Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Алтернативни методи за терапия при фибромиалгия

Алтернативни методи за терапия при фибромиалгия

Алтернативни методи за терапия при фибромиалгия - изображение

Кои са симптомите на фибромиалгия?

Алтернативни методи за терапия при фибромиалгия

Хранителни добавки при фибромиалгия

Правилно хранене при фибромиалгия

Фибромиалгия е хронично състояние, изразяващо се с широко разпространена, необяснима болка в мускулите и ставите. Това не е болест! Фибромиалгията е синдром - комплекс от симптоми, проявяващи се заедно.

Въпреки че, много хора го приемат като артритно заболяване, това не е вид артрит. Точните причини за развитие на фибромиалгия не са напълно изяснени, но са установени някои рискови фактори за развитието й. Такива са:

  • Генетика – предполага се наличие на наследствена генетична аномалия, която прави хората предразположени към фибромиалгия. Учени предполагат, че хората с фибромиалгия притежават един или няколко гена, които ги карат да реагират остро на стимули, които друг човек обикновено не възприема като болезнени.
  • Пол – фибромиалгията засяга и двата пола, но преобладават случаите при жените. Причината може да включва разлики в хормоните, имунната система или генетика.
  • Възраст – най-често фибромиалгия се диагностицира на възраст между 20 и 50 години.
  • Семейна история – наличието на член от семейството, диагностициран с фибромиалгия повишава риска от фибромиалгия.
  • Смущения в съня – недоспиване или нарушение в съня са често срещани при фибромиалгия. Все още не е сигурно обаче, дали това е симптом или причина за заболяването. Сигурно е обаче, че неправилния модел на сън могат да повлияят върху нивата на някои биологично активни вещества в мозъка, свързани със симптомите на фибромиалгия. Други нарушения, засягащи съня, като сънна апнея и синдром на неспокойните крака също повишават риска.

Провокиращи фактори могат да бъдат още емоционален стрес, физическа травма, грип, инфекциозно заболяване и други. Тези фактори, сами по себе си не могат да провокират фибромиалгия, но могат да доведат до появата й при хора, които са предразположени.

Кои са симптомите на фибромиалгия?

Характерно за фибромиалгията е наличието на зони по тялото с повишена чувствителност, означавани като „тригерни точки”. Дори лек натиск в тези точки може да причини силна болка. Болката при фибромиалгия е много специфична. Често се описва като тъпа болка, започваща в мускулите.

Сред основните характеристики на болката при фибромиалгията се включват:

Проявява се в четирите квадранта на тялото в продължение на поне 3 месеца.

Настъпва и отминава спонтанно;

Общият брой на чувствителните точки по тялото, означени като тригерни точки е 18, като сред най-често срещаните са:

  •  Задната част на главата;
  •  Връхната част на раменете;
  •  Областта между раменете;
  •  Предната част на врата;
  •  Горната част на гърдите;
  •  Страничната и горната част на бедрата;
  •  Вътрешността на коленете;
  •  Лактите и други.

Освен болката, може да се наблюдава още умора, проблеми със съня, главоболие, болезнена менструация, депресия, безпокойство, чувствителност към студ и други. Понякога, фибромиалгията е съпроводена от проблеми с паметта и концентрацията, означавани като „фибро мъгла”. Може да се прояви със смесване на думи, объркан говор и неясен ум. Хората страдащи от фибромиалгия са по-склонни към развитие на синдром на дразнимото черво и синдром на неспокойните крака.

Болките по цялото тяло са характерни както за фибромиалгия, така и за синдрома на хроничната умора. Двете състояния имат редица сходни характеристики и понякога трудно може да се разграничат едно от друго. В 70% от случаите, симптомите отговарят и на двете диагнози.

Повече за фибромиалгията може да нучите в статията: Неуточнен ревматизъм (МКБ M79.0)

Какво включва лечението на фибромиалгия?

Фибромиалгията е хронично и нелечимо състояние. Терапията при нея е насочена предимно към облекчаване на симптомите и редуциране на обострянията. Конвенционалните средства за лечение включват нестероидни противовъзпалителни средства, обезболяващи, мускулни релаксанти, антидепресанти, бензодиазепини и други.

Други популярните подходи за облекчаване на симптомите включват физикална терапия, терапевтичен масаж, горещ душ или вана, редовни упражнения, които допринасят за отпускане на мускулите и облекчаване на напрежението в тях. Други прилагани методи включват поведенческа терапия, по-добра диета и навици за сън, които намалят стреса и също могат да намалят симптомите на фибромиалгия. Съществуват редица данни за успешно облекчаване на симптомите с помощта на алтернативни методи за терапия при фибромиалгия.

Акупунктура

Акупунктурата е призната като безопасна и ефективна процедура при лечение на широк спектър от състояния, включително фибромиалгия. В традиционната китайска медицина, акупунктурата се прилага с цел възстановяване и балансиране на енергията на организма и подобряване на кръвния поток. Според традиционните вярвания, акупунктурата действа посредством коригиране на енергийните пътища през тялото. Тази жизнена енергия се нарича Чи. Чи се разпространява през меридиани в тялото, като всеки меридиан съответства на орган или група от органи. Ако Чи е твърде малко, твърде много или е блокирана, това предизвиква здравословни проблеми.

Изследователи все още не могат да определят на какво точно се дължи ефикасността на метода. Изследвания показват, че това може да се дължи на сложни промени в мозъка и тялото, вероятно чрез стимулиране на нервните влакна, които след това изпращат сигнали към главния и гръбначния мозък да освободят биологично активни вещества или хормони, които предизвикват облекчаване на състоянието. Проучване, използващо изображения на мозъка показва, че акупунктурата повишава прага на болката, който при хората с фибромиалгия е по-нисък от нормалното и следователно, предизвиква дългосрочно облекчение.

Рискове и ползи от акупунктурата

Когато се прилага, каквато и да е терапия или практика, е необходимо да се оценят всички потенциални ползи срещу рискове. Според експерти от Източната и Западната медицина, потенциалните ползи от акупунктурата включват:

  • По-малко болка
  • Подобряване на съня
  • Отмора
  • Подобряване на имунната функция
  • По-добро цялостно здраве

Проучване от 2008 година показва, че около 20 терапевтични процедури, хора с фибромиалгия имат значително подобрение на болката и качеството на живот, което е продължило в продължение на 3 месеца след спиране на терапията.

Акупунктурата може да бъде много по-безопасна и ефективна от редица други терапии, особено ако се комбинира с други методи. Когато акупунктурата се съчетае с прилагане на слаб електрически ток, терапията се означава като електроакупунктура.

Рисковете при акупунктура са изключително редки, когато те се прилага от лицензиран терапевт. Възможните рискове включват:

  • Инфекция от нестерилни игли
  • Пунктиране на вътрешни органи (много рядко явление)
  • Гадене
  • Виене на свят и припадъци

Акупунктурната терапия включва въвеждане на специални за целта игли, в точно определени точки по тялото. Не се изненадвайте, ако терапевтът поиска да изплезите езика си. В Китайската медицина цветът, формата и видът на езика се използва като важен инструмент за диагностика. Иглите се въвеждат на около 1 см. След като бъдат поставени, акупунктуристът може леко да ги извие или мръдне, за да ги постави в най-правилната позиция. Може да усетите мускулно потрепване, кратка болка или да не почувствате нищо. След като всички игли са поставени (броят им е различен според индивидуалния случай), те трябва да останат по местата си за около 15 минути до 1 час. През това време ще се чувствате изключително спокойни, а е възможно дори и да заспите. След това, терапевтът ще отстрани иглите, което не предизвиква никаква болка или дискомфорт. Няколко часа след първата процедура може да изпитате леки болки по тялото. Това е нормално и практикуващите смятат, че това е знак, че лечението работи. Възможно е след това да спите по-дълбоко, което е допълнителна полза за всеки с фибромиалгия.

Масаж

Масажът може да намали напрежението в мускулите и да облекчи болката в меките тъкани. Може да подобри кръвообращението и обхвата на движение, както и да стимулира производството на естествени болкоуспокояващи. Допълнителните ефекти от масажа включват подобряване на настроението и съня. Според някои изследвания, само 20 минути масаж с умерено налягане може да намали притока на химикали, свързани с болката и стреса и да увеличи производството на серотонин. Резултатът включва по-добър сън, преодоляване на умората и подобряване на концентрацията при наличие на „фибро мъгла”.

За особено подходящ се смята вид масаж, наречен мануален лимфен дренаж, който подпомага движението на лимфната течност в тялото. Лимфната система помага на организма да се освободи от ненужните вещества и токсините посредством ефективното движение на мускулите. Ритмичните движения могат да помогнат за стимулиране на кръвния поток и отстраняване на лимфния блокаж, който може да е сред причините за болка. Резултати от проведени изследвания показват, че мануалният лимфен дренаж е по-ефективен от обикновения масаж за намаляване на сутрешната умора и безпокойство. И двата метода обаче, облекчават болката и подобряват качеството на живот.

Топлина

Едно от най-простите и леснодостъпни средства за облекчаване на болката при фибромиалгия е топлина – особено в съчетание с влага. Това може временно да намали болката и сковаността чрез стимулиране на притока на кръв към увредените места. Може да опитате топъл душ или просто да затоплите дрехите леко, преди да ги облечете.

Йога

Няколко проучвания са показали, че редовното практикуване на йога може да помогне за облекчаване на симптомите на фибромиалгия. Препоръчва се практиките да се провеждат в продължение на 60 до 75 минути, поне два пъти седмично, в продължение на осем седмици. Това намалява болката и понижава нивата на хормона на стреса – кортизол, в кръвта. Подходящи са също медитация и Тай Чи, които насърчават дълбоката почивка и релаксация, помагащи на организма да се самоизлекува.

Биофийдбек

Биофийдбек е алтернативен метод за терапия, която се основава на връзката дух-тяло и помага за контрола на болката със силата на собствената воля. Терапията се осъществява посредством машина за запис и измерване на електрическите импулси излъчвани от тялото, под формата на мускулното напрежение, температурата на кожата или мозъчните вълни. Машината преобразува тези вълни в звукови или светлинни сигнали, които се визуализират на монитор. Биофийдбек е полезна терапия за много болезнени състояния, включително хронична болка, парализа и умора. Терапията е доказала ефикасността си при някои видове психични заболявания, като обсесивно-компулсивно разстройство и фибромиалгия. Ефектът е още по-голям, когато е съчетана с други терапии.

Биофийдбек работи чрез приучаване на тялото да разпознава и да реагира по-добре на различни стресови фактори. Когато човек е изложен на стрес (емоционален или физически), организмът реагира по различни начини – с увеличаване на сърдечния ритъм, ставни промени, изстиване на ръцете. Биофийдбек показва посредством звуков сигнал и светлини как точно се чувства тялото и това помага да разберете по-точно нуждите на организма. С течение на времето, терапията допринася за контролиране на тези стресови реакции. Предимствата на терапията при фибромиалгия включват:

  • Повишаване на физическите способности;
  • Намаляване на болезнените точки;
  • Минимизиране на болката;
  • Подобрение на съня.

Биофийдбек обикновено се практикува от лицензиран специалист, психолози, психиатри, зъболекари и кинезитерапевти. Обикновено се препоръчват сесии с времетраене между 10 и 40 минути, като вашият лекар може да ви насочи към подходящ специалист или сдружения, практикуващи биофийдбек, които най-точно ще определят схемата на терапия.

Хранителни добавки при фибромиалгия

5-хидрокситриптофан (5-HTP) – представлява градивен елемент на серотонина, а ниските нива на серотонин са свързани с повишена тревожност, безсъние, депресия и други. Според проучване, 5-хидрокситриптофана може да спомогне за облекчаване на сутрешната скованост и болката при фибромиалгия.

S-аденозил L-метионин (SAMe) – има свойството да усилва нивата на серотонин и допамин. Ограничени данни сочат, че може да подобри настроението и съня.

Магнезий – ниските нива на магнезий може да са свързани с фибромиалгия.

Мелатонин – мелатонинът е естествен хормон в организма, който подобрява съня и облекчава болката. Може да се използва в таблетна форма за лечение на депресия, хронична умора и фибромиалгия.

Жълт кантарион – тази билка е полезна при случаите на фибромиалгия, съпроводени с лека депресия. Трябва да се има предвид, че може да намали ефикасността на някои лекарства.

Хлорела. Хлорела представлява вид синьо-зелени водорасли, които съдържат висока концентрация на витамини, минерали и други полезни за организма съставки. Резултатите от пилотно проучване са показали, че хранителна добавка хлорела може да помогне за облекчаване на симптомите на фибромиалгия при някои пациенти. Участници в клинично проучване са приемали доза от 10 грама хлорела (таблетки) и 100 мл течен екстракт и са показали значително подобрение. Все още обаче, са необходими допълнителни изследвания, за да се определи точно степента на ефективност. Хлорелата съдържа големи количества витамин К, поради което може да повлияе на ефекта на някои лекарства като варфарин. Хора с компрометирана (отслабена) имунна система трябва обезателно да се консултират с лекар, преди да приемат добавка хлорела.

Витамин Д – витамин Д притежава някои ефекти върху нервната и мускулната функция, а някои проучвания сочат, че ниските му нива може да бъдат свързани с хронична болка при фибромиалгия. В малко клинично проучване, публикувано през януари 2012 г. се съобщава за подобрение на симптомите при 30 жени след 8 седмичен прием на витамин Д.

Капсаицин - произхожда от лютия пипер и се счита за естествено болкоуспокояващо. Той е активна съставка в различни болкоуспокояващи спрейове и лосиони. Когато се прилага върху болезнена област на тялото, стимулира освобождаване на химическа субстанция, наречена субстанция Р, която предизвиква болкови сигнали. При изчерпването на субстанция Р нервите са с отслабена способност да пренасят болковите импулси и усещането за болка намалява. Освен при фибромиалгия, капсаицинът се използва против хронична болка при диабет, рак и редица главоболия.

Правилно хранене при фибромиалгия

Плодове и зеленчуци

Плодовете и зеленчуците са с ниско калорийно съдържание, с богато съдържание на фибри, антиоксиданти и фитохимикали. Всичко това е от изключителна полза за хората, които се борят със затлъстяване, синдром на дразнимото черво или автоимунни заболявания – всички често срещани сред страдащите от фибромиалгия. Освен това, не съдържат добавки, които могат да влошат симптомите. Консервантите и оцветителите са склонни да повлияят негативно върху фибромиалгията, поради което е изключително важна консумацията на естествени храни.

Омега-3 мастни киселини

„Добрите” мазнини открити в студеноводните риби притежават противовъзпалителни свойства. Те не могат самостоятелно да облекчат болката, но са отлично допълнение към диетата, тъй като подпомагат дейността на сърцето и цялостното здраве.

Чисти белтъчини

Намалете приема на въглехидрати и увеличете протеините. Това ще поддържа нивата на кръвната захар относително стабилни и ще предотврати умората. Подходящо е придържането към средиземноморската диета.

Избягвайте кофеина

Умората е един от честите симптоми на фибромиалгия, но употребата на кафе срещу нея може да изостри проблема. В действителност, това е първото средство, срещу което всеки, усетил умора прибягва, но от друга страна, кофеинът може да предизвика главоболие и да наруши съня, което допълнително задълбочава проблема.

Избягвайте прости въглехидрати

Подобно на кофеина, бялата захар и бялото брашно предоставят скокообразно, временно увеличение на енергията, последвано от рязък спад и съответно, по-силна умора.

Избягвайте изкуствени подсладители

Освен избягването на приема на захар, е нужно и ограничаване на закуските и десертите, съдържащи аспартам и други изкуствени подсладители. За да задоволите апетита си към сладко, яжте сложни въглехидрати като сладки картофи, тиква или моркови.

Ползите от добавяне или избягване на определени храни може да бъдат различни за всеки, затова водене на дневник на храната може да ви помогне да определите кои са храните, които влошават симптомите и да ги избягвате.

Още по темата може да откриете в „Нов подход при лечението на фибромиалгия”.

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Алтернативна медицинаЛеченияЛюбопитноСпортЗдравни съветиБотаникаХранене при...НовиниСнимкиЛайфстайлИнтервютаМедицински изследванияОрганизацииКлинични пътекиНормативни актовеИстория