Лице, намиращо се в автобус и пострадало при неговото сблъскване със закрепен или стационарен обект МКБ V77
Сериозността на травматичните наранявания на лице, намиращо се в автобус и пострадало при неговото сблъскване със закрепен или стационарен обект, се обуславя от: скоростта на движение и особеностите на купето на автобуса; разположението на пострадалия в превозното средство; вида и особеностите на стационарния обект; условията на случване на катастрофата и др.
Закрепени или стационарни обекти са например: мантинела; стълб; пътен знак; ограда или заграждения; дърво; съоръжение, разделящо пътното платно; паднали камъни при свличане на скали и др.
Автобусът като вид моторно превозно средство осъществява ефективен превоз на голям брой хора.
Автобусите се използват за различни цели: обществен градски и междуградски транспорт; туристически и екскурзионен превоз; ученически транспорт; за рекламни и политически кампании; наемане от частни лица и др.
Автобусите намират широко приложение в туристическия бранш, осъществявайки транспорт на туристите с цел разглеждане на забележителности. Обикновено тур-обиколките се извършват с автобуси с открит покрив.
Ученическите автобуси се характеризират със специфичен дизайн, жълт цвят и специални елементи за обезопасяване и защита. Чрез тях учениците се превозват от домовете до учебните заведения и обратно, както и при училищни мероприятия.
Автобусите за градски транспорт извършват транспортиране на хора в различни райони на града, движат се по определен маршрут и разписание.
Междуградските автобуси осъществяват транспорт на хора между населените места. Междуградските автобусни линии са с важно значение особено за слабо населените места, където няма друг обществен транспорт.
Купетата на междуградските автобуси са проектирани да осигуряват повече комфорт и удобство, тъй като пътниците прекарват доста време в тях при пътуване: удобни седалки с наличие на подлакътници и сгъваеми масички; осветителни тела и климатична инсталация, които имат възможност да се използват индивидуално според нуждите на пътника и да не пречат на останалите; техника за прожекция на филми; рафтове за багаж над седалките.
Превозът с автобус се отличава с масова ежедневна употреба от много хора.
Транспортът с автобус се счита за сигурен начин за превоз. Злополуки с автобуси се случват рядко, но в резултат на тях уврежданията може да са опустошителни и да имат дългосрочни последствия за пострадалите лица.
Водачът трябва да извършва навигацията на автобуса с концентрация и внимание през цялото време на пътуване, за да запази сигурността на пътуващите.
Основни аспекти, оказващи влияние за предизвикване на инциденти, са: разсеяност или небрежност на водача; липса на опит на шофьора; внезапно спиране на превозното средство; увеличаване на скоростта над допустимата норма.
Водач на автобус, приел алкохол или медикаменти, противопоказни при шофиране, застрашава живота на пътниците. Умората на шофьора също играе роля за възникване на злополуки.
Други важни обстоятелства, поставящи в риск пътниците поради възможност от възникване на произшествие, са: опасни или недобре поддържани пътища; лоши метеорологични условия (дъжд, поледици, сняг); дефектно оборудване на автобуса; повишен трафик на движението; недобра техническа поддръжка на превозното средство и др.
Често се случва, особено в пиковите часове, автобусите да са пренаселени и някои пътници стоят прави поради липса на места. Честото спиране на градския автобус е предпоставка за реална опасност не само за пътуващите, но и за другите участници в движението, които са в близост до автобуса.
Получените травми на лице, намиращо се в автобус и пострадало при неговото сблъскване със закрепен или стационарен обект, се образуват от удари в части на купето на автобуса, падането на пода и понякога стъпкване.
Автобусите имат висок център на тежестта и голям размер и тегло, поради което силата на удара може да бъде опустошителна дори и при ниска скорост. Катастрофите с автобуси може да предизвикат смърт на пътуващите или увреждания, които да променят целия живот на оцелелите: изгаряния, мозъчни травми, ортопедични травми, увреждания на гръбначния стълб и т.н.
Множество структурни елементи на купето на автобуса могат да излетят при сблъсъка и да причинят травма на главата на пътниците.
Мозъчната травма може да има значителни последствия за пострадалия. Симптомите могат да включват: главоболие, замъглено зрение, липса на концентрация, виене на свят, загуба на памет, припадъци, гадене, когнитивни нарушения, загуба на подвижност, изпадане в безсъзнание и т.н.
Нараняванията на лицето и очите се случват често вследствие на счупени стъкла и летящи предмети. За оздравяването им са нужни болезнени процедури и операции, но дори и най-добрите грижи и лечение не гарантират пълното възстановяване. Деформацията може да бъде трайна, тъй като лицето е богато инервирано.
Нараняванията в тилната област възникват при рязката флексия на шията, при което се появява камшичен удар - нараняване на меките тъкани (нерви, мускули, сухожилия).
Уврежданията на гръбначния стълб също са често срещани. При рязкото спиране пътниците могат да "излетят" от местата си и да паднат в автобуса или извън него. По-сериозните травми на гръбначния стълб може да предизвикат парализа или смърт на пострадалия.
Нараняването на вътрешните органи може да е с тежка проява.
При изхвърляне на пътниците от местата им вследствие на ударната вълна, те могат да получат значителни наранявания като например счупени кости и разкъсани ставни връзки.
Автобусите са създадени с много прозорци и чупливи части. При сблъсъка в резултат на действието на тези елементи пътуващите могат да се сдобият с множество порезни рани, разкъсни и разкъсно-контузни рани. Тези наранявания могат да оставят трайни белези на кожата на пострадалия при по-значително увреждане на кожата, нервите и тъканите под нея.
Появата на паника сред пътниците се случва често при такива инциденти. В момент на шок някои пътници могат да бъдат стъпкани и това да доведе по образуването на допълнителни травми.
Пътниците, преживели катастрофа, могат да съдят водача и/или фирмата, която е собственик на автобуса, за нанесени щети и страдание, причинени травми и увреждания и др.
Коментари към Лице, намиращо се в автобус и пострадало при неговото сблъскване със закрепен или стационарен обект МКБ V77