Специфични разстройства в развитието на училищните умения МКБ F81
Специфични разстройства в развитието на училищните умения представляват състояния, които са свързани с трудностите при обучението на някои деца, които могат да бъдат преценени като умствено изоставащи и насочени към помощни училища. Дължат се на невробиологични причини. Към тази група разстройства спадат специфично разстройство на четенето, специфично разстройство на правописа, специфично разстройство на аритметичните умения, смесено разстройство на училищните умения и други.
Нормално развитото дете, до седем годишна възраст, се справя с четенето. Затруднението при четене се нарича дислексия. Процентът им е 3-4 пъти по-висок при момчетата. Причината, за възникване на това нарушение, при някои е свързана с трудности в слуховата преработка, дефицити в различаването на звуците на речта, както и проблеми в зрителната преработка. Честотата е по-висока при деца, родени в пети, шести и седми месец, което се обяснява с по-високата честота на вътреутробни инфекции. Разстройството в овладяване на писането- дисграфия, често се съпътства с дислексия. Увредена е способността за правилно писане на думите. С корекционно-педагогична работа дислексията и дисграфията се преодоляват. Специфично разстройство на аритметичните умения засяга способността за извършаване на основните аритметични действия - събиране, изваждане, умножение и деление. Честотата им е към 6 % и е по-висока при момчетата.
Специфичните разстройства в развитието на училищните умения основно се лекува с психотерапия и специфични упражнения за подобряване на тези разстройства. Освен това психотерапията цели изработване на подходящ, защитен механизъм срещу ироничните подигравки на децата.
Коментари към Специфични разстройства в развитието на училищните умения МКБ F81