследвания посочват, че това наистина се случва), тя може да доведе до значително подобряване на паметта и ученето.

Не на последно място, полифенолите в зеления чай са мощни инхибитори на ацетилхолинестеразата. Ацетилхолинестеразата е ензим, отговорен за разграждането на невротрансмитера ацетилхолин. Чрез инхибиране на този ензим, зеленият чай повишава ацетилхолиновата активност в мозъка, който е необходим за стабилизиране и подобряване на паметта.

Златен корен (Rhodiola rosea)

Тази билка отдавна се употребява като помощно средство при различни заболявания. Към признатите ефекти на златния корен се включва и подобрение на паметта. Последни научни изследвания съобщават, че има способността да облекчи депресия, да подобри концентрацията и паметта, което се дължи на стимулиране на централната нервна система.

 

Бакопа мониери

Билката бакопа мониери е сред най-добрите средства подобряващи паметта. Тя е особено почитана в Аюрведическата медицина, където често се предписва за множество когнитивни състояния като слаба памет и концентрация.

Подобно на повечето храни и билки, стимулиращи мозъчната функция, бакопа маниери се нуждае от повече време, за да прояви ефекта си в най-висока степен. Приемът на бакопа маниери три пъти дневно, в продължение на два месеца, например, ще осигури по-добри резултати, отколкото същите дози, в продължение на един месец.

Готу кола

Готу кола или брахми (Centella Asiatic) е невероятна билка, която има обещаващо действие за подобряването на паметта и мозъчните функции. Действа като мозъчен тоник, има антиоксидантни и невропротективни ефекти.

Готу кола принадлежи към семейството на магданоза и расте в Хималаите. В традиционната китайска медицина и Аюрведа, се означава още като „фонтан на живота” се използва за подмладяване на ума и тялото и средство против стареене. Други приложение на болката включват разширени вени, кожни лезии, безсъние.

Смята се, че готу кола съдържа вещества, подобряващи кръвната циркулация в мозъка, което води до по-добра памет, концентрация, интелект и внимание.

  • Приемайте по една-две супени лъжици сок от готу кола по два или три пъти на ден. Може да добавите и малко мед.
  • Може да смесите една четвърт до една втора чаена лъжичка готу кола на прах в чаша топло мляко, добавете щипка кардамон и го пийте веднъж или два пъти на ден.
  • Може да откриете билката готу кола и под формата на хранителна добавка, при което една или две капсули (500 мг) е отличен начин за подобряване на паметта по естествен път, без странични ефекти.
  • Алтернативно, готу кола може да се консумира под формата на чай. Горчивият му вкус може да намалите като добавите малко мед или лимон.

Зеленика (Vinca major)

Известна със своето спазмолитично, антибактериално, противораково и седативно действие, зелениката има свойството да подобрява и паметта. Семената и листата всъщност съдържат винкамин, който е предшественик на винпоцетин. Винпоцетин е химикал за разреждане на кръвта, който подобрява мозъчната циркулация и спомага за по-добро използване на кислорода. В действителност, винпоцетина е една от най-мощните съставки на редица фармацевтични продукти за болест на Алцхаймер и деменция.

 


Боровинки

Оказва се, че и боровинките (Blueberries) са изключително полезни при нарушения на паметта. Според проучване в Харвардския университет, приемът на боровинки укрепва мозъчната функция и може да предотврати загубата на паметта, свързана със стареенето. Това се дължи на богатото им съдържание на флавоноиди, които имат способността да подобряват способността за учене, когнитивните функции, вербалното разбиране, способността за разсъждение и паметта. Изследвания показват, че редовният прием на флавоноиди и продукти, богати на флавоноиди забавя спада на когнитивните способности и го предпазва от заболявания като деменция, болест на Паркинсон и болест на Алцхаймер. 

Индийско цариградско грозде

Индийското цариградско грозде (Anwala churna), наричано също Amla, се използва в Аюрведа за подобряване на паметта и укрепване на нервната система. Поради високото си съдържание на витамин С и антиоксиданти, индийското цариградско грозде действа и като отличен имуностимулатор.

  • Взимайте 1 до 3 супени лъжици, три пъти на ден в продължение на поне няколко седмици.
  • Друг вариант е да се смеси по една чаена лъжичка корен на прах от Индийско цариградско грозде и бели сусамени семена на прах. Добавете една чаена лъжичка мед към получената смес. Яжте веднъж на ден, в продължение на 5 дни.

Рибено масло

Добавката на рибено масло може да помогне за подобряване на паметта и намаляване на когнитивния упадък благодарение на високите нива на омега-3 мастни киселини. Докозахексаеновата киселина, установена в рибеното масло, може да помогне за предотвратяване на образуването на мозъчни плаки, свързани с болест на Алцхаймер.

  • Приемайте добавка с рибено масло, съдържаща най-малко 600мг DHA ежедневно. За правилно дозиране се консултирайте с вашия лекар.
  • Може да включите мазни риби като сьомга, херинга, скумрия и сардини в диетата си.

Съществуват и някои лесни стъпки, които ще подсилят паметта и мозъчната дейност.

Концентрирайте се

Един от начините да не забравяме дори най-малките действия, които извършваме, е да повтаряме на глас какво правим в настоящия момент. При среща с нови хора често сме съсредоточени върху външния им вид и придобиването на първи впечатления, но забравяме техните имена. Концентрирането именно върху запаметяването на тази информация гарантира по-голям успех в запомнянето на имена на нови хора.

Движете се повече

Установено е, че тези, които практикуват интензивни физически тренировки, придобиват умения да блокират разсейването. Мозъкът зависи от енергията, получена чрез постоянен прием на кислород и хранителни вещества от кръвта. За да поддържаме движението на кръвта към мозъка, е препоръчителна редовна физическа активност,  независимо дали ще е разходка, плуване, танци или друго. Аеробните упражнения помагат да се запази краткосрочната и вербална памет.

Ограничете алкохолните напитки

Според френски учени, консумацията на чаша вино на ден намалява значително риска от развитие  на болест на Алцхаймер, подобрява паметта и познавателните способности. По-голямото количеството, обаче, може да има точно обратния ефект.

Упражнявайте мозъка

Не е задължително упражненията за мозъка да са сложни, за да бъдат резултатни. Например, направете опит да облечете дрехите си със затворени очи. Поемайте по различен от стандартния маршрут от офиса до вкъщи или пренареждайте домашните мебели. Решаването на кръстословици и пъзели поддържа също мозъка по-млад и силен.

Медитирайте

Медитацията е друг полезен начин за стимулиране развитието на сивото вещество и добрата памет. Според учени този метод на релаксация помага за подобряване на концентрацията, намаляване на тревожността, както и за "изчистване" на съзнанието от негативните мисли.

4.4, 31 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Здравни съветиНовиниАлтернативна медицинаЛюбопитноХранене при...ЛайфстайлМедицински изследванияИсторияБотаникаЛеченияСнимкиСпорт