Спукване на автомобилна гума, тръбопровод или шланг, под налягане МКБ W37
Травми в резултат на спукване на автомобилна гума, тръбопровод или шланг, под налягане, могат да бъдат сериозни, дори с фатален край. Спукването на автомобилна гума може да доведе до потенциална загуба на контрол върху превозното средство, ако се случи по време на движение.
Най-разпространените причини за спукване на гума включват: пробиване на гумата от остър предмет (например пирон); вандализъм (умишлено повреждане на гумата); свръххерметизация на гумата; проблем с клапана или манометъра; дефект при производство; загуба на механичните свойства поради топлина, пиролиза или термоокисление; прекомерно износване на протектора на гумата, в резултат на което се получава експлозивно разрушаване на гумата.
Когато температурата във вътрешността на гумата се увеличава, налягането във вътрешността на гумата също се увеличава. Това повишаване на налягането продължава толкова дълго, колкото и температурата се повишава и докато гумата не се спука. Също така при определена температура различни химични реакции могат да се появят в гумата под въздействието на топлина, включително термоокисление и пиролиза. Термоокислението и пиролизата водят до разрушаване на химичните и механични свойства на гумата. Газовете, получени чрез тези процеси, причиняват увеличение на налягането в гумите, което може да доведе до спукване.
В случай на спукване на автомобилна гума, тръбопровод или шланг, под налягане, взривната струя или изхвърлянето на фрагменти могат да причинят сериозни и дори смъртоносни травми на всеки, който се намира наблизо. Степента на нараняванията се намира в пряка зависимост от разстоянието между пострадалия и взрива, здравословното състояние на жертвата, вида и силата на експлозията и др.
Уврежданията при експлозия се разделят на: първични, вторични, третични и четвъртични. Първичните увреждания са резултат от въздействието на взривното свръхналягане върху телесните повърхности. Изпълнените с газ структури като бели дробове, гастроинтестинален тракт, средно ухо са най-уязвими. Възможно е възникването на белодробна баротравма, руптура на тъпанчевата мембрана, абдоминален кръвоизлив, руптура на очната ябълка, мозъчно сътресение, въздушна емболия.
Съмнения за мозъчно увреждане трябва да има при всеки изложен на експлозията пациент с оплаквания от главоболие, умора, лоша концентрация, сънливост. Белодробното увреждане, което е следствие на вълната на свръхналягане, се характеризира с клиничната триада от апнея, брадикардия и хипотония. Трябва да се подозира подобно увреждане при всеки с диспнея, кашлица, хемоптиза или болка в гърдите след взрива. На рентгенография се изобразява с характерна форма на пеперуда. Рентгенографско изследване се препоръчва за всички, които са били изложени на експлозията.
Перфорацията на тъпанчевата мембрана е най-честото увреждане на средното ухо. Увреждане на средното ухо може да се подозира при всеки с шум в ушите, загуба на слуха, оталгия (болка в ухото), световъртеж, кървене от външния слухов канал или оторея (изтичане на течност от ухото).
Първичният ефект на експлозията може да доведе до незабавна перфорация на червата, кръвоизливи, разкъсване на органи или руптура на тестисите. Подозрение за абдоминална травма трябва да възниква при всеки изложен на взрива пациент с коремна болка, гадене, повръщане, хематемеза, ректална болка, тенезъм, болка в тестисите, необяснима хиповолемия или остър корем.
Вторичните увреждания се причиняват от летящи фрагменти и отломки. Всяка една част от тялото може да бъде засегната. Възможни са проникващи или тъпи травми. Третичните увреждания са следствие от изхвърлянето на пострадалите от взривната вълна. Всяка част на тялото може да бъде наранена. Възможна е появата на навяхвания, фрактури, отворени и закрити мозъчни травми. Четвъртичните увреждания включват наранявания от спукване на автомобилна гума, тръбопровод или шланг, под налягане, които не са причинени вследствие на изброените по-горе механизми, например обостряне и усложнения на съществуващи състояния.
Коментари към Спукване на автомобилна гума, тръбопровод или шланг, под налягане МКБ W37