Умишлено самонараняване чрез скачане под движещ се обект или лягане пред него МКБ X81
Умишлено самонараняване чрез скачане под движещ се обект или лягане пред него може да се случи например с моторни превозни средства.
Травмата от прегазване от движещ се автомобил като самостоятелен вид травма се среща сравнително рядко. Обикновено прегазванията са от товарни автомобили, тъй като диаметърът на колелото и височината на просвета (разстоянието от най-ниската точка на моторното превозно средство до земята) на тези машини са по-големи отколкото на леките автомобили.
Конструктивните особености на леките автомобили обикновено възпрепятстват пълното прегазване, поради което тялото на пострадалия само се притиска между долната повърхност на предната част на леката кола и пътното платно и провлачва в това положение на известно разстояние до спирането на автомобила.
Основният механизъм за получаване на уврежданията при прегазване е последователното притискане на тялото на пострадалия между движещото се колело и пътното платно. Освен това уврежданията могат да се получат от удара на колелото, триенето на колелото по повърхността на тялото, от разтягане и влачене на тялото в момента на прегазването.
Обикновено травмите от прегазване са значителни, тежки, многобройни и двустранни. Обширността и степента им са в зависимост от масата на автомобила, посоката на преминаване и положението на тялото в момента на прегазване.
Специфични наранявания са отпечатъци от релефа на гумите, получени както по дрехите, така и по тялото на пострадалия. Могат да бъдат кални зацапвания, охлузвания и кръвонасядания по кожата. Образуват се поради изтласкването на кръвта от притиснатите кръвоносни съдове.
Характерни за прегазването са циркулярните отслоявания на кожата от подкожната мастна тъкан и фасциите, образуващи се от притискането, триенето и въртеливото движение на колелата. Наблюдават се най-често по бедрата, седалищната и кръстната област. Получават се големи отслоени рани, а когато няма такива - подкожни джобове с кръв и течна мазнина.
Прегазването през главата води до деформация в резултат на многофрагментно счупване на костите на мозъчния и лицевия дял на черепа. Мозъчното вещество се уврежда значително чак до пълното му размачкване. Нерядко излиза през образуваните рани и естествени отвърстия. По кожата на главата се образуват обширни охлузвания и кръвонасядания, разкъсно-контузни рани от фрагменти на счупени черепни кости.
При прегазване през гърдите се получават многобройни счупвания на скелета на гръдния кош, в резултат на което той се деформира. Възможни са фрактури на ребра, лопатки, прешлени. Белите дробове се разкъсват от фрагменти на счупените ребра.
В резултат на прегазване през корема се получава преразтягане на кожата, при което възникват успоредни напуквания на кожата или големи цепковидни рани, разположени в слабинните гънки.
Вътрешните органи в гръдната и коремната кухина вследствие на прегазването се увреждат тежко - установяват се разкъсвания, откъсвания и премествания на органи. Характерно е разкъсването на черния дроб на две части от притискането му към гръбначния стълб.
Прегазването през таза от автомобил с по-голяма маса води до образуването на характерни двойни вертикални счупвания на тазовите кости, често съпроводени с разкъсвания на връзките. При тези увреждания често се установява разкъсвания на пикочния мехур и уретрата. Нерядко се разкъсва кожата в слабинните зони и междинницата.
В резултат на прегазване през крайниците се наблюдава тежко травматизиране на меките тъкани и кожата с нарушаване на тяхната цялост, а понякога и с оголване на костите.
Умишлено самонараняване чрез скачане под движещ се обект или лягане пред него може да се осъществи и с железопътни средства.
Ударът от движещо се железопътно средство се нанася изведнъж по цялото тяло на пострадалия, в резултат на което се образуват обширни и тежки травми.
От директния удар се получават многофрагментни фрактури на костите на черепа, съпроводени често с деформация на главата; многобройни двустранни счупвания на ребрата; фрактури на гръбначния стълб с нараняване на гръбначния мозък; фрактури на тазовия пръстен и др.
Силният кратък удар понякога причинява откъсване на сърцето (най-често в началната част на аортата и белодробната артерия); руптури на вътрешните органи (сърце, черен дроб, слезка, бъбреци), както и разкъсвания с кръвоизливи в свързващия и прикрепващия ги апарат.
При отхвърляне и падане на тялото се образуват допълнителни наранявания (охлузвания, разкъсно-контузни рани и др.).
Прегазването от колела на железопътното превозно средство най-често става през една област на тялото. Главният механизъм за получаване на уврежданията се обуславя от въртеливото движение на колелото върху релсата с размачкване на тъканите в съчетание с ножицовидното разделящо действие на реборда на колелото, вследствие на което настъпва отделяне на части на тялото или разделянето му на части.
Характерни особености на прегазването са ивицата на притискане и ивицата на обтриване.
Ивицата на притискане и охлузване на кожата е резултат от суперпониране на два механизма: натиск и триене, като водещ е натискът. Тя има вид на широка лентообразна добре отграничена охлузена ивица. В първите часове е мека, след това постепенно се уплътнява и в края на денонощието добива пергаментна плътност с тъмнокафеникав цвят.
Ивицата на обтриване е участъкът на протриване на кожата в страничните повърхности на колелото и релсата. Наблюдава се по краищата на ивицата на притискане. Вследствие на това обтриване кожата в зоната на ивицата на притискане встрани от нея е със сивкавочерен цвят, почернена от масло и метални стърготини. Ако пострадалият е с дебели дрехи, ивица на обтриване по кожата няма.
При травматична декапитация от преминаване на колелото през шията обтриване се наблюдава по кожата на отделената глава и по туловището в надключичните и надлопатъчните области.
В резултат на прегазване през крайниците се образуват характерни фрактури на дългите тръбести кости. Костите, разположени непосредствено под ивицата на притискане, са раздробени на множество фрагменти. Линията на счупване на тръбестата кост откъм външната част на коловоза обикновено е напречна, а тази, съответстваща на колелото, винаги е коса.
В някои случаи прегазването се съпровожда с влачене на пострадалия по железопътното платно. Образуват се в резултат на това обширни драскотини, охлузвания, разкъсно-контузни рани. Понякога възникват обширни отслоявания на меките тъкани с оголване на костите.
Коментари към Умишлено самонараняване чрез скачане под движещ се обект или лягане пред него МКБ X81